Connect with us

Prin Oras

Centura Metropolitană riscă să intre pe celebra «LISTĂ A RUȘINII», înainte de a începe. Emil Boc: Am prelungit termenul de finalizare a documentației cu 3 luni

Alex Campian

Published

on

Centura Metropolitană riscă să intre pe celebra «LISTĂ A RUȘINII», înainte de a începe. Emil Boc: Am prelungit termenul de finalizare a documentației cu 3 luni

Proiectul realizării Centurii Metropolitane înregistrează întârzieri serioase, riscând să intre pe celebra «listă a rușinii», țidulă ce conține numele unei singure firme de execuție împreună cu care Primăria se angajase să modernizeze câteva școli. Încă de finalul lunii noiembrie 2021, Ziar de Cluj semnala că proiectul centurii ocolitoare a Clujului a rămas în urma metroului…Mai nou, primarul Emil Boc a apreciat proiectul centurii ca fiind „mai complicat decât metroul”. „Este cea mai complexă și complicată lucrare pe care a avut-o Clujul în istorie. E mai complicată decât metroul. Trebuie să faci 20 de noduri care trec printre case, trebuie să expropriezi terenuri, trebuie să faci studii geotehnice, să treci prin Făget, să obții avize de la Mediu pentru a defrișa pădure și să plantezi în altă parte, să faci pasaje ca să poți trece.La Metrou e mai simplu. E subteran”, semnala Boc, în decembrie 2021. CITEȘTE ȘI: Metroul merge mai departe, chiar dacă proiectul centurii ocolitoare a rămas în urmă: „Din păcate, Centura Metropolitană are o întârziere de câteva luni…”Chiar dacă subiectul centurii ocolitoare este o temă acută, iar necesitatea realizării acesteia pentru descongestionarea traficului blocat din municipiul Cluj-Napoca ar fi trebuit să reprezinte o prioritate pentru autorități, administrația locală a reușit să se achite de îndatoririle publice într-un stil ardelenesc: proiectul metroului merge înaintea centurii metropolitane. Motivul întârzierilor – complexitatea lucrărilor„În privința centurii metropolitane, termenul de finalizare a documentației este 31 martie 2022 după care urmează aprobarea la Ministerul Transporturilor și apoi la Guvern pentru a demara procedurile ca în cazul metroului. După aceea va fi realizată licitația de execuție. Am prelungit termenul cu trei luni, la solicitarea proiectanților. Le atrag atenția în modul cel mai elegant și politicos cu putință că vor intra pe lista rușinii dacă termenele pe care și le-au asumat nu le respectă. Eu înțeleg complexitatea proiectului dar ei trebuie să facă din acest proiect o prioritate”, a declarat primarul Emil Boc în conferința susținută la începutul acestei săptămâni. După ce anul trecut, primarul se plângea că nu sunt bani pentru centura metropolitană, acum a ieșit la rampă cu un anunț aparent optimist.„Vestea bună în legătură cu centura este că la sfârșitul lunii decembrie, chiar în ultima zi a anului, a fost aprobat în Guvern planul investițional al infrastructurii de transport 2020 – 2030. Vreau să știți că centura metropolitană este pe locul 3 din 12 proiecte ca prioritizare. Pe primul loc este A1 Timișoara – Aeroport – Traian Vuia,pe poziția 2 este A8 Lețcani Vest – Centura Iași, iar pe 3 este centura metropolitană Cluj-Napoca în privința priorității de finanțare din fonduri europene și naționale”, a adăugat edilul Emil Boc. Din păcate, centura metropolitană are o întârziere de câteva luni față de metrou, cu toate că proiectul pentru metrou a fost început după proiectul centurii metropolitane. Abia la finalul lui Octombrie 2021 proiectanții studiului de fezabilitate pentru proiectul centurii ocolitoare a Clujului anunțau depunerea la Agenţia de Protecţie a Mediului Cluj studiile aferente etapei de obţinere a Acordului de Mediu.«Lista rușinii» nu e o rușineÎn repetate rânduri, edilul Emil Boc aduce în discuție «lista rușinii» – o foaie electronică unde firmele cu care Primăria Cluj-Napoca colaborează pentru realizarea diverselor obiective din oraș, precum modernizarea parcurilor, realizarea de noi spații sportive, întreținerea și reabilitarea corpurilor de clădiri aferente instituțiilor de învățământ preuniversitar din oraș etc riscă să fie înregistrate din cauza nerespectării termenilor contractuali stabiliți. La Terenuri, Turnul Pompierilor, Parcul Ștefan cel Mare, Podul Porțelanului, Parcul Feroviarilor, drumul de acces în Lomb sunt doar câteva din șantierele care sunt în întârziere, dar cu toate acestea nu apar pe așa zisa Lista Rușinii, pe care a inventat-o Emil Boc pentru, chipurile, firmele care nu își respectă termenele de realizare a lucrărilor.CITEȘTE ȘI: LISTA RUȘINII lui Boc e degeaba! Doar o firmă apare cu întârzieri foarte mari la lucrări, deși lista trebuie să fie mult mai lungăPe acea listă se află acum o singură asociere, condusă de SC RHEINBRUCKE SRL Timișoara, care are trei contracte cu întârziere de sute de zile. Toate cele trei contracte au fost reziliate. (Detalii AICI).Întârzierea proiectului centurii metropolitane este una reală, însă așa-numita listă a rușinii pare să rămână o glumă a administrației clujene.  

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom