Connect with us

Economie

Moșul a venit cu tolba plină la aeroport: 96 de milioane de lei

Maria Costea

Published

on

Moșul a venit cu tolba plină la aeroport: 96 de milioane de lei


Au fost aprobate, pentru Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj (AIAIC), cererile de finanțare pentru două proiecte majore.
Ministrul transporturilor, Lucian Bode, a avut o întrevedere cu directorii generali ai principalelor aeroporturi, membri ai Asociației Aeroporturilor din România. Subiectele abordate în cadrul discuțiilor au vizat aspecte precum: proiectul noului Cod Aerian, strategiile de dezvoltare a aeroporturilor din România, implementarea Master Planului General de Transport, a Programului Național de Securitate Aeroportuară și finanțarea aeroporturilor prin intermediul Programului Operațional de Infrastructură Mare 2014 – 2020.

Cu această ocazie ministrul a precizat că în cursul săptămânii au fost aprobate pentru AIAIC, cererile de finanțare pentru două proiecte: cale de rulare paralelă cu pista și echipamente de detecție explozibil standard 3 de tip CTX.

Prin aprobarea celor două cereri de finanțare se asigură creșterea gradului de absorbție a fondurilor comunitare. Astfel, în prezent din sumele plătite beneficiarilor în 2019, în valoare de 499 milioane de euro fonduri nerambursabile, în perioada noiembrie – decembrie au fost plătite 161,4 milioane (32% din valoarea totală, în ultimele două luni).

Ținta asumată pentru 2019 era de 438 milioane de euro fonduri nerambursabile. O situație similară se înregistrează și în cazul contractelor de finanțare: în perioada noiembrie – decembrie 2019, au fost semnate șase contracte în valoare de 1,58 miliarde de euro din care fonduri nerambursabile 1,05 miliarde.

”Sunt partenerul vostru în dezvoltarea acestui sector iubit atât de către cei care activează în domeniu, cât și de cei care beneficiază de serviciile prestate. Toate acestea sunt rezultatul inclusiv al muncii pe care dumneavoastră în calitate de directori ai aeroporturilor o depuneți în fiecare zi. De aceea dialogul cu dvs, indiferent că sunteți sub autoritatea ministerului sau a consiliilor Județene, este important pentru mine și împreună sunt sigur că vom găsi soluții la toate problemele cu care vă confruntați. De aceea am cerut echipei mele din minister ca în toate aspectele care vă privesc să existe o consultare reală” a spus Lucian Bode.
În 17 decembrie a fost aprobată cererea de finanțare pentru proiectul cale de rulare paralelă cu pista,  care are ca obiectiv dezvoltarea infrastructurii de transport a AIAIC, prin construirea unei căi de rulare paralelă, în vederea asigurării unui trafic aerian extins, în condiţii de maximă siguranță şi a unui grad de securitate adecvat, în acord cu reglementările europene şi naționale în domeniul transportului aerian.

Investiția reprezintă 50% ajutor de stat compatibil cu piața internă în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura aeroportuară, aferentă Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020). Proiectul a cărui valoare totală este de 73.000.651 de lei (inclusiv TVA) are o perioadă de implementare de 43 de luni, respectiv între 01.11.2017 și 31.05.2021

Valoarea ajutorului de stat care se acordă în cadrul proiectului este de 28.500.129 lei din care 24.225.110 lei (85%) contribuția Fondului European de Dezvoltare Regională, 3.705.016 lei reprezintă contribuția de la bugetul de stat (13%) și TVA aferent acestora în cuantum de 13.542.186,90 lei la care se adaugă contribuția Consiliului Județean Cluj, în valoare de 570.002 lei, reprezentând 2% cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și cheltuielile neeligibile și TVA aferent. Contribuția CJ este asigurată din bugetul AIAIC.

Cererea de finanțare pentru proiectul echipamente  de detecție explozibil standard 3 de tip CTX a fost aprobată în 17 decembrie. Prin acest proiect se va asigura creșterea conectivității și mobilității zonei, prin mărirea numărului de pasagerilor care vor tranzita aeroportul.

Realizarea acestui proiect va contribui la îmbunătățirea condițiilor de securitate și de siguranță atât pentru pasageri și însoțitorii acestora, cât și pentru întreg personalul care își desfășoară activitatea in perimetrul aeroportului. Proiectul a cărui valoare totală este de 23.288.634 lei (inclusiv TVA) are o perioadă de implementare de 13 luni, respectiv între 01.08.2019 și 31.08.2020.

Valoarea eligibilă a proiectului este de 16.027.448 lei din care 13.623.331 lei (85%) reprezintă contribuție FEDR, 2.083.568 lei contribuția de la bugetul de stat (13%) și TVA aferent acestora, în cuantum de 3.713.693 lei, la care se adaugă contribuția CJ, de 320.548,97 lei, reprezentând 2% cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și cheltuielile neeligibile și TVA aferent acestora. Contribuția CJ e asigurată din bugetul AIAIC.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

Factura la gaze explodează după 1 aprilie 2026: AFEER avertizează o scumpire inevitabilă

Alex Campian

Published

on

Potrivit Agerpres, factura la gaze ar putea crește cu aproximativ 5% începând cu 1 aprilie 2026, după expirarea schemei de plafonare-compensare, avertizează Laurențiu Urluescu, președintele Asociației Furnizorilor de Energie din România (AFEER).

Acesta explică faptul că, în prezent, furnizorii achiziționează gazul pentru consumatorii casnici și sistemele de termoficare la un preț de 120 lei/MWh, la care se adaugă costurile de înmagazinare. Odată cu revenirea la prețurile pieței începând din aprilie, prețul ar putea urca spre 170 lei/MWh, ceea ce ar genera o majorare de cel puțin 5% a facturii finale.

Pentru a atenua impactul asupra populației, AFEER propune măsuri precum acordarea de vouchere pentru consumatorii vulnerabili și creșterea lichidității pe piața angro de gaze naturale, în ideea menținerii stabilității în sistem.

Prețul final al gazelor naturale este alcătuit din valoarea produselor standard (baseload), care oferă predictibilitate, costurile ajustărilor short-term pentru variațiile de consum și tarifele de înmagazinare necesare pentru sezonul rece și pentru siguranța aprovizionării.

Până la 31 martie 2026, rămâne valabilă plafonarea actuală: maximum 0,31 lei/kWh pentru clienții casnici și maximum 0,37 lei/kWh pentru clienții noncasnici cu un consum anual sub 50.000 MWh, precum și pentru producătorii de energie termică și consumatorii din parcurile industriale reglementate. După această dată, revenirea la prețurile de piață ar putea genera scumpiri treptate.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

650 de milioane de euro pentru cea mai mare fabrică Nokian Tyres din lume, construită în România

Alex Campian

Published

on

Investiție record în vestul țării: compania finlandeză Nokian Tyres ridică la Oradea cea mai mare fabrică a sa din lume, un proiect evaluat la aproximativ 650 de milioane de euro. Este una dintre cele mai mari investiții străine directe realizate în România în ultimii ani, scrie economica.net.

Uzina, construită pe o suprafață de 54 de hectare, are deja în jur de 530 de angajați, majoritatea din județul Bihor, iar planurile de dezvoltare sunt accelerate. Producția va continua să crească treptat până când unitatea va atinge capacitatea maximă de 6 milioane de anvelope anual, obiectiv prognozat pentru finalul anului 2027.

Pe lângă linia de producție, la Oradea funcționează și un centru modern de depozitare și distribuție, dedicat piețelor din Europa Centrală și Europa de Sud—un avantaj strategic pentru compania finlandeză într-un moment în care lanțurile logistice globale sunt în continuă transformare.

Deși Nokian deține fabrici și în Finlanda, și în Statele Unite, noua unitate din România este proiectată să devină cea mai mare fabrică a grupului, urmând să producă aproape 40% din volumul global al companiei.

„Fabrica noastră din România reprezintă una dintre cele mai strategice investiții pe care Nokian Tyres le-a făcut în ultimii 20 de ani. Aceasta combină tehnologii de ultimă generație, colegi extrem de calificați și operațiuni sustenabile. Ne așteptăm ca această unitate să asigure în curând peste 80% din vânzările noastre pe piața europeană și, până în 2028, să devină cea mai mare fabrică a noastră”, a declarat Paolo Pompei, Președinte și CEO Nokian Tyres.

Fabrica din SUA, inaugurată în 2020, va asigura până în 2027 aproximativ un sfert din producția globală de anvelope pentru autoturisme. Totuși, avantajele logistice, forța de muncă locală și investițiile în tehnologie fac ca România să devină centrul principal al operațiunilor europene Nokian în anii următori.

Prima anvelopa Nokian fabricata in Romania

sursa poza: oradeaindirect.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Afaceri Cluj

Studenți și elevi clujeni descoperă proiectul RIVUS: lecții reale de inginerie pe șantierul celei mai ample regenerări urbane din România

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca continuă să investească în formarea viitorilor profesioniști din domeniul construcțiilor, iar proiectul RIVUS – cea mai amplă regenerare urbană din țară – devine un adevărat laborator în aer liber pentru tinerii interesați de acest domeniu. 30 de studenți ai Facultății de Construcții din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca și alți 30 de elevi ai Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” au vizitat recent șantierul RIVUS, unde au descoperit etapele de dezvoltare ale proiectului și au aflat direct de la specialiști detalii tehnice aplicate.

Pentru studenții de la Inginerie Geotehnică, Inginerie Civilă și Căi Ferate, Drumuri și Poduri (CFDP), vizita a reprezentat o continuare a parteneriatului deja consolidat dintre UTCN și RIVUS. Aceștia au urmărit procesul de realizare a fundațiilor speciale, pereții mulați și pereții din piloți, conectând cunoștințele teoretice de la cursuri cu practica din teren. Pentru mulți, șantierul a devenit ocazia ideală de a vedea, în mod concret, cum ia naștere un proiect de asemenea complexitate.

La rândul lor, elevii din clasa a XI-a de la „Anghel Saligny” au avut primul contact direct cu un șantier de proporții majore, în cadrul programului „Școala Altfel”. Faptul că au putut observa în realitate structurile de rezistență studiate la ore a transformat vizita într-un moment definitoriu pentru orientarea lor profesională. Elevii trec zilnic pe lângă șantier și sunt foarte curioși. Faptul că au văzut în practică ceea ce învață la școală i-a ajutat enorm”, a declarat prof. ing. Aurica Rotund.

Sorin Guttman, managerul de proiect, a subliniat importanța educației practice: „Colaborarea cu mediul academic este esențială pentru noi. Vizitele acestea sunt parte din angajamentul RIVUS de a contribui la formarea următoarei generații de specialiști în construcții. Pe măsură ce proiectul avansează, vom continua să deschidem noi etape pentru studiu.”

RIVUS va aduce o premieră la nivel național: acces public direct la malul Someșului printr-o grădină urbană de peste 5,2 hectare, un spațiu generos dedicat comunității. Proiectul va include cea mai mare suprafață de retail din România – peste 400 de branduri –, dar și zone ample pentru sport, educație, cinema, cultură și relaxare. RIVUS conturează astfel un nou pol urban al Clujului, unde tehnologia, sustenabilitatea și dezvoltarea comunitară se împletesc într-un mod exemplar.

Pe măsură ce proiectul avansează, RIVUS nu doar transformă o zonă esențială a orașului, ci investește în formarea generației care va modela Clujul de mâine. Entuziasmul studenților și elevilor arată că viitorul construcțiilor este pe mâini bune, iar deschiderea proiectului către mediul educațional confirmă că dezvoltarea urbană poate merge mână în mână cu educația și inovația. Clujul crește, se reinventează și pregătește, pas cu pas, o nouă etapă a orașului — una mai modernă, mai verde și mai aproape de oameni.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe :www.rivus.ro și pe platformele social media: www.instagram.com/rivuscluj,www.facebook.com/rivuscluj!

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom