Connect with us

Eveniment

SONDAJ IRES/ România după 10 luni de COVID-19: Peste jumătate dintre români cunosc pe cineva care s-a infectat cu SARS CoV-2

Stefania Heinz

Published

on

SONDAJ IRES/ România după 10 luni de COVID-19: Peste jumătate dintre români cunosc pe cineva care s-a infectat cu SARS CoV-2

Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES) a realizat în perioada 12 -14 decembrie 2020 un sondaj despre starea de spirit și climatul social din România după 10 luni de COVID-19.
Peste jumătate dintre români cunosc pe cineva care a fost infectat cu SARS CoV-2, procentul fiind de peste 3 ori mai mare decât în luna iulie, dar acest lucru nu face să crească și îngrijorarea cu privire la acest virus.

Mai mult de 1 din 10 români s-a testat din proprie inițiativă, aproape de 3 ori mai mult decât în urmă cu 4 luni. Pe acest fond, un sfert dintre români sunt deciși să se vaccineze cât mai repede odată ce vaccinul va fi disponibil în țara noastră, aproape 4 din 10 sunt încă rezervați cu privire la vaccinare, iar aproape o treime spun că nu s-ar vaccina sub nicio formă.

Sondajul face o radiografie a stării de spirit și a climatului social din România la 10 luni de la înregistrarea primului caz de COVID-19 în țara noastră (26 februarie 2020).

Sondajul face parte din demersul Institutului Român pentru Evaluare și Strategie – IRES, cea mai mare companie de cercetare socială cu capital românesc, de a monitoriza constant impactul pe care pandemia de COVID – 19 îl are asupra societății românești, numărul studiilor pe această temă ajungând la 15.

LA FEL DE ÎNGRIJORAȚI CA ȘI ÎN URMĂ CU 5 LUNI CU PRIVIRE LA EFECTELE COVID – 19 ASUPRA SOCIETĂȚII, DAR MULT MAI PUȚIN ÎNGRIJORAȚI PENTRU EI ÎNȘIȘI

# 70% dintre români spun că sunt foarte și destul de îngrijorați cu privire la situația generată de pandemia de COVID – 19 în România. Categoria îngrijoraților pierde 6 procente de la studiul similar realizat în luna iulie.
Mai îngrijorate sunt femeile, dar și vârstnicii.

Mai puțin îngrijorați sunt aproximativ un sfert dintre participanții la studiu. Aceștia sunt mai ales bărbații, tinerii între 18 și 35 de ani și persoanele cu vârste între 36 și 50 de ani.

# 7 din 10 români sunt îngrijorați cu privire la posibila infectare cu noul coronavirus a unui membru al familiei, în timp ce un sfert sunt puțin sau deloc îngrijorați.

Femeile și persoanele peste 51 de ani sunt mai îngrijorate pentru cei din familiile lor, în timp ce bărbații, tinerii și respondenții din mediul rural sunt mai puțin îngrijorați.

# 59% dintre români – cu 10 procente mai puțini decât în iulie – sunt îngrijorați de posibilitatea de a se infecta ei, personal, cu coronavirus. 2% spun că deja s-au infectat.

Raportat la totalul populației, numărul celor infectați, declarat spontan în sondaj este mult sub numărul de cazuri comunicat oficial (aprox. 388.200 cf. celor declarate în sondaj vs. 612.373 – cifra oficială de cazuri înregistrată oficial până la data de 26.12.2020).

Femeile, persoanele peste 51 de ani și cele care locuiesc în mediul rural sunt mai îngrijorate decât media, iar bărbații, tinerii și persoanele cu vârste de cel mult 50 de ani, cei care locuiesc în orașe și care au educație superioară sunt mai puțin îngrijorați cu privire la posibilitatea de a contracta virusul.

ROMÂNII ȘI PROXIMITATEA COVID – 19

# Dacă în urmă cu 4 luni, doar 16% dintre români spuneau că au cunoștință de o persoană care a fost infectată cu virusul SARS CoV-2, la 9 luni de la primul caz de COVID – 19 în România 1 din 2 români cunoaște personal pe cineva care a contractat boala.

Tinerii, persoanele educate, cele care locuiesc în mediul urban sunt categoriile care au cunoscut, în proporții mai ridicate decât altele, persoane bolnave de COVID – 19, pe când bărbații, vârstnicii, cei cu educație scăzută și cei care locuiesc la sate se află printre cei care spun în proporție mai ridicată că nu cunosc pe nimeni care să fi contractat boala.

# Mai mult de trei sferturi dintre români (78%) știu că în localitatea lor există sau au existat cazuri de COVID – 19, procentul acestora s-a dublat față de luna iulie (51%).
Cei mai informați în acest sens sunt respondenții cu educație ridicată, persoanele cu vârste între 51 și 65 de ani și cei care locuiesc în mediul urban.

CREȘTE NUMĂRUL ROMÂNILOR CARE S-AU TESTAT

# Procentul românilor care declară că s-au testat din proprie inițiativă pentru COVID – 19 aproape s-a triplat – de la 5% în iulie la 13% în decembrie. 6% spun că s-a testat la solicitarea autorităților, iar 9% la solicitarea angajatorului.

CUM SE INFORMEAZĂ ROMÂNII DESPRE EVOLUȚIA COVID – 19 ÎN ROMÂNIA?

# Numărul românilor care se informează zilnic cu privire la evoluția epidemiei de COVID – 19 în România este într-o ușoară scădere, 41% în decembrie față de 48% în iulie.

# Aproape 1 din 5 români nu urmărește deloc statisticile legate de cazurile de COVID – 19 din România.

# Televiziunea este canalul principal de informare cu privire la acest subiect pentru cei mai mulți dintre români (79%), urmată de radio (19%) și canalele online ale autorităților (site-uri, social media) (15%), rețelele de socializare (16%), mediul online altul decât cel oficial (presă, bloguri, experți etc.) (8%), presa scrisă tipărită (5%).

Televiziunea este mijlocul principal de informare pentru femei, pentru respondenții cu vârste de peste 50 de ani, pentru cei cu educație scăzută, pentru persoanele mediul rural și pentru cele din sudul țării.

Radio este preferat de bărbați, de către respondenții din Moldova și de către cei care locuiesc la sate. Rețelele de socializare sunt preferate într-o măsură mai mare de către bărbați, de tinerii între 18 și 35 de ani, dar și de către persoanele între 31 și 50 de ani și de către respondenții care locuiesc în Moldova.

Canalele online ale surselor oficiale de informare sunt urmărite cu precădere de către tineri și de persoanele educate..

Alte canale online decât cele oficiale (presă online, bloguri, site-uri ale experților) sunt preferate în special de către tineri, de către persoanele educate și de către cei care locuiesc în orașe.
Presa tipărită este sursă principală de informare doar pentru vârstnici.

ROMÂNII SUNT PRECAUȚI CU PRIVIRE LA VACCINAREA ANTI – COVID-19

# 3 din 10 români declară că nu s-ar vaccina împotriva COVID-19, iar aproape 4 din 10 spun că s-ar vaccina numai în anumite condiții.

Mai puțin dispuși să se vaccineze sunt tinerii, persoanele educate, cele care locuiesc în mediul urban, în Transilvania și Banat, alături de votanții PNL și de cei ai Alianței USR-PLUS.

# Principalul motiv care stă la baza opțiunii de a nu se vaccina este neîncrederea în vaccin sau în sistemul medical (45%). Alții spun că au luat această decizie pentru că au o imunitate ridicată sau cred că virusul nu este periculos (15%) ori pentru că le este teamă de reacțiile adverse (15%).  

# Un sfert dintre români spun că s-ar vaccina cât de repede.Vârstnicii, persoanele cu studii superioare și respondenții din urban sunt în proporții printre cei care s-ar vaccina cât mai repede.

SATISFACȚIE ÎN SCĂDERE PRIVIND MĂSURILE AUTORITĂȚILOR PE DURATA PANDEMIEI

# Scade gradul de mulțumire a românilor cu privire la măsurile luate pe perioada pandemiei de către Grupul de Comunicare Strategică (-17%), Președinție (-15%), Guvern (-7%) sau de către autoritățile locale (-%).
 
# Doar puțin peste un sfert (28%) dintre participanții la studiu susțin că sunt foarte și destul de mulțumiți de politica economică a Guvernului de la debutul pandemiei, în timp ce 6 din 10 români spun că sunt nemulțumiți.

# În scădere față de iulie este și gradul de mulțumire cu privire la activitatea Guvernului României privind măsurile pentru protecția populației (44% în decembrie vs. 48% în iulie), dar și cu privire la politicile economice (27% în decembrie vs. 28% în iulie).
 
# Nici mass-media nu are un alt statut: dacă în iulie 59% dintre români se declarau foarte și destul de mulțumiți cu privire la măsurile luate de mass-media pe durat pandemiei, în decembrie procentul scade la 52%.

PANDEMIA A MODIFICAT OBICEIURILE DE CUMPĂRĂTURI ALE ROMÂNILOR

# Chiar dacă masca este acum obligatorie atât în spațiile închise, dar și în cele deschise, 97% dintre români spun că au purtat-o în ultimele două săptămâni.

# Față de luna iulie, constatăm scăderi ale comportamentelor de socializare: 8% declară că în ultimele 2 săptămâni au participat la o petrecere cu prietenii sau familia față de 15% în iulie și 4% susțin că au participat la o adunare publică/eveniment în aer liber.

# Procentul celor care merg la biserică sau la locul de muncă rămâne constant, dar constatăm că scade procentul celor care merg zilnic la cumpărături. Dacă în iulie 13% dintre români declarau că merg zilnic la cumpărături, acum doar 7% mai fac acest lucru, crescând ușor numărul celor care merg la cumpărături o dată pe săptămână, de câteva ori pe lună sau chiar mai rar. De asemenea, 12% dintre români spun că nu merg deloc la cumpărături, ci le face altcineva.

VACANȚA DE IARNĂ – AMÂNATĂ DE PANDEMIE

# 1 din 5 participanți la sondaj declară că și-a anulat vacanța din această iarnă din cauza pandemiei sau au amânat-o pentru perioada când situația epidemiologică se va îmbunătăți.

# Doar 5% dintre români vor mai pleca totuși în vacanță, cei mai mulți în țară, 12% dintre ei în străinătate.

Volumul eșantionului a fost de 1.145 indivizi de 18 ani și peste, tipul eșantionului: simplu, aleatoriu; reprezentativ la nivel național. Marja de eroare maximă tolerată este de ± 2,9%, iar perioada realizării anchetei: 12 – 14 decembrie 2020.

Întreg studiul realizat de IRES poate fi accesat AICI.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Pelerinajul de la Nicula – Rugăciune, lumină și speranță în ziua Adormirii Maicii Domnului

Alex Campian

Published

on

Vedere panoramică cu Mănăstirea Nicula și pelerinii veniți la hram

La poalele blânde ale dealului din satul Nicula, la câțiva kilometri de Gherla, Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” pulsează de credință. În fiecare an, pe 15 august, curțile ei se umplu de oameni care vin ca să atingă o bucată din pace — pelerini cu lumânări, copii în brațe, bătrâni cu pași mărunți, tineri cu glasuri tremurate. Anul acesta, ca dintotdeauna, icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului rămâne inima acestei adunări: o prezență care adună rugăciuni, lacrimi și povești personale de mulțumire.

Povestea Niculei se împletește cu legenda icoanei care — spun cronicile vechi și memoria colectivă — a plâns în secolul al XVII-lea, un semn care a aprins atenția țăranilor și a clerului. De atunci, locul a devenit sanctuar: bisericuța modestă s-a transformat în mănăstire, iar drumul spre deal s-a umplut de poteci ale credinței. Mulți pelerini vorbesc despre vindecări neașteptate, despre chemări care le-au schimbat viața; alții trec pur și simplu pentru a mulțumi sau pentru a primi o clipă de liniște.

Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din Mănăstirea Nicula, pictată în 1681

Ajunul hramului e o noapte de priveghere: cântecele liturgice se revarsă, tămâia se amestecă cu aerul rece al serii, iar lumânările creează mici constelații pe pavajul curții. Dimineața, procesiunile de pe 14 și 15 august se contopesc într-un flux neîntrerupt de credincioși care își așteaptă rândul la închinare. Mulți au venit pe jos din Gherla sau din satele din jur, tradiție păstrată din generație în generație — alegere făcută nu doar din credință, ci ca jertfă simbolică, ca dialog între trup obosit și sufletul care cere ajutor.

Credincioși participând la Slujba Prohodului Maicii Domnului la Mănăstirea Nicula

În 15 august 2025, pelerinajul a fost din nou un semn că tradiția trăiește: slujbe solemne oficiate la altarul de vară, predici încărcate de mângâiere și sute de mărturii adunate la coadă. Organizatorii au comunicat programul și indicațiile pentru pelerini public, așa cum fac de obicei pe pagina oficială de Facebook a Mănăstirii și pe site-ul instituției — detalii și anunțuri pe https://www.facebook.com/ManastireaNiculaOficial și pe http://www.manastireanicula.ro.

Legendele din jurul icoanei au crescut cu fiecare secol: se pomenește de părinți care au găsit vindecare, de oameni care au lăsat la tocul ușii câte o povară și au plecat mai ușori. Aceste relatări, unele însemnate în arhive, altele păstrate oral, dau culoare pelerinajului: nu e doar un eveniment liturgic, ci o colecție vie de destine care vibrează sub același acoperiș spiritual.

Atmosfera, mai presus de cifre, e una a comuniunii. Vezi freamătul pregătirilor — tarabe cu iconițe, rugăciuni șoptite, mame care leagă părul copilului cu o panglică de coroană, bătrâni care își găsesc loc pe o bancă și stau în tăcere, mulțumind. Pentru mulți, clipa închinării la icoană e mai mult decât ritual: e o reamintire că nu sunt singuri. Lacrima se naște firesc, uneori de bucurie, alteori de ușurare.

Mănăstirea Nicula rămâne, astfel, un far al spiritualității românești — un loc în care istoria, legenda și trăirea contemporană se întâlnesc. Indiferent dacă vii pentru prima oară sau revii după multe hramuri, pleci cu o poveste personală, cu o lumânare stinsă în inimă și cu speranța că drumul spre același deal va mai fi parcurs cândva.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

IULIUS – 25 de ani de inovație în retail și regenerare urbană în România

Alex Campian

Published

on

ULIUS 25 de ani de retail și regenerare urbană în România

IULIUS marchează un sfert de secol de activitate, timp în care a redefinit standardele retailului românesc și a transformat marile orașe prin proiecte de referință. Cu o viziune integrată, ce îmbină shoppingul, businessul, natura și lifestyle-ul, compania a devenit un reper nu doar pe piața locală, ci și în Europa de Est.

De la primul mall regional, la proiecte mixed-use de talie europeană

Povestea a început în anul 2000, la Iași, cu primul mall din afara Capitalei – o premieră care a deschis drumul retailului modern în România. Următorii 25 de ani au adus investiții de peste 1,2 miliarde de euro, dezvoltarea rețelei Iulius Mall și lansarea unor proiecte de pionierat în regenerarea urbană: Palas Iași și Iulius Town Timișoara.

Astăzi, portofoliul include:

  • 8 proiecte regionale în Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara

  • peste 320.000 mp de spații de retail

  • 1.000+ branduri internaționale și antreprenori locali

  • peste 73 de milioane de vizite anual

„Proiectele noastre sunt destinația strategică a marilor branduri internaționale. Am dorit să creăm spații vibrante, parte din viața comunității”, afirmă Oana Diaconescu, Head of Retail Leasing IULIUS.

Retail, business și natură – o formulă de succes

Centrele comerciale IULIUS sunt locuri unde cumpărăturile se îmbină cu experiențe de relaxare și socializare: cinematografe, zone HoReCa, centre de entertainment și grădini urbane spectaculoase.
Palas Iași și Iulius Town Timișoara sunt exemple de proiecte mixed-use unde retailul și spațiile office se completează reciproc, generând trafic constant și atractivitate pentru investitori.

Investiții în viitor

  • Iași – Reamenajarea Palasului: 80 milioane € investiți în modernizare, sub semnătura Foster + Partners, cu extinderea zonei verzi și integrarea armonioasă în centrul orașului.

  • Cluj-Napoca – RIVUS: 500 milioane € pentru cel mai mare proiect de reconversie urbană din țară, pe platforma Carbochim, cu 142.000 mp retail și peste 400 de magazine.

  • Constanța – Proiect de regenerare urbană: 800 milioane €, pe 38 ha, cu funcțiuni de retail, office, cultură și divertisment, după un proces unic de bioremediere a terenului.

  • Tomești, Iași – Family Market: 28 milioane €, cu 16.000 mp închiriabili, pentru comerț de proximitate.

O amprentă verde în marile orașe

IULIUS a integrat în proiectele sale 18 hectare de grădini urbane cu peste 80.000 de arbori și arbuști, aducând natura în inima orașelor. În plus, compania este un susținător activ al culturii și artei, găzduind 1.000+ evenimente anual.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Patru cetățeni străini, prinși cu bijuterii furate la un festival din Cluj

Alex Campian

Published

on

Hoți prinși pe Aeroportul Cluj-Napoca înainte de a fugi spre Barcelona

Cluj-Napoca, început de august. Orașul pulsează sub luminile și sunetul unui festival de muzică. În timp ce mii de oameni dansează, patru cetățeni străini își fac loc prin mulțime cu un alt “program artistic”: furturi de bijuterii.

📅 7–10 august – Polițiștii primesc 16 sesizări despre lănțișoare prețioase smulse de la gâtul oamenilor. Biroul de Investigații Criminale intră în alertă. Începe o vânătoare pe timp de festival.


Primul pas greșit al hoților

10 august, seara – Un bărbat de 45 de ani, suspect în mai multe cazuri, este depistat și reținut. Pistele duc rapid la restul grupului.

11 august, dimineața – Aeroportul Cluj-Napoca. Trei persoane – o femeie de 30 de ani și doi bărbați de 46 și 37 de ani – sunt surprinse chiar înainte de a se îmbarca spre Barcelona. Planul de evadare se încheie pe pista de control a Poliției de Frontieră.


Ce au găsit în bagaje

În valize, anchetatorii descoperă:

  • 18 lănțișoare din metale prețioase

  • parfumuri

  • cartușe de țigarete

  • pachete de cafea și alte bunuri

Bunuri furate recuperate de polițiștii din Cluj-Napoca


O operațiune la secundă

Acțiunea a fost coordonată de polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale, cu sprijinul Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca, Sectorului Poliției de Frontieră Aeroport Cluj-Napoca, Secției 7 Poliție și Serviciului pentru Acțiuni Speciale.

Toți cei patru suspecți au fost reținuți pentru 24 de ore, iar cercetările continuă pentru a reconstitui întreaga lor activitate infracțională.

📹 Momentul intervenției poate fi urmărit aici: Video

Info&Video: Facebook Inspectoratul de Politie Judetean Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom