Connect with us

National

Toscana din Ardeal: Un colț de vis ce te transpune în Italia! Descoperă cine a creat acest loc magic în Transilvania

Stefania Heinz

Published

on

”I Giardini di Zoe”, cunoscută și sub numele de ”Grădina Zoei” sau ”Grădinile Banpotoc”, reprezintă un adevărat paradis în satul Banpotoc, situat pe Valea Mureșului, între Deva și Simeria. Aici, un italian a achiziționat 4 hectare de teren și a transformat locul într-o grădină botanică de tip renascentist italian, cu labirinturi din tufișuri, fântâni arteziene, răzoare de flori și diverse obiecte de decor vintage aduse din Italia.

Această mică Toscana a Ardealului își datorează numele nepoatei proprietarului, Giovanni Salvatelli, în vârstă de 77 de ani.

Accesul către acest loc magic se face cu mașina, ieșind de pe autostrada A1 Sibiu-Deva înaintea orașului Simeria, județul Hunedoara, și continuând pe un drum județean pentru încă aproximativ 10 kilometri. Alternativ, se poate ajunge și cu trenul, până în gara din aceeași localitate, un important nod feroviar în zonă, urmat de un scurt drum cu taxiul.

Călătoria de la Cluj la ”I Giardini di Zoe” durează aproximativ 2 ore. Grădinile s-au deschis pentru public începând cu anul 2018. ”Cu câțiva ani în urmă, majoritatea pozelor de pe rețelele de socializare erau făcute de turiști, iar media de vârstă se situa între 30 și 40 de ani”, explică Ramona Morar, care, împreună cu soțul său, administrează grădina din Banpotoc.

Ramona Morar locuiește chiar într-o casă amenajată în interiorul grădinii, alături de seniorul Salvatelli, care vizitează România de câteva ori pe an. „În general, vine la sfârșitul lui februarie și rămâne cât îi permite sănătatea: două, trei săptămâni, o lună, după care se întoarce în Italia, unde este obișnuit cu climatul, mâncarea, etc.”, dezvăluie Ramona Morar.

Pentru antreprenorul italian, grădinăritul a devenit o formă de meditație, oferindu-i o modalitate de a scăpa de stresul cotidian. „Când lucram și eram nervos sau preocupat, veneam aici în grădina de la Banpotoc și în jumătate de oră mă relaxam. Există anumite locuri care, dincolo de înțelegerea noastră, emană o energie pozitivă. Sunt convins că plantele percep chiar și emoțiile noastre”, mărturisește Salvatelli, proprietarul grădinilor.

”E o mare bucurie să le vezi cum se dezvoltă. Atunci când iei bulbul, planta tânără, și o vezi apoi cum crește. Așa cum o mamă își vede copiii crescând. Ele sunt vii. Nu ne dăm seama, dar plantele ne recunosc când ne aflăm în preajma lor, la fel cum ar face un cățel sau o pisică. Dacă te porți frumos cu ele, dacă le hrănești, dacă le îngrijești, eu sunt convinsă că plantele ne percep chiar și emoțiile”, spune administratorul grădinilor.

Administratorul subliniază că grădina nu este doar o afacere cu scopul de a se îmbogăți. ”Nu este o afacere și-atât, ca să ne îmbogățim, cum am mai văzut prin ziare, că gata, am dat lovitura! Nu. Vizitatorii trebuie să știe asta”, adaugă femeia.

”Toate încasările care vin din bilete sunt reinvestite în întreținerea și extinderea grădinii. Se vor mai amenaja încă alte patru hectare, dar mai durează… Domnul Giovanni nu ține nimic pentru el. Doar cine nu are o bucată de grădină nu știe… E o muncă titanică în spate. Dacă le-am lăsa un singur sezon neîngrijite, nu s-ar mai vedea mare lucru. Iar domnul Giovanni a fost foarte motivat de oameni și de interesul lor pentru grădină”, mai spune Morar.

Turiștii vizitează în număr mare grădina în weekend, în special vineri, sâmbătă și duminică, în timp ce în restul săptămânii este mai puțin aglomerat.

Un bilet de intrare costă 20 de lei și îți oferă posibilitatea să rămâi în grădină pentru cât timp dorești. Programul de vizită începe la ora 09:00 și se încheie la ora 20:00, iar ultima intrare este permisă până la ora 19:00.

Facebook Comments Box
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Actualitate

România intră în RĂZBOI! Primele drone ROMÂNEȘTI, gata de zbor! Clujul, la putere!

Cosmin Ardelean

Published

on

România intră în era dronelor! Producția militară începe ACUM! Clujul, implicat în planul național de înarmare!

România se pregătește să devină un jucător important pe piața de armament! Ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a anunțat că, până la finalul acestui an, se va începe producția de serie a primelor drone românești cu utilizare militară și civilă. Această decizie marchează un pas semnificativ în dezvoltarea industriei de apărare naționale și are implicații majore pentru economia clujeană, având în vedere potențialul sectorului IT din regiune.

“În momentul de faţă, ceea ce o să avem sigur până la final de an, e faptul că o să avem dronele noastre, că o să avem RDX-ul şi TNT-ul, lucrăm la remodernizarea liniilor de producţie pe aceste două componente extrem de importante. O să avem, în aproximativ doi ani şi jumătate, propriile noastre pulberi, într-un joint venture cu o mare companie din afara României, şi, de asemenea, avem mecanismul FMS pentru muniţie calibrul 155”, a declarat ministrul.

Investițiile în industria de apărare vor fi masive. Bogdan Ivan a precizat că un miliard de lei vor fi alocați în acest an proiectelor de producție de tehnică militară, bani care vor ajunge la companiile naționale din domeniu.

Pentru a asigura succesul acestui proiect ambițios, se lucrează strâns cu Ministerul Apărării pentru a identifica nevoile Armatei Române și a vedea cum poate industria autohtonă să le acopere. Se analizează capacitățile de producție existente și se fac investiții țintite pentru a le extinde și moderniza.

România nu se limitează doar la producția internă, ci dorește să joace un rol activ și în mecanismul SAFE al Uniunii Europene, dedicat înarmării. Ministrul Ivan a evidențiat avantajele competitive ale României în domenii precum tehnologia avansată, securitatea cibernetică, AI și drone, domenii în care Clujul are un potențial semnificativ de contribuție.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Șoferii din țară șocați: Clujeanul s-a sinucis intrând cu mașina sub un TIR? Detalii cutremurătoare!

Cosmin Ardelean

Published

on

Tragedie șocantă: Tânăr clujean de 18 ani, mort la volan după ce a intrat cu mașina sub un TIR. Permisul, obținut cu doar o lună în urmă.

Un accident rutier cumplit a avut loc aseară pe Calea Chișinăului din Iași, soldându-se cu moartea unui tânăr de 18 ani. Șoferul, care obținuse permisul de conducere cu doar o lună în urmă, a intrat cu autoturismul direct sub un TIR staționat, impactul fiind devastator.

În urma coliziunii violente, tânărul a rămas încarcerat în mașina distrusă și a intrat în stop cardio-respirator. Echipele de salvare au intervenit rapid, reușind să îl extragă dintre fiarele contorsionate ale vehiculului. Medicii au efectuat manevre de resuscitare și au reușit să îl stabilizeze inițial, însă, din păcate, tânărul a decedat ulterior la spital din cauza rănilor grave suferite.

Primele informații de la fața locului sugerează o ipoteză șocantă: tânărul ar fi intrat intenționat sub TIR, ca urmare a unor probleme personale. Se pare că acesta se confrunta cu dificultăți în relația cu iubita și la locul de muncă, ceea ce ar fi putut declanșa un gest disperat.

Acest incident tragic ridică semne de întrebare cu privire la siguranța rutieră și la starea emoțională a șoferilor tineri, în special a celor cu experiență redusă la volan. De asemenea, pune în evidență importanța sprijinului psihologic pentru persoanele care se confruntă cu probleme personale, pentru a preveni astfel de tragedii.

Poliția continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate circumstanțele în care s-a produs accidentul.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cultura

Un vis românesc pierdut? Povestea celor 9 avioane ROMBAC și ce a rămas din ele!

Cosmin Ardelean

Published

on

42 de ani de la primul zbor internațional al avionului ROMBAC 1-11 – Ce s-a întâmplat cu aeronavele românești?

Pe 23 martie 1983, România intra în istorie cu primul său avion de pasageri produs local, ROMBAC 1-11. Cu un zbor inaugural pe ruta București – Londra, această aeronavă reprezenta o realizare tehnologică de excepție pentru industria aviatică românească.

ROMBAC 1-11 era echipat cu două turboreactoare Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW, fiecare cu o forță de împingere de aproximativ 6.000 kgf. Avea o capacitate de 119 pasageri, atingea o viteză de croazieră de 870 km/h și avea o autonomie de 3.500 de kilometri.

Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit 9 astfel de avioane (plus două neterminate), România fiind singura țară comunistă din Europa, în afară de URSS, care a reușit să producă un avion comercial cu reacție. Toate aeronavele ROMBAC au fost inițial cumpărate de Tarom și Romavia, iar mai târziu unele au fost operate și de alte companii aeriene din Asia și Africa.

Deși proiectul inițial prevedea fabricarea a 80 de avioane, planurile nu au fost niciodată finalizate. Opt dintre aparatele ROMBAC 1-11 au fost vândute de TAROM către alte companii aeriene, iar în 2010 încă două avioane românești operau curse charter pentru turiști în Egipt.

Astăzi, nu există o statistică clară despre ce s-a întâmplat cu aceste aeronave, însă un lucru este cert: niciun ROMBAC 1-11 nu a fost implicat vreodată într-un accident aviatic soldat cu victime.

Deși proiectul ROMBAC a fost abandonat, acest avion rămâne un simbol al ambiției României de a se afirma în industria aviatică mondială.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite