Connect with us

Social

Arborii de pe fosta platformă Carbochim și malul Someșului, unde se face mall și un parc de 5 hectare, inventariați de experți – VIDEO

Stefan Petre

Published

on

Arborii de pe fosta platformă Carbochim și malul Someșului, unde se face mall și un parc de 5 hectare, inventariați de experți - VIDEO

Copacii de pe fosta platformă Carbochim și malul perimetral drept al Someșului au fost analizați de specialiști, pentru a se vedea care trebui păstrați și care sunt un pericol pentru amenajarea urbană care se va face acolo. Studiu arboricol pentru amenajarea a 5 hectare de zone verzi Pe fosta platformă a fabricii Carbochim, Grupul IULIUS investește jumătate de miliard de euro pentru a realiza un mall, spații de locuit și un parc, plus zone culturale în fostele clădiri ale fabricii. 
Proiectul este gândit la comun cu Someșul, care trece chiar pe lângă fosta fabrică. Deschiderea spre râu va da un aer special întregului complex, iar pentru păstrarea naturaleței locului trebuie salvați copacii vechi, sănătoși, dar și suplimentați cu alți arbori. Parcul va măsura până la 5 hectare. În acest scop, a fost realizat un studiu arboricol de către experți în domeniu, accesibil publicului larg, atât pentru fosta platformă industrială, cât și pentru malul drept al Someșului, în beneficiul oricui va realiza viitoare amenajări. Detalii sunt oferite de Conf. Dr. Ing. Horia Dan Vlasin, de la Facultatea de Silvicultură și Cadastru din cadrul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Cluj-Napoca, în acest video. Demersul de reconversie urbană propus de IULIUS pentru a reda orașului 14 hectare de zonă industrială, preponderent nefuncțională, ca proiect deschis către întreaga comunitate, cu funcțiuni culturale, office, retail, rezidențial, entertainment și grădină amplă urbană este unul integrat, care se aliniază strategiilor din planul de dezvoltare a orașului. Cu atât mai mult cu cât arealul este delimitat de râul Someș, a cărui valorificare și accesibilitate pentru locuitori este un obiectiv comun important. Proiectul propune soluții care să genereze beneficii dincolo de arealul delimitat, asigurând conectivitatea sa ca parte activă a orașului, armonizarea cu viața locuitorilor și integrarea sa cu vecinătățile extinse, ca parte dintr-un rol participativ la dezvoltarea urbană.  Studiu arboricol – baza amenajărilor de zone verzi pe fosta platformă și malul SomeșuluiIULIUS este recunoscut pentru amenajările de parcuri ample în proiectele sale, care integrează arbori maturi, zone înierbate, spații de relaxare, facilități de promenadă și pentru organizarea evenimentelor în aer liber. În cadrul proiectul sunt propuse amenajări de spații verzi de peste 5 hectare, care vor integra peste 600 de arbori maturi, cu înălțimi de până la 13 metri și vârste de până la 60 de ani, aflați deja într-un proces de aclimatizare într-o pepinieră a Staţiunii de Cercetare Horticolă din cadrul USAMV Cluj-Napoca. Alte 100.000 de plante de diferite dimensiuni, selectate pentru a susține biodiversitatea proiectului, se vor regăsi în proiect. „Ne dorim să păstrăm cât mai mulți copaci existenți în incinta fostei platforme industriale, pe care să îi integrăm în parcul din cadrul viitorului proiect. Am invitat experții din domeniu să studieze arborii și să ne indice ce putem face. Dorim să sprijinim amenajarea unei zone verzi extinse pe linia proiectului, cu deschidere la râu, astfel că a fost realizat un studiu arboricol și pentru malul drept al Someșului, în prezent inaccesibil publicului și limitat de ziduri. Studiul este public și poate fi folosit de oricine în amenajarea acestui areal. Este important de precizat că IULIUS nu va interveni asupra malului râului Someș, care aparține de domeniul public, însă întotdeauna analizăm contextul amplu al unui proiect, din dorința de a contribui la dezvoltarea urbanistică. Suntem deschiși să susținem și amenajarea malului, astfel încât acesta să devină accesibil publicului și să realizăm o conexiune cu parcurile existente în zonă, Armătura și Feroviarilor, dacă ni se va solicita asta”, a declarat Sorin Guttman, Project Manager al proiectului de reconversie urbană. 80% dintre copacii existenți în incinta industrială vor fi replantați în parcul nou creat Conf. Dr. Ing. Horia Dan Vlasin, de la Facultatea de Silvicultură și Cadastru din cadrul USAMV Cluj-Napoca, a realizat studiul arboricol în care fiecare arbore a fost analizat individual pentru a se stabili viabilitatea sa. Au fost studiate criterii precum defolierea, decolorarea, defecte de formă, defecte de structură, astfel încât soluția propusă pentru intervenția asupra arborilor să fie una cât mai obiectivă. Pe lângă acești parametri, s-au analizat și caracteristici dendrometrice ale acestor arbori, cum ar fi înălțimea, diametrul, înălțimea elagată și alte caracteristici. „Scopul acestui studiu a fost de a fundamenta științific, tehnic, ecologic și social soluțiile privind intervenția asupra arborilor situați pe fosta platformă industrială Carbochim și în zona limitrofă cu Someșul Mic. Pe malul drept al Someșului există un număr de 363 de arbori din specii esențe moi, cum ar fi plopii, sălciile. Chiar dacă numărul de arbori propuși a fi extrași pare destul de mare, mai mult de jumătate, starea lor de sănătate impune acest aspect. Sunt arbori cu uscări în coroană, cu scorburi, atacați de ciuperci, de insecte, iar în cazul unei furtuni sau chiar din cauza vârstei înaintate există pericolul ca ei să se prăbușească sau părți din coroană să cadă. Pe platforma Carbochim am inventariat un număr de 156 de arbori, atât foioase, cât și rășinoase. 80% dintre aceștia vor putea fi replantați, fiind exemplare viabile”, a sintetizat Conf. Dr. Ing. Horia Dan Vlasin concluziile studiului. Pe lângă componentele de cultură, office, comercial, rezidențial și petrecere a timpului liber, investiția propune și soluții de sistematizare și restructurare a infrastructurii auto, velo și pietonale din zonă: un nou pod rutier cu patru benzi auto și două pasarele pietonale peste râul Someș, ce va include piste velo, realizarea a două sensuri giratorii, modernizarea și lărgirea a două străzi și amenajarea a trei intersecții și stații de transport public în zona Pieței 1 Mai.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Magia Nopții la Cluj Never Sleeps, surprinsă de fotograful Lucian Nuță

Egon Kilin

Published

on

Weekendul trecut, Clujul a fost din nou cuprins de farmecul nopții, odată cu ediția spectaculoasă Cluj Never Sleeps. Pe strada Iuliu Maniu, locul unde istoria se întâlnește cu energia urbană, trupa Eternal Flames a încins atmosfera cu un show de foc plin de emoție, lumină și adrenalină. 🔥🌙

În mijlocul acestui spectacol vizual impresionant, fotograful Lucian Nuță a reușit să surprindă esența momentului în imagini de o forță rară – cadre care redau nu doar mișcarea flăcărilor, ci și vibrația publicului, conexiunea dintre artiști și oraș, și acel „ceva” magic ce transformă o noapte de vară într-o amintire de neuitat. ✨

📷 Lucian este cunoscut pentru talentul său de a captura momente autentice, iar seria de fotografii de la Cluj Never Sleeps dovedește încă o dată măiestria sa. Fiecare imagine transmite povestea unei nopți în care arta, pasiunea și orașul au bătut la unison.

#cluj #clujulmagic #clujneversleeps #eternalflames #luciannuta #artaînstradă #noapteamagică

Foto: Lucian Nuta

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

De ce și-a părăsit o tânără viața construită în Cluj pentru a se întoarce la Timișoara

Alex Campian

Published

on

Pentru mulți tineri din România, comparația între Cluj-Napoca și Timișoara devine inevitabilă – mai ales atunci când aleg o facultate sau își caută un loc de muncă. Cele două orașe, considerate centre universitare și economice importante, sunt adesea puse față în față în funcție de oportunități, costuri și calitatea vieții.

O tânără care a locuit zece ani în Cluj-Napoca a povestit pe Reddit că se gândește serios să se întoarcă în orașul natal, Timișoara. După un deceniu în „capitala Ardealului”, aceasta simte că orașul nu mai corespunde așteptărilor și nevoilor sale actuale.

„A fost o perioadă frumoasă, dar în ultimii ani am început să simt că orașul nu-mi mai oferă ce căutam. Prietenii din copilărie sunt în Timișoara, iar cei pe care i-am legat aici fie au plecat, fie ne vedem rar. Nu mai simt același vibe, iar Clujul mi se pare, de ceva vreme, overhyped și scump pentru calitatea vieții oferite, cu prețuri nejustificate”, a explicat ea.

Tânăra a remarcat că Timișoara are un cost al vieții mai accesibil, mai ales în privința chiriilor și a locuințelor. În plus, ea i-a provocat pe alți români să-și împărtășească experiențele privind cele două orașe.

Un alt utilizator a comentat că numărul mare de clujeni stabiliți în Timișoara poate fi un semn al atractivității orașului din vest. În plus, apropierea de capitale europene precum Budapesta sau Belgrad este un avantaj important.

„Sunt mai mulți clujeni în Timișoara decât timișoreni în Cluj. E un semn, zic eu. În plus, în trei ore ajungi în Budapesta sau Belgrad. De la Cluj, nu prea ai unde merge în același interval. La minusuri: nu ai Untold și nici multe opțiuni de zbor. Vara e foarte cald, fiind zonă de câmpie. Însă oamenii mi se par mai relaxați decât în Cluj, unde există o atitudine pe care n-am înțeles-o niciodată”, a spus acesta.

Un alt român a remarcat că, deși Timișoara este mai plată și lipsită de relief, Clujul oferă acces rapid la natură – munți, păduri și lacuri – ceea ce îl face ideal pentru activități în aer liber.

„În Cluj, la 15 minute cu bicicleta ești în pădure, iar la o oră ai munți și lacuri. În Timișoara ai doar malurile Begăi și ale Timișului, fără mașini. Pe de altă parte, Timișoara e mai aerisită, cu bulevarde largi și prețuri mai decente.”

Un fost locuitor al Clujului, mutat de câțiva ani în Timișoara, spune că orașul bănățean e unul al contrastelor: are un centru spectaculos, dar și cartiere neîngrijite precum Fabric sau Iosefin. În schimb, Clujul e mai uniform, însă cu o dezvoltare urbanistică haotică în zonele periferice, cum ar fi Florești sau Apahida.

„Timișoara are multe palate impresionante, în timp ce în Cluj le numeri pe degete. În centru, Clujul are clădiri mici, de un etaj. Dar Timișoara suferă la capitolul întreținere – multe clădiri istorice sunt în paragină.”

Diferențele se simt și în infrastructura urbană și în prețurile locuințelor. Deși Clujul dispune de un aeroport mai bine conectat, de spitale moderne și de universități apreciate, costul vieții este considerabil mai ridicat.

„Timișoara este încă mai accesibilă pentru un tânăr la început de drum. Chiriile și apartamentele sunt mai ieftine. Deși aeroportul are mai puține zboruri, apropierea de Belgrad și Budapesta compensează”, a explicat un alt comentator.

Tot el subliniază că Timișoara are o climă mai blândă iarna, spre deosebire de Cluj, unde frigul e mai aspru.

„Timișoara e un oraș în care parcă simți că trăiești, iar Clujul a devenit sufocant”, a concluzionat un utilizator care a locuit în ambele orașe.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Prețul cireșelor în Cluj: testăm banca înainte să gustăm!

Alex Campian

Published

on

S-au întors cireșele în piețele din Cluj, dar și-au adus și prețul cu ele – și nu glumim: 60 de lei kilogramul! La banii ăștia, parcă nu mai zici “fruct”, ci “bijuterie comestibilă”.

Cumpărătorii privesc cireșele cu drag, le fotografiază, poate chiar le dau like mental, dar mulți pleacă fără să guste. Unii mai curajoși își iau 100 de grame – cât să împartă cu familia, prietenii, vecinii și eventual să trimită și o poză rudelor din străinătate. Ediție limitată.

Importatorii, în schimb, se bucură – aduc cireșe din afară și le vând în Cluj ca pe trufe rare. Cine are poftă, plătește. Cine nu, se uită și oftează. În curând, s-ar putea să apară și abonamente la cireșe, cu rată lunară și bonus de o sâmbură bonus.

Până atunci, în piață se aud voci:
– „Dați-mi, vă rog, trei cireșe. Una pentru mine, una pentru poză și una de rezervă…”

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom