Connect with us

Sport

Câți kilometri de autostradă și drum expres va reuși România să deschidă până la finalul anului?

Stefan Petre

Published

on

Segmentul Nușfalău-Suplacu de Barcău, Autostrada Transilvania (A3)/Foto: Asociația Pro Infrastructura Facebook.com

Administrație

La începutul toamnei, în România erau inaugurați primii 13 km de autostradă pe acest an, prin deschiderea circulației pe segmentul Nuşfalău–Suplacu de Barcău al A3. Deschiderea tronsonului de 16 km de la Chețani la Câmpia Turzii, dar și a primului drum expres din Ardeal, A3-Oradea, ar putea reprezenta un avans de zeci de kilometri pentru infrastructură românească.

Segmentul Nușfalău-Suplacu de Barcău, Autostrada Transilvania (A3)/Foto: Asociația Pro Infrastructura Facebook.com

  


În septembrie 2023, România atingea borna de 1.000 km de autostradă, prin deschiderea segmentului Nuşfalău – Suplacu de Barcău, de pe Autostrada Transilvania, pe o distanță de 13 km.  


Tot pe A3, un proiect așteptat de clujeni – segmentul Chețani-Câmpia Turzii (15,7 km), ar putea fi deschis circulației în decembrie 2023, cu 9 luni înainte de termenul contractual (august 2024). De altfel, recent, a fost deschis și pasajul de pe Autostrada Transilvania, din zona localității Luna (DN15), iar realizarea întregului tronson pe cei aproape 16 km dintre Câmpia Turzii și Chețani va pemite circulația pe autostradă, fără întrerupere, de la Cluj la Târgu Mureș.Cu cei 19 km de drum expres care vor lega Oradea de Autostrada Transilvania, dar și cu cele două segmente de nord și de sud ale Autostrăzii Bucureștiului (A0), cu o distanță totală de 29 km, la finalul lui 2023 am putea avea aproape 80 de km de autostradă. Potrivit oficialilor din Transporturi, în 2023 ar putea fi dat în trafic și tronsonul 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești (DEx12), de aproape 32 de kilometri, situație în care România va deschide peste 100 de km de autostradă în acest an, potrivit economica.net. Cu toate acestea, specialiștii în domeniu sunt rezervați în privința deschiderii acestui segment de autostradă până la sfârșitul lui 2023. 



Legătura Clujului la autostradă, inaugurată anul viitorClujenii așteaptă deschiderea drumului expres prin Tureni, care va permite o conexiune directă cu Autostrada Transilvania. Lucrările de șantier la cei 5 km de drum au început în septembrie 2023 și, potrivit celor mai optimiste scenarii, termenul contractual stabilit pentru februarie 2025 ar putea fi devansat, iar clujenii ar putea circula pe drumul de legătură din decembrie 2024. Chiar dacă distanța este una mică, comparativ cu drumul expres Oradea-A3, proiectul este însemnat pentru clujeni, dar nu numai, în condițiile în care va permite evitarea tranzitului nedorit prin municipiul Turda. 


Potrivit estimărilor realizate de administrația locală din Cluj, tot în 2024 vor începe lucrările și la primul tronson al centurii metropolitane Cluj (relația Cluj-Napoca-Florești), pentru care durata de execuție este de 20 luni, din care 6 luni proiectare și 14 luni execuție.CITEȘTE ȘI: 
Până la finalizarea DX Tureni-A3…coșmar la traversarea municipiului Turda. VIDEOÎn schimb, potrivit avertismentelor exprimate de specialiștii în domeniul infrastructurii, un alt segment al Autostrăzii Transilvania, Nădășelu-Zimbor, înregistrează blocaje. Potrivit proiectului, pe secțiunea Nădășelu – Poarta Sălajului, traseul actual va fi deviat, iar la Nădășelu și Topa Mică unde sunt înregistrate alunecări de teren vor fi realizate două viaducte cu o lungime de peste 3 kilometri.


Recent, contestația pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică a fost respinsă de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, iar licitația de peste 1 miliard de lei poate fi deblocată de CNAIR. Oricum, din cauza tergiversărilor de pe acest lot există riscul pierderii finanțării din PNRR, iar termenul stabilit pentru primăvara lui 2025 ar putea fi depășit. Sau deschiderea circulației pe Nădășelu-Poarta Sălajului ar putea fi realizată fără bucățile de autostradă de la Nădășelu și Topa Mică.De altfel, potrivit specialiștilor în infrastructură, un alt proiect însemnat pentru Cluj, drumul expres Cluj-Dej, întâmpină probleme iar cel mai probabil licitația pentru studiul de fezabilitate va fi anulată în perioada următoare.Potrivit unei analize realizate de cercetătorii UBB, județele care au cel puțin un tronson de autostradă au un PIB pe cap de locuitor semnificativ mai ridicat decât județele fără autostradă.Până în prezent, România a reușit să realizeze în medie mai puțin de 45 de kilometri de autostradă pe an.Astfel, Clujul, Timișul, Brașovul și Constanța sunt județele cu cel mai mare PIB mediu județean pe cap de locuitor. În ceea ce privește dotarea cu infrastructură, în afară de zona București-Ilfov (cu 83 km), județele care stau cel mai bine la kilometri de autostrăzi sunt Timișul (108 km), Călărașiul (104 km), Hunedoara (81), Alba (77), Constanța (74 km), Sibiul și Clujul (la egalitate, cu câte 68 km).Lungimea totală actuală a drumurilor de mare viteză este de 1008,55 km, adică 1009 km cu rotunjire. Celelalte țări din regiune stau mult mai bine la capitolul lungimii totale a autostrăzilor raportată la suprafața țării.Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:



Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

Cluj Arena primește un gazon hibrid performant înainte de UNTOLD

Alex Campian

Published

on

Cluj Arena modernizată cu gazon hibrid pentru evenimente și meciuri

Stadionul Cluj Arena se pregătește pentru un upgrade important înaintea festivalului UNTOLD și a sezonului competițional. Consiliul Județean Cluj a lansat în SEAP procedura de achiziție pentru montarea unui gazon hibrid pe stadion. Nu este vorba despre înlocuirea completă a gazonului existent, ci despre întărirea acestuia printr-o tehnică modernă, folosită pe marile arene din lume – „coaserea” fibrelor sintetice în gazonul natural.

„Ne dorim să îmbunătățim suprafața de joc a stadionului Cluj Arena, iar alegerea unei structuri hibride a reprezentat cea mai bună opțiune, conform specialiștilor. Viitorul gazon va fi unul performant și de cea mai bună calitate, adaptat tuturor activităților sportive găzduite, în orice condiții meteo”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

Gazon durabil, stabil și ideal pentru sport și concerte

Tehnologia de întărire verticală prin inserarea fibrelor sintetice va aduce mai multă stabilitate și o durată de viață extinsă, de până la 15 ani. Sistemul garantează o calitate constantă a jocului, o acoperire cu iarbă mai rezistentă și o suprafață stabilă chiar și în condiții de utilizare intensivă – esențială pentru un stadion care găzduiește atât meciuri de fotbal, cât și concerte de anvergură, precum UNTOLD.

Consiliul Județean a scos la licitație contractul pentru furnizarea și montarea a aproximativ 7.900 de metri pătrați de gazon hibrid, cu o densitate de minimum 98%, conform standardelor FIFA și UEFA. Valoarea estimată a investiției este de 1.935.000 lei fără TVA.

Avantajele gazonului hibrid:

  • Suprafață de joc naturală cu rezistență sporită

  • Stabilitate și uniformitate excelente

  • Teren fără gropi sau pete umede

  • De 3–4 ori mai multe ore de joc anual față de un gazon clasic

  • Uzură minimă

  • Adaptabilitate rapidă între sporturi și evenimente

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Lovitură Financiară pentru CFR Cluj! Nume Nou de Stadion și Milioane de la Can Holding

Alex Campian

Published

on

CFR Cluj semnează cu Can Holding, noul sponsor principal și redenumirea stadionului

CFR Cluj dă lovitura! Noul sponsor aduce milioane de euro și schimbă numele stadionului

CFR Cluj va avea, începând din sezonul viitor, un nou sponsor principal care va aduce milioane de euro clubului și va da numele stadionului din Gruia. Potrivit informațiilor GSP.ro, echipa ardelenilor este aproape de a semna un parteneriat extins cu Can Holding, una dintre cele mai importante companii din Turcia.

Can Holding, deținută de omul de afaceri Murat Can, are activități în domenii precum aparatură electrocasnică, energie, petrol, logistică, sănătate, educație și turism. Compania produce anual peste 8 milioane de produse electronice și electrocasnice.

Sursele din anturajul clubului susțin că această înțelegere va aduce CFR Cluj mai multe milioane de euro anual, deschizând astfel noi oportunități pe piața internațională pentru echipa lui Nelu Varga.

În urma acordului, stadionul „Dr. Constantin Rădulescu” va primi un nou nume, inspirat de Can Holding. De asemenea, numele companiei va apărea pe fața noilor tricouri, în partea centrală, alături de un alt sponsor important – casa de pariuri Don.ro.

Până acum, CFR Cluj a avut ca sponsor principal compania Player, un alt brand din industria pariurilor sportive.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

🕯️ Ne-a părăsit Mihai Leu – campionul care a inspirat o generație

Alex Campian

Published

on

Fostul mare sportiv român, Mihai Leu, s-a stins din viață marți seară, la vârsta de 56 de ani, după o luptă grea cu boala. A fost internat în stare gravă la Spitalul Fundeni din București, începând cu data de 21 iunie 2025, suferind de insuficiență pulmonară și metastaze pulmonare, pe fondul unui cancer de colon diagnosticat în urmă cu zece ani.

🥊 Un campion în ring și în viață

Născut la 13 februarie 1969, Mihai Leu a început boxul în 1978, la clubul Metalul Hunedoara. A fost legitimat și la Dinamo, Steaua, apoi la Bayer Leverkusen în Germania. A câștigat titlul de campion mondial WBO în 1997, la Hamburg, fiind unul dintre puținii sportivi români neînvinși în cariera de profesionist (28 victorii din 29 de meciuri, 10 prin KO).

A fost campion mondial la juniori și campion al Germaniei, fiind membru al prestigiosului club Universium Box Promotion.

🏁 De la ringul de box la cursele de raliuri

După retragerea din box, Mihai Leu s-a reinventat ca pilot de raliuri. A debutat în 1994 la Raliul Banatului, conducând un Volkswagen Golf GTI 16V. A devenit campion național absolut la raliuri și a câștigat de trei ori titlul de campion la viteză în coastă. A fost desemnat între primii 10 sportivi ai anului 2003.

⚕️ Lupta cu cancerul

În 2014, Mihai Leu a fost diagnosticat cu cancer de colon. A trecut prin multiple intervenții chirurgicale și tratamente dificile. Ultima operație a avut loc în primăvara lui 2025. A fost internat și în decembrie 2024 și mai 2025, din cauza unor complicații.

Pe 21 iunie 2025, a fost transportat de urgență cu elicopterul la Spitalul Fundeni, în stare gravă, din cauza unei hemoragii. A fost internat la terapie intensivă, dar din păcate, organismul său nu a mai rezistat.

🕯️ Mesaj emoționant al familiei

„Cu profundă durere, anunțăm trecerea în neființă a lui Mihai, în această seară. Un adevărat campion, atât în ringul de box, cât și pe circuitele de motorsport, Mihai a fost mult mai mult decât un sportiv excepțional, a fost un simbol de voință, curaj și pasiune. Nu te vom uita niciodată.” – mesaj postat pe pagina oficială de Facebook a sportivului.

👨‍👩‍👦 Viața personală

Mihai Leu a fost căsătorit timp de peste 30 de ani cu Ana Leu și a avut un fiu, Marco Leu. A fost un tată și soț devotat, un om iubit și respectat.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom