Connect with us

Actualitate

Șocant! Un Manuscris din 1570 Dezvăluie Secretele Rachetelor Moderne!

Kadar Zoltan

Published

on

Misterul Manuscrisului de la Sibiu: O Predicție a Rachetelor Moderne?

Un manuscris descoperit în arhivele din Sibiu, datat în 1570, a declanșat o adevărată revoluție în rândul istoricilor și al experților în tehnologie. Documentul, cunoscut sub numele de „Manuscrisul de la Sibiu”, conține descrieri și planșe detaliate despre rachete spațiale și balistice, o descoperire care ridică numeroase întrebări despre nivelul de cunoștințe științifice din secolul al XVI-lea.

Descoperirea care a uimit lumea științifică

Manuscrisul a fost identificat în 1961 de către dr. Doru Todericiu, profesor la Universitatea din București, în timp ce cerceta documente vechi. Conținutul său, însă, a fost de-a dreptul incredibil: pe parcursul celor 450 de pagini scrise în limba germană, se găsesc schițe și explicații detaliate despre rachete în trepte, combustibili lichizi și dispozitive balistice.

Aceste descrieri sugerează o înțelegere tehnologică avansată, care, teoretic, nu ar fi trebuit să existe la acea vreme. În plus, planșele incluse par să semene izbitor cu modelele moderne de rachete utilizate în secolul XX.

Cine a fost autorul misteriosului manuscris?

Deși nu se cunoaște cu exactitate cine a scris manuscrisul, acesta este atribuit temporar lui Conrad Haas, un inginer militar care a lucrat în Arsenalul de la Sibiu. Se crede că Haas, un sas originar din Austria sau Transilvania, a fost un pionier în domeniul tehnologiilor militare și a introdus conceptul de rachetă cu mai multe trepte.

Potrivit unor istorici, inovațiile sale ar fi fost aplicate în scopuri defensive, iar unele dintre aceste tehnologii ar fi contribuit la apărarea Vienei împotriva turcilor în 1542. Totuși, modul în care aceste idei au apărut cu sute de ani înaintea revoluției spațiale rămâne un mister.

 

Prima rachetă testată la Sibiu?

Un aspect fascinant al manuscrisului este relatarea unei lansări experimentale de rachetă în trepte, realizată în 1555, în Sibiu. Se spune că un număr mare de martori ar fi asistat la eveniment, ceea ce indică posibilitatea ca tehnologia să fi fost testată cu succes chiar în acea perioadă.

Documentul conține detalii despre stabilizatoare triunghiulare, combustibil solid și sisteme de direcționare, aspecte care au devenit realitate abia în secolul XX, odată cu dezvoltarea programelor spațiale. Această descoperire ridică o întrebare importantă: cum a putut Conrad Haas să descrie cu atâta precizie principii care nu aveau să fie aplicate decât după sute de ani?

Un precursor al astronauticii moderne?

Specialiștii în istoria tehnologiei consideră că manuscrisul de la Sibiu este cel mai vechi document cunoscut despre dezvoltarea rachetelor moderne. Într-un mod remarcabil, ideile lui Haas par să fi fost precursoarele conceptelor dezvoltate de Hermann Oberth, un alt sas originar din Sibiu, considerat unul dintre părinții astronauticii moderne.

În 1967, manuscrisul a fost publicat pentru prima dată sub titlul „Preistoria Rachetei Moderne”, iar în 2008 a fost inclus într-o ediție a Academiei Române. De-a lungul timpului, numeroși cercetători au încercat să explice originea cunoștințelor prezentate în document, iar unii au speculat chiar posibile influențe necunoscute.

O simplă coincidență sau o cunoaștere avansată?

Dovezile arată că primele experimente cu rachete în trepte au fost realizate în Germania în 1590, iar primele tratate oficiale despre artilerie cu rachete au fost publicate în 1650. Cu toate acestea, manuscrisul de la Sibiu pare să fi anticipat aceste descoperiri cu aproape un secol mai devreme.

Faptul că un inginer militar din Transilvania a putut să dezvolte astfel de concepte ridică numeroase întrebări despre sursa cunoștințelor sale. A fost Conrad Haas un vizionar genial sau a avut acces la informații care s-au pierdut în negura istoriei?

Indiferent de răspuns, Manuscrisul de la Sibiu rămâne una dintre cele mai mari enigme ale istoriei tehnologiei, un document care demonstrează că unele invenții moderne ar putea avea rădăcini mult mai vechi decât ne-am fi imaginat.

Facebook Comments Box

Actualitate

SCANDAL în Cluj! Controlorii au blocat un călător în autobuz și i-au cerut buletinul!

Kadar Zoltan

Published

on

Clujean acuză controlorii CTP Cluj de abuz: „M-au sechestrat în autobuz, deși nu au acest drept!”

Un incident controversat a avut loc recent în Cluj-Napoca, unde un călător a reclamat că a fost reținut ilegal de controlorii Companiei de Transport Public (CTP) Cluj, după ce a fost prins fără bilet.

Bărbatul a relatat pe rețelele de socializare că a dorit să coboare la stația de după Podul Mănăștur, însă controlorii l-au ținut până la stația Bucium, împiedicându-l să părăsească autobuzul.

„Controlorii nu au dreptul să te rețină!”

„M-au prins fără bilet și voiam să cobor, dar m-au ținut până la Bucium. Nu au voie să facă asta! Legal, un controlor nu poate reține un călător împotriva voinței lui, iar identificarea poate fi făcută doar de poliție, jandarmi sau poliția locală”, a susținut clujeanul.

Acesta a mai adăugat că i s-a cerut să prezinte actul de identitate, deși, conform legii, doar organele de ordine publică pot solicita acest lucru.

Abonament invalid sau abuz din partea controlorilor?

Bărbatul susține că avea un abonament valabil, dar controlorii l-au considerat invalid. „Mi-am făcut abonament cu modul „tronson comun”, însă controlorii au spus că nu este valabil. Înțeleg că oamenii își fac treaba, dar nu prin intimidare sau ilegalități.”

Clujenii, sfătuiți să își cunoască drepturile

Postarea clujeanului a stârnit numeroase reacții, iar acesta îi îndeamnă pe ceilalți călători să se informeze corect despre drepturile lor în mijloacele de transport public.

CTP Cluj nu a oferit încă un punct de vedere oficial cu privire la acest incident.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

CLUJENII care au făcut ISTORIE la Carnavalul de la Veneția! Nu o să ghiciți niciodată ce au făcut!

Kadar Zoltan

Published

on

Actori clujeni, pe scena la Carnavalul de la Veneția

Pentru al doilea an consecutiv, actorii Teatrului Național Aureliu Manea din Turda vor participa la celebrul Carnaval de la Veneția. După succesul răsunător de anul trecut, actorii clujeni vor juca în acest an în spectacolul “Filtre de dragoste”, în regia italianului Michele Modesto Casarin.

Anunțul a fost făcut de reprezentanții TNAMT:

“A început numărătoarea inversă pentru Teatrul Național Aureliu Manea Turda! În perioada 27 februarie-3 martie, cortina se va ridica pentru un eveniment excepțional, iar echipa TNAMT va fi pentru a doua oară la Carnevale di Venezia. După succesul răsunător de anul trecut cu spectacolul Hellequin, actorii noștri vor aduce din nou magia pe scenă, îmbrăcând costume de sărbătoare și măștile din spectacolul Filtre de dragoste, regizat de italianul Michele Modesto Casarin.”

Carnavalul de la Veneția, un eveniment de neratat

Cunoscut și sub numele de Festivalul Măștilor de la Veneția, evenimentul are loc în acest an în perioada 22 februarie-4 martie. În timpul carnavalului, orașul este vizitat de aproximativ 80.000 – 200.000 de turiști pe zi, în funcție de ziua săptămânii și de evenimentele programate.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Proiectul de MILIARDE care schimbă fața Gării Cluj! Imagini spectaculoase de pe șantier

Kadar Zoltan

Published

on

FOTO & VIDEO: Progresul modernizării Gării Cluj-Napoca – imagini aeriene recente

Modernizarea Gării Cluj-Napoca continuă într-un ritm susținut, iar o filmare realizată cu drona în weekendul trecut surprinde stadiul actual al lucrărilor. Aceste lucrări fac parte din proiectul de electrificare a Magistralei 300A Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, care include și modernizarea stației CF Cluj-Napoca.

Stadiul actual al lucrărilor

Pe șantier sunt mobilizate echipe de muncitori și utilaje specializate. În prezent, doar trei linii de cale ferată sunt funcționale, celelalte fiind demontate și mutate temporar la aproximativ 100 de metri distanță. Totodată, șinele uzate sunt depozitate pentru reciclare. Modernizarea propriu-zisă a stației CF Cluj-Napoca va avea loc într-o etapă ulterioară a proiectului.

Investiția în electrificarea magistralei

Contractele pentru electrificarea întregii magistrale Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km) sunt finanțate prin PNRR, având o valoare totală de 9,36 miliarde de lei (fără TVA).

Pe Lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireș, lucrările sunt realizate de Asocierea Alstom Transport și Arcada Company S.A., sub denumirea de Railworks, cu un contract în valoare de 1,61 miliarde de lei. Conform monitorizării CNCF CFR SA din decembrie 2024, lucrările au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 20%.

Modernizarea Gării Cluj-Napoca: principalele îmbunătățiri

Modernizarea stației CF Cluj-Napoca include:

  • Peroane de 400 metri lungime și 6,55 metri lățime, dotate cu rampe de acces pentru persoane cu dizabilități, pasageri cu cărucioare sau bagaje voluminoase.
  • Iluminat modern cu leduri de 100 W, montate pe stâlpi metalici de 6 metri.
  • Desființarea a 7 linii de cale ferată și reabilitarea a 9 linii.
  • Creșterea vitezei maxime de circulație prin stație la 30 km/h.

Alte lucrări de infrastructură

Proiectul mai include lucrări civile și modernizări în stațiile CF Cluj-Napoca și Aghireș, precum și în haltele Baciu Triaj și Gârbău. În plus, vor fi modernizate 13 poduri și 35 podețe, iar la Tăietura Turcului – Primăria Cluj-Napoca se va construi un nou pasaj superior.

Un alt element esențial al proiectului este realizarea unui pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj-Napoca și a unei pasarele pietonale în stația CF Aghireș.

Impactul modernizării magistralei feroviare

Lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare sunt estimate a fi finalizate până în iunie 2026. După finalizare, trenurile vor putea circula cu viteze de 120-160 km/h, reducând timpul de călătorie pe ruta Cluj-Napoca – Episcopia Bihor la aproximativ două ore.

Până atunci, circulația feroviară pe distanța Cluj-Napoca – Oradea este suspendată pentru doi ani, pasagerii fiind transportați temporar cu autobuze.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite