Connect with us

Economie

Rata şomajului a stagnat la 3,8% în trimestrul trei. Cel mai ridicat nivel a fost înregistrat în rândul tinerilor

Maria Costea

Published

on

Rata şomajului a stagnat la 3,8% în trimestrul trei. Cel mai ridicat nivel a fost înregistrat în rândul tinerilor


Rata şomajului în trimestrul trei din 2019 a fost de 3,8%, valoare egală cu cea înregistrată în trimestrul anterior, cel mai ridicat nivel fiind consemnat însă în rândul tinerilor, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate vineri.
În perioada menţionată, rata şomajului la bărbaţi a fost de 4,1%, iar în rândul femeilor de 3,5%. “Pe sexe, ecartul dintre cele două rate ale şomajului a fost de 0,6 puncte procentuale (4,1% la bărbaţi faţă de 3,5% la femei), iar pe medii rezidenţiale, de 1,2 puncte procentuale (4,5% în mediul rural, faţă de 3,3% în mediul urban)”, arată INS. Pe grupe de vârstă, rata şomajului a atins nivelul cel mai ridicat (17,9%) în rândul tinerilor (15-24 ani).

Potrivit datelor INS, în trimestrul trei rata de ocupare a populaţiei în vârstă de 20-64 ani a fost de 71,8%, cu 1,8 puncte procentuale peste ţinta naţională de 70% stabilită în contextul Strategiei Europa 2020. De asemenea, rata de ocupare a populaţiei în vârstă de muncă (15-64 ani) a fost de 66,7%, în creştere faţă de trimestrul anterior cu 0,3 puncte procentuale. Gradul de ocupare a fost mai mare la bărbaţi (75,7% faţă de 57,4% la femei) şi la persoanele din mediul urban (67,8% faţă de 65,3% în mediul rural).

Rata de ocupare a tinerilor (15-24 ani) a fost de 25,6%. În al treilea trimestru al anului 2019, populaţia activă a României era de 9,116 milioane persoane, din care, 8,766 milioane persoane erau ocupate şi 350.000 de persoane erau şomeri.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

25 de Ani de Povești Urbane cu IULIUS – Cum s-au Transformat Orașele în Scene pline de noi Experiențe

Alex Campian

Published

on

Acum 25 de ani, la Iași se deschidea primul mall din afara Capitalei. Era începutul unei povești care avea să schimbe felul în care oamenii se întâlnesc, se distrează și creează amintiri. Astăzi, rețeaua IULIUS înseamnă opt proiecte regionale, peste 1.000 de branduri, 320.000 mp de retail și mai mult de 73 de milioane de vizite anual. Dar dincolo de cifre, IULIUS înseamnă viață urbană, cultură, artă și emoție.

De la Shopping la Comunitate

Palas Iași, Iulius Town Timișoara, Iulius Mall Cluj și Suceava nu sunt doar centre comerciale – sunt locuri care prind viață: grădini care vibrează sub ritmul orchestrelor vara, patinoare pline iarna, scene de festival, piețe cu târguri de Crăciun, săli unde arta imersivă se întâlnește cu tehnologia. Aici, fiecare vizită devine o experiență: un concert ascultat sub stele, o expoziție care îți aprinde curiozitatea, o seară de film în aer liber cu prietenii.

Evenimente Care Rămân în Istorie

În Iași, Romanian Creative Week, Campionatul Mondial de eSports și concertele „Cei trei tenori ieșeni” sunt deja repere culturale. La Timișoara, Timișoara Fashion Week și Check Art Festival adună comunitatea în grădinile Iulius Town. În Cluj, Movie Nights și Transylvania Coffee Fest au devenit tradiții urbane, iar la Suceava, festivalurile caritabile și târgurile „Produs în Bucovina” scriu povești locale.

Privind Spre Următorul Capitol

„Experiențele sunt parte din semnătura noastră”, spune Roxana Cruceanu, Group Event Manager IULIUS. „Nu ne dorim doar vizitatori, ci oameni care se întorc pentru că aici trăiesc momente cu adevărat speciale.” Iar povestea continuă: RIVUS, viitorul proiect din Cluj, va aduce primul centru de arte performative din oraș și noi spații dedicate culturii și comunității.

Ce Urmează în Rețeaua IULIUS

În această toamnă, grădinile și mall-urile IULIUS vor găzdui concerte multisenzoriale, expoziții de dinozauri și artă interactivă, festivaluri culinare, ateliere pentru copii și seri de film în aer liber în Iași, Timișoara, Cluj și Suceava.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Vinci Energies intră puternic în Cluj: preia EnergoBit într-o tranzacție estimată la peste 100 milioane euro

Alex Campian

Published

on

Logo-urile Vinci Energies și EnergoBit, simbolizând o tranzacție de peste 100 milioane euro

Clujul devine epicentrul unei tranzacții majore din sectorul energetic: grupul francez Vinci Energies, cu o prezență globală în peste 50 de țări, va prelua compania românească EnergoBit, unul dintre liderii locali în infrastructură electrică. Valoarea acordului depășește 100 milioane euro și marchează un moment-cheie pentru industria energetică românească.


Vinci face o mutare strategică în România

Grupul Vinci Energies, parte a colosului VINCI S.A. – cu o capitalizare bursieră de peste 71 miliarde euro – și-a anunțat oficial intrarea în acționariatul EnergoBit, companie cu sediul central în Cluj-Napoca.

Tranzacția este supusă aprobării autorităților de reglementare și reprezintă o extindere majoră pe piața din Europa de Est, unde Vinci vizează consolidarea rețelelor sale de infrastructură energetică, prin brandul Omexom.


EnergoBit – un actor local cu greutate

Fondată în 1990 de Ștefan Gadola, Peter Pal și Ioan Socea, EnergoBit s-a remarcat prin proiecte strategice în domeniul energetic, de la stații electrice și linii aeriene de transport, până la sisteme de automatizare și monitorizare a rețelelor electrice.

În 2024, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 100 milioane euro și are 825 de angajați în 8 locații din România. În plus, dispune de un atelier specializat în producția de echipamente electrice de medie tensiune – un activ valoros în contextul tranziției energetice.


România, o piață-cheie în planurile Vinci

Prin această preluare, Vinci Energies își dublează practic capacitatea operațională din România, unde este prezentă din 2007 și deține aproximativ 1.500 de angajați. În 2024, veniturile locale ale grupului au depășit 200 milioane euro, dintre care 150 milioane generate de divizia Energies și 50 milioane de Vinci Construction.

Reprezentanții grupului afirmă că România se află „într-un moment critic” pentru dezvoltarea infrastructurii energetice, în contextul investițiilor în energie regenerabilă și digitalizare. Achiziția EnergoBit vine ca un răspuns strategic la aceste nevoi.


Ce urmează pentru piața energetică din România?

Intrarea Vinci Energies în acționariatul EnergoBit poate accelera profesionalizarea și standardizarea pieței, aducând know-how european și investiții în tehnologii moderne. Companiile de distribuție, investitorii în energie regenerabilă și marii consumatori ar putea beneficia de proiecte mai rapide, integrate și sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

🔴 Plafonarea tarifelor RCA expiră la 1 iulie. Vin scumpiri! Șoferii tineri, printre cei mai afectați

Alex Campian

Published

on

Începând cu 1 iulie 2025, șoferii din România vor plăti mai mult pentru polițele RCA, odată cu expirarea oficială a plafonării tarifelor. Măsura aflată în vigoare de peste doi ani nu va mai fi prelungită, ceea ce deschide calea pentru o nouă serie de ajustări de prețuri în piața asigurărilor auto.

📈 Plafonarea tarifelor RCA a fost introdusă în primăvara lui 2023, după colapsul companiei Euroins – lider al pieței RCA la acel moment. Guvernul a decis atunci ca prețurile să fie înghețate la nivelul tarifelor practicate de asigurători la data de 28 februarie 2023.

🔄 Deși din ianuarie 2024 s-a permis o creștere moderată a tarifelor cu până la 6,8%, ajustarea a fost raportată strict la rata inflației.


❗ Ce urmează după 1 iulie?

Potrivit Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), nu se așteaptă scumpiri spectaculoase, dar vor exista ajustări punctuale în funcție de categoria de risc și segmentul de șoferi. Practic, firmele de asigurare vor avea mână liberă pentru a recalibra prețurile.

„Salturi mari sunt excluse, dar vor exista ajustări justificate de inflația daunelor și necesitatea menținerii rentabilității companiilor”, a declarat Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, pentru Economica.net.

ASF susține că piața dă semne de stabilizare, iar concurența crescută ar putea tempera scumpirile. Mai mult, se ia în calcul inclusiv posibilitatea unor ieftiniri pentru anumite categorii de asigurați.


⚠️ Cine va plăti cel mai mult?

Cele mai vulnerabile categorii în fața scumpirilor sunt:

  • Șoferii sub 30 de ani

  • Autoturismele cu motoare puternice

  • Camioanele de peste 16 tone (unde frecvența și severitatea daunelor sunt ridicate)

Aceste segmente au înregistrat rate de daunalitate peste medie, iar companiile de asigurare vor ajusta tarifele în consecință.


💥 Impactul pe termen lung

În paralel cu expirarea plafonării RCA, și plafonarea prețurilor la energie va lua sfârșit la 1 iulie. Așadar, românii s-ar putea confrunta cu un val generalizat de scumpiri, care va afecta lanțul de producție, distribuție și prețurile din coșul zilnic de consum.


Concluzie:

📌 Plafonarea tarifelor RCA dispare, iar șoferii – mai ales tinerii – trebuie să se aștepte la polițe mai scumpe. Firmele de asigurare vor recalcula prețurile în funcție de risc și performanța financiară, într-o piață care se dorește stabilizată, dar care încă e volatilă.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom