Connect with us

Orasul Tau

Calvarul Bufniței continuă. Lucrările la monumentele istorice din Cluj, la limita dintre legalitate și escrocherie

Calin Roman

Published

on

DE SANDU MUREȘAN

Scandalul legat de dispariția peste noapte a casei monument istoric de pe strada Șincai nr.13 din Cluj-Napoca este departe de a se fi încheiat. Cei de la Comisia Zonală pentru Monumente Istorice susțin în continuare că ceea ce s-a întâmplat acolo reprezintă un caz ”de escrocherie”, un caz clasic de ocolire a legilor din România, unul care a făcut posibilă demolarea ilegală a unei clădiri protejate, cu ajutorul unor expertize contestate fără succes la autorități.

De cealaltă parte, cel care are în proprietate terenul din centrul Clujului, continuă să susțină că prăbușirea casei monument s-a datorat unor cauze naturale generate în special de starea șubredă a acesteia. Cert este că în acest moment din clădirea protejată a mai rămas doar fațada, în spatele căreia vom vedea curând un buiding de birouri modern.

”O escrocherie premeditată”

”Acolo s-a făcut o escrocherie premeditată. Clădirea aceea, ca și întreaga parcelă, una foarte valoroasă și cu dublă orientare către două străzi, s-a tot vândut în decursul timpului, prețul a crescut pe măsură, toată lumea făcând speculă imobiliară. Toți cei care au deținut această parcelă au trecut pe aici și au întrebat dacă n-ar putea demola clădirea respectivă. Evident, le-am spus tuturor că acest lucru este imposibil pentru că acea clădire era monument istoric. Într-un final, a fost cumpărată de actualul proprietar care a avut și el această primă întrebare legată de demolarea ei. A primit același răspuns negativ și a fost făcut un prim proiect pentru investiția ce urma să aibă loc pe terenul respectiv. S-a și dat un aviz pentru o construcție nouă amplasată în spatele clădirii monument istoric, aceasta urmând a fi restaurată.

Prin mijlocul acestei parcele speciale trece zidul medieval al orașului și acolo trebuiau făcute investigații iar proiectul să fi fost adaptat la situația existentă. A fost emis deci un aviz, o autorizație pentru demolarea mizeriilor care erau în spatele casei monument, niște clădiri fără absolut nicio valoare, urmând să aibă loc cercetarea arheologică. Executantul și beneficiarul lucrării au profitat de acest lucru, au săpat foarte mult, totul era legal, cu supraveghere arheologică, dar ulterior au demolat clădirea monument, păstrând doar fațada acesteia. În proiectul avizat la Comisia pentru Monumente Istorice nu exista așa ceva însă. Am făcut reclamații la poliție, s-au făcut niște investigații, a fost începută și o urmărire penală, iar lucrările au fost stopate pentru demolare ilegală și parțială de clădire monument istoric, pentru că subsolul ei a fost păstrat. Toți au explicat că s-a întâmplat un accident pe șantier, iar casa a căzut pur și simplu!

Au intervenit doi specialiști acreditați, un arhitect și un inginer, total lipsiți de moralitate profesională, care au efectuat o expertiză din care rezulta că acea clădire s-a prăbușit singură, în timpul săpăturilor. E la mintea cocoșului că n-a fost așa, pentru că știm cu toții felul în care se prăbușește o clădire. Zboară planșee, acoperișul etc, dar rămân ziduri în picioare, pe când în acest caz afost practic ras totul de pe fața pământului. Dar, repet, au avut un expert și un inginer atestați de către Ministerul Culturii, iar pe baza expertizelor acestora s-a dispus neînceperea urmăririi penale în acest caz, concluzia fiind că această clădire acăzut singură la pământ.

S-a venit apoi la comisie cu solicitarea unui aviz nou, însă doar pentru clădirea nouă ce urma să se ridice acolo. Nu s-a dat niciun aviz din partea noastră, dar având din nou asistența, între ghilimele, a unor specialiști atestați, dar imorali, proprietarul a făcut o contestație la București, la Comisia Națională a Monumentelor, dar nici aici nu a primit un răspuns favorabil. Acum ne aflăm în situația în care va trebui să refacă întâi clădirea veche și abia apoi să discutăm despre imobilul nou, pentru că un om care procedează într-o asemenea manieră și distruge o clădire monument istoric nu mai este deloc credibil că va face vreo restaurare după finalizarea investiției propriu zise. Practic, acel individ care lucrează acum acolo a reușit să facă ce n-au reușit ceilalți proprietari înaintea sa, adică demolarea vechii construcții.

”Tot ce se lucrează acum acolo este ilegal. Eu nu mă pot duce acolo să mă bat cu ei”

Tot ce se lucrează acum acolo este ilegal, probabil că proprietarul va spune că se lucrează în continuare la consolidarea structurilor vechi. Din punctul nostru de vedere, acum nu mai ai ce să-i faci, eu nu mă pot duce să mă bat cu el. Comisia i-a făcut reclamații la autorități, dar s-a considerat că nu e cazul de nicio urmărire penală așa cum prevede până la urmă legea pentru distrugerea unui monument istoric. L-am prins la fața locului cu excavatorul și l-am întrebat ce face cu el, mi-a răspuns că consolidează. El va spune acum că face fundațiile de la vechea clădire pentru consolidarea actualului subsol. Nu mai avem ce face în acest moment, dacă mai fac o reclamație la poliție îmi vor râde în față. El, proprietarul va spune acum că acolo a făcut doar cercetare arheologică, dar că, dacă tot a făcut acea gaură cu acest scop, doar nu se va apuca să astupe cu pământ pentru a-și face apoi iar săpături pentru fundația viitoarei clădiri. Noi încă n-am văzut niciun document referitor la descărcarea arheologică de pe acel teren.

Oricum, putem spune de acum că orașul ăsta are un monument mult mai puțin valoros decât era înainte, pentru că de fapt va fi un fals monument istoric, măcar e bine că se va păstra fațada lui. Sper că nu vor avea nesimțirea să o demoleze și pe asta, pentru că, probabil, ăsta ar fi fost următorul pas și pentru că am mai avut cazuri de genul ăsta în Cluj.

Atât timp cât nu se respectă legea, nu avem nicio șansă. Legea nu se aplică, nimeni în patria noastră n-a făcut încă pușcărie pentru distrugerea unui monument istoric. Cum să sperăm la a se întâmpla ceva în domeniul ăsta când chiar judecătorii spun că legea nu prea e bună și că e prea dură? Dar legea nu e prea dură, așa se procedează și în restul lumii civilizate. E nevoie de o implicare mai puternică a autorităților, însă asta nu se întâmplă, decât formal. De ce? Pentru că nu le pasă. Pentru că suntem cea mai coruptă țară și administrația este jalnică în toată țara și toți cei care sunt în funcții din astea alese trăiesc numai ca să fure și să jefuiască în mandatul lor. Acesta le este unicul scop.”, ne-a declarat arh.Virgil Pop, șeful Compartimentului monumente istorice și arheologice Cluj.

”În ultimii ani am trăit un adevărat calvar”

În prezent, pe terenul de pe strada Șincai 13 este o adevărată organizare de șantier, se muncește într-un ritm intens, care nu te duce deloc cu gândul la lucrări de refacere a unui imobil pus la pământ în mod dubios într-o noapte și din care a mai rămas doar fațada. Proprietarul actual al terenului este un om de afaceri maramureșean care recunoaște că existența clădirii monument istoric pe acea parcelă i-a scos peri albi în ultimii cinci ani. Mircea Mădăian spune că lucrările actuale nu au nicio legătură cu viitoarea clădire de birouri, așa cum a sugerat Virgil Pop de la Comisia Zonală pentru Monumente Istorice.

”Am în proprietate acel teren de mai bine de cinci ani. De atunci ne-am lovit de problema asta a existenței unui monument istoric acolo. Am avut un blocaj și datorat noului Plan Urbanistic General, ce să mai spun, a fost un adevărat calvar.

În acest moment, lucrările se desfășoară în baza unui aviz primit la sfârșitul anului trecut de la Comisia pentru Monumente Istorice pentru refacerea fațadei clădirii și a zidului fostei Cetăți a Clujului. Organizarea de șantier de la fața locului are în vedere montarea unei macarale pe care o vom folosi pentru refacerea monumentului. Am întrerupt lucrările după ce vechea clădire s-a prăbușit din cauză că era foarte șubredă, s-a făcut și o plângere la poliție, apoi a venit soluția de neîncepere a urmăririi penale, după care am primit un aviz favorabil pentru continuarea lucrărilor de refacere a ceea ce a rămas din clădire.”, ne-a declarat Mircea Mădăian, proprietarul terenului.

Pentru a cunoaște cu exactitate felul în care se derulează în prezent lucrările de construcțieide pe strada Șincai 13, Transilvania Reporter a solicitat informații primăriei Cluj-Napoca, însă acestea nu ne-au fost furnizate până la închiderea ediției.

Source Link


Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box

Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box

Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Orasul Tau

VIDEO:Copaci Căzuți pe Drumul Spre Muntele Băișorii Blochează Traficul

Maria Costea

Published

on

Traficul rutier spre Muntele Băișorii a fost serios perturbat în această dimineață, după ce mai mulți copaci au fost doborâți de vântul puternic și ploile torențiale din ultimele ore. Incidentul s-a produs pe DJ 107R, în apropiere de stațiunea montană, iar accesul autoturismelor a fost blocat complet pe anumite porțiuni de drum.

Potrivit autorităților, mai mulți brazi de mari dimensiuni au fost smulși din rădăcini și s-au prăbușit direct pe carosabil, blocând ambele sensuri de mers. Intervenția echipajelor de la Drumuri Județene și ISU Cluj a fost rapidă, dar în unele zone accesul utilajelor grele s-a dovedit dificil din cauza terenului accidentat și al cantității mari de lemn căzut.

Turiștii, blocați pe traseu

Mai mulți turiști care încercau să ajungă în stațiune sau să coboare spre Cluj-Napoca au rămas blocați pe marginea drumului, în așteptarea deblocării circulației. „Ne-am trezit cu un copac căzut la nici 50 de metri în fața mașinii. Nu am mai putut înainta. Noroc că nu s-a întâmplat în timp ce treceam exact pe acolo”, a povestit un șofer din Cluj surprins de eveniment.

Intervenția promptă a firmei de tractări auto Tudy din Cluj

În sprijinul șoferilor rămași izolați sau ale căror mașini au fost avariate de crengile căzute, a intervenit și firma Tudy Tractări Auto Cluj, una dintre cele mai cunoscute companii de profil din județ. Echipajele Tudy au ajutat la degajarea drumului, au tractat autoturismele avariate și au oferit asistență tehnică celor care nu au mai putut continua deplasarea din cauza drumului impracticabil.

„Suntem obișnuiți cu astfel de situații, mai ales în zonele montane. În astfel de cazuri, intervenim rapid nu doar pentru tractare, ci și pentru a sprijini oamenii să ajungă în siguranță la destinație. Azi am avut deja peste 10 solicitări în zona Băișoara”, a declarat Tudy, administratorul firmei.

Autoritățile recomandă prudență

Autoritățile recomandă șoferilor să evite, pe cât posibil, deplasările spre Muntele Băișorii în următoarele ore, până la degajarea completă a drumului și stabilizarea vremii. Meteorologii anunță că vântul și ploile vor continua pe tot parcursul zilei, existând riscul de noi căderi de arbori.

Facebook Comments Box

Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom