Connect with us

National

Curtea de Apel Cluj decide să nu impună americanilor de la Bechtel plata unei sume de peste 14 milioane de lei

Anamaria Ioana

Published

on

În ultimii doi ani, instanțele din Cluj au examinat mai multe dispute legale între compania americană Bechtel și Administrația Națională de Administrare Fiscală (ANAF). ANAF a revendicat sume considerabile, depășind 14 milioane de lei, sub formă de taxe, impozite și dobânzi penalizatoare pe care se presupunea că firma americană ar fi trebuit să le plătească. Cu toate acestea, în toate procesele până în prezent, Bechtel a obținut decizii favorabile. Un singur caz a fost trimis la Înalta Curte de Casație și Justiție, unde procesul este încă în desfășurare. În plus, ANAF Cluj a depus și plângeri penale împotriva companiei americane, însă dosarele nu au fost trimise în instanță.

Reprezentanții ANAF Cluj au inițiat mai multe procese judiciare împotriva companiei americane Bechtel pentru a recupera o parte din taxele și impozitele pe care, conform inspectorilor fiscali, firma ar fi trebuit să le achite. Cu toate acestea, instanțele din Cluj au decis în favoarea companiei americane.

Într-un proces din 2022, compania americană a scăpat de obligația de a plăti suma de 994.109 lei, calculată de ANAF. În alt proces, Bechtel a fost exonerată de la plata taxelor și dobânzilor în valoare de 900.498 lei.

Procesul cu cea mai mare miză implică o sumă de peste 12,2 milioane lei. În prima instanță, Curtea de Apel Cluj a decis în favoarea companiei Bechtel.

“(…) anulează următoarele obligații de plată: – Impozit pe profit în sumă de 2.647.602 lei (din care suma de 2.415.792 lei reprezintă impozit pe profit suplimentar pentru anul 2012 și suma de 231.810 lei reprezintă impozit pe profit suplimentar pentru trimestrul I al anului 2013); – TVA în sumă de 3.971.402,67 lei (din care suma de 3.623.687 lei reprezintă TVA suplimentar pentru anul 2012 și suma de 347.715,67 lei reprezintă TVA suplimentar pentru factura nr. 200800107/31.03.2013). – TVA în sumă de 5.602.458 lei (aferent facturii storno nr. 20091050/12.01.2012 și facturii nr. 20091055/24.04.2012). Obligă pârâta ANAF la plata către reclamanta Bechtel (…), a sumei de 170.000 lei reprezentând cheltuieli parțiale de judecată”, arată cea mai recentă soluție.

Cu toate acestea, ANAF a contestat verdictul, iar procesul este acum în desfășurare la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ). Aici, Bechtel a cerut instanței sesizarea Curții de Justiție a Uniunii Europene, însă judecătorii au respins definitiv această cerere. Cu toate acestea, fondul problemei nu a fost încă soluționat, iar următorul termen de judecată este programat pentru sfârșitul lunii mai 2024.

În urma unor controale desfășurate în 2017, ANAF Cluj a notificat sucursala Bechtel din Cluj-Napoca cu privire la o inspecție fiscală pentru mai multe taxe, impozite și contribuții, aplicabile în perioada 01.01.2011 – 31.12.2011.

În noiembrie 2017, după finalizarea controlului fiscal, au fost emise Decizia de impunere nr. F-CJ 635/09.11.2017 privind obligațiile fiscale legate de diferențele bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecției fiscale la persoanele juridice, precum și Raportul de inspecție fiscală nr. F-CJ 604/09.11.2017, care a stabilit suplimentar obligații de plată, atât pentru TVA în sumă de 11.614.802 lei, cât și pentru impozitul pe profit în cuantum de 6.115.277 lei.

Cu toate acestea, Bechtel, după ce a contestat sumele și a transmis că nu va plăti, a deschis mai multe procese în 2020.

Miza cea mai importantă dintre Bechtel și statul român constă în suma de 525.891.888 de euro. Această valoare a fost determinată într-un raport de inspecție economico-financiară realizat de experți din cadrul Ministerului Finanțelor. S-a estimat că acești bani reprezintă prejudiciul adus statului român în perioada 2003-2013. Până în prezent, nu s-a recuperat nimic.

Nici plângerile penale nu s-au concretizat împotriva Bechtel

În 2019, Finanțele din Cluj au depus o plângere penală împotriva companiilor Bechtel și Enka, firma care a adus muncitori din Turcia pentru a lucra pe șantierul autostrăzii. Cu toate acestea, procurorii nu au trimis dosarul în judecată, instanța respingând plângerea penală ca nefondată.

Potrivit procurorilor clujeni, “în urma cercetărilor efectuate s-a constatat că toate cheltuielile cu personalul, vizate de sesizările organelor fiscale, au fost efectuate în conformitate cu înțelegerile ce au intervenit între companiile implicate. Având în vedere că probele administrate nu dovedesc caracterul nereal al cheltuielilor la care fac referire organele fiscale, putând fi pus în discuție doar tratamentul fiscal al acestora, rezultă că faptele reclamate nu sunt prevăzute de legea penală, nefiind întrunite elementele de tipicitate obiectivă a infracțiunilor de evaziune fiscală. De asemenea, din materialul de urmărire penală nu rezultă indicii că reprezentanții Bechtel – sucursala Cluj România ar fi stabilit cu rea credință impozite, taxe sau contribuții, încercând să obțină fără drept sume de bani cu titlu de rambursări sau compensări, astfel că infracțiunea de tentativă la rambursări nelegale de TVA nu există”. Prin urmare, procurorii au dispus clasarea cauzei cu privire la infracțiunile reclamate de Direcția de Finanțe Cluj. De asemenea, procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj a menținut dispoziția de clasare a cauzei.

Istoria Bechtel pe Autostrada Transilvania

La 19 decembrie 2003, Guvernul României, condus de Adrian Năstase, a aprobat mandatarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) pentru semnarea contractului de proiectare și construire a autostrăzii cu investitorul selecționat – compania Bechtel.

FMI a solicitat Guvernului într-un memorandum, încheiat pe 7 iulie 2004, un audit independent asupra prețurilor negociate pentru construirea autostrăzii, pentru a evalua în ce măsură acest proiect, finanțat integral prin fonduri bugetare, poate fi susținut fiscal.

Prețul de 5,4 milioane de euro pe kilometru de autostradă a fost considerat prea mare, dar avocații angajați de Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului pentru negocierile cu Bechtel declarau că este un preț bun pentru că Bechtel ceruse inițial 6 milioane de euro pe kilometru. Până în martie 2005 s-a realizat o analiză a clauzelor contractuale, care au fost renegociate de către Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului (MTCT), lucru care a determinat întreruperea lucrărilor la jumătatea anului 2005.

La 15 septembrie 2005, Bechtel a concediat 530 din cei 685 de angajați. MTCT a finalizat.

După o întrevedere cu premierul Tăriceanu, vicepreşedintele Băncii Europene de Investiţii (BEI), Wolfgang Roth, a reiterat că BEI îşi menţine decizia de a nu finanţa proiectul autostrăzii Braşov-Borş.

În februarie 2006, a fost semnat un acord de modificare a contractului de construire a autostrăzii Braşov – Cluj – Borş, în urma căruia termenul de finalizare a lucrării s-a prelungit cu un an, până în decembrie 2013.

Bechtel a reluat lucrările la 19 iunie 2006, după ce, în luna mai, MTCT a plătit avansul de 30 de milioane de euro, stabilit în urma negocierilor.

Noul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a asigurat că autostrada va fi finalizată la termen, în 2012, și a adăugat că MTCT alocase 78 de milioane de euro pentru Autostrada Transilvania în 2006.

La 13 noiembrie 2010, Bechtel a reușit să încheie, după șapte ani, ultimii 10 kilometri ai tronsonului Câmpia Turzii – Gilău, între Turda și Câmpia Turzii. Singura secțiune deschisă traficului auto a fost finanțată integral din bugetul de stat și a costat 236 de milioane de euro.

Contractul cu Bechtel a fost anulat în 2013, când Narcis Neaga ocupa funcția de director al CNADNR, iar ministrul transporturilor era Dan Șova, ambii reprezentanți ai partidului PSD.

Facebook Comments Box

Administratie

Video- Impresionantă mobilizare pe șantierul drumului expres din Cluj. 200 de lucrători și 170 de utilaje sunt implicați în efortul de finalizare a lucrărilor până la sfârșitul anului

Stefania Heinz

Published

on

Lucrările la Drumul Expres Tureni-Autostrada Transilvania avansează într-un ritm accelerat, ajungând la aproximativ 15% execuție. Constructorul proiectului, Dimex 2000, promite că acesta ar putea fi finalizat până în decembrie 2024, conform angajamentelor asumate. Progresul înregistrat este considerat foarte bun, având în vedere mobilizarea impresionantă a peste 200 de drumari și a 170 de utilaje în luna precedentă, conform raportărilor Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Drumul Expres are o lungime totală de 5 kilometri, iar împreună cu cei 10 kilometri reprezentând bretelele nodurilor rutiere de la DN 1 și A3, va facilita conectivitatea și accesul rapid între Tureni și Autostrada Transilvania. Acest proiect va fi al doilea drum expres din regiunea Transilvaniei, urmând să fie deschis traficului la sfârșitul lunii curente Legătura Oradea-Autostrada Transilvania (Biharia-Borș), ceea ce va îmbunătăți semnificativ infrastructura rutieră și conectivitatea în regiune.

Verificările recente efectuate pe șantierul Drumului Expres Tureni-Autostrada Transilvania, care servește ca legătură esențială între A3 și DN1 în zona localității Tureni, evidențiază o mobilizare impresionantă din partea antreprenorului și progrese semnificative în execuția lucrărilor.

Antreprenorul, Asocierea DIMEX 2000 COMPANY SRL (lider), împreună cu partenerii săi, AUTOTEHNOROM SRL, OPR ASFALT SRL, OBRAS PUBLICAS Y REGADIOS SA și CON-A OPERATIONS SRL, demonstrează o mobilizare exemplară cu un total de 241 de muncitori și 176 de utilaje active pe șantier.

Proiectul este de o amploare considerabilă, având o lungime totală de 5 kilometri pentru drumul expres, împreună cu bretelele de la nodurile cu A3 și DN1 în lungime de 5,025 kilometri, respectiv 2,748 kilometri. Valoarea contractului pentru această lucrare esențială în infrastructura rutieră este de 562.613.495,92 lei fără TVA.

Începute în august 2023, lucrările au o durată de execuție planificată de 18 luni și sunt finanțate prin Programul Transport 2021-2027, Titlul 56. Stadiul actual al proiectului este de 14%, conform datelor furnizate de DRDP Cluj la finalul lunii precedente.

Aceasta este prima lucrare de infrastructură majoră pentru antreprenor, iar proiectul include construcția a 7 poduri și viaducte, cel mai impresionant fiind viaductul de la kilometrul 4 peste Valea Racilor, având o lungime totală de 258 de metri, din care tablierul are 246 de metri. De asemenea, sunt incluse și bretelele de la nodurile A3 și DN1, cu două benzi de circulație fiecare. Profilul drumului expres este proiectat cu o lățime a benzii de circulație de 3,5 metri, un acostament lat de 2,25 metri și un spațiu median de 3 metri, unde vor fi montate separatoarele de sens.

Facebook Comments Box
Continue Reading

National

VIDEO: Un locuitor din București revitalizează ultimul autobuz Roman Diesel din România, salvându-l de la destinul de fier vechi. Acum îl folosește în turnee.

Maria Costea

Published

on

Alexandru Constantinescu, în vârstă de 41 de ani, este un pasionat al muzicii și al mașinilor vechi. Conduce trupa “The Cabarets” (thecabarets.ro), o formație veselă din București, specializată în interpretarea de compoziții proprii, muzică de cabaret și cover-uri. La sfârșitul anului 2021, el a realizat un film de mare impact pe internet împreună cu prietenul său de la Mașinistul.ro. Filmul prezintă o călătorie pitorească pe șoselele României cu un autobuz Roman Diesel 111 RD, singurul funcțional din țară. Vă invităm să vizionați “La plimbare cu RATA”, un film care a devenit rapid viral pe YouTube.

“La plimbare cu RATA” reprezintă o călătorie fascinantă în trecut pentru cei care au trăit în perioada de dinainte de 1989 și o curiozitate intrigantă pentru cei mai tineri, obișnuiți cu mașinile moderne și confortabile de astăzi. R.A.T.A, sau Regia Autonomă a Transportului cu Autovehicule, ulterior cunoscută sub numele de I.R.T.A, sau Întreprinderea Regională de Transporturi Auto, a fost o parte semnificativă a peisajului urban românesc din acele vremuri.

Filmul “La plimbare cu RATA” reprezintă o bucată de istorie pusă în valoare, impecabil montată, gândită și povestită. Este o incursiune în atmosfera vibrantă și plină de nostalgie a perioadei comuniste, oferind privitorilor o privire captivantă asupra modului în care se desfășura viața cotidiană în România de atunci. Dacă sunteți curioși să descoperiți această incitantă călătorie în timp, puteți urmări filmul aici.

Alexandru Constantinescu a realizat un adevărat act de salvare de la uitare și demolare atunci când a adus în București un autobuz de colecție, cu o istorie încărcată de emoții și amintiri. Autobuzul, un Roman Diesel 111 RD, a fost salvat dintr-o unitate militară din Sibiu, unde ar fi sfârșit probabil în groapa de fier vechi, dacă nu ar fi intervenit pasiunea și devotamentul lui Alexandru.

Pentru cei care și-au petrecut copilăria și adolescența înainte de 1989, autobuzul RATA nu este doar un mijloc de transport, ci un simbol al unei epoci, al unei Românii în care transportul în comun era o experiență cotidiană, plină de întâmplări și amintiri. Acest autobuz a fost martorul multor călătorii ale buniciilor, părinților și chiar ale noastre, generând amintiri și povestiri despre zilele petrecute pe drumurile patriei, deseori în cadrul muncii patriotice voluntare, dar obligatorii.

Alexandru Contantinescu in filmul „La plimbare cu RATA”, masinistul.ro.

Pentru Alexandru, achiziționarea acestui autobuz a însemnat mult mai mult decât o simplă afacere sau un obiect de colecție. A fost un act de salvare a unei părți din istoria mobilă a României, o încercare de a păstra vie amintirea vremurilor demult apuse. Cu doar 28.000 de kilometri la bord și o stare de întreținere excelentă, autobuzul părea pregătit pentru o nouă viață în lumina reflectoarelor.

Cu inima plină de emoție și cu atenția sporită a unui șofer experimentat, Alexandru a condus autobuzul pe distanța lungă dintre Sibiu și București, o călătorie care a durat o jumătate de zi și-o bucată din noapte. Fiecare kilometru parcurs a fost presărat cu amintiri și gânduri, iar sosirea la destinație a fost întâmpinată cu o bucurie imensă și un sentiment de împlinire. Pentru Alexandru, momentul în care a pus mâna pe volanul autobuzului său a fost ca un vis devenit realitate.

Alexandru conduce trupa “The Cabarets”, thecabarests.ro, o formație veselă din București care cântă compoziții proprii, muzică de cabaret și cover-uri. Foto credit thecabarets.ro

De acum înainte, autobuzul RATA nu va mai fi doar un simplu vehicul de transport. Va fi scena multor aventuri și spectacole, călătorind pe șoselele patriei împreună cu trupa sa, The Cabarets. În fiecare călătorie, autobuzul va aduce cu el povestea unei epoci trecute și emoțiile unei generații întregi, transformându-se într-un simbol al rezistenței și al pasiunii pentru istorie și cultură.

“Când conduci un astfel de autobuz te simți repede Regele Șoselelor, toată lumea se uită la tine, toată lumea întoarce capul după tine”. Foto credit masinistul.ro

Facebook Comments Box
Continue Reading

National

Simona Halep a fost surprinsă în avion, spre destinația sa din Miami – Foto

Stefan Petre

Published

on

Simona Halep a fost surprinsă în avion, spre destinația sa din Miami, unde se pregătește să își continue parcursul în turneul de tenis. Această călătorie marchează începutul unei noi etape în cariera sportivei noastre, iar fanii își așteaptă cu nerăbdare performanțele sale pe terenul de tenis.

Având în vedere că Miami este unul dintre cele mai importante turnee din calendarul tenisului mondial, este de așteptat ca Simona să fie pregătită să își pună în valoare abilitățile și să concureze la cel mai înalt nivel împotriva celor mai buni jucători din lume. Privind relaxată și concentrată în același timp, Simona pare hotărâtă să ofere o prestație memorabilă în competiția ce urmează.

Cu fiecare pas pe care-l face în această călătorie, Simona Halep demonstrează dedicarea și determinarea ei de a atinge cele mai înalte standarde în tenisul mondial. Fanii din întreaga lume o vor urmări cu sufletul la gură în fiecare meci și îi vor oferi sprijinul lor necondiționat în această nouă aventură sportivă.

Simona Halep campioana noastra

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite