Connect with us

Economie

Rata şomajului a stagnat la 3,8% în trimestrul trei. Cel mai ridicat nivel a fost înregistrat în rândul tinerilor

Maria Costea

Published

on

Rata şomajului a stagnat la 3,8% în trimestrul trei. Cel mai ridicat nivel a fost înregistrat în rândul tinerilor


Rata şomajului în trimestrul trei din 2019 a fost de 3,8%, valoare egală cu cea înregistrată în trimestrul anterior, cel mai ridicat nivel fiind consemnat însă în rândul tinerilor, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate vineri.
În perioada menţionată, rata şomajului la bărbaţi a fost de 4,1%, iar în rândul femeilor de 3,5%. “Pe sexe, ecartul dintre cele două rate ale şomajului a fost de 0,6 puncte procentuale (4,1% la bărbaţi faţă de 3,5% la femei), iar pe medii rezidenţiale, de 1,2 puncte procentuale (4,5% în mediul rural, faţă de 3,3% în mediul urban)”, arată INS. Pe grupe de vârstă, rata şomajului a atins nivelul cel mai ridicat (17,9%) în rândul tinerilor (15-24 ani).

Potrivit datelor INS, în trimestrul trei rata de ocupare a populaţiei în vârstă de 20-64 ani a fost de 71,8%, cu 1,8 puncte procentuale peste ţinta naţională de 70% stabilită în contextul Strategiei Europa 2020. De asemenea, rata de ocupare a populaţiei în vârstă de muncă (15-64 ani) a fost de 66,7%, în creştere faţă de trimestrul anterior cu 0,3 puncte procentuale. Gradul de ocupare a fost mai mare la bărbaţi (75,7% faţă de 57,4% la femei) şi la persoanele din mediul urban (67,8% faţă de 65,3% în mediul rural).

Rata de ocupare a tinerilor (15-24 ani) a fost de 25,6%. În al treilea trimestru al anului 2019, populaţia activă a României era de 9,116 milioane persoane, din care, 8,766 milioane persoane erau ocupate şi 350.000 de persoane erau şomeri.

Source link

Facebook Comments Box

Cultura

România și Clujul, prinși în „Teoria calului mort”? Cât de des ne auto-sabotăm!

Kadar Zoltan

Published

on

Teoria calului mort: De ce ne încăpățânăm să menținem iluzii imposibil de salvat?

Ai investit timp, bani și energie într-un proiect care nu merge? Ai rămas într-o relație toxică, sperând că lucrurile se vor schimba? Ai văzut cum autoritățile sau marile companii continuă să arunce bani în soluții care nu funcționează? Dacă da, atunci ai trăit pe pielea ta „Teoria calului mort”.

Această metaforă satirică ilustrează cât de des refuzăm să acceptăm realitatea, preferând să investim resurse în cauze pierdute în loc să schimbăm direcția. În loc să recunoaștem că „am greșit” și să renunțăm la un proiect eșuat, alegem strategii absurde, precum:

  • Schimbăm șaua unui cal mort, crezând că un mic detaliu va face diferența.
  • Organizăm ședințe pentru a găsi soluții, deși răspunsul este evident: calul e mort.
  • Ne convingem că problema este la noi, și investim în „cursuri de perfecționare” pentru ceva care nu mai poate fi reparat.
  • Comparam situația cu alte eșecuri similare, ca să ne simțim mai bine.
  • Redefinim ce înseamnă „mort”, doar pentru a putea spune că încă există speranță.

Acest fenomen apare în toate domeniile: în viața personală, în afaceri, în administrația publică și în sistemele birocratice. În loc să acceptăm realitatea și să ne orientăm către soluții reale, ne amăgim că problema se poate rezolva printr-o altă abordare, fără să schimbăm esența.

Lecția? Uneori, cea mai înțeleaptă decizie nu este să continui să lupți, ci să te oprești și să mergi mai departe. Întreabă-te: Ești călărețul unui cal mort? Dacă da, poate e timpul să cobori.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Prețurile la Panemar au explodat! Clujenii refuză să mai plătească

Kadar Zoltan

Published

on

Clujenii, revoltați de prețurile explozive de la Panemar: „Este inacceptabil!”

Tot mai mulți clujeni își exprimă nemulțumirea față de prețurile practicate de Panemar, unul dintre cele mai cunoscute branduri locale de panificație. Pe rețelele de socializare și forumurile online, clienții își arată indignarea, iar unii chiar îndeamnă la boicot.

„Un sandviș care costa 5,5 lei acum câțiva ani a ajuns la 15 lei! Au crescut utilitățile de trei ori? Salariile de trei ori? Materia primă de trei ori? Sau pur și simplu vor să profite la maximum de clienți?” – se întreabă revoltați consumatorii.

Un imperiu al panificației, dar și al prețurilor mari

Panemar, fondat în 1993 de antreprenorul Nicolae Chiorean, a devenit un lider în domeniu, având o fabrică cu o capacitate de 25 de tone de pâine pe zi. În 2022, compania a raportat o cifră de afaceri de 98,1 milioane de lei și un profit net de 13,8 milioane. Cu peste 515 angajați, afacerea este una solidă, însă clujenii încep să se întrebe: de ce prețurile continuă să crească?

Clujenii vor boicot?

Mulți consumatori consideră că singura soluție este să nu mai cumpere de la Panemar, sperând astfel că firma va reveni la prețuri mai decente.

„La Cluj toate prețurile sunt explodate: imobiliare, restaurante, acum și panificația. Refuz să mai cumpăr de la Panemar!” – spune un alt utilizator.

Va reuși Panemar să-și păstreze clienții sau boicotul va schimba ceva? Rămâne de văzut.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Lovitură economică pentru Cluj! Un gigant internațional construiește o fabrică uriașă!

Kadar Zoltan

Published

on

Investiție de 75 de milioane de euro la Huedin! Knauf construiește o fabrică care va transforma orașul

Unul dintre cei mai mari producători mondiali de materiale de construcții, Knauf, a primit autorizația de construire pentru o fabrică de gips-carton și profile metalice în Huedin, Cluj. Valoarea investiției se ridică la peste 75 de milioane de euro, fiind una dintre cele mai mari din județ.

Primarul din Huedin: „Orașul nostru se schimbă radical”

Vestea a fost anunțată oficial de primarul Mircea Moroșan, care consideră că acest proiect va avea un impact major asupra dezvoltării locale:
“În această săptămână, Primăria Huedin a emis autorizația de construire pentru firma Knauf. Intrăm în linie dreaptă cu această mare investiție, care sper că va schimba fața orașului nostru!”, a declarat edilul.

Cine este Knauf și ce va produce la Huedin?

Knauf este un gigant internațional în industria materialelor de construcții, fondat în Germania în 1932. Compania produce gips-carton, tencuieli, materiale pentru fațade, sisteme de izolație termică și acustică, fiind un lider global în soluții sustenabile pentru construcții.

Noua fabrică din Huedin va produce plăci de gips-carton și profile metalice, contribuind semnificativ la dezvoltarea economică a regiunii.

Aceasta este cea mai importantă investiție din zonă din ultimii ani, iar locuitorii din Huedin și județul Cluj așteaptă cu interes impactul pozitiv al noii fabrici asupra economiei locale!

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite