Connect with us

Prin Oras

Podul Garibaldi riscă să rămână în paragină, chiar dacă autoritățile au decis finanțarea lucrărilor de reabilitare prin Compania Națională de Investiții: „Discutăm de o blocare de peste 1 an de zile pentru un asemenea obiectiv…”

Alex Campian

Published

on

Podul Garibaldi riscă să rămână în paragină, chiar dacă autoritățile au decis finanțarea lucrărilor de reabilitare prin Compania Națională de Investiții: „Discutăm de o blocare de peste 1 an de zile pentru un asemenea obiectiv...”

Podul Garibaldi reprezintă unul dintre obiectivele de investiție ce nu au trezit interesul constructorilor nici după 4 licitații. Acum, autoritățile au adoptat un proiect prin care finanțarea pentru modernizarea podului care face legătura între cartierul Grigorescu și zona semi-centrală să fie asigurată prin fonduri de la Compania Națională de Investiții (CNI). Chiar și așa, acest aspect nu oferă garanții că modernizarea acestui obiectiv va trezi interesul investitorilor. Mai mult, lucrările de modernizare ar putea paraliza traficul pentru mai bine de 1 an de zile. Consilierii locali au atras atenția că Podul Garibaldi se află într-o stare de delăsare:„Referitor la Podul Garibaldi – podul este într-o stare jalnică, iar macheta acestui pod datează din 2014. Aș vrea să știu în ce fază este realizarea acestui proiect. Știu că mandatul domnului Drulă (la ministerul Transporturilor – n.r.) este unul de referință. Vă rog să nu spuneți că este tot din cauza dânsului”, a fost intervenția unui consilier local. „Dacă domnul Drulă era ministru la Dezvoltare, îl puteam aduce în discuție. Ori, cum n-a fost, nu avem cum să-l aducem în discuție”, a declarat viceprimarul DanTarcea. „Legat de acest obiectiv, da, într-adevăr este un proiect important pentru comunitate. A fost și scos de câteva ori la licitație și, din păcate, nu s-a prezentat nimeni la această licitație. A fost momentul în care am decis la nivelul Primăriei să extindem această căutare și am făcut demersurile pentru a intra la CNI (Compania Națională de Investiții).Proiectul se află pe lista-sinteză a Companiei Naționale de Investiții, așteptăm cu mare interes să vedem în ce condiții poate fi și finanțat de Compania Națională de Investiții”, a explicat Dan Tarcea. Consilierul USR Adriana Cristian a semnalat faptul că modificarea sursei de finanțare pentru modernizarea podului Garibaldi, după câteva licitații eșuate derulate de Primăria Cluj-Napoca, nu garantează că proiectul va trezi interesul constructorilor:„Problemele cu podul Garibaldi au fost cauzate de faptul că de cele mai multe ori nu s-a prezentat nimeni la licitații – au fost 4 licitații. Faptul că mutăm, practic, sursa de finanțare, și asta aș vrea să reținem, nu înseamnă că vom elimina acest risc. Și aș vrea să identificăm motivele pentru care la celelalte 4 licitații nu a venim nimeni. Cum putem minimiza acest risc, altfel ne trezim că peste alți 4 ani vom fi în aceeași situație. Atâta tot că nu mai este pe bugetul nostru, ci pe bugetul CNI”, a fost intervenția consilierului Adriana Cristian. Potrivit viceprimarului Dan Tarcea, autoritățile clujene nu au cum să prevină dezinteresul constructorilor pentru modernizarea acestui pod, manifestându-și speranța că de această dată, licitațiile vor decurge ca la carte:„Da, din păcate nu avem cum să minimizăm acest risc. Se întâmplă și situații de acest gen, în care nu se prezintă nimeni la licitație. Din acest considerent am încercat să extindem această plajă, să spun așa, de a putea participa mult mai multe companii și a putea oferi o vizibilitate mult mai bună acestui proiect. Asta a fost discuția”, a conshis Tarcea. Modernizarea podului Garibaldi ar putea bloca traficul pentru peste 1 an de zile„Din informațiile de până acum, probabil că nu a participat nimeni la licitație pentru că Primăria a solicitat, cu avizul proiectantului, ca aceste lucrări de reabilitare să aibă loc fără a bloca traficul. Și, dacă nici acum nu se va rezolva situația, poate ar trebui să luăm în calcul blocarea pentru o perioadă de 3 luni a acelui pod și modernizarea lui, dacă aceasta va fi soluția”, a adăugat Adriana Cristian (USR). „Nu discutăm de o blocare de 3 luni, ci de o blocare de peste 1 an de zile pentru un asemenea obiectiv. Aceasta a fost și gândirea noastră prin care să nu blocăm circulația și singura cale de ieșire din cartierul Grigorescu. Vom cântări bine dar, sigur, avem în discuție inclusiv această soluție în momentul în care vom ajunge la un termen limită. Este un obiectiv important pentru comunitate, alături de celelalte poduri pe care le-am finalizat deja, altele sunt în lucru, vedeți toate dificultățile cu care ne confruntăm la ele”, a susținut Dan Tarcea, în calitate de președinte de ședință. CONTEXTÎn august 2019, autoritățile lansau cea de-a 4-a licitație de modernizare a podului Garibaldi.Valoarea investiției era estimată la 7,7 milioane lei (1,6 milioane euro), sursa finanțării fiind bugetul local.Durata totală de execuție a lucrărilor era estimată la un termen de 9 luni. În continuare, modernizarea Podului Garibaldi rămâne un proiect controversat și extrem de mult amânat.CITEȘTE ȘI: Podul Garibaldi, la a patra licitație! Nimeni nu vrea lucrările de modernizarePodul este compus din 9 grinzi pe trei deschideri având structura de rezistenţă mixtă oţel-beton.Lăţimea podului variază între 20 şi 24 metri, iar lăţimea părţii carosabile este de 14 metri.Investiţia presupune lucrări de reabilitare, consolidarea infrastructurii existente, rampe de acces şi semnalizare rutieră.Modernizarea podului Garibaldi a fost în 2016, aşa cum a fost în campania electorală din 2012, pe agenda lui Emil Boc. Lărgirea la patru benzi de circulaţie şi cu amenajarea de piste de biciclete a fost și promisiunea edilului pentru anul 2017.Recent, ridicarea barajelor provizorii de la Podul Garibaldi a dezvăluit albia Someșului în toată splendoarea și putoarea sa – pet-uri, haine, papuci, diverse ambalaje, pubele, trotinete, cauciucuri, resturi menajere – au fost doar câteva dintre vestigiile ascunse ale acestui spațiu uitat de autorități. CITEȘTE ȘI: Ridicarea barajelor provizorii de la Podul Garibaldi a dezvăluit albia Someșului în toată splendoarea și putoarea sa 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom