Connect with us

Prin Oras

Podul Garibaldi riscă să rămână în paragină, chiar dacă autoritățile au decis finanțarea lucrărilor de reabilitare prin Compania Națională de Investiții: „Discutăm de o blocare de peste 1 an de zile pentru un asemenea obiectiv…”

Alex Campian

Published

on

Podul Garibaldi riscă să rămână în paragină, chiar dacă autoritățile au decis finanțarea lucrărilor de reabilitare prin Compania Națională de Investiții: „Discutăm de o blocare de peste 1 an de zile pentru un asemenea obiectiv...”

Podul Garibaldi reprezintă unul dintre obiectivele de investiție ce nu au trezit interesul constructorilor nici după 4 licitații. Acum, autoritățile au adoptat un proiect prin care finanțarea pentru modernizarea podului care face legătura între cartierul Grigorescu și zona semi-centrală să fie asigurată prin fonduri de la Compania Națională de Investiții (CNI). Chiar și așa, acest aspect nu oferă garanții că modernizarea acestui obiectiv va trezi interesul investitorilor. Mai mult, lucrările de modernizare ar putea paraliza traficul pentru mai bine de 1 an de zile. Consilierii locali au atras atenția că Podul Garibaldi se află într-o stare de delăsare:„Referitor la Podul Garibaldi – podul este într-o stare jalnică, iar macheta acestui pod datează din 2014. Aș vrea să știu în ce fază este realizarea acestui proiect. Știu că mandatul domnului Drulă (la ministerul Transporturilor – n.r.) este unul de referință. Vă rog să nu spuneți că este tot din cauza dânsului”, a fost intervenția unui consilier local. „Dacă domnul Drulă era ministru la Dezvoltare, îl puteam aduce în discuție. Ori, cum n-a fost, nu avem cum să-l aducem în discuție”, a declarat viceprimarul DanTarcea. „Legat de acest obiectiv, da, într-adevăr este un proiect important pentru comunitate. A fost și scos de câteva ori la licitație și, din păcate, nu s-a prezentat nimeni la această licitație. A fost momentul în care am decis la nivelul Primăriei să extindem această căutare și am făcut demersurile pentru a intra la CNI (Compania Națională de Investiții).Proiectul se află pe lista-sinteză a Companiei Naționale de Investiții, așteptăm cu mare interes să vedem în ce condiții poate fi și finanțat de Compania Națională de Investiții”, a explicat Dan Tarcea. Consilierul USR Adriana Cristian a semnalat faptul că modificarea sursei de finanțare pentru modernizarea podului Garibaldi, după câteva licitații eșuate derulate de Primăria Cluj-Napoca, nu garantează că proiectul va trezi interesul constructorilor:„Problemele cu podul Garibaldi au fost cauzate de faptul că de cele mai multe ori nu s-a prezentat nimeni la licitații – au fost 4 licitații. Faptul că mutăm, practic, sursa de finanțare, și asta aș vrea să reținem, nu înseamnă că vom elimina acest risc. Și aș vrea să identificăm motivele pentru care la celelalte 4 licitații nu a venim nimeni. Cum putem minimiza acest risc, altfel ne trezim că peste alți 4 ani vom fi în aceeași situație. Atâta tot că nu mai este pe bugetul nostru, ci pe bugetul CNI”, a fost intervenția consilierului Adriana Cristian. Potrivit viceprimarului Dan Tarcea, autoritățile clujene nu au cum să prevină dezinteresul constructorilor pentru modernizarea acestui pod, manifestându-și speranța că de această dată, licitațiile vor decurge ca la carte:„Da, din păcate nu avem cum să minimizăm acest risc. Se întâmplă și situații de acest gen, în care nu se prezintă nimeni la licitație. Din acest considerent am încercat să extindem această plajă, să spun așa, de a putea participa mult mai multe companii și a putea oferi o vizibilitate mult mai bună acestui proiect. Asta a fost discuția”, a conshis Tarcea. Modernizarea podului Garibaldi ar putea bloca traficul pentru peste 1 an de zile„Din informațiile de până acum, probabil că nu a participat nimeni la licitație pentru că Primăria a solicitat, cu avizul proiectantului, ca aceste lucrări de reabilitare să aibă loc fără a bloca traficul. Și, dacă nici acum nu se va rezolva situația, poate ar trebui să luăm în calcul blocarea pentru o perioadă de 3 luni a acelui pod și modernizarea lui, dacă aceasta va fi soluția”, a adăugat Adriana Cristian (USR). „Nu discutăm de o blocare de 3 luni, ci de o blocare de peste 1 an de zile pentru un asemenea obiectiv. Aceasta a fost și gândirea noastră prin care să nu blocăm circulația și singura cale de ieșire din cartierul Grigorescu. Vom cântări bine dar, sigur, avem în discuție inclusiv această soluție în momentul în care vom ajunge la un termen limită. Este un obiectiv important pentru comunitate, alături de celelalte poduri pe care le-am finalizat deja, altele sunt în lucru, vedeți toate dificultățile cu care ne confruntăm la ele”, a susținut Dan Tarcea, în calitate de președinte de ședință. CONTEXTÎn august 2019, autoritățile lansau cea de-a 4-a licitație de modernizare a podului Garibaldi.Valoarea investiției era estimată la 7,7 milioane lei (1,6 milioane euro), sursa finanțării fiind bugetul local.Durata totală de execuție a lucrărilor era estimată la un termen de 9 luni. În continuare, modernizarea Podului Garibaldi rămâne un proiect controversat și extrem de mult amânat.CITEȘTE ȘI: Podul Garibaldi, la a patra licitație! Nimeni nu vrea lucrările de modernizarePodul este compus din 9 grinzi pe trei deschideri având structura de rezistenţă mixtă oţel-beton.Lăţimea podului variază între 20 şi 24 metri, iar lăţimea părţii carosabile este de 14 metri.Investiţia presupune lucrări de reabilitare, consolidarea infrastructurii existente, rampe de acces şi semnalizare rutieră.Modernizarea podului Garibaldi a fost în 2016, aşa cum a fost în campania electorală din 2012, pe agenda lui Emil Boc. Lărgirea la patru benzi de circulaţie şi cu amenajarea de piste de biciclete a fost și promisiunea edilului pentru anul 2017.Recent, ridicarea barajelor provizorii de la Podul Garibaldi a dezvăluit albia Someșului în toată splendoarea și putoarea sa – pet-uri, haine, papuci, diverse ambalaje, pubele, trotinete, cauciucuri, resturi menajere – au fost doar câteva dintre vestigiile ascunse ale acestui spațiu uitat de autorități. CITEȘTE ȘI: Ridicarea barajelor provizorii de la Podul Garibaldi a dezvăluit albia Someșului în toată splendoarea și putoarea sa 

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom