Connect with us

Prin Oras

STATUL CU MÂNA ÎN BUZUNARUL CETĂȚEANULUI: Celebra ”taxă auto” revine. ”Țnanțoș” Barna o maschează în ”Principiu de mediu”

Alex Campian

Published

on

STATUL CU MÂNA ÎN BUZUNARUL CETĂȚEANULUI: Celebra ”taxă auto” revine. ”Țnanțoș” Barna o maschează în ”Principiu de mediu”

Controversata taxă auto, numită de-a lungul timpului taxă de primă înmatriculare, taxă de poluare, timbru de mediu, ar putea fi din nou introdusă, dar într-o formă inedită, cea a impozitării pe principii de mediu.Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a arătat că în pofida „efortului uriaş” din punct de vedere financiar făcut de statul român prin implementarea programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus, în România numărul maşinilor vechi nou înmatriculate este mai mare decât cel al autoturismelor noi şi că la negocierea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Comisia Europeană a impus României să scoată din circulaţie, până în 2026, un sfert de milion de autovehicule vechi şi poluante.”În continuare sunt mai multe maşini second-hand înmatriculate în România decât maşini noi, în ciuda efortului uriaş făcut anul acesta de minister şi de Administraţia Fondului pentru Mediu. Noi am pornit anul acesta cu 440 de milioane de lei buget pentru Rabla Clasic, faţă de 400, am avut o majorare de 10%. De atunci suntem deja la peste 600 de milioane de lei, adică peste 50% în plus faţă de anul trecut la Rabla Clasic şi am triplat la maşinile electrice bugetul. Bugetele s-au consumat, am suspendat Rabla în decembrie şi reluăm programul în februarie 2022. Deci, degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate. Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme, şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi”, a afirmat ministrul Mediului.Tanczos Barna a arătat că Guvernul poate creşte plafonul până la care pot fi impuse taxele locale pentru autovehicule poluante. El a declarat că şi în luarea unei astfel de decizii autorităţile trebuie să aibă în vedere că există categorii de persoane vulnerabile, care nu îşi permit achiziţionarea unei maşini mai scumpe, din cauza situaţiei financiare, iar acestea vor avea nevoie de „mai mult sprijin” din partea statului.Tanczos Barna a susţinut însă că există şi oameni care pot cumpăra un autoturism nou, dar care preferă să circule cu autovehicule înalt poluante, care au motoare foarte puternice, pentru că „nu vor să meargă cu o maşină nouă de altă categorie, fiindcă este sub nivelul de reprezentare”. Ministrul a amintit că, la negocierea PNRR cu Comisia Europeană, România şi-a asumat ca până în anul 2026 să scoată din circulaţie 250.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani, aceasta fiind condiţia ca Ministerul Transporturilor să primească fonduri pentru construirea de autostrăzi.Conform Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), care citează datele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), apetitul românilor pentru maşini uzate este unul major.Pentru primele 11 luni din 2021, nivelul înmatriculărilor de autoturisme de ocazie a fost de 368.521 de unităţi, în scădere cu doar 0,63% faţă de perioada similară din 2020 – 370.871 de unităţi. Numai în luna noiembrie au fost înmatriculate pentru prima dată în România 30.280  de maşini rulate.În paralel, din ianuarie şi până în noiembrie 2021, nivelul înmatriculărilor de autoturisme noi a atins pragul de 109.350 de unităţi, în scădere cu 0,93% faţă de aceleaşi 11 luni din 2020, atunci când discutam de 110.377 de autoturisme înmatriculate. În fine, în luna noiembrie 2021 au fost înmatriculate doar 11.480 de maşini noi, echivalentul unui recul cu 13,38% faţă de noiembrie 2020. Un mic calcul ne arată că românii înmatriculează pentru prima dată în ţară trei maşini rulate la una nouă, abia luată de la dealer.Conform datelor oficiale, 22% dintre maşinile care circulă în prezent în România au o vechime de peste 20 de ani, 27,1% au o vechime de 16-20 de ani, iar 30,1% dintre maşini au între 11 şi 15 ani.79,2% dintre maşinile care circulă pe teritoriul României au o vechime de cel puţin 11 ani. În schimb, ponderea maşinilor cu o vechime de cel mult 10 ani este de numai 20,8%. Astfel, 11,5% dintre maşini au între 6 şi 10 ani, 5% au între 3 şi 5 ani şi numai 4,2% au cel mult 2 ani.Potrivit statisticilor Registrului Auto Român, raportat la norma de poluare, au drept de circulaţie 3.271.901 de autoturisme cu norme de poluare Non Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 şi numai 1.776.717 sunt nepoluante şi pot fi încadrate la normele Euro 5 (2009-2014) şi Euro 6 (începând din 2014).Forma taxei nu a fost creionată cu exactitate de autorităţi, dar experţii în sisteme de impozitare consideră că introducerea acesteia este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare, cum s-a întâmplat în trecut.Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu. Specialiştii consideră că această impozitare a autoturismelor ar trebui să ţină cont de normele Euro şi de emisiile de dioxid de carbon. 
 

Source link

Facebook Comments Box

Prin Oras

Cel mai mare glob de zăpadă din România va fi atracția principală la un târg de Crăciun inedit din Cluj-Napoca.

Stefania Heinz

Published

on

În perioada 23 noiembrie – 8 decembrie, Cluj-Napoca va găzdui cea de-a șaptea ediție a festivalului Lights On Romania, care va transforma centrul orașului într-un loc de poveste. Tema din acest an, The Other Christmas Market (Celălalt Târg de Crăciun), va aduce în prim-plan peste 10 instalații de artă contemporană, ce combină luminile, culorile și mesajele sociale.

Evenimentul, desfășurat pe străzile Mihail Kogălniceanu și Emmanuel de Martonne, este accesibil gratuit publicului și promite o experiență unică, cu lucrări semnate de artiști din România, Austria, Italia, Norvegia, Marea Britanie și Franța.

Atracția principală: cel mai mare glob de zăpadă din România

Unul dintre punctele forte ale ediției este lucrarea I love you, o reinterpretare spectaculoasă a statuii “Spectrul” a artistului român Ciprian Mureșan, realizată de arhitectul-artist francez Jacques Rival. Instalația, un glob de zăpadă de dimensiuni impresionante, este o premieră națională, aducând o nouă perspectivă asupra artei contemporane. După ce a fost prezentată la festivaluri legendare precum cele din Sydney, Lyon și Durham, Jacques Rival ajunge acum la Cluj, marcând un moment de referință pentru arta luminii din România.

Călătorie printr-un val de lumină: instalația Submergence

O altă atracție de neratat este Submergence, o lucrare captivantă a studioului britanic Squidsoup, formată din peste 65.000 de LED-uri interconectate, suspendate la 4 metri înălțime. Instalația creează o atmosferă fascinantă, oferind o evadare din realitate și invitând publicul într-o incursiune senzorială unică. După succesul răsunător la Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, Squidsoup aduce magia luminilor pe strada Mihail Kogălniceanu din Cluj-Napoca.

Reflecție prin artă și lumină

Toate lucrările din cadrul Lights On Romania 2023 sunt gândite pentru a încuraja o reflecție profundă asupra temelor actuale, folosind lumina ca limbaj universal. Târgul de Crăciun alternativ promite să îmbine farmecul sărbătorilor cu provocările societății moderne, oferind vizitatorilor nu doar spectacole vizuale, ci și mesaje pline de substanță.

Un eveniment de neratat

Lights On Romania continuă să redefinească spațiul urban al Clujului, transformându-l într-o galerie de artă contemporană în aer liber. Indiferent dacă ești un iubitor de artă, lumină sau pur și simplu cauți o atmosferă de sărbătoare diferită, acest eveniment este un must-see al sezonului de iarnă.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Impact violent pe strada București din Cluj-Napoca: Scuterist proiectat câțiva metri după coliziunea cu un SUV

Diana Petrescu

Published

on

Un grav accident de circulație a avut loc astăzi, pe strada București din Cluj-Napoca, implicând un scuter și un SUV. Incidentul s-a produs în jurul prânzului, iar martorii spun că impactul a fost unul violent, scuteristul fiind aruncat câțiva metri pe carosabil.

Din primele informații, se pare că șoferul SUV-ului nu a acordat prioritate scuteristului, care circula regulamentar. Echipajele de urgență au intervenit rapid la fața locului, iar victima, un bărbat în vârstă de aproximativ 30 de ani, a fost transportată la spital pentru investigații suplimentare. Potrivit medicilor, acesta a suferit mai multe leziuni, dar este în stare stabilă.

Poliția a demarat o anchetă pentru a stabili circumstanțele exacte ale accidentului. Autoritățile reamintesc tuturor participanților la trafic importanța respectării regulilor de circulație și a conducerii preventive, mai ales în zonele aglomerate.

Strada București, o arteră intens circulată din Cluj-Napoca, este adesea scena unor evenimente rutiere neplăcute din cauza neatenției și vitezei excesive.

**Recomandări pentru șoferi și motocicliști:**
– Acordați prioritate acolo unde este cazul;
– Reduceți viteza în apropierea intersecțiilor;
– Fiți atenți la motocicliști și bicicliști, care sunt mai vulnerabili în trafic.

Pentru mai multe informații despre acest incident sau alte știri din Cluj, rămâneți alături de noi.

#accident #bucuresti #scuterist #suv #conducerepreventiva #cluj #iLoveYouCluj

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Ceea ce în alte zone ale țării poate fi trecut la capitolul minuni, la Cluj-Napoca e normalitate

Stefan Petre

Published

on

Cluj-Napoca continuă să ne inspire prin gesturile simple, dar pline de empatie și respect ale comunității sale. Un șofer de autobuz al Companiei de Transport Public (CTP) a fost surprins deschizând rampa mobilă pentru a ajuta o persoană în scaun rulant să urce în mijlocul de transport. Acest gest de normalitate într-o lume în care accesibilitatea ar trebui să fie o prioritate pentru toți este dovada unui oraș care respectă diversitatea și include toți cetățenii săi.

Momentul a fost imortalizat de Mihai Miclăuș, iar fotografia a devenit virală, aducând un val de aprecieri pentru gestul șoferului, dar și pentru modul în care Clujul abordează nevoile persoanelor cu dizabilități. În timp ce în alte părți ale țării accesul facil pentru persoanele în scaun rulant rămâne încă o provocare, la Cluj-Napoca aceste acțiuni sunt parte dintr-o normalitate firească. Prin gesturi ca acestea, comunitatea transmite un mesaj de solidaritate și înțelegere, arătând că orașul are un spațiu pentru fiecare.

Felicităm și noi acest șofer pentru empatie și dedicație și ne dorim să vedem cât mai multe astfel de inițiative! Clujul dă un exemplu pozitiv pentru întreaga țară, demonstrând că respectul pentru toți cetățenii este o valoare pe care trebuie să o cultivăm peste tot.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite