Se împlinesc șase ani de la tragedia aviatică din Apuseni, în urma căruia pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa, iar copilotul și patru medici au fost grav răniți.
În urmă cu 6 ani, în 20 ianuarie 2014, Aeronava Britten Norman Islander BN 2A-27, singura de acest tip ce se mai afla în dotarea Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, s-a prăbuşit pe muntele Petreasa din Munţii Apuseni, la peste 1.400 de metri altitudine, într-o pădure de la limita dintre judeţele Alba şi Cluj.
În urma prăbușirii avionului, pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa, iar copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir, Valentin Calu, Cătălin Pivniceru şi Sorin Ianceu, au fost răniți. Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator care suferise un accident vascular cerebral. Femeia care urma să primească ficatul de la donatorul din Oradea a decedat ulterior.
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici din comuna Horea – Argentin Todea, Gheorghe Trif şi Gheorghe Giurgiu, după ore lungi de căutări (la grade cu minus) care au durat aproximativ cinci ore şi la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat (decedat), iar Aurelia Ion era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată. Cei cinci supraviețuitori au fost internați la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă din Cluj-Napoca. A doua o zi după accident, medicul Radu Zamfir a fost externat. Ceilalți trei medici răniți au fost externatți la începutul lunii februarie 2014, iar copilotul Răzvan Petrescu a rămas o lună în spital, apoi a fost reinternat şi operat de mai multe ori la picioare.
Epava avionului, găsită abia după 6 ore de la prăbușire
După două ore și jumătate de la decolare, la ora 15:50, chirurgul Radu Zamfir anunţă la 112 că s-au prăbuşit cu avionul în munţi și încep căutările. Medicul a revenit de mai multe ori cu apeluri către 112, convorbiri în care s-a încercat obţinerea coordonatelor geografice cu ajutorul telefonului doctorului, dar acest lucru nu a fost reuşit.
La aproape șase ore de la prăbuşirea aeronavei, la ora 21:13, Trif Gheorghe, un membru al echipei de căutare format din personal silvic, a ajuns primul la locul accidentului, urmat la scurtă vreme de Argentin Todea şi Gheorghe Giurgiu, toţi trei săteni din Petreasa şi Dârleşti, comuna Horea, jud. Cluj, care transmit poziţia locului la 112, informației transferată dispeceratelor de urgenţă. La ora 22:05 începe transportul victimelor către drumul forestier, cu tărgi improvizate de pădurari către ambulanţe şi alte mijloace de transport.
La aproape doi ani de la accident, pe data de 16 octombrie 2015, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a emis raportul final privind accidentul din Munții Apuseni.
Conform raportului, cauza determinantă a producerii accidentului a fost oprirea motoarelor ca urmare a givrajului sever al carburatoarelor. Cauzele favorizante au fost evaluarea eronată a factorilor de risc specifici desfășurării acestui zbor – datorată întreruperii mari de la zbor și lipsei de experiență a echipajului pe aeronava BN-2A-27, precum și mai multe decizii eronate ale comandantului aeronavei, Adrian Iovan, de a continua misiunea de zbor în condiții meteorologice care au favorizat givrajul sever al carburatoarelor, de a zbura o lungă perioadă de timp în condiții de givraj.
Source link