Connect with us

Sport

Incursiuni în istoria filmului românesc. Regizorul Iosif Demian, alături de prieteni, la Muzeul Cinematografiei din Cluj.

Stefan Petre

Published

on

Xantus Gábor, Iosif Demian, Dorel Vișan. Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca, 21 septembrie 2023/Foto: monitorulcj.ro

Artă & Cultură

Moment inedit în spațiul cultural clujean. Muzeul Cinematografiei din Cluj-Napoca a fost gazda unui eveniment memorabil pentru cinematografia românească, prin prezența regizorului Iosif Demian și a maestrului Dorel Vișan, prilej cu care a primit noi exponate oferite de regizorul român, care a venit la Cluj-Napoca din Australia, pentru o seară alături de prieteni.

Xantus Gábor, Iosif Demian, Dorel Vișan. Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca, 21 septembrie 2023/Foto: monitorulcj.ro

  


Născut în 1941, la Oradea, Iosif Demian este un nume reprezentativ al cinematografiei, care a reușit să se impună în spațiul cultural românesc și internațional printr-o abordare vizuală originală, ce sparge convențiile și propune un univers optic provocator prin care incită și își captivează audiența. Regizorul și directorul de imagine Iosif Demian, operatorul filmului de referință în cinematografia românească, „Nunta de Piatră” și regizorul lungmetrajelor artistice  „O lacrimă de fată” și „Baloane de curcubeu” a venit tocmai din Australia, unde a emigrat la mijlocul anilor ’80, pentru a vizita Muzeul Cinematografiei din Cluj-Napoca, dar și pentru a dona câteva obiecte care l-au însoțit în prodigioasa activitate de creație cinematografică: un exponometru folosit la filmările din Roșia Montana/«Nunta de Piatră» (1973), un aparat de fotografiat personalizat și o geacă de operator. 



Iosif Demian, despre procesul de filmare în anii ’70-’80Prezent la Cluj, regizorul și operatorul Iosif Demian a făcut o scurtă incursiune în istoria cinematografiei românești, rememorând secvențe din perioada colaborării sale cu regizorul Mircea Veroiu, a vorbit despre prietenia sa cu maestrul Dorel Vișan, dar și despre pasiunea cu care se realizau filmele în anii ’70-’80, perioadă marcată de cenzură și de condiții tehnice primare. „La acea vreme se muncea într-un mod primitiv, primar. Noi filmam, nu puteam vedea decât ce vedeam eu, care eram operator, adică cât vedeam prin aparat imaginea, ceilalți nu vedeau, presupuneau că știu, nu se putea verifica. Se trimitea materialul la developat, iar noi primeam copia peste două săptămâni. Gândiți-vă, venea cadru după cadru, după cadru, iar la al doilea cadru nu mai știai ce ai filmat înainte și trebuia să mergi mai departe. Iar seara, obosit, te întrebai: «Oare ce am filmat eu astăzi?». Și vedeam ce am filmat peste două săptămâni”, relatează Iosif Demaina. 



Filmările la „Nunta de piatră” și prietenia cu Mircea Veroiu„Stilul pe care l-am folosit la filmări, la „Nunta de piatră”, mă refer la „Fefeleaga”, ca etalon, pentru că acolo, într-adevăr, mi-am dat drumul și pentru că acolo era regizor Mircea Veroiu, care era un geniu la acea vârstă. Cu Dan Pița a fost puțin diferit: el nu se prea pricepea, dar se potrivea cu de toate.Iosif Demian, secvențe de la filmările filmului „Nunta de piatră”/Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca/Foto: monitorulcj.roLa un moment dat, s-a spus, adică celor de la cameră: 
«Aveți grijă de Veroiu, pentru că el e un afurisit, pretinde tot felul de lucruri». 
El a venit cu hârtiile și scria perfect fiecare mișcare de aparat, fiecare mișcare de actor, tot era acolo. Când mi-a arătat și mi-a spus ce vrea, eu i-am zis: «Eu ce mai caut aici?». Mi-a răspuns: «Da, dar trebuie cineva să și facă ce i-am cerut». 
«Bine, dacă e așa, lasă-mă să fac ce ai vrut să faci tu» Când a văzut, a rămas perplex. 
«De unde ai știut ce vreau să fac?» Și, dintr-odată, s-a schimbat relația. Din acea clipă nu s-a mai uitat la aparat. De atunci, îmi spunea cu ochii închiși: 
«Știi ce vreau». 
«Da».
«Hai!». 
Am rămas foarte buni prieteni. La un moment dat, a fost momentul dificil, el era refugiat la Paris, eu eram în Australia, eram șeful catedrei de operatorie de la Școala Națională și s-a eliberat poziția șefului catedrei de Regie, un post cu totul deosebit. 



Iosif Demian, „Camera Cenzorului”, Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca/Foto: monitorulcj.roȘi m-au întrebat: «Nu ai cumva o propunere?». Și am spus: «Ba da, am». L-am sunat, am vorbit, a confirmat că vine. Era pregătit să vină, însă, între timp, din București, l-au căutat pentru un film. Și s-a dus la București. A regretat”, își amintește regizorul Iosif Demian. Noi exponate la Muzeul Cinematografiei din ClujIosif Demian a oferit Muzeului Cinematografiei din Cluj-Napoca câteva obiecte care l-au însoțit pe parcursul anilor de activitate, în calitate de operator. 


„Ar trebui să vă spun câteva cuvinte despre ce am adus pentru Muzeul Cinematografiei din Cluj-Napoca.Sunt câteva lucruri speciale, deosebite. Am un exponometru, cu care am făcut primele mele filme, începând cu filmele de student și pe urmă cu filmul „Apa ca un bivol negru” (1971), pe urmă celelalte patru filme, după Ion Agârbiceanu, care au intrat două câte două pe ecrane. Noi exponate la Muzeul Cinematografiei din Cluj-Napoca, oferite de regizorul Iosif Demian/Foto: monitorulcj.roȚineam mult la acest exponometru pentru că «ne înțelegeam foarte bine», adică eu știam ce-mi arată și știam cât trebuie să mai corectez. La ce folosea? La măsuratul luminii, a contrastului și măsurarea schimbării expunerii de la începutul și finalul cadrului. Acest instrument îl aveam mereu atârnat de gât. Nu ne puteam despărți, de parcă instrumentele ar fi fost o ființă vie. Acest instrument îl avem și astăzi, însă exponometrele electronice „se prefac” că fac ce trebuie să facă. Însă e nevoie de factorul uman”.-Deci, inteligența artificială nu are nicio șansă? „Nu, nu are cum, pentru că fiecare detaliu este diferit, nimic nu se repetă. Exact cum e mintea sau comportamentul nostru. Cu acest instrument, fiecare operator voia să se impună și să-și dovedească supremația, și inteligența, și de fiecare dată făcea greșeli mari, pentru că nu-l reprezintă pe regizor, nici măcar scenaristul. Este modul lui de a citi scenariul”.-Adică e nevoie de sensibilitatea, îndemânarea și inspirația operatorului?!„Cel care vede primul filmul este operatorul. Filme fără scenarii s-au făcut. Fără regizor s-au făcut. Fără actori s-au făcut. Dar fără operator?”, a explicat operatorul și regizorul Iosif Demian. -Să ne spuneți ce ați mai adus pentru muzeu?„La școală, la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București, din prima zi, ni se dădea în mână un aparat foto (Zorki), al căui obiectiv trebuia scos și putea fi manevrat. Numai că la final trebuia predat. Ei, ce se întâmplă, nu pricep și văd că aici, pe aparat, este semnătura mea. Eu l-am predat școlii, dar când au venit aparatele noi, acestea au fost aruncate. Au fost găsite de un student, care a văzut numele meu inscripționat și m-a întrebat dacă nu vreau aparatul foto. Care e istoria acestui aparat foto? Prima dată trebuia să facem 12 fotografii în București, pe teme. Spre exemplu: portret-femeie, portret-bărbat, copac etc. Printre astea era un subiect cu numele „Se stropește strada”. Cum adică? Umbla o mașină pe străzi, cu tot felul de stropitori care, chiar dacă strada era curată, o stropea și făcea mizerie. Cum mai erau trei luni până la examen, m-am dus din prima zi să fac poze. Și am văzut la un moment dat această mașină trecând, stropea strada, o femeie cu o umbrelă, și ploua. Am făcut poza. Iosif Demian, Erika Józsa-Demian/Foto: monitorulcj.roPeste o săptămână, două a început să ningă. Ceilalți colegi nu apucaseră să-și facă pozele tematice. Le-am zis:  «Nu e nicio problemă. Uite, păstrez fotografia cu femeia și umbrela, iar restul pozelor, le puteți lua». Și-aul ales. La examen trebuia prezentat un dosar cu fiecare poză și negativul alăturat, dovadă că nu ai falsificat încadratura. Când să se uite la negativul meu, dispăruse. Nu au găsit negativul meu și era toată clasa acolo, toți aveau pozele făcute de mine pe această temă, dar niciunul n-a scos o vorbă. Și atunci am fost amânat cu examenul, până când mai fac altă poză, iar eu m-am dus la cămin, mi-am împachetat lucrurile și am plecat la Oradea. Atunci am zis: «Gata! Am terminat cu școala». Eram în anul I. La Oradea, mă întâlnesc cu cineva din întâmplare pe stradă, care voia să dea la IATC. I-am zis: «Acolo să nu te mai duci. Du-te la orice altă facultate, dar nu acolo». S-a uitat întrebător la mine. I-am răspuns: «Pentru că eu m-am lăsat». Și i-am spus pățania prin care trecusem. «Nu poți! Tu nu reprezinți acolo pe Iosif Demian, tu reprezinți Oradea. Habar n-ai câți se bucură și ce mândri sunt că tu ești orădean și ai ajuns acolo». M-a convins, n-am mai spus nimic și m-am întors la școală”, își amintește regizorul Demian. Iosif Demian, îmbrăcat în celebra geacă de operator, inscripționată „Josef Demian. Director of Filmography. International Cinematographers Forum 1993”, oferită Muzeului Cinematografiei din Cluj-Napoca/Foto: monitorulcj.roDe altfel, fiecare obiect pe care a acesta l-a oferit Muzeului Cinematografiei din Cluj-Napoca are propria sa istorie. Prietenia cu maestrul Dorel Vișan Regizorul Demian a fost însoțit de maestrul Dorel Vișan, alături de care a rememorat modul în care au început să colaboreze. De fapt, spune Iosif Demian, nu a fost colaborare, ci pur și simplu prietenie. „Așa l-am cunoscut pe Dorel Vișan, cu care am realizat împreună trei filme („O lacrimă de fată”, 1980; „Baloane de Curcubeu”, 1982; „Lovind o pasăre de pradă”, 1983)”.-Cum ați colaborat cu actorul Dorel Vișan?Regizorul Iosif Demian și actorul Dorel Vișan,  Muzeul Cinematografiei Cluj-Napoca/Foto: monitorulcj.ro„Nu am colaborat. Am fost prieteni. A știut ce trebuie să facă. Nu voiam să fie el, interpretând un alt personaj. Voiam să fie personajul lui, iar Dorel Vișan știa foarte bine să dozeze și să creeze momente inedite, spontane. L-am întâlnit pe Aeroportul din Cluj. Îl știam pentru că îl mai văzusem înainte la Malvina Urșianu, unde făcea figurație pentru o scenă (pentru filmul „Trecătoarele Iubiri”, 1974) și mi-a plăcut expresia sa. Atunci când începea să vorbească, mai întâi începea gura să se miște și pe urmă vorbea. Și i-am spus: «Vrei rolul principal?». Și a spus, modest: «Da». („O lacrimă de fată”, 1980). Și așa am pornit la drum. Cu Dorel Vișan am avut o mică întâmplare: avea în scenariu cam vreo opt pagini de dialog. A trebuit să le învețe pe dinafară, dar mi-a zis: «Sper că mă lași să am hârtia în față, să mă uit din când în când». I-am spus să nu-și facă probleme. Când am ajuns la filmare, mi-a arătat pagina, l-am întrebat dacă știe textul, a confirmat. Atunci i-am zis: „Nu mai spui nimic. Doar acel «DA». Deci, cele opt pagini de dialog le-am schimbat cu un «DA»”, relatează Iosif Demian. Dorel Vișan: „Atunci m-am supărat. Am zis: «Cum, mă, joc în film și nu mă vede soacră-mea vorbind?».Iosif Demian a făcut imaginea. M-a surprins. Era o secvență în care avea loc un interogatoriu. Și a făcut lucrurile bine, pentru că eu vorbeam în acea scenă cu procurorul, șoptind la ureche, iar ceilalți erau speriați de discuția noastră. Iar la sfârșit, vine milițianul și îmi spune ceva la ureche, iar eu i-am răspuns: «DA»”, povestește maestrul Dorel Vișan. Prezența regizorului și directorului de imagine Iosif Demian, precum și a actorului Dorel Vișan, a fost posibilă prin amabilitatea profesorului și regizorului Xantus Gábor și a lui Aron Gábor, care au reușit prin pasiune și eforturi susținute să deschidă primul Muzeu al Cinematografiei, un spațiu unic în peisajul cultural românesc, situat pe strada Universității nr.6 din Cluj-Napoca. -Sunteți aici, la Cluj, printre prieteni. Cum regăsiți orașul și faptul că, prin eforturile lui Xantus Gábor, municipiul are acum un muzeu al cinematografiei?„Am apreciat acest demers din momentul în care mi-a povestit ce vrea să facă, iar eu i-am zis că este un utopic. Și, în general, utopicii, ori se regăsesc, ori se lasă de utopie și se apucă de lucruri practice, pentru a face bani. Am apreciat ideea, dar îl știu de mulți ani pe Xantus Gábor și îi cunosc pasiunea și dăruirea”, a explicat Iosif Demian. Filmele lui Iosif Demian au fost apreciate printr-o serie de premii, dintre care putem aminti: Premiul de Excelență TIFF 2012, Premiul „Laceno d’Oro”, Festivalul Internaţional de Film Neorealist şi de Avangardă, Avellino, Italia 1985, („Piciu”), Premiul OSCAR pentru imagine, Festivalul International Ciudad de Panama, 1974 („Nunta de piatră”). De altfel, filmul „Nunta de piatră” a fost achiziţionat de Muzeul de Artă Modernă New York.Mai multe informații despre Iosif Demian pot fi consultate pe pagina dedicată activității regizorului. Citiți monitorulcj.ro și pe Google New

CITEȘTE ȘI:



Source link

Facebook Comments Box

Info

Scandal U Cluj – CFR: A fost ură etnică? Poliția dezvăluie ADEVĂRUL!

Cosmin Ardelean

Published

on

Fan U Cluj, reținut pentru atacul cu sticlă asupra unui suporter CFR după derby!

Poliția Cluj a anunțat reținerea suporterului U Cluj acuzat că a lovit cu o sticlă un fan al rivalilor de la CFR Cluj, în urma incidentelor violente de după marele derby din 31 martie 2025.

Conform anchetei, în acea seară, doi tineri de 19 ani au sesizat Poliția că au fost agresați în Parcul Central de un grup de persoane necunoscute. Unul dintre ei a suferit răni grave la față, fiind lovit cu o sticlă.

Poliția a demarat o investigație amplă, iar în urma cercetărilor, au fost identificate 8 persoane implicate în agresiune: 7 adulți (cu vârste cuprinse între 25 și 35 de ani) și un minor de 16 ani.

Pe 5 aprilie, a fost reținut principalul suspect, un bărbat de 38 de ani din Cluj-Napoca, acuzat că a aruncat sticla. Acesta a fost reținut pentru 24 de ore.

Poliția Cluj a reiterat că incidentul nu are conotație etnică, așa cum se insinuase inițial, infirmând acuzațiile liderilor UDMR Cluj.

Cercetările continuă pentru toate cele 8 persoane, fiind acuzate de tulburarea ordinii și liniștii publice. Bărbatul de 38 de ani este cercetat și pentru lovire sau alte violențe.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Sport

David Popovici devine cel mai rapid înotător din istorie la 50, 100 și 200 m liber

Maria Costea

Published

on

David Popovici face din nou istorie: cel mai rapid om din toate timpurile la 50, 100 și 200 de metri liber

La doar 20 de ani, David Popovici continuă să redefinească limitele natației mondiale. Vineri, 11 aprilie, sportivul român a anunțat cu mândrie pe pagina sa de Facebook că a devenit primul om din lume care a spart toate cele trei bariere de elită în stilul liber:

  • Sub 22 de secunde la 50 m

  • Sub 47 de secunde la 100 m

  • Sub 1:43 la 200 m

Performanța care a completat acest trio legendar a fost reușită chiar vineri, când Popovici a obținut un nou record național la 50 m liber, cu timpul de 21.83 secunde.

„De asta sunt tare mândru”, a scris David, într-un mesaj sincer și emoționant, care a rezonat cu fanii din toată lumea.


O revenire conștientă, după Jocurile Olimpice de la Paris

După ce a urcat din nou pe podium la Jocurile Olimpice de la Paris, Popovici a decis să ia o pauză de opt luni. Nu din cauza oboselii fizice, ci pentru a-și regăsi echilibrul interior.

„A fost nevoie de timp – pentru a respira, a mă bucura, pentru a înțelege ce am realizat și mai ales, pentru a mă reconecta cu de ce-ul din spatele acestui drum”, a explicat el.

Campionul vorbește deschis despre faptul că adevărata performanță nu înseamnă doar antrenamente sau medalii, ci mai ales claritate mentală, echilibru și bucuria sinceră de a înota.

„Am ales conștient această pauză, iar acum revin cu și mai multă claritate, motivație și încredere.”


Titluri naționale și un mesaj către fani

La Campionatele Naționale de Înot de la Otopeni, Popovici a cucerit deja aurul la 50 m, 100 m și 200 m liber, cu un timp excelent de 1:45.07 în proba de 200 m.

În stilul său autentic, David nu s-a limitat doar la medalii – a transmis și un mesaj deschis fanilor, invitându-i să fie parte din povestea înotului românesc:

„Energia voastră contează mai mult decât credeți!”


David Popovici nu doar că face valuri în bazin, ci și în inimile oamenilor. Cu maturitatea unui campion și sufletul unui adevărat lider, el inspiră o generație întreagă. Iar povestea lui abia începe.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Șoc la CFR Cluj! Paszkany și Mureșan, în fața judecății pentru FURT! Prejudiciu de 10 milioane de euro!

Cosmin Ardelean

Published

on

Cutremur la CFR Cluj! Paszkany și Mureșan, judecați pentru delapidare! Prejudiciu de 10 milioane de euro!

Un nou scandal de proporții zguduie fotbalul clujean! Procesul în care Arpad Paszkany (53 de ani), fost patron al CFR Cluj, și Iuliu Mureșan (71 de ani), fost președinte al clubului, sunt acuzați de infracțiuni grave este pe cale să înceapă.

Tribunalul Cluj a decis începerea procedurilor judiciare în acest dosar, în care Paszkany și Mureșan sunt acuzați de constituirea unui grup infracțional organizat, delapidare, evaziune fiscală și spălare de bani.

Acuzațiile sunt extrem de grave: cei doi foști conducători ar fi delapidat fonduri provenite din participarea echipei în grupele Ligii Campionilor, provocând un prejudiciu uriaș de aproximativ 10 milioane de euro clubului CFR Cluj. Se presupune că sumele ar fi fost deturnate între anii 2008 și 2013, prin intermediul unor contracte fictive încheiate cu firme offshore.

Arpad Paszkany, care a condus CFR Cluj până în 2017, este acuzat de:

  • Săvârșirea infracțiunilor de inițiere și constituire a unui grup infracțional organizat
  • Instigare la delapidare, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată
  • Instigare la evaziune fiscală în formă agravată și continuată
  • Instigare la spălarea banilor, în formă continuată

Iuliu Mureșan, înlăturat din conducerea clubului în aceeași perioadă cu Paszkany, este considerat complice la săvârșirea acestor fapte.

Între timp, Arpad Paszkany trăiește în Marbella, Spania, alături de iubita sa cu 24 de ani mai tânără, Antonela Pătruț, cunoscută pentru participarea la emisiunea “Insula Iubirii”.

Această perioadă controversată din istoria clubului CFR Cluj contrastează puternic cu succesele sportive obținute sub conducerea lui Paszkany: promovarea în Superliga, câștigarea a trei campionate și participarea în Liga Campionilor.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite