Connect with us

Economie

S-a mai deschis un lot de autostradă! API, despre restricția de viteză: „Demnă de o piesă de teatru absurd”

Maria Costea

Published

on

S-a mai deschis un lot de autostradă!  API, despre restricția de viteză: „Demnă de o piesă de teatru absurd”


Cei 21 de kilometri ai lotului 3 din Autostrada Lugoj-Deva au fost, în sfârșit, deschiși, dar se circulă cu restricţii de viteză şi tonaj.
„Începând de astăzi, în România, sunt daţi în operare 857,5 kilometri de autostradă şi drum naţional în regim de autostradă. Astăzi, CNAIR va da în trafic cei 21,1 kilometri din lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, vorbim de porţiunea dintre Ilia şi Holdea”, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, la începutul şedinţei de Guvern de luni. Ministrul a spus că este vorba despre un contract de 580 de milioane de lei plus TVA din fonduri europene nerambursabile, semnat în 2013 şi nefinalizat la termen în 2016. Contractul de execuţie a Lotului 3 nu a fost finalizat la timp şi a fost reziliat în august 2019, la stadiul fizic de 97%, iar de la reziliere au fost executate trei expertize şi au fost realizate lucrările recomandate, printre care cele de repoziţionarea a aparatelor de reazem la podul peste Mureş.

Pe acest tronson care este cuprins între localităţile Ilia şi Holdea se va putea rula cu maxim 80 de kilometri la oră şi un tonaj de maxim 7,5 tone.

„În ultimii ani decidenții din CNAIR și MT (Cuc, Ioniță, Scarlat) ne-au obișnuit cu autostrăzi finalizate și ținute închise cu lunile (3 luni pe Lugoj-Deva lot 2 în 2017, 8 luni pe Sebeș-Turda lot 3 în 2018 și peste 4 luni acum). Cine oare răspunde pentru această bătaie de joc?

În plus, pe tronsonul deschis azi s-a impus o limitare de tonaj de 7,5 tone și de viteză de 80 de km/oră, chiar 60 de km/oră pe unele poduri. De ce? Chiar expertizele realizate de Iptana spuneau că limitarea de tonaj s-ar justifica doar până la rezolvarea problemelor minore de la podul peste Mureș, soluționate deja. Iar : nu sunt finalizate toate gardurile exterioare autostrăzii pentru oprirea animalelor. Dar oare drumul paralel DN68A pe care limita de viteză este de 100 de km/oră are măcar un metru de gard lateral?

Solicităm premierului Orban și ministrului Transporturilor Lucian Bode să trimită corpul de control la CNAIR pentru a analiza în profunzime problematica tronsoanelor de autostradă finalizate și ținute închise din cauza vendetelor personale sau șpăgilor nedate și să sesizeze organele abilitate, astfel încât pe viitor să nu mai avem astfel de jigniri din partea statului la adresa propriilor cetățeni, la adresa bugetului de stat văduvit de penalitățile câștigate în instanță de constructori și la adresa bunului simț”, au scris cei de la API.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

🔴 Plafonarea tarifelor RCA expiră la 1 iulie. Vin scumpiri! Șoferii tineri, printre cei mai afectați

Alex Campian

Published

on

Începând cu 1 iulie 2025, șoferii din România vor plăti mai mult pentru polițele RCA, odată cu expirarea oficială a plafonării tarifelor. Măsura aflată în vigoare de peste doi ani nu va mai fi prelungită, ceea ce deschide calea pentru o nouă serie de ajustări de prețuri în piața asigurărilor auto.

📈 Plafonarea tarifelor RCA a fost introdusă în primăvara lui 2023, după colapsul companiei Euroins – lider al pieței RCA la acel moment. Guvernul a decis atunci ca prețurile să fie înghețate la nivelul tarifelor practicate de asigurători la data de 28 februarie 2023.

🔄 Deși din ianuarie 2024 s-a permis o creștere moderată a tarifelor cu până la 6,8%, ajustarea a fost raportată strict la rata inflației.


❗ Ce urmează după 1 iulie?

Potrivit Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), nu se așteaptă scumpiri spectaculoase, dar vor exista ajustări punctuale în funcție de categoria de risc și segmentul de șoferi. Practic, firmele de asigurare vor avea mână liberă pentru a recalibra prețurile.

„Salturi mari sunt excluse, dar vor exista ajustări justificate de inflația daunelor și necesitatea menținerii rentabilității companiilor”, a declarat Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, pentru Economica.net.

ASF susține că piața dă semne de stabilizare, iar concurența crescută ar putea tempera scumpirile. Mai mult, se ia în calcul inclusiv posibilitatea unor ieftiniri pentru anumite categorii de asigurați.


⚠️ Cine va plăti cel mai mult?

Cele mai vulnerabile categorii în fața scumpirilor sunt:

  • Șoferii sub 30 de ani

  • Autoturismele cu motoare puternice

  • Camioanele de peste 16 tone (unde frecvența și severitatea daunelor sunt ridicate)

Aceste segmente au înregistrat rate de daunalitate peste medie, iar companiile de asigurare vor ajusta tarifele în consecință.


💥 Impactul pe termen lung

În paralel cu expirarea plafonării RCA, și plafonarea prețurilor la energie va lua sfârșit la 1 iulie. Așadar, românii s-ar putea confrunta cu un val generalizat de scumpiri, care va afecta lanțul de producție, distribuție și prețurile din coșul zilnic de consum.


Concluzie:

📌 Plafonarea tarifelor RCA dispare, iar șoferii – mai ales tinerii – trebuie să se aștepte la polițe mai scumpe. Firmele de asigurare vor recalcula prețurile în funcție de risc și performanța financiară, într-o piață care se dorește stabilizată, dar care încă e volatilă.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Facturile la curent vor exploda după 1 iulie!

Alex Campian

Published

on

🔌 Scumpiri la energie de la 1 iulie 2025: Cine oferă cel mai mic preț și cum îți poți reduce factura

Începând cu 1 iulie 2025, energia electrică devine mai scumpă pentru toți consumatorii casnici. Plafoanele impuse de stat vor fi eliminate complet, iar piața de energie va fi liberalizată 100%. Cu alte cuvinte, furnizorii nu vor mai fi obligați să vândă energia la un preț stabilit, iar clienții vor plăti prețuri de piață, indiferent de consum.

💸 Ce se schimbă concret:

Până acum, statul a protejat populația prin prețuri plafonate:

  • 0,68 lei/kWh pentru consum mic,

  • 0,80 lei/kWh pentru consum mediu,

  • 1,30 lei/kWh pentru consum mare.

Toate aceste tarife dispar începând cu 30 iunie. De la 1 iulie, românii se vor trezi cu facturi semnificativ mai mari – între 1,4 și 1,6 lei/kWh, potrivit unei analize Economica.net.


Hidroelectrica – singura excepție majoră

Într-un peisaj dominat de scumpiri, Hidroelectrica rămâne furnizorul cu cele mai mici prețuri din România.

De la 1 aprilie 2025, compania a introdus un tarif pentru energia activă de doar 0,45 lei/kWh (fără taxe și tarife de rețea), care va rămâne neschimbat și după 1 iulie.

💡 Tarife finale la Hidroelectrica (cu taxe și rețea incluse):

  • 1,04 lei/kWh – Muntenia Sud (București, Ilfov, Giurgiu)

  • 1,12 lei/kWh – Oltenia (Teleorman, Argeș, Vâlcea, Olt, Dolj, Gorj, Mehedinți)

  • În restul regiunilor: între 1,04 și 1,12 lei/kWh, în funcție de operatorul de distribuție local.

Comparativ cu ceilalți furnizori, diferența de preț poate ajunge și la 30%.


🔍 De ce poate Hidroelectrica să vândă atât de ieftin?

Hidroelectrica produce energie din surse proprii, la costuri scăzute, și o transferă direct către clienți, fără a o achiziționa de pe bursă. Acest model eficient permite companiei:

  • să evite speculațiile din piață,

  • să ofere stabilitate,

  • să mențină cel mai mic tarif pentru consumatorii casnici.

Cu aproximativ 600.000 de clienți casnici deja în portofoliu, Hidroelectrica este în continuare cea mai avantajoasă alegere pentru românii care vor să își țină facturile sub control.


✅ Concluzie:

De la 1 iulie, majoritatea românilor vor simți o creștere abruptă a costurilor cu energia electrică. În acest context, alegerea furnizorului corect devine esențială. Hidroelectrica se detașează ca opțiunea cea mai rentabilă, cu prețuri semnificativ sub media pieței.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Orange vinde Palatul Telefoanelor din Cluj și cheamă Primăria la licitație

Alex Campian

Published

on

Compania Orange, proprietara Palatului Telefoanelor din Cluj-Napoca, a lansat o licitație pentru vânzarea clădirii și a invitat inclusiv Primăria să participe.

„Pentru a asigura un proces echitabil, nu comentăm asupra unei licitații în desfășurare sau a ofertelor depuse. La licitație au fost invitați atât participanți din mediul privat, cât și Primăria Cluj-Napoca”, au declarat reprezentanții Orange pentru Actual de Cluj.

Motivul vânzării este lipsa de utilitate a imobilului pentru companie. „Când o clădire nu mai este utilă, este normal să-i oferim o nouă viață, mai ales când are o istorie semnificativă. Sperăm ca această clădire emblematică să-și recapete strălucirea”, a transmis Orange.

Palatul Telefoanelor, situat pe strada Octavian Petrovici nr. 2, este un simbol al arhitecturii brutaliste din anii ’70. Prețul cerut pentru imobil depășește 2 milioane de euro.

Mai mulți arhitecți și activiști locali solicită autorităților locale să achiziționeze clădirea, pentru a o proteja de o posibilă transformare radicală în cazul preluării de către un investitor privat.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom