Connect with us

Prin Oras

„Cluj-Napoca – în topul orașelor cu soluții virtuale la probleme actuale!” Pasajul Tăietura Turcului e ca și făcut, într-o nouă randare postată pe Facebook de primarul Boc

Alex Campian

Published

on

„Cluj-Napoca - în topul orașelor cu soluții virtuale la probleme actuale!” Pasajul Tăietura Turcului e ca și făcut, într-o nouă randare postată pe Facebook de primarul Boc

Trecerea peste calea ferată din zona Tăietura Turcului contribuie substanțial la blocarea traficului într-o zonă ce colectează, ca o pâlnie, mii de mașini care circulă dinspre Baciu, Dâmbul Rotund, Iris, Gară, Centru și Grigorescu.Strada în pantă Tăietura Turcului, care leagă strada Donath din cartierul Grigorescu și strada Tudor Vladimirescu din Dâmbul Rotund, este traversată de o cale ferată cu barieră, în spatele căreia autoturismele formează cozi ce mai apoi se scurg lent spre Grigorescu și Dâmbul Rotund, înclinația mare a acestei străzi și cele două benzi înguste (una pe sens) contribuind din plin la formarea de ambuteiaje.Un pasaj peste calea ferată ar fi prevenit blocajele inerente trecerii cu barieră și, coroborat cu lărgirea străzii, ar fi reprezentat o soluție eficientă de fluidizare a traficului în zonă. Însă, la fel ca în restul orașului, înainte de a fi implementate soluții pentru deblocarea traficului rutier, au fost ridicate pe stradă blocuri-turn, care au agravat problemele existente. În anii în care municipalitatea promitea pasaj peste calea ferată, dezvoltatorii tăceau și făceau. Blocuri.Emil Boc a promis construirea pasajului și în calitate de premier, în anul de grație 2008. De făcut, Primăria a făcut ce se pricepe cel mai bine: un studiu de fezabilitate, de 500 000 de lei, pe care l-a cedat CFR-ului, care a preluat povara construirii pasajului în cadrul unui proiect mai amplu, de modernizare a liniei feroviare Cluj-Oradea, care mai include încă 9 pasaje, 34 de poduri, 4 tuneluri și 22 de stații. În cadrul acestui proiect, pasajul ar trebui realizat până în anul 2026.Încrezător în decizia sa, Emil Boc nu a exclus totuși posibilitatea ca acest proiect să nu fie executat, până la urmă, de către CFR, edilul declarând, în februarie 2020, că Primăria va prelua realizarea proiectului în eventualitatea în care Căile Ferate Române nu ne vor rezolva problema pasajului de pe Tăietura Turcului.Dar, în 13 decembrie 2021, primarul Boc a anunțat triumfal, pe pagina sa electorală de Facebook, că „pasajul de la Tăietura Turcului a intrat în procedura de licitație”:„Un alt proiect major al Clujului avansează decisiv în direcția realizării lui. Pasajul Tăietura Turcului este parte a proiectului de modernizarea a căii ferate de la Cluj-Napoca la Episcopia Bihor. Primele două tronsoane din acest proiect, care cuprind și Pasajul Tăietura Turcului, au fost scoase la licitație la sfârșitul săptămânii trecute. Informația a fost confirmată și în cadrul dezbaterii consacrate „Anului European al Căii Ferate” la care am participat în calitate de președinte al Asociației Municipiilor din România.Studiul de fezabilitate cu privire la Pasajul Tăietura Turcului a fost realizat de către Primăria Cluj-Napoca și a fost inclus în proiectul general de modernizare a căii ferate Cluj-Episcopia Bihor. Proiectul orașului nostru are o valoare de peste 20 milioane de euro și are asigurată finanțarea din fondurile europene.Alte proiecte importante care se află în faza avansată de pregătire sunt:- Legarea Clujului la Autostrada Transilvania- Centura Metropolitană a Clujului- Metroul- Trenul Metropolitan- Spitalul Regional de Urgență.”Tradusă, din vocabularul politico-administrativ liberal clujean, expresia „în fază avansată de pregătire” înseamnă: „în fază de randări pe calculator”, „în faza de studii de fezabilitate”, „în faza de promisiuni electorale”.Emil Boc a și postat, așa cum ne-a obișnuit, o randare cu Pasajul Tăietura Turcului, de care este posibil, până la urmă, să ne bucurăm (doar virtual):Comentatorii de pe Facebook au remarcat, sub randarea futuristică a primarului: „Cluj-Napoca – în topul orașelor cu soluții virtuale la probleme actuale!”Vă redăm și alte comentarii din Clujul virtual ”smart”:„Capitala Metaverse-ului”, a proclamat un clujean.„La finalul studiului se va constata că nu mai are unde trece pasajul de blocurile construite în zonă”, consideră Sergiu Khan.„O să beau o săptămâna lângă acel pasaj. Doamne ajută, Emile!”, i-a transmis primarului Rus Gabriel Sorin, probabil, pe modelul cetățeanului turmentat.„Domnule primar Emil Boc, vreau să vă mulțumesc pentru tot ce faceți pentru noi, se vede dezvoltare și modernism, în tot ce se construiește, randările sunt din ce în ce mai faine, mai bine făcute, nu se compară cu ce aveați în perioada 2004-2008, să nu mai zic de 2012-2016… Cele mai faine și mai bune randări! Cât mai multe proiecte de infrastructură pentru oraș și, dacă îmi permiteți, vă rog să le faceți mai colorate, să fie așa, mai spre desene animate, să le placă la copii”, a scris Lucian Nicolae Zsiga.„În câți zeci de ani ar fi gata? Poate niciodată, am 25 de ani, dar nu cred că apuc să o văd și pe asta”, a comentat Alexandra Mureșan.„Pe hârtie și în video sunteți cei mai buni. Practica vă omoară”, a remarcat Crina Demian.„Cred că pe fundalul prezentării era mai potrivită tema sonora de la X Files”, a scris Anca Dinu.„Nu ați fost în stare să terminați podul de pe Porțelanului, de câțiva metri, și visați pasaje”, a comentat Sergiu Pintilie.„Aia cu Spitalul de Urgență e tare, de 30 de ani se tot face. Vreau să fac o programare la gerontologie, dacă mai apuc”, a scris Nicu Mîrza.Doar câteva comentarii dintr-o avalanșă a neîncrederii în promisiunile primarului care, la al cincilea mandat, montează dale pietonale și băncuțe cu USB, plantează platani (din care ne atacă tigri) și ne prezintă randări cu proiecte de o anvergură demnă de Casa Poporului. Numai că poporul vrea infrastructură din fier beton, nu din biți.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom