Connect with us

Stiri

Amendă 2025 pentru șoferii care blochează banda cu verde intermitent la dreapta – ce spune Codul Rutier

Alex Campian

Published

on

Șofer amendat pentru blocarea benzii cu verde intermitent la dreapta – Cod Rutier 2025

Tot mai mulți șoferi sunt amendați pentru o greșeală comună la semaforul cu verde intermitent. Codul Rutier 2025 explică clar când ai voie să folosești banda pentru viraj la dreapta și ce sancțiuni riști dacă o blochezi.

Claxoane, nervi și haos în intersecții – tot mai mulți șoferi sunt sancționați pentru modul în care folosesc banda cu verde intermitent la dreapta. Fie că unii încearcă să „fenteze” coloana de la semafor, fie că alții blochează banda fără să vireze, situația creează zilnic conflicte în trafic.

Potrivit Codului Rutier 2025, cei care blochează banda cu verde intermitent la dreapta pot fi amendați. Rolul acestei benzi este de a fluidiza traficul, permițând virajul la dreapta chiar și atunci când semaforul principal este roșu.

Ce prevede legea

Articolul 59 (4) din legea circulației precizează clar:

„Când un semafor cu trei culori are o lumină verde intermitentă suplimentară sub forma unei săgeți verzi pe fond negru, aprinderea acesteia semnifică permisiunea pentru vehicule de a-și continua drumul în direcția indicată de săgeată, cu condiția acordării priorității de trecere vehiculelor și pietonilor care au drept de circulație.”

Așadar, poți intra în intersecție doar dacă virezi exclusiv la dreapta și acorzi prioritate:

  • vehiculelor care circulă pe drumul cu prioritate,

  • mașinilor care au verde,

  • pietonilor care traversează regulamentar.

Când se aplică amenda

Dacă o intersecție are bandă specială pentru viraj la dreapta, aceasta poate fi folosită doar de șoferii care virează. Cei care o ocupă pentru a merge înainte și blochează accesul celor care doresc să vireze pot fi amendați.

Legea impune și o altă obligație importantă:

„La semnalul roșu, vehiculul trebuie oprit înaintea marcajului pentru oprire sau, în lipsa acestuia, înainte de marginea carosabilului ce urmează a fi intersectat” – Art. 83, alin. (2) din Codul Rutier.

Astfel, un șofer care stă pe banda de dreapta, dar nu virează, încalcă regulile privind circulația pe benzi și respectarea indicatoarelor de obligare. În funcție de gravitate, amenda poate fi însoțită și de suspendarea permisului.

Excepția

Dacă drumul nu are bandă dedicată pentru viraj la dreapta, atunci aceasta poate fi folosită și de cei care merg înainte, fără a fi considerată abatere – chiar dacă semaforul arată verde intermitent.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Stiri

Criză diplomatică: Ucraina reacționează dur la concertul artiștilor ruși din Cluj

Alex Campian

Published

on

Potrivit ziarulfaclia.ro, Ambasada Ucrainei la București denunță ferm faptul că la 12 decembrie, la Cluj-Napoca, urma să aibă loc un concert susținut de artiștii ruși Andrey Boreyko și Nikolay Lugansky împreună cu Filarmonica de Stat „Transilvania”.

Diplomații afirmă că orice apariție artistică a rușilor în UE, în timp ce Ucraina este bombardată zilnic, este „inacceptabilă” și nu poate fi separată de propaganda Kremlinului. Ambasada acuză că unii dintre artiști au cântat în teritorii ocupate ilegal și consideră astfel de evenimente o formă de legitimare culturală a agresiunii ruse.

Nicio melodie nu poate acoperi suferința unui popor atacat. Cultura rusă, în acest context, nu este neutră”, transmite misiunea diplomatică, încheind mesajul cu „Slavă Ucrainei!”.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Stiri

2026 aduce revoluția în traficul din România: taxe la kilometru și reguli dure pentru șoferi!

Alex Campian

Published

on

Potrivit MediaFax, 2026 va fi anul care va zgudui șoselele României! Șoferii și transportatorii trebuie să fie gata de schimbări majore: un nou sistem de taxare la kilometru, rovinieta adaptată la emisii și sancțiuni europene mult mai dure.

Camioanele plătesc la kilometru – TollRo intră în scenă!

Vehiculele de peste 3,5 tone nu mai folosesc rovinieta fixă. Începând din 2026, TollRo le va taxa pentru fiecare kilometru parcurs. Cu un dispozitiv de bord care calculează automat distanța și nivelul de emisii, transportatorii intră într-o nouă eră digitală: mai corectă, dar și mai strictă.

Rovinieta pentru mașini – mai flexibilă și eco-friendly

Autoturismele și vehiculele mai mici păstrează rovinieta, dar cu reguli noi. Valabilitățile și tarifele vor ține cont de clasa de emisii, iar autoritățile au introdus o perioadă de grație: poți plăti rovinieta până la ora 24:00 a zilei următoare fără amendă! O măsură menită să simplifice viața șoferilor și să reducă stresul birocratic.

Intrarea în vigoare – un pic mai târziu decât așteptam

Deși inițial era programată pentru 1 ianuarie, aplicarea practică a noilor reguli va fi amânată spre a doua parte a anului. Motivul? Autoritățile vor să testeze infrastructura digitală și să asigure o tranziție fără bătăi de cap.

Sancțiuni dure în stil european

2026 aduce și un cadru european mai strict: amenzile pentru abateri grave la transporturile internaționale pot ajunge la mii de euro. Toleranță zero pentru comportamente periculoase, sisteme automate de control și puncte de penalizare – toate acestea vor transforma complet modul în care se circulă pe drumurile europene.

Transportatorii, cu ochii pe costuri și responsabilitate

Operatorii vor trebui să se adapteze rapid: recalcularea costurilor, instruirea șoferilor, proceduri interne stricte. Orice abatere minoră poate genera sancțiuni serioase, iar în cazuri extreme, poate fi afectată chiar licența de operare.

Mai corect, mai eco și mai monitorizat

Autoritățile spun că schimbările vor aduce taxare mai transparentă, reducerea poluării și un control mai bun al traficului greu. Pentru șoferii obișnuiți, modificările vor fi vizibile mai ales la plata rovinietei și încadrarea pe clasele de emisii. Pentru transportatori, însă, 2026 înseamnă adaptare rapidă și responsabilitate maximă.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cultura

Șantierul RIVUS devine sursă de inspirație artistică pentru studenții Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca

Alex Campian

Published

on

Pe fosta platformă industrială Carbochim, unde proiectul de reconversie urbană RIVUS – dezvoltat de companiile IULIUS și Atterbury Europe – prinde contur într-un ritm accelerat, șantierul a devenit recent o veritabilă „scenă” creativă pentru studenții Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca. În cadrul unui parteneriat dedicat mediului educațional local, 15 tineri artiști au reinterpretat vizual acest amplu spațiu aflat în transformare, demonstrând că imaginația poate transforma chiar și un șantier într-o lume fantastică.

Studenții de la specializările Grafică, Foto-Video, Ceramică–Sticlă–Metal și Pictură au participat la un concurs special lansat de RIVUS, menit să aducă o perspectivă artistică asupra unuia dintre cele mai mari proiecte de regenerare urbană din România. Provocarea: utilajele, structurile tehnice și dinamica șantierului au fost tratate ca personaje, simboluri sau forme expresive care pot prinde viață.

„Această colaborare le oferă studenților șansa de a întâlni lumea reală a orașului și de a o privi critic și creativ. E important ca viitorii artiști să înțeleagă cum pot contribui la dinamica comunității și la reinventarea orașului”, a declarat Dan Alban, decanul Facultății de Arte Decorative și Design din cadrul Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca.

Participanții au primit imagini reale de pe șantier, pe care le-au animat prin ilustrații originale. Un juriu mixt, format din reprezentanți ai Universității de Arte și Design din Cluj-Napoca și RIVUS, a selectat șase câștigători pe baza creativității, interpretării temei și impactului vizual. În perioada următoare, o selecție extinsă din lucrări va fi prezentată pe paginile de social media ale RIVUS.

„Ne-am dorit să aducem o dimensiune creativă șantierului și să le oferim studenților ocazia de a contribui cu perspectiva lor la felul în care prinde viață acest proiect”, a declarat Dora Andercău, Marketing Manager RIVUS.

RIVUS este cel mai mare proiect de reconversie urbană din România, integrând pentru prima dată un centru cultural dedicat comunității artistice clujene și o grădină urbană de 5,2 hectare cu acces la Someș. Proiectul include cea mai mare suprafață de retail din țară, peste 400 de branduri, zone de entertainment, cinema, sport, restaurante, cafenele și funcțiuni comunitare într-un concept family friendly.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom