Connect with us

Sport

„Da’ ce-s eu, CNAIR?” sau de ce trece autostrada prin cimitir. Povestea unei adunări populare la care n-a fost invitat poporul

Stefan Petre

Published

on

Locuitorii din Nădășelu cer CNAIR să nu construiască viaductul A3 peste cimitirul din localitate / Foto: monitorulcj.ro

Administrație

Satul Nădășelu, locul în care s-a ținut întrunirea de marți seara, e situat la mai puțin de 20 de kilometri de Cluj, pe drumul spre Zalău, pe un traseu paralel pe care se construiește agale Autostrada Transilvania. Până acolo faci mai puțin de 10 minute cu mașina, odată ce-ai reușit să scapi din Cluj și ai traversat și suburbia Baciu.

Locuitorii din Nădășelu cer CNAIR să nu construiască viaductul A3 peste cimitirul din localitate / Foto: monitorulcj.ro

  


Marți spre seară, puțin înainte de ora 16, când toată suflarea locală a fost invitată să participe la întrunirea cu responsabilii autostrăzii ce va să treacă prin cimitirul satului, e încă liniște. Peste drum de căminul cultural, un bărbat își greblează livada. Satul e pustiu, doar mașinile trec cu un vuiet care amintește de ambientul sonor de la cursele de formula 1. Astfel că pare de înțeles că ar vrea și sătenii să se construiască autostrada care merge spre Oradea, însă nu prin cimitir și nu atât de aproape.Lucrurile astea au fost spuse ca atare la căminul cultural, după ce a început întrunirea. Ca la două-trei duzini de săteni s-au adunat pentru a da ochii cu autoritățile, ocupând cam jumătate din locurile sălii. Un tânăr mai dedat cu tehnologia modernă și-a instalat smartfonul pe un trepied și l-a pornit, gata să înregistreze dezbaterile.


În câteva minute după ora stabilită, apar și reprezentantul constructorului (sau, mai bine zis, a asocierii care a câștigat contractul) împreună cu cel al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere – CNAIR. Constructorul dă cu ochii de telefonul pus pe trepied și devine instant iritat. Întreabă dacă cineva filmează întâlnirea și apoi, lucrul fiind atât de evident, îl somează pe tânărul tehnolog să închidă camera. „Eu sunt reprezentantul unei firme private și n-am voie, prin contract, să fiu filmat”, decretează el și face gestul de a părăsi încăperea.Nu apucă însă, că devine imediat ținta unui tir de întrebări. Oamenii vor să știe de ce va trece autostrada prin cimitir, de ce le-a fost conturbată posesia, de ce se prăvale dealul pe care se construiește autostrada peste casele lor și colmatează văile. Și, pentru că tot n-a aflat nimeni, ultim curiozitate se referă la noul traseu al autostrăzii, cel aprobat de curând de guvern.



CITEȘTE ȘI:
Locuitorii din Nădășelu cer CNAIR să nu construiască viaductul A3 peste cimitirul din localitate: „Solicităm oprirea demersului” Reprezentantul constructorului e deja pironit locului de tirul de întrebări. Printre întrebările sălii, reușește să îngaime: „Îmi puneți întrebările astea de parcă eu aș fi CNAIR…” Deși CNAIR e alături, în persoana celui care reprezintă, în același timp, și Direcția Regională de Drumuri și Poduri. „Pentru că n-au putut să trimită pe cineva de la București, m-au trimis pe mine, că-s localnic”, explică funcționarul statului.


Când însă tirul de întrebări se mută pe el, omul dă înapoi: „Nu știu, nu eu sunt constructorul!” Reprezentantul constructorului parează și el: „Eu sunt un simplu slujbaș, aflat în timpul meu liber!”, protestează și el. Moment în care, în sală se instalează un moment de stupoare. Devine evident că nimeni nu își asumă să răspundă problemelor ridicate de săteni: constructorul – pentru că el nu reprezintă statul, CNAIR – pentru că el nu reprezintă constructorul…Însă cineva din sală pare să se dezmeticească și întreabă intrigat: „Atunci de ce ați venit aici?!” Pentru că am fost convocați, răspunde constructorul și agită demonstrativ niște foi deasupra capului. „Deși aici nu scrie clar de ce am fost convocați, noi am venit”, mai adaugă el, mulțumit că poate evita să răspundă ploii de întrebări. 


Este momentul ca omul de la Drumuri să preia frâul discuțiilor. El spune că știe că s-au făcut memorii (ce conțin ele nu știe în amănunt, că nu-i treaba lui!), iar semnatarii vor primi toate răspunsurile necesare în vreo două-trei săptămâni. Sătenii se enervează că nu e nimeni să le răspundă plângerilor, dar mai ales pentru că sunt amânați pentru însă două săptămâni. Și când întrunirea pare ratată, se întâmplă ceva care o relansează.CITEȘTE ȘI:
O contestație blochează licitația pentru viaductele de pe A3. Constructorii reclamă ambiguitatea contractului Pe ușă intră primarul Gârbăului, însoțit de „avocată”, adică de jurista comunei. Femeia pare contrariată la vederea adunării populare din căminul cultural și declară ferm că sătenii n-au ce căuta acolo, că nu i-a invitat nimeni. Iar telefonul care filmează de pe trepied o enervează și mai tare. Somează utilizatorul dispozitivului să declare unde și dacă va fi publicată filmarea și cere băiatului să-și declare numele și CNP-ul. „De ce? Pentru că așa se face, suntem la un eveniment care nu-i public”, explică ea când tânărul se arată neconvins de solicitările sale legale.Odată ce „forța de foc” a juristei dă semne că se epuizează, intră în joc primarul. Însă nici el nu are mai mult succes, întrucât cetățenii din sală realizează că, în sfârșit, au prins pe cineva din administrație care să dea seamă. Acuzele și reproșurile curg, sătenii își amintesc de câte ori le-a greșit primarul și primăria. Primarul dă din colț în colț, găsește argumente tot mai neinspirate cu care să-și susțină punctul de vedere, până când, într-un sfârșit, cedează: „Știi ceva, ești tupeist, prea tupeist!”, îi strigă el unui cetățean mai în vârstă care își varsă focul pe primar.Sala ia foc, fiecare vociferează pe cont propriu și nimeni nu mai ascultă pe nimeni. Reprezentantul constructorului și cel al CNAIR profită de vacarm și ies discret în curtea căminului cultural, de unde trimit primarului un mesaj să iasă afară, să le semneze delegațiile să poată pleca. Primarul se mai liniștește și începe să explice cum se luptă el pentru toată lumea, dar așa e lumea nerecunoscătoare…Și totuși, de ce trece autostrada prin cimitir?Dacă credeți că întrebarea sâcâitoare a fost de ce trece autostrada prin cimitir, nu sunteți foarte aproape de adevăr. Întrebarea cu cimitirul e mai curând o umbrelă pentru nemulțumirile satului, care trebuie să facă față deranjului provocat de construcția autostrăzii.Însă întrebarea rămâne, iar un răspuns a fost dat marți seara de reprezentantul CNAIR. Potrivit studiului de fezabilitate realizat în 2004, autostrada spre Zalău ar fi trebuit să treacă prin dreapta localității. Primăria Gârbău a depus o cerere de deviere a traseului, în 2007 a fost realizată o corecție în studiu, iar autostrada a fost proiectată să treacă prin stânga satului. Adică prin cimitir, a explicat reprezentantul CNAIR.„Și acum nu am putea face o cerere să treacă iar prin dreapta…?”, îndrăznește, din sală, o femeie.Întrebarea aceasta nu a mai primit niciun răspuns, marți seara la Nădășelu, într-o sală în care s-a desfășurat o adunare la care, dacă ar fi să o ascultăm pe jurista primăriei, nu a fost invitat niciun sătean și în care nu s-a găsit nimeni abilitat să dea seama comunității, lucru amânat pentru următoarea întâlnire. Povestea autostrăzii care trece prin cimitir continuă!Articol scris de Sorin Mărghitaș.

CITEȘTE ȘI:



Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

CFR Cluj, mesaj emoționant pentru Dan Petrescu: „Mulțumim pentru tot, Mister!”

Stefania Heinz

Published

on

Clubul CFR 1907 Cluj a anunțat oficial, printr-o postare pe pagina de Facebook, despărțirea de antrenorul Dan Petrescu. Tehnicianul și-a înaintat demisia în urma rezultatului de joi seară, iar conducerea clubului a acceptat decizia.

„Mulțumim pentru tot, Dan Petrescu!”, au transmis ardelenii, într-un mesaj încărcat de emoție și respect față de unul dintre cei mai importanți antrenori din istoria echipei.

Revenit în Gruia în primăvara anului 2024, Petrescu a condus echipa în 68 de partide, reușind 33 de victorii, 22 de egaluri și 13 înfrângeri. Sub comanda sa, CFR a cucerit Cupa României, după o pauză de 9 ani, acesta fiind cel de-al șaselea trofeu câștigat alături de formația clujeană.

În mesajul postat pe rețelele sociale, clubul a ținut să evidențieze contribuția „Misterului” pe parcursul celor patru mandate pe banca tehnică:
„Îți mulțumim, Mister, pentru munca depusă de-a lungul celor patru mandate în calitate de antrenor al CFR-ului și îți dorim multă sănătate!”.

Dan Petrescu rămâne, fără îndoială, o figură emblematică a fotbalului clujean, asociată cu performanțele majore ale ultimului deceniu.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Cluj Arena primește un gazon hibrid performant înainte de UNTOLD

Alex Campian

Published

on

Cluj Arena modernizată cu gazon hibrid pentru evenimente și meciuri

Stadionul Cluj Arena se pregătește pentru un upgrade important înaintea festivalului UNTOLD și a sezonului competițional. Consiliul Județean Cluj a lansat în SEAP procedura de achiziție pentru montarea unui gazon hibrid pe stadion. Nu este vorba despre înlocuirea completă a gazonului existent, ci despre întărirea acestuia printr-o tehnică modernă, folosită pe marile arene din lume – „coaserea” fibrelor sintetice în gazonul natural.

„Ne dorim să îmbunătățim suprafața de joc a stadionului Cluj Arena, iar alegerea unei structuri hibride a reprezentat cea mai bună opțiune, conform specialiștilor. Viitorul gazon va fi unul performant și de cea mai bună calitate, adaptat tuturor activităților sportive găzduite, în orice condiții meteo”, a declarat Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj.

Gazon durabil, stabil și ideal pentru sport și concerte

Tehnologia de întărire verticală prin inserarea fibrelor sintetice va aduce mai multă stabilitate și o durată de viață extinsă, de până la 15 ani. Sistemul garantează o calitate constantă a jocului, o acoperire cu iarbă mai rezistentă și o suprafață stabilă chiar și în condiții de utilizare intensivă – esențială pentru un stadion care găzduiește atât meciuri de fotbal, cât și concerte de anvergură, precum UNTOLD.

Consiliul Județean a scos la licitație contractul pentru furnizarea și montarea a aproximativ 7.900 de metri pătrați de gazon hibrid, cu o densitate de minimum 98%, conform standardelor FIFA și UEFA. Valoarea estimată a investiției este de 1.935.000 lei fără TVA.

Avantajele gazonului hibrid:

  • Suprafață de joc naturală cu rezistență sporită

  • Stabilitate și uniformitate excelente

  • Teren fără gropi sau pete umede

  • De 3–4 ori mai multe ore de joc anual față de un gazon clasic

  • Uzură minimă

  • Adaptabilitate rapidă între sporturi și evenimente

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Lovitură Financiară pentru CFR Cluj! Nume Nou de Stadion și Milioane de la Can Holding

Alex Campian

Published

on

CFR Cluj semnează cu Can Holding, noul sponsor principal și redenumirea stadionului

CFR Cluj dă lovitura! Noul sponsor aduce milioane de euro și schimbă numele stadionului

CFR Cluj va avea, începând din sezonul viitor, un nou sponsor principal care va aduce milioane de euro clubului și va da numele stadionului din Gruia. Potrivit informațiilor GSP.ro, echipa ardelenilor este aproape de a semna un parteneriat extins cu Can Holding, una dintre cele mai importante companii din Turcia.

Can Holding, deținută de omul de afaceri Murat Can, are activități în domenii precum aparatură electrocasnică, energie, petrol, logistică, sănătate, educație și turism. Compania produce anual peste 8 milioane de produse electronice și electrocasnice.

Sursele din anturajul clubului susțin că această înțelegere va aduce CFR Cluj mai multe milioane de euro anual, deschizând astfel noi oportunități pe piața internațională pentru echipa lui Nelu Varga.

În urma acordului, stadionul „Dr. Constantin Rădulescu” va primi un nou nume, inspirat de Can Holding. De asemenea, numele companiei va apărea pe fața noilor tricouri, în partea centrală, alături de un alt sponsor important – casa de pariuri Don.ro.

Până acum, CFR Cluj a avut ca sponsor principal compania Player, un alt brand din industria pariurilor sportive.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom