Connect with us

Prin Oras

Cel puțin 8 case demolate și peste patruzeci de imobile afectate de extinderea arterei Moților-Mănăștur: „Vom etapiza fiecare zonă de acolo…”

Alex Campian

Published

on

Cel puțin 8 case demolate și peste patruzeci de imobile afectate de extinderea arterei Moților-Mănăștur: „Vom etapiza fiecare zonă de acolo...”

„Dacă și pe Calea Mănăștur se fac lucrările ca și pe 21 Decembrie mai bine ne mutăm toți din Cluj”, a reacționat un clujean la analiza proiectului de extindere a Căii Moților-Mănăștur. Supra-lărgirea presupune exproprieri, un număr de cca 40 de imobile afectate și 8 case demolate. În 10 Ianuarie 2022 a fost dat ordinul de începere a lucrărilor pentru Calea Mănăștur-Mărginașă-Oțetului-Uzinei Electrice.CITEȘTE ȘI: Modernizarea Căii Moților-Mănăștur transformă zona într-un șantier întins pe 15 luni. Traficul de coșmar spre Florești se va încheia în vara lui 2023, potrivit celui mai optimist scenariuMoților+Mănăștur = șantier timp de 15 luni„Sunt lucrări complexe.Gândiți-vă la complexitatea lucrării – ne-am dori să le putem face în două zile, dar gândiți-vă ce trafic este pe Calea Mănăștur. De aceea lucrările se desfășoară etapizat. Din cele 18 luni cât este componenta contractuală, 3 luni reprezintă partea de proiectare, urmând ca celelalte 15 luni să fie partea de lucru efectiv. Vom avea o întâlnire în această săptămână pentru a putea etapiza fiecare zonă de acolo. Cu siguranță că după ce vor fi gata toate investițiile de pe Calea Mănăștur-Mărginașă și Uzinei Electrice, va fi o descongestionare serioasă a traficului. Nu se varsă în Grigorescu pentru că vedem foarte clar, mai ales cei care circulă pe acest tronson, una din zonele de aglomerare este la USAMV, autobuzele nu au alveolă unde să se retragă și o bandă este blocată; după aceea vedem pe str Mărginașă – pentru că nu pot intra doua mașini una pe lângă celălaltă, mașinile care vor să facă dreapta de pe Calea Mănăștur blochează și ele autobuzele, iar cei care vor să coboare de pe Mărginașă nu pot, pentru că trebuie să-i lase. Al doilea punct de blocaj – acolo unde vor să facă stânga spre str George Coșbuc, ori, fiind eliminat acel punct de conflict nu vor mai sta mașinile de două-trei ori la semafor pe George Coșbuc, să facă viraj la stânga”, a detaliat din obiectivele proiectului viceprimarul Dan Tarcea, într-o intervenție online. În iunie 2021, proiectul modernizării şi extinderii străzilor Calea Moţilor – Calea Mănăştur a fost votat în unanimitate de către consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca, în cadrul unei ședințe extraordinare a Consiliului Local. Un număr de 48 de imobile, din care 25 din domeniul public și 23 din domeniul privat, se suprapun lucrărilor de modernizare a tronsonului Calea Moților – Calea Mănăștur – strada Uzinei Electrice – strada Oțetului – strada Mărginașă. „Sunt afectate undeva la 45 de imobile, terenuri plus case.Sunt câteva case care urmează să fie demolate integral, cred că sunt peste 8 case, în totalitate, restul sunt terenuri. Urmează ca în următoarea ședință de Consiliu local să intrăm cu actualizarea datelor de carte funciară, o procedură absolut normală pentru a putea să mergem mai departe. Vom face, de asemenea și o reevaluare la anul 2022, pentru că legea ne permite, ca să putem să-i despăgubim pe oameni la valoarea corectă a imobilelor, astfel încât să poată să-și cumpere, dacă doresc, alte imobile sau să se poată muta și să fie liberă de sarcini toată zona, pentru a putea intra la lucrări”, a adăugat Tarcea.Valoarea totală a investiției era estimată de autorități la 54.328.940,68 lei cu TVA.„Va fi o lucrare importantă, o lucrare serioasă care, cu siguranță că va ajuta la descongestionarea traficului. Cu siguranță! Pentru că pe această zonă vor fi și piste pentru biciclete.Cu această ocazie vom încuraja și vom stimula folosirea mijoacelor de transport alternative, pentru cei care vor și care pot”, potrivit reprezentanților Primăriei. Procedura de expropriere pentru proprietățile aflate pe coridorul de modernizare și extindere a fost demarată în urmă cu un an de zile, în ianuarie 2021.În ședința de Consiliu Local din 22 decembrie 2020 a fost aprobată Hotărârea de Consiliu Local privind exproprierea acestor imobile. Valoarea totală a investiției era estimată la 54.328.940,68 lei, ceea ce înseamnă peste 10 milioane de EURO. Lucrările vor fi realizate de Antrepriza de Reparații și Lucrări Cluj (ARL).De altfel, potrivit documentației aprobate deja de consilierii locali, valoarea exproprierilor era estimată la suma de 14.466.601,95 lei, iar durata de a realizare a investiției era preconizată inițial la 24 de luni.Proiectul prevede modernizarea circulației pentru oferirea unor alternative la utilizarea autovehicului personal, prin realizarea de piste de biciclete și benzi dedicate pentru transportul public în comun, o prefacere a zonei pentru reducerea congestiei traficului în zonă, pe axa est-vest.Primăria Cluj-Napoca are în derulare proiectul de modernizare a axei est-vest a municipiului Cluj-Napoca pe direcția Calea Moților-Calea Mănăștur, prin exproprieri ale unor case ce trebuie demolate, benzi reversibile semaforizate, un podeț peste Canalul Morii sau o piațetă publică.Acestea sunt câteva dintre măsurile propuse de specialiști și cuprinse în PUZ, pentru a conecta trei cartiere ale orașului, Grigorescu-Mănăștur-Zorilor, prin extinderea unor artere și pentru a moderniza sistemul de benzi dedicate pe axa est-vest, conform proiecțiilor administrației locale. 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom