Connect with us

Actualitate

Proiectul de MILIARDE care schimbă fața Gării Cluj! Imagini spectaculoase de pe șantier

Cosmin Ardelean

Published

on

FOTO & VIDEO: Progresul modernizării Gării Cluj-Napoca – imagini aeriene recente

Modernizarea Gării Cluj-Napoca continuă într-un ritm susținut, iar o filmare realizată cu drona în weekendul trecut surprinde stadiul actual al lucrărilor. Aceste lucrări fac parte din proiectul de electrificare a Magistralei 300A Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, care include și modernizarea stației CF Cluj-Napoca.

Stadiul actual al lucrărilor

Pe șantier sunt mobilizate echipe de muncitori și utilaje specializate. În prezent, doar trei linii de cale ferată sunt funcționale, celelalte fiind demontate și mutate temporar la aproximativ 100 de metri distanță. Totodată, șinele uzate sunt depozitate pentru reciclare. Modernizarea propriu-zisă a stației CF Cluj-Napoca va avea loc într-o etapă ulterioară a proiectului.

Investiția în electrificarea magistralei

Contractele pentru electrificarea întregii magistrale Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km) sunt finanțate prin PNRR, având o valoare totală de 9,36 miliarde de lei (fără TVA).

Pe Lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireș, lucrările sunt realizate de Asocierea Alstom Transport și Arcada Company S.A., sub denumirea de Railworks, cu un contract în valoare de 1,61 miliarde de lei. Conform monitorizării CNCF CFR SA din decembrie 2024, lucrările au ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 20%.

Modernizarea Gării Cluj-Napoca: principalele îmbunătățiri

Modernizarea stației CF Cluj-Napoca include:

  • Peroane de 400 metri lungime și 6,55 metri lățime, dotate cu rampe de acces pentru persoane cu dizabilități, pasageri cu cărucioare sau bagaje voluminoase.
  • Iluminat modern cu leduri de 100 W, montate pe stâlpi metalici de 6 metri.
  • Desființarea a 7 linii de cale ferată și reabilitarea a 9 linii.
  • Creșterea vitezei maxime de circulație prin stație la 30 km/h.

Alte lucrări de infrastructură

Proiectul mai include lucrări civile și modernizări în stațiile CF Cluj-Napoca și Aghireș, precum și în haltele Baciu Triaj și Gârbău. În plus, vor fi modernizate 13 poduri și 35 podețe, iar la Tăietura Turcului – Primăria Cluj-Napoca se va construi un nou pasaj superior.

Un alt element esențial al proiectului este realizarea unui pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj-Napoca și a unei pasarele pietonale în stația CF Aghireș.

Impactul modernizării magistralei feroviare

Lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare sunt estimate a fi finalizate până în iunie 2026. După finalizare, trenurile vor putea circula cu viteze de 120-160 km/h, reducând timpul de călătorie pe ruta Cluj-Napoca – Episcopia Bihor la aproximativ două ore.

Până atunci, circulația feroviară pe distanța Cluj-Napoca – Oradea este suspendată pentru doi ani, pasagerii fiind transportați temporar cu autobuze.

Facebook Comments Box

Actualitate

Atenție, șoferi! Parcarea din Piața Mihai Viteazul complet închisă

Alex Campian

Published

on

Reabilitare parcare Piața Mihai Viteazul Cluj-Napoca | Închidere temporară iunie–iulie 2025

Primăria municipiului Cluj-Napoca a anunțat că parcarea la sol din Piața Mihai Viteazul va intra într-un amplu proces de reabilitare. În cadrul lucrărilor va fi instalat un sistem modern de control al accesului, plată și monitorizare video.

Lucrările vor începe pe data de 3 iunie 2025 și vor dura până pe 14 iulie 2025, perioadă în care parcarea va fi complet închisă.

„Parcarea din Piața Mihai Viteazul va intra într-un proces de reabilitare. Vor fi implementate soluții moderne pentru acces, plată și supraveghere video. Pentru finalizarea acestor lucrări, este necesară închiderea temporară a parcării între 03.06.2025 și 14.07.2025”, au transmis reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Orange vinde Palatul Telefoanelor din Cluj și cheamă Primăria la licitație

Alex Campian

Published

on

Compania Orange, proprietara Palatului Telefoanelor din Cluj-Napoca, a lansat o licitație pentru vânzarea clădirii și a invitat inclusiv Primăria să participe.

„Pentru a asigura un proces echitabil, nu comentăm asupra unei licitații în desfășurare sau a ofertelor depuse. La licitație au fost invitați atât participanți din mediul privat, cât și Primăria Cluj-Napoca”, au declarat reprezentanții Orange pentru Actual de Cluj.

Motivul vânzării este lipsa de utilitate a imobilului pentru companie. „Când o clădire nu mai este utilă, este normal să-i oferim o nouă viață, mai ales când are o istorie semnificativă. Sperăm ca această clădire emblematică să-și recapete strălucirea”, a transmis Orange.

Palatul Telefoanelor, situat pe strada Octavian Petrovici nr. 2, este un simbol al arhitecturii brutaliste din anii ’70. Prețul cerut pentru imobil depășește 2 milioane de euro.

Mai mulți arhitecți și activiști locali solicită autorităților locale să achiziționeze clădirea, pentru a o proteja de o posibilă transformare radicală în cazul preluării de către un investitor privat.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Furtul artefactelor romane din Muzeul Drents, atribuit unei rețele de crimă organizată românească

Alex Campian

Published

on

Furtul tezaurului dacic din Muzeul Drents din Olanda nu a fost o lovitură întâmplătoare. Potrivit unei investigații realizate de RTL Nieuws, jaful a fost orchestrat la comanda unor interlopi români, cu scopul de a negocia libertatea unui infractor din România.

Pe 25 ianuarie 2025, patru piese de patrimoniu inestimabil – Coiful de aur de la Coțofenești și trei brățări dacice din aur – au fost furate în toiul nopții, cu doar câteva zile înainte de încheierea expoziției „Dacia! Regatul aurului și argintului”, găzduită de Muzeul Drents din Assen, Olanda.

O rețea periculoasă în spatele jafului

Investigația jurnalistică dezvăluie că gruparea criminală care a orchestrat spargerea este formată din membri ai bandei de motocicliști Hardliners, cunoscută pentru legăturile cu lumea interlopă. Aceștia ar fi fost contactați de persoane din România pentru a executa furtul la comandă.

Potrivit surselor RTL Nieuws, artefactele furate urmau să fie folosite drept monedă de schimb pentru ca un infractor român să evite o condamnare cu închisoarea. Se presupune că planul era ca piesele să fie returnate autorităților în schimbul unei reduceri sau anulări a pedepsei.

„Poliția ia tot mai în serios varianta unui client român în spatele jafului”, a declarat o sursă apropiată anchetei.

Indiciile indică faptul că artefactele sunt intacte

Spre ușurarea autorităților și a specialiștilor în patrimoniu, anchetatorii cred că coiful de aur, vechi de 2.500 de ani, nu a fost topit și ar putea fi în continuare pe teritoriul Olandei.

„Tot mai multe indicii sugerează că piesele sunt intacte și nu au fost distruse”, a declarat aceeași sursă.

Un jaf ca-n filme: explozivi, camere de supraveghere și o operațiune în forță

Atacul a avut loc în plină noapte. Hoții, înarmați cu explozivi, au forțat intrarea în muzeu, au spart vitrinele și au sustras piesele într-un timp extrem de scurt. Camerele de supraveghere au surprins momentul atacului, în care mai mulți indivizi pătrund în muzeu, iar la scurt timp se produce o explozie puternică.

Jaful a șocat nu doar Olanda, ci și România, unde tezaurul dacic este considerat parte vitală din identitatea națională. Furtul ridică întrebări serioase despre securitatea patrimoniului expus în afara granițelor și despre implicarea rețelelor criminale internaționale în traficul de artă.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite