Connect with us

Eveniment

Denumirea străzilor din Cluj-Napoca, după 1918

Stefania Heinz

Published

on

Denumirea străzilor din Cluj-Napoca, după 1918


Denumirea majorităţii străzilor din Cluj s-a schimbat de mai multe ori de a lungul secolului XX, fiecare regim politic încercând să-şi pună amprenta asupra oraşului şi prin modificarea numelor străzilor.
Perioada interbelică
Dupa Unirea din 1 Decembrie1918, străzile Clujului au primit nume româneşti. Marile artere ale oraşului şi străzile centrale au fost denumite după personalităţi sau simboluri ale luptei pentru unitate a românilor: Calea Regele Ferdinand, Regina Maria – azi, B-dul. Eroilor, Bob (Episcop Ioan Bob), Ioan Raţiu, Iuliu Maniu, Petru Maior, Samuil Micu, Gheorghe Şincai, Timotei Cipariu, Gheorghe Sion – azi Piaţa Lucian Blaga, Nicolae Bălcescu, Ion Maiorescu – azi, Nicolae Cristea, Vasile Stroescu – azi, Albert Einstein, Cuza Vodă, Avram Iancu, Papiu Ilarian – azi, Croitorilor, Nicolae Corcheş – azi, Fortăreţei, General Drăgălina, George Bariţiu, Gheorghe Lazăr (fosta stradă Lázár – după numele unei familii de nobili maghiari), Andrei Mureşanu; Piaţa Unirii, Memorandumului, Legiunea Ardeleană – azi, Petöfi Sandor, Calea Victoriei – azi, B-dul. 21 Decembrie 1989, Regimentul 83 Infanterie – azi, Piteşti, sau a originii daco-romane: Calea Traian, Romei – azi, 13 septembrie , Romulus – azi, Henri Barbusse, Remus – azi Cibinului, Dacia, Decebal.

În cazul străzilor lăturalnice sau periferice, de cele mai multe ori s-au tradus denumirile maghiare, mai ales când acestea localizau străzile: Piaţa Abator (Közvágóhid-tér ), Dubălarilor (Timár sor), Pietroasă (Kövespad-utca), Berăriei (Sörgyár utca), Bisericii Ortodoxe (Görögtemplom utca.), Brutarilor (Sütö utca), Din dos (Felső Zug utca), Băii (Fürdő utca), Căii Ferate (Vasút utca), Câmpului (Mező utca), Grădinilor (Házsongárdi-körut), Cotită (Forduló utca.,), Teatrului – azi, Em. de Martonne, unde s-a aflat prima clădire a teatrului (Szinház utca), Cărămidarilor (Téglás utca.), Aprinjoarelor – azi, Fabricii de Chibrituri (Gyufagyár utca.), Fabricii de zahăr (Cukorgyári-út.), Fierului (Vas utca), Gării (Állomás-utca.), Părăului(Árók utca), Bisericei (Templom utca), Minoriţilor (Minorita-utca), Muzeului (Múzeum-utca), Strada Nouă (Új-utca), Măcelarilor (Mészáros-utca), Laterală (Oldal ut.), Livezii (Berek-utca), Locomotivei (Mozdony-utca), Lutoasă (Agyagdomb-utca), Magaziei (Raktár-utca), Aventurioasă (Kalandos utca), Ospătăriei (Fogadó-utca), Piaţa Târgul de Vite (Állatvásártér), Păstorului (Pásztor-utca), Piezişă (Hegyvölgy-utca), Sub Deal (Hegyalatti út), Maşiniştilor (Gépész-utca), Săpătorilor (Kapás-utca), Scărilor (Lépcső-utca), Albinei – devenită în 1933 Septimiu Albini ( Méhes utca), Steluţei (Csillag utca), Strâmbă (Görbe-utca), Măloasă (Kőmálalja-utca), Tăietura Turcului (Törökvágási utca.), Universităţii ( Egyetem utca), Franciscanilor (Ferenczrendiek-utca), Zorilor (Hajnal-utca).

În 1933, numele câtorva străzi din Cluj se modifică, cele mai importante schimbări fiind: Calea Dorobanţilor împreună cu Şoseaua Someşeni – azi, Aurel Vlaicu va purta numele Calea Regelui Carol al II-lea, strada Tunarilor – azi, General Traian Moşoiu devine Vasile Goldiş, strada Minoriţilor – azi, Hermann Oberth devine Gheorghe Dima, iar strada Minerva – azi, Arany Janos devine Octavian Goga.
Perioada celui de al II-lea Război Mondial

După Dictatul de la Viena, din 30 august 1940, străzile Clujului vor reprimi denumirile maghiare de dinainite de 1918. Marile bulevarde vor fi numite după personalităţile emblemă ale ideologiei fasciste: Horty Miklos – strada Horea de azi, Mussolini – Calea Moţilor şi Hitler – Piaţa Avram Iancu.
Perioada comunistă

După al doilea război în România începe perioada comunistă sub influenţă sovietică, ceea ce se va reflecta în numele străzilor mari sau centrale: Armata Roşie – partea dinspre Mărăşti a B-dului 21 Decembrie, Vladimir Molotov – azi B-dul Eroilor, Piaţa Malinovski – azi Piaţa Avram Iancu, 23 August – azi Ion I.C. Brătianu, Karl Marx – azi Decebal, 6 Martie – azi Iuliu Maniu, Stalingrad – azi Cetăţii. Majoritatea străzilor, însă revin la denumirile anterioare războiului, dar unele îşi păstreză până în 1964 denumirea din timpul războiului: Kossuth – partea centrală a B-dului 21 Decembrie, Mikes Kelemen – azi Croitorilor, Székely Mózes – azi Iuliu Coroianu, Csaba – azi Patriciu Barbu, Tóthfalusi Kis Miklós – azi Rubin Patiţia, Maialului (în maghiară Majális ut.) – azi Republicii, Apáczai Csere János – azi Argeş.

În 1964, ca urmare a desprinderii de sub influenţa sovietică are loc o nouă modificare a denumirii strazilor. Piaţa Malinovski devine Piaţa Victoriei, Bulevardul V. Molotov devine Dr. Petru Groza, strada Puşkin îşi reia vechea denumire de Universităţii, iar Bulevardul Kossuth împreună cu Armata Roşie formează acum Bulevardul Lenin.

Bulevardul Regele Mihai I – azi Memorandumului se va numi din 1948, după abdicarea regelui, Bulevardul 30 Decembrie, iar strada Maialului devine strada Republicii, din 1964, în perioada interbelică numindu-se Regală.

Perioada post comunistă

După revoluţia din Decembrie 1989, pentru a sublinia dorinţa de reînnodare a legăturii cu trecutul democratic, s-a revenit la multe din denumirile perioadei interbelice: Bulevardul Regele Ferdinand, Calea Dorobanţilor, Memorandumului, Gen. Eremia Grigorescu, Decebal, Bucureşti, Ion I.C.Brătianu, Iuliu Maniu, Piaţa Unirii.
În amintirea celor ce au murit în 21 Decembrie 1989, la Librăria Universităţii, Bulevardul Petru Groza s-a numit B-dul Eroilor, iar Bulevardul Lenin a devenit Bulevardul 21 Decembrie.

În ultimii ani se observă o creştere a numărului străzilor care poartă numele unor personalităţi clujene: Alexandru Borza (botanist, 1887-1971), Al. Vaida Voevod (om politic, 1872-1950), C-tin Daicoviciu (istoric, 1898-1973), David Prodan (istoric, 1902-1992), Emil Isac (scriitor, 1886-1954), Iuliu Haţeganu (medic, 1885-1959), Iuliu Moldovan (medic, 1882-1966), Lucian Blaga (poet, filozof-1895-1961 ), Octavian Goga (poet, om politic, 1881-1938), Romulus Vuia (etnograf, muzeograf, 1887-1963), Sextil Puşcariu (lingvist, filolog, 1877-1948), Sigismund Toduţă (compozitor, muzicolog- 1908-1991), Ştefan Ludwig Roth (preot, om politic, 1796-1849), Victor Deleu (primar, 1876-1940), etc. Astfel, numele acestor personalităţi remarcabile au devenit locuri comune pentru memoria şi conştiinţa locală.

Aruncând o privire pe hărţile oraşului din diferiţi ani, spiritul acelor vremuri iese în evidenţă cu pregnanţă, dându-ne o imagine a ceea ce este peren şi efemer în viaţa comunităţii. Semnificatinv, una dintre foarte puţinele străzi care nu şi-a schimbat numele este strada Donath (Dónát), numită astfel după legendarul cioban „care a salvat Clujul de turci”.

Sursă @ https://www.bjc.ro/…/Denumirea_str%C4%83zilor_din_Cluj…
Bibliografie
1. Călăuza Clujului / Orosz, Francisc .- Cluj : Tipografia „Concordia”, 1933
2. Călăuza oraşului Cluj : Partea I-a / Borteş, Petru .- Cluj : Tipografia Naţională, 1937
3. Cluj-Napoca : ghid / Buta, Iuliu .- Bucureşti : Sport Turism, 1989
4. Clujul / Pascu, Ştefan .- Cluj : [s.n.], 1957
5. Koloszvár: helynév – és településtörténeti adattár / Asztalos Lajos .- Kolozvar : Polis, 2004 .- ISBN 973 8341 442
6. http://www.cluj4all.com/navigator 
 
 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

(Video) – Copil de 12 ani, lovit pe trotuar de un Mustang condus de un șofer din Bistrița-Năsăud, se luptă între viață și moarte

Alex Campian

Published

on

Copil de 12 ani lovit pe trotuar de un Mustang la Cluj

Copilul de 12 ani lovit pe trotuar, miercuri, 1 octombrie, de un autoturism Ford Mustang, pe strada Avram Iancu din Cluj-Napoca, se luptă între viață și moarte.

Potrivit reprezentanților SCJU Cluj, minorul a fost adus în stare critică la UPU Copii, iar medicii au decis să intervină chirurgical de urgență în Blocul Operator Neurochirurgie. Operația a durat câteva ore, iar ulterior pacientul a fost transferat la Terapie Intensivă, unde se află în prezent, intubat și ventilat mecanic. Prognosticul este rezervat.

„Pacientul de 12 ani, transferat de la Spitalul de Copii cu un traumatism cranio-cerebral sever, a fost operat în regim de urgență, în cursul serii în Blocul Operator Neurochirurgie. În prezent se află la terapie-intensivă Neurochirurgie, intubat, sedat și ventilat mecanic. Prognosticul medicilor este rezervat.”, au declarat pentru Cluj24 reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj.

Cum s-a produs accidentul?

Potrivit polițiștilor, un bărbat de 34 de ani, din județul Bistrița-Năsăud, aflat la volanul unui Ford Mustang care circula spre Piața Cipariu, nu ar fi adaptat viteza la condițiile de drum. Din această cauză, șoferul a pierdut controlul asupra direcției de mers, a pătruns pe contrasens și a acroșat copilul de 12 ani, care se afla pe trotuar.

Minorul a fost preluat imediat de echipajul SMURD, intubat la fața locului și transportat de urgență la spital.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate împrejurările accidentului.

Mama copilului, în stare de șoc

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această după-amiază la un grav accident rutier petrecut pe strada Avram Iancu din municipiul Cluj-Napoca. La fața locului au intervenit o autospecială cu modul de descarcerare și două echipaje SMURD, unde au găsit un minor, în vârstă de 12 ani, ce prezenta multiple traumatisme și se afla în stare de inconștiență. Echipajul SMURD i-a acordat asistență medicală de urgență, fiind intubat și transportat la Spitalul de Copii.

Mama copilului, aflată în stare de șoc și prezentând agitație psihomotorie, a fost consultată de echipajul SMURD și transportată la spital ca însoțitor al minorului”, a transmis ISU Cluj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto&Video: stirile Protv

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

„Biletul de Sănătate” revine la Cluj: mișcare pentru un bilet gratuit de autobuz

Alex Campian

Published

on

Clujenii fac genuflexiuni pentru un bilet gratuit de autobuz în cadrul proiectului „Biletul de Sănătate” 2025

„Biletul de Sănătate”, inițiativa Sports Festival care transformă mișcarea într-un bilet gratuit de autobuz, a revenit în această toamnă la Cluj-Napoca pentru al șaselea an consecutiv.

Cele două stații smart – una pentru genuflexiuni, pe strada Memorandumului Sud, și una pentru pedalat, pe strada Regele Ferdinand – funcționează zilnic între orele 08:00 – 20:00 și vor fi disponibile până la începutul lunii decembrie 2025.

Cum funcționează „Biletul de Sănătate”

Clujenii sunt provocați să îmbine sportul cu utilul:

  • 20 de genuflexiuni sau

  • 400 de metri pedalați pe bicicleta statică

înseamnă un bilet de autobuz gratuit, valabil timp de 7 zile pe rețeaua de transport public urban din Cluj-Napoca.

Rezultatele edițiilor trecute

În 2024, proiectul a generat 46.911 bilete gratuite, peste 655.000 de genuflexiuni și peste 5.600 km pedalați. Din 2020 și până acum, clujenii au obținut peste 200.000 de bilete de autobuz prin mișcare, transformând timpul de așteptare într-o oportunitate pentru sănătate.

Istoric și dezvoltare

Prima stație smart a fost instalată în 2020, pe strada Memorandumului Sud. În 2022, proiectul s-a extins cu o nouă stație pe strada Regele Ferdinand, unde călătorii pot pedala virtual pe trasee urbane de 400 m. Sistemele sunt interactive, afișează distanța și viteza, iar la final generează un clasament general.

O inițiativă pentru comunitate

„Biletul de Sănătate” este un proiect al Sports Festival, dezvoltat de Life is Hard, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, în parteneriat cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Consiliul Județean Cluj.

Scopul său este de a aduce mișcarea în viața de zi cu zi a clujenilor și de a oferi un beneficiu simbolic prin transportul gratuit.

video: sportsfestival.com

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

România strălucește la competiția Bridgestone World Solar Challenge 2025: Vehiculul solar Hyperion ajunge în Adelaide!

Alex Campian

Published

on

Hyperion prezentat publicului în Victoria Square, Australia

România a fost din nou prezentă pe harta inovației și a mobilității verzi prin performanța echipei Solis UTCN de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care a participat la prestigioasa competiție Bridgestone World Solar Challenge 2025 din Australia.

🚘 Hyperion, cel mai avansat vehicul solar creat până acum de studenți, a străbătut deșertul australian pe un traseu de mii de kilometri, confruntându-se cu condiții meteorologice extreme și vânturi puternice. Perseverența și pregătirea echipei au dat roade: prototipul a trecut cu succes linia de finish în ultima zi a competiției.

După finalizarea cursei, Hyperion a fost prezentat publicului în Victoria Square, iar echipa Solis UTCN a defilat pe străzile din Adelaide, într-o ceremonie festivă care a adunat participanți din întreaga lume.

👏 Felicitări echipei Solis UTCN pentru performanța excepțională, care a demonstrat încă o dată că România se află în topul inovațiilor internaționale în domeniul energiei verzi și mobilității sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom