Connect with us

Prin Oras

Cel puțin 8 case demolate și peste patruzeci de imobile afectate de extinderea arterei Moților-Mănăștur: „Vom etapiza fiecare zonă de acolo…”

Alex Campian

Published

on

Cel puțin 8 case demolate și peste patruzeci de imobile afectate de extinderea arterei Moților-Mănăștur: „Vom etapiza fiecare zonă de acolo...”

„Dacă și pe Calea Mănăștur se fac lucrările ca și pe 21 Decembrie mai bine ne mutăm toți din Cluj”, a reacționat un clujean la analiza proiectului de extindere a Căii Moților-Mănăștur. Supra-lărgirea presupune exproprieri, un număr de cca 40 de imobile afectate și 8 case demolate. În 10 Ianuarie 2022 a fost dat ordinul de începere a lucrărilor pentru Calea Mănăștur-Mărginașă-Oțetului-Uzinei Electrice.CITEȘTE ȘI: Modernizarea Căii Moților-Mănăștur transformă zona într-un șantier întins pe 15 luni. Traficul de coșmar spre Florești se va încheia în vara lui 2023, potrivit celui mai optimist scenariuMoților+Mănăștur = șantier timp de 15 luni„Sunt lucrări complexe.Gândiți-vă la complexitatea lucrării – ne-am dori să le putem face în două zile, dar gândiți-vă ce trafic este pe Calea Mănăștur. De aceea lucrările se desfășoară etapizat. Din cele 18 luni cât este componenta contractuală, 3 luni reprezintă partea de proiectare, urmând ca celelalte 15 luni să fie partea de lucru efectiv. Vom avea o întâlnire în această săptămână pentru a putea etapiza fiecare zonă de acolo. Cu siguranță că după ce vor fi gata toate investițiile de pe Calea Mănăștur-Mărginașă și Uzinei Electrice, va fi o descongestionare serioasă a traficului. Nu se varsă în Grigorescu pentru că vedem foarte clar, mai ales cei care circulă pe acest tronson, una din zonele de aglomerare este la USAMV, autobuzele nu au alveolă unde să se retragă și o bandă este blocată; după aceea vedem pe str Mărginașă – pentru că nu pot intra doua mașini una pe lângă celălaltă, mașinile care vor să facă dreapta de pe Calea Mănăștur blochează și ele autobuzele, iar cei care vor să coboare de pe Mărginașă nu pot, pentru că trebuie să-i lase. Al doilea punct de blocaj – acolo unde vor să facă stânga spre str George Coșbuc, ori, fiind eliminat acel punct de conflict nu vor mai sta mașinile de două-trei ori la semafor pe George Coșbuc, să facă viraj la stânga”, a detaliat din obiectivele proiectului viceprimarul Dan Tarcea, într-o intervenție online. În iunie 2021, proiectul modernizării şi extinderii străzilor Calea Moţilor – Calea Mănăştur a fost votat în unanimitate de către consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca, în cadrul unei ședințe extraordinare a Consiliului Local. Un număr de 48 de imobile, din care 25 din domeniul public și 23 din domeniul privat, se suprapun lucrărilor de modernizare a tronsonului Calea Moților – Calea Mănăștur – strada Uzinei Electrice – strada Oțetului – strada Mărginașă. „Sunt afectate undeva la 45 de imobile, terenuri plus case.Sunt câteva case care urmează să fie demolate integral, cred că sunt peste 8 case, în totalitate, restul sunt terenuri. Urmează ca în următoarea ședință de Consiliu local să intrăm cu actualizarea datelor de carte funciară, o procedură absolut normală pentru a putea să mergem mai departe. Vom face, de asemenea și o reevaluare la anul 2022, pentru că legea ne permite, ca să putem să-i despăgubim pe oameni la valoarea corectă a imobilelor, astfel încât să poată să-și cumpere, dacă doresc, alte imobile sau să se poată muta și să fie liberă de sarcini toată zona, pentru a putea intra la lucrări”, a adăugat Tarcea.Valoarea totală a investiției era estimată de autorități la 54.328.940,68 lei cu TVA.„Va fi o lucrare importantă, o lucrare serioasă care, cu siguranță că va ajuta la descongestionarea traficului. Cu siguranță! Pentru că pe această zonă vor fi și piste pentru biciclete.Cu această ocazie vom încuraja și vom stimula folosirea mijoacelor de transport alternative, pentru cei care vor și care pot”, potrivit reprezentanților Primăriei. Procedura de expropriere pentru proprietățile aflate pe coridorul de modernizare și extindere a fost demarată în urmă cu un an de zile, în ianuarie 2021.În ședința de Consiliu Local din 22 decembrie 2020 a fost aprobată Hotărârea de Consiliu Local privind exproprierea acestor imobile. Valoarea totală a investiției era estimată la 54.328.940,68 lei, ceea ce înseamnă peste 10 milioane de EURO. Lucrările vor fi realizate de Antrepriza de Reparații și Lucrări Cluj (ARL).De altfel, potrivit documentației aprobate deja de consilierii locali, valoarea exproprierilor era estimată la suma de 14.466.601,95 lei, iar durata de a realizare a investiției era preconizată inițial la 24 de luni.Proiectul prevede modernizarea circulației pentru oferirea unor alternative la utilizarea autovehicului personal, prin realizarea de piste de biciclete și benzi dedicate pentru transportul public în comun, o prefacere a zonei pentru reducerea congestiei traficului în zonă, pe axa est-vest.Primăria Cluj-Napoca are în derulare proiectul de modernizare a axei est-vest a municipiului Cluj-Napoca pe direcția Calea Moților-Calea Mănăștur, prin exproprieri ale unor case ce trebuie demolate, benzi reversibile semaforizate, un podeț peste Canalul Morii sau o piațetă publică.Acestea sunt câteva dintre măsurile propuse de specialiști și cuprinse în PUZ, pentru a conecta trei cartiere ale orașului, Grigorescu-Mănăștur-Zorilor, prin extinderea unor artere și pentru a moderniza sistemul de benzi dedicate pe axa est-vest, conform proiecțiilor administrației locale. 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom