Connect with us

Prin Oras

Se modernizează Piața Karl Liebknecht, considerată centrul cartierului Iris. Valoarea lucrărilor este de 32,8 milioane lei

Alex Campian

Published

on

Se modernizează Piața Karl Liebknecht, considerată centrul cartierului Iris. Valoarea lucrărilor este de 32,8 milioane lei

Cartierul Iris, uitat de Primăria Cluj-Napoca, va fi modernizat pe alocuri. Deocamdată, Primăria începe cu Piața Karl Liebknecht. Proiectul de hotărâre care prevede aprobarea indicatorilor tehnico-economici va fi discutat în ședința de Consiliu Local de săptămâna viitoare.Valoarea proiectului este de 32,8 milioane lei, iar sursele de finanțare sunt atât din bugetul local cât și din alte surse. Proiectul va fi depus spre finanțare din fonduri nerambursabile în perioada de programare 2021 – 2027.Durata de execuție a lucrărilor este de 15 luni.Zona studiată are o suprafață peste 2,3 hectare și este alcătuită din Piața Karl Liebknecht, strada Războieni, strada Puieților strada Gheorghe Asachi, strada Spiru Haret, strada Postăvarul, strada Nicolae Românul, strada Iris și Parcul Iris.Va fi amenajată o suprafață de 5857 mp de spațiu verde care cumulează cele două parcuri de cartier extinse (inclusiv alei acoperite cu materiale permeabile), fâșiile verzi, zonele acoperite cu gazon sau pietriș din Piața Karl Liebknecht.Va fi amenajată o suprafață pietonală de 8.934 mp, care include trotuarele, suprafața pietonală a Pieței Karl Liebknecht și aleile pavate din interiorul zonelor verzi.Vor fi amenajate și modernizate și piste pentru biciclete și trotinete, suprafața carosabilă a străzilor din zonă, chioșcuri de alimentație publică, 90 de locuri de parcare, 10 stații de încărcare mașini electrice, 40 de stații de încărcare biciclete și trotinete electrice.„Reorganizarea spațială, mobilarea (amplasarea unor zone de activități diverse pe spațiul stradal), iluminatul public, plantarea unui număr semnificativ de arbori, extinderea suprafețelor pietonale, crearea unor străzi rezidențiale (străzi preponderent pietonale cu acces auto pentru riverani) și suplimentarea trecerilor de pietoni sunt principalele măsuri propuse, care ar putea duce la creșterea semnificativă a beneficiilor sociale ale unei vecinătăți dinamice și complexe”, scrie în proiectul de hotărâre.Conform aceluiași document, prin amplasarea dotărilor urbane (chioșc alimentație publică cu toaleta publică integrată, cișmele, locuri de parcare pentru biciclete, stații de încărcare pentru mașini și biciclete/trotinete electrice, bănci prevăzute cu încărcătoare USB sau stâlpi de iluminat cu conexiune Wi-Fi) proiectul încearcă să răspundă exigențelor actuale pe care un spațiu public trebuie să le îndeplinească.Măsurile și caracterul fiecărei străzi/piațete cuprinse în proiect sunt adaptate rolului pe care acestea le au în schema de circulație:străzile Puieților, Postăvarul, Nicolae Românul rămân importante pentru traficul auto pe direcția nord-sud, iar strada Gheorghe Asachi pentru direcția est-vest. Circulația principală velo pe direcția nord-sud se va desfășura tot pe aceste străzi;străzile secundare (Războieni și Spiru Haret) sunt propuse să devină străzi cu statut de zonă rezidențială;străzile cuprinse în proiect sunt organizate într-un sistem de sensuri unice, care permite utilizarea mai eficientă a profilelor și obținerea suprafețelor necesare pentru îmbunătățirea mobilității pietonale și velo și pentru creșterea calității spațiului public;noile profile stradale includ piste pentru bicicliști, trotuare mai largi, plantații de aliniament, spații verzi și locuri de repaus și joacă;sunt propuse locuri de parcare integrate în noua amenajare a profilelor stradale, în număr mai mare decât cel existent;spațiile verzi (Piața Karl Liebknecht, Parcul Iris) sunt extinse și reorganizate pentru o mai bună accesibilitate și funcționalitate. Sunt propuse dotări noi de joacă, vegetație, mobilier urban smart și iluminat public pe bază de LED;latura estică a Pieței Karl Liebknecht este pietonalizată și transformată într-un scuar urban cu rol de centru de cartier, facilitând atât accesul la stațiile de transport public, cât și activitatea spațiilor comerciale de la parterul clădirii.Piața Karl Liebknecht – scuar pietonal –spațiu cu mobilier urban, cu locuri umbrite, o fântână. Locurile de parcare amenajate acum pe suprafața Pieței, în număr de aproximativ 35 sunt relocate pe străzile adiacente pe o rază ușor de parcurs pe jos.  Parcul Karl Liebknecht este reorganizat sub forma unui spațiu central înconjurat de spații verzi amenajate peisagistic.  Strada Războieni – zona rezidențială ce implică o limitare a vitezei de deplasare a mașinilor. Vor fi create semnificative zone pietonale pentru copii în special. Ținând cont de proximitatea Școlii Nicolae Iorga și a Grădiniței Floare de Iris, trotuarele vor fi lărgite iși se creează buzunare amenajate ca spații de interacțiune socială și joacă. Strada Puieților- legătura dintre Maramureșului și Oașului.  Prin reorganizarea spațiului stradal și diminuarea suprafeței dedicate traficului auto se introduce o pistă pentru biciclete. Se propune sens unic pentru autoturisme dinspre strada Oașului spre strada Maramureșului. Se creează locuri de parcare, azi inexistente.  Strada și Parcul Iris – tronsonul nordic al străzii Iris devine pietonal cu acces auto doar pentru riverani, carosabilul fiind restrâns la o singură bandă. Se amenajează un loc de joacă și un spațiu dedicat fitness-ului.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom