Connect with us

Prin Oras

Coincidențe urbanistice: reabilitarea Parcului Feroviarilor se realizează în același timp cu „reabilitarea” rezidențială a zonei adiacente

Alex Campian

Published

on

Coincidențe urbanistice: reabilitarea Parcului Feroviarilor se realizează în același timp cu „reabilitarea” rezidențială a zonei adiacente

În Clujul în care metrul pătrat construit este cel mai scump din țară se întâmplă unele coincidențe administrativ-imobiliare. Primăria reabilitează vechile parcuri comuniste (pe care clujenii le cereau modernizate de ani de zile, dar care au fost lăsate până acum în paragină) și construiește noi parcuri (unde până acum existau doar promisiuni), în același timp cu privații care „reabilitează” zonele adiacente cu proiecte rezidențiale mai mici sau mai mari, uneori grandioase.Aceste coincidențe contribuie la creșterea calității vieții clujenilor care cumpără apartamente în blocurile noi din preajma parcurilor înnoite. Parcul Tineretului – Pădurea Clujenilor a fost realizat, de pildă, pe un deal din capătul Bulevardului Muncii, într-o zonă îndepărtată de blocurile clujenilor de rând, dar aproape de un nou cartier de vile, edificat în ultimii ani peste deal. Parcul Armătura a fost lăsat de izbeliște de la Revoluție încoace, dar este acum în plin proces de modernizare. În apropiere răsar, culmea coincidenței, și proiecte imobiliare. Iar Parcul Feroviarilor, la care recent au debutat lucrările, este împrejmuit de clădiri rezidențiale noi sau în curs de edificare.Că, în sfârșit, se reabilitează vechile parcuri comuniste ale Clujului este excelent, că se construiesc altele noi e minunat! Și că, pe lângă parcuri, apar, dintr-o simplă coincidență, și blocuri noi, este extraordinar pentru cei care își permit să își cumpere apartamente care le vor oferi poate cea mai scumpă, dar și cea mai bună calitate a vieții, clujenii nou împroprietăriți urmând a locui la doi pași de zonele verzi extinse și modernizate.„Miercuri, 15 decembrie 2021, a fost semnat contractul pentru execuția lucrărilor de «Revitalizare și activare Parcul Feroviarilor».  Momentan, finanțarea va fi asigurată din bugetul local, urmând ca, după deschiderea liniilor de finanțare europeană, să fie accesată și finanțare din fonduri comunitare.Spațiul propus spre modernizare cuprinde Parcul Feroviarilor, strada Parcul Feroviarilor și malurile râului Someș și presupune realizarea a patru obiective:– Revitalizarea Parcului Feroviarilor – 53.457 mp: reconfigurarea aleilor, construirea de pavilioane, realizarea sistemelor de irigații, modernizarea iluminatului public, instalarea de mobilier urban modern;– Amenajarea străzii Parcul Feroviarilor – 8.496 mp – de asemenea, pe str. Feroviarilor nr. 2 este în stadiu de pregătire avansată proiectul unei creșe– Amenajarea malurilor râului Someș;– Realizare pasarele pietonale peste râul Someș.Durata lucrărilor este de 20 de luni de la momentul emiterii ordinului de începere. Valoarea proiectului este 36.974.045,91 lei fără TVA, executantul fiind asocierea NORD CONFOREST (Leader), ECO GARDEN CONSTRUCT SRL”, putem citi pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca.Un parc complet refăcut, o stradă modernizată, o nouă creșă, zonă de promenadă pe malurile Someșului, adică tot ce trebuie pentru cea mai bună calitate a vieții celor care își permit să cumpere apartamente de la dezvoltatorii care, în această zonă foarte bună, vor oferi și cele mai bune prețuri!Primăria nu a mai așteptat după banii europeni, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 3 ianuarie 2022, pe banii clujenilor. În definitiv, toți vom beneficia de această investiție publică, nu doar locuitorii noilor blocuri din apropiere. Până la urmă, e bine că apar în Cluj noile ansambluri imobiliare construite pe vechile străzi de case, fiindcă, chiar dacă ele riscă să blocheze traficului, în preajma lor se petrec coincidențe urbanistice benefice pentru clujeni – se mai reabilitează/construiește câte-un parc, câte-un pod, o creșă, se mai modernizează câte-o stradă.Parcul Feroviarilor, un proiect de modernizare de mult așteptat de clujeni, a fost preluat de Primăria Cluj-Napoca încă din anul 2017. Proiectul Parcului Feroviarilor a fost contractat de municipalitate prin concurs de soluții, la peste 550.000 de lei, în 2018, câștigător fiind biroul de proiectare al arhitectului Vlad Rusu.Teoretic, lucrările ar fi trebuit să debuteze în septembrie 2021. Tot atunci, arhitectul Vlad Rusu semnala lipsa fondurilor pentru realizarea acestui obiectiv de investiții.„Concursul de soluții pe care noi l-am câștigat a fost organizat în 2018.În 2020, noi am predat proiectul tehnic și de atunci au fost înregistrate niște proceduri de achiziție a lucrărilor de execuție, s-a stabilit constructorul.Și așteptăm, în lipsa unui buget, din câte înțeleg, pentru acest proiect. Aceasta este principala motivație pentru care lucrurile acolo nu au demarat”, declara Vlad Rusu.Însă, proiectul a demarat în final, din fonduri bugetare, cu posibilitatea de a atrage finanțare nerambursabilă pe parcurs, după cum a declarat primarul Boc în 16 septembrie 2021:„Și o veste foarte bună: săptămâna viitoare voi semna contractul de aproape 10 milioane de euro pentru Parcul Feroviarilor.Este cel mai important proiect pe care-l avem acum, alături de malurile Someșului, ca amploare, și care va întări mult calitatea vieții în Cluj-Napoca, pentru că sunt proiecte extraordinar de importante.Am așteptat adjudecarea, procedurile legale au fost respectate, acum finanțarea: o să avem de la bugetul local în prima parte și după ce se vor deschide liniile de finanțare europeană, inclusiv linia de la fondul de mediu, pentru că am discutat cu ministrul Tanczos Barna să putem avea complementar asigurată finanțarea.Dar vom începe pe bugetul local, pentru că dacă nu pornesc acum, pierdem licitația și trebuie să o luăm de la capăt.Și atunci mi-am asumat să începem pe bugetul local cu găsirea surselor de finanțare.”Când se vrea, așadar, se poate! Parcul Feroviarilor merge mai departe, la fel ca proiectele rezidențiale din zonă.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom