Connect with us

National

Curtea de Apel Cluj decide să nu impună americanilor de la Bechtel plata unei sume de peste 14 milioane de lei

Anamaria Ioana

Published

on

În ultimii doi ani, instanțele din Cluj au examinat mai multe dispute legale între compania americană Bechtel și Administrația Națională de Administrare Fiscală (ANAF). ANAF a revendicat sume considerabile, depășind 14 milioane de lei, sub formă de taxe, impozite și dobânzi penalizatoare pe care se presupunea că firma americană ar fi trebuit să le plătească. Cu toate acestea, în toate procesele până în prezent, Bechtel a obținut decizii favorabile. Un singur caz a fost trimis la Înalta Curte de Casație și Justiție, unde procesul este încă în desfășurare. În plus, ANAF Cluj a depus și plângeri penale împotriva companiei americane, însă dosarele nu au fost trimise în instanță.

Reprezentanții ANAF Cluj au inițiat mai multe procese judiciare împotriva companiei americane Bechtel pentru a recupera o parte din taxele și impozitele pe care, conform inspectorilor fiscali, firma ar fi trebuit să le achite. Cu toate acestea, instanțele din Cluj au decis în favoarea companiei americane.

Într-un proces din 2022, compania americană a scăpat de obligația de a plăti suma de 994.109 lei, calculată de ANAF. În alt proces, Bechtel a fost exonerată de la plata taxelor și dobânzilor în valoare de 900.498 lei.

Procesul cu cea mai mare miză implică o sumă de peste 12,2 milioane lei. În prima instanță, Curtea de Apel Cluj a decis în favoarea companiei Bechtel.

“(…) anulează următoarele obligații de plată: – Impozit pe profit în sumă de 2.647.602 lei (din care suma de 2.415.792 lei reprezintă impozit pe profit suplimentar pentru anul 2012 și suma de 231.810 lei reprezintă impozit pe profit suplimentar pentru trimestrul I al anului 2013); – TVA în sumă de 3.971.402,67 lei (din care suma de 3.623.687 lei reprezintă TVA suplimentar pentru anul 2012 și suma de 347.715,67 lei reprezintă TVA suplimentar pentru factura nr. 200800107/31.03.2013). – TVA în sumă de 5.602.458 lei (aferent facturii storno nr. 20091050/12.01.2012 și facturii nr. 20091055/24.04.2012). Obligă pârâta ANAF la plata către reclamanta Bechtel (…), a sumei de 170.000 lei reprezentând cheltuieli parțiale de judecată”, arată cea mai recentă soluție.

Cu toate acestea, ANAF a contestat verdictul, iar procesul este acum în desfășurare la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ). Aici, Bechtel a cerut instanței sesizarea Curții de Justiție a Uniunii Europene, însă judecătorii au respins definitiv această cerere. Cu toate acestea, fondul problemei nu a fost încă soluționat, iar următorul termen de judecată este programat pentru sfârșitul lunii mai 2024.

În urma unor controale desfășurate în 2017, ANAF Cluj a notificat sucursala Bechtel din Cluj-Napoca cu privire la o inspecție fiscală pentru mai multe taxe, impozite și contribuții, aplicabile în perioada 01.01.2011 – 31.12.2011.

În noiembrie 2017, după finalizarea controlului fiscal, au fost emise Decizia de impunere nr. F-CJ 635/09.11.2017 privind obligațiile fiscale legate de diferențele bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecției fiscale la persoanele juridice, precum și Raportul de inspecție fiscală nr. F-CJ 604/09.11.2017, care a stabilit suplimentar obligații de plată, atât pentru TVA în sumă de 11.614.802 lei, cât și pentru impozitul pe profit în cuantum de 6.115.277 lei.

Cu toate acestea, Bechtel, după ce a contestat sumele și a transmis că nu va plăti, a deschis mai multe procese în 2020.

Miza cea mai importantă dintre Bechtel și statul român constă în suma de 525.891.888 de euro. Această valoare a fost determinată într-un raport de inspecție economico-financiară realizat de experți din cadrul Ministerului Finanțelor. S-a estimat că acești bani reprezintă prejudiciul adus statului român în perioada 2003-2013. Până în prezent, nu s-a recuperat nimic.

Nici plângerile penale nu s-au concretizat împotriva Bechtel

În 2019, Finanțele din Cluj au depus o plângere penală împotriva companiilor Bechtel și Enka, firma care a adus muncitori din Turcia pentru a lucra pe șantierul autostrăzii. Cu toate acestea, procurorii nu au trimis dosarul în judecată, instanța respingând plângerea penală ca nefondată.

Potrivit procurorilor clujeni, “în urma cercetărilor efectuate s-a constatat că toate cheltuielile cu personalul, vizate de sesizările organelor fiscale, au fost efectuate în conformitate cu înțelegerile ce au intervenit între companiile implicate. Având în vedere că probele administrate nu dovedesc caracterul nereal al cheltuielilor la care fac referire organele fiscale, putând fi pus în discuție doar tratamentul fiscal al acestora, rezultă că faptele reclamate nu sunt prevăzute de legea penală, nefiind întrunite elementele de tipicitate obiectivă a infracțiunilor de evaziune fiscală. De asemenea, din materialul de urmărire penală nu rezultă indicii că reprezentanții Bechtel – sucursala Cluj România ar fi stabilit cu rea credință impozite, taxe sau contribuții, încercând să obțină fără drept sume de bani cu titlu de rambursări sau compensări, astfel că infracțiunea de tentativă la rambursări nelegale de TVA nu există”. Prin urmare, procurorii au dispus clasarea cauzei cu privire la infracțiunile reclamate de Direcția de Finanțe Cluj. De asemenea, procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj a menținut dispoziția de clasare a cauzei.

Istoria Bechtel pe Autostrada Transilvania

La 19 decembrie 2003, Guvernul României, condus de Adrian Năstase, a aprobat mandatarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) pentru semnarea contractului de proiectare și construire a autostrăzii cu investitorul selecționat – compania Bechtel.

FMI a solicitat Guvernului într-un memorandum, încheiat pe 7 iulie 2004, un audit independent asupra prețurilor negociate pentru construirea autostrăzii, pentru a evalua în ce măsură acest proiect, finanțat integral prin fonduri bugetare, poate fi susținut fiscal.

Prețul de 5,4 milioane de euro pe kilometru de autostradă a fost considerat prea mare, dar avocații angajați de Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului pentru negocierile cu Bechtel declarau că este un preț bun pentru că Bechtel ceruse inițial 6 milioane de euro pe kilometru. Până în martie 2005 s-a realizat o analiză a clauzelor contractuale, care au fost renegociate de către Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului (MTCT), lucru care a determinat întreruperea lucrărilor la jumătatea anului 2005.

La 15 septembrie 2005, Bechtel a concediat 530 din cei 685 de angajați. MTCT a finalizat.

După o întrevedere cu premierul Tăriceanu, vicepreşedintele Băncii Europene de Investiţii (BEI), Wolfgang Roth, a reiterat că BEI îşi menţine decizia de a nu finanţa proiectul autostrăzii Braşov-Borş.

În februarie 2006, a fost semnat un acord de modificare a contractului de construire a autostrăzii Braşov – Cluj – Borş, în urma căruia termenul de finalizare a lucrării s-a prelungit cu un an, până în decembrie 2013.

Bechtel a reluat lucrările la 19 iunie 2006, după ce, în luna mai, MTCT a plătit avansul de 30 de milioane de euro, stabilit în urma negocierilor.

Noul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a asigurat că autostrada va fi finalizată la termen, în 2012, și a adăugat că MTCT alocase 78 de milioane de euro pentru Autostrada Transilvania în 2006.

La 13 noiembrie 2010, Bechtel a reușit să încheie, după șapte ani, ultimii 10 kilometri ai tronsonului Câmpia Turzii – Gilău, între Turda și Câmpia Turzii. Singura secțiune deschisă traficului auto a fost finanțată integral din bugetul de stat și a costat 236 de milioane de euro.

Contractul cu Bechtel a fost anulat în 2013, când Narcis Neaga ocupa funcția de director al CNADNR, iar ministrul transporturilor era Dan Șova, ambii reprezentanți ai partidului PSD.

Facebook Comments Box

National

Prima călătorie a trenului electric inaugural este programată pentru miercuri. Începând cu 2025, alte 25 de rame electrice vor fi puse în circulație, dintre care patru vor lega Clujul de Moldova, Banat și Muntenia

Stefania Heinz

Published

on

Primul tren electric devine operațional: călătoria inaugurală va avea loc miercuri dimineață. Prețul unui bilet la clasa a II-a este de 63 de lei.

Călătoria inaugurală a noului tren electric achiziționat de Ministerul Transporturilor de la compania Alstom (Franța) va avea loc miercuri, 20 noiembrie, la ora 09:30. Prețul unui bilet pe ruta București – Brașov va fi de 91 de lei la clasa I și 63 de lei la clasa a II-a, a declarat Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF).

Invitat la B1 TV, Roșeanu a precizat că aceasta este prima ramă electrică din cele 37 cumpărate în 2020 care finalizează testele. Începând de joi, după inaugurare, la care este așteptat și premierul Marcel Ciolacu, trenul va circula pe ruta București – Brașov, având prima plecare la ora 05:40 și o durată a călătoriei de aproximativ două ore și jumătate.

Așteptăm ca în cursul zilei de luni biletele să fie puse în vânzare, aici este atribuția operatorului (n.r. CFR Călători) sper să fie cât mai repede, cu toții ne dorim. Are un parcurs de aproximativ două ore și jumătate. Miercuri după amiază se va întoarce în București, iar de joi dimineață intră în circulație la ora programată, respectiv o pereche suplimentară spre Brașov, de la 05:40, pleacă la Brașov și ajunge pe la 08:10, o oră utilă pentru cei care au treabă la Brașov sau pe Valea Prahovei. Se întoarce pe la 11:00, înapoi spre București. Costul unui bilet va fi de 91 de lei la clasa I și 63 lei clasa II-a, prețuri de tren în regim InterRegio”, a explicat președintele ARF, Ștefan Roșeanu, citat de economedia.ro.

Începând de la jumătatea lunii decembrie, odată cu implementarea „Noului mers al trenurilor 2024-2025”, va fi introdusă în circulație încă o pereche suplimentară de trenuri, a anunțat oficialul ARF.

Ulterior, în prima parte a anului 2025, pe măsură ce restul de 11 trenuri vor fi integrate în parcul ARF și predate către CFR Călători pentru operare, trenurile electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor acoperi toate rutele prevăzute în contractul de servicii publice. Acestea includ:

  • București – Constanța
  • București – Craiova
  • București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara
  • București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad
  • București – Craiova – Târgu Jiu – Deva

Rutele celor 25 de trenuri electrice. Patru dintre ele conectează Clujul cu Moldova, Banat, Muntenia

Potrivit ARF, celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor intra în circulaţie în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice aflate în prezent în procedura de licitare, deservind restul de magistrale feroviare electrificate:

  • Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Iaşi;
  • Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Suceava;
  • Bucureşti – Ploieşti – Buzău – Brăila – Galaţi;
  • Iaşi – Suceava – Dej – Cluj Napoca;
  • Bucureşti – Ploieşti – Braşov – Sighişoara – Cluj Napoca;
  • Braşov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistriţa – Cluj Napoca;
  • Bucureşti – Ploieşti – Braşov;
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Arad – Timişoara.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat în martie 2022 un contract cu Alstom Ferroviaria SpA pentru achiziția a 37 de rame electrice inter-regionale de lung parcurs. Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a fost livrat în România pe 4 decembrie 2023 și a fost supus testelor, însă livrarea celorlalte 36 de rame electrice RE-IR a suferit întârzieri.

Valoarea totală a contractului, care include achiziția celor 37 de unități electrice multiple și serviciile de mentenanță pe o perioadă de 15 ani, este de 2,42 miliarde lei, fără TVA. Trenurile destinate ARF au fost fabricate în Polonia.

Facebook Comments Box
Continue Reading

National

Cluj-București cu 100 de lei TAROM anunță oferte speciale.

Diana Petrescu

Published

on

TAROM lansează al treilea val de reduceri din această toamnă pentru zborurile interne, inclusiv pe ruta Cluj-București

Compania aeriană TAROM continuă seria de oferte speciale, anunțând un nou val de reduceri pentru zborurile interne, inclusiv pe ruta populară Cluj-București. Pasagerii pot achiziționa bilete la prețuri promoționale, începând de la 23 de euro pentru zboruri într-un singur sens, valabile pentru toate rutele interne. Perioada de achiziție este limitată între 21 și 23 octombrie, conform unui comunicat emis de companie.

Această ofertă vine în sprijinul celor care își doresc să călătorească în România la prețuri accesibile, iar biletele sunt valabile pentru călătorii începând cu 18 noiembrie. TAROM subliniază că pasagerii pot profita de tarife reduse atât pe sensul de plecare dinspre destinațiile interne spre București, cât și invers.

Avion Tarom, oprit la Cluj, chiar înainte de decolare. Tudor Chirilă povestește ce s-a întâmplat

Astfel, cei care vor să călătorească din orașe precum Cluj-Napoca spre capitală pot achiziționa bilete la prețul de 23 de euro pentru un zbor într-un singur sens. În sens invers, din București către alte destinații interne, biletele pornesc de la 47 de euro. De asemenea, un zbor dus-întors între București și orașele din România poate fi achiziționat la prețul de 69 de euro.

Tarifele includ toate taxele, un bagaj de mână de până la 8 kg și, ca un avantaj suplimentar, pasagerii beneficiază de serviciul de check-in gratuit.

O companie cu tradiție

TAROM, Compania Națională de Transporturi Aeriene Române, activează sub autoritatea Ministerului Transporturilor și a fost înființată în anul 1954. Din 2010, compania este membră a Alianței SkyTeam, un consorțiu global de companii aeriene care oferă pasagerilor o rețea extinsă de rute și destinații. Flota TAROM cuprinde 18 aeronave, iar compania operează zboruri către 70 de destinații, fie cu aeronave proprii, fie în parteneriat cu alte companii aeriene prin acorduri de code share.

Aeronavă Tarom/Foto: Tarom Facebook.com

Din anul 1993, TAROM este, de asemenea, membră a Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA), asigurând astfel un standard internațional ridicat pentru pasagerii săi.

Prin aceste noi reduceri, TAROM își reafirmă angajamentul de a oferi opțiuni accesibile și confortabile de călătorie pe rutele interne, păstrând în același timp standardele de calitate care i-au adus un loc de încredere în preferințele călătorilor români.

Facebook Comments Box
Continue Reading

International

VIDEO! Cea mai mare campanie de promovare a României rulează pe micile ecrane din întreaga lume!

Stefania Heinz

Published

on

În prezent, unul dintre cele mai mari evenimente virale pentru promovarea României se desfășoară pe YouTube, având ca protagonist Salina Turda și cei mai urmăriți creatori de conținut din lume. Clipul, care a ajuns deja pe primul loc în trending cu 45 de milioane de afișări, a fost inițiat de Mr. Beast, cunoscut drept Jimmy Donaldson, cel mai influent și popular creator de conținut pe YouTube.

Mr. Beast, renumit pentru videoclipurile sale spectaculoase și provocările extravagante, a adunat o echipă formată din alți youtuberi de renume pentru a petrece 7 zile într-o experiență inedită: explorarea „unui oraș subteran” – Salina Turda. Această mină de sare transformată într-o atracție turistică a devenit fundalul perfect pentru provocările extreme și activitățile captivante ale creatorilor de conținut, care au surprins publicul la nivel mondial.

Această producție nu doar că a adus Salina Turda în lumina reflectoarelor internaționale, ci și România, oferind o vizibilitate globală pe care nici o campanie oficială de promovare a turismului autohton nu a reușit să o atingă până acum. În timp ce clipul explorează adâncurile Salinei, numele României este repetat de mai multe ori, fiind promovată imaginea țării noastre într-un context extrem de favorabil. Astfel, brandul turistic al României primește, indirect, cea mai mare expunere din istorie.

O referință notabilă din clip este „frunza”, logoul campaniei „Explore the Carpathian Garden”, un proiect controversat de promovare a turismului românesc, care a costat aproximativ 75 milioane de euro, dar nu a avut impactul scontat. Acum, datorită popularității clipului lui Mr. Beast, acest simbol revine în atenția globală, însă într-un context mult mai eficient și organic.

Prezența creatorilor de conținut extrem de influenți, cu milioane de abonați din întreaga lume, în Salina Turda nu doar că promovează una dintre cele mai spectaculoase atracții turistice ale României, ci pune țara noastră pe harta destinațiilor de explorat. Acest videoclip viral devine, în esență, cea mai mare campanie de promovare turistică pe care România a avut-o vreodată, oferind o expunere autentică și valoroasă pe plan internațional.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite