Connect with us

Prin Oras

Economie de paiață

Alex Campian

Published

on

Economie de paiață

strictsecret.ro a publicat, la rubrica Creiere, un nou articol scris de Goran Mrakić, poet, pasionat de aforisme satirice, sârb înfocat al Poli Timișoara:La începutul lunii ianuarie a anului 1994 ziarul ”Politika” se vindea la chioșcurile din Belgrad cu 500 de dinari. La sfârșitul aceleiași luni a ajuns să coste două milioane. Spargerea țării, războiul civil, instabilitatea politică, inflația galopantă, sancțiunile internaționale și embargoul aveau să producă pagube materiale și morale irecuperabile. În timp real oamenii n-au simțit, însă, adevărata magnitudine a dezastrului. Precum în proza lui Albert Camus, au putut gusta din absurdul existenței care dizolvă voința, dar, fiind preocupați de lupta pentru supraviețuire, au reușit să anuleze temporar lipsa de sens a vieții în niște condiții greu de imaginat în trecut. Deveniseră cu toții niște antieroi care considerau că șansa de a ieși din absurd, înstrăinare și vinovăție constă într-o banală schimbare de paradigmă politică, în girarea cu încredere a unui fantomatic fond de investiții sau în reinterpretarea unor mitologii ancestrale în contextul brutalității crimei organizate.Ceea ce s-a întâmplat în ultimii doi ani în lume, indiferent de părerile și convingerile fiecăruia dintre noi, a dus la schimbarea unor algoritmi de funcționare, gândire și manifestare. Personal, o simt la nivel de vibrație interumană, de incertitudine social-politică și de (ne)încredere față de tot ceea ce înseamnă, generic vorbind, sistem. Unii au ales să se retragă în propria carapace, în timp ce alții se refulează ieșind cu vehemență la atac împotriva semenilor care gândesc altfel, precum copiii din ”Împăratul muștelor”.Acum câteva luni mă plimbam prin cartier și mă gândeam intens la o dezbatere în care m-am lăsat angrenat pe facebook. Chiar dacă încerc să nu mă implic și să privesc evenimentele din jur din perspectiva satirului detașat, aș minți dacă aș spune că răutatea gratuită, aroganța nejustificată și complexele de superioritate nu mă afectează. Scriitorul englez Martin Amis scria într-un roman că ”victoria este de partea celor capabili de saltul exponențial, a celor care pot uimi permanent prin violența lor.” Ei bine, în acea zi, în timp ce ticluiam răspunsuri virtuale și încercam să înțeleg ”sursa răului”, m-am angajat în traversarea străzii asigurându-mă doar din dreapta. Știam acea șosea secundară, am trecut pe acolo de sute de ori, dar am omis că se circulă în ambele sensuri și nu m-am uitat deloc în stânga, de unde era să mă izbească o camionetă. Am evitat impactul în ultima clipă, iar vina mi-ar fi aparținut în totalitate. Tot ceea ce am fost și urma să devin s-ar fi încheiat printr-o izbitură seacă. Paf, gata! Dintr-o dată, orice nedumerire, încrâncenare sau dezbatere și-ar fi pierdut complet sensul. Oricât de trufași ar fi și oricât de indispensabili s-ar crede, fragilitatea oamenilor îi readuce mereu în aceeași poziție de start. Sau finiș.Sînt sigur că m-am schimbat la rândul meu. Nu-mi dau încă seama dacă în rău sau în bine, chiar dacă în sinea mea mă străduiesc să nu răspândesc energii negative, să nu fac rău nimănui și să nu mă prezint în nici un context altfel decât sînt în realitate. De multe ori nu-mi iese, de multe ori clachez sau mă las luat de valul momentului. Regret de fiecare dată după ce, asemenea racului care ”stă singur într-un babilon tactic” (Raku), mușc momeala și mă las ademenit la mal.Sîntem în miezul unor schimbări majore pe plan global, așa că-mi rezerv dreptul să rămân sceptic față de portavocile, asumate sau nu, ale propagandei de orice fel. Asemenea cetățenilor Iugoslaviei în ruine din 1994, nu percepem evenimentele la adevărata lor magnitudine. Atitudinea mea nu ține de tactică sau strategie, ci de al șaselea simț, de un impuls din subconștient, din firava experiență de viață. Nefiind însă deținătorul adevărului absolut și neprimind rapoarte despre ceea ce se decide în culise, acolo unde se face adevărata istorie, e foarte posibil să mă înșel, să comit erori de calcul sau prognoză, să anticipez totul greșit.Nu pot să explic rațional nimănui că un șmecheraș din Girocului sau Șagului are uneori capacitatea de a înțelege mai bine viața și realitatea decât un filozof care nu se poate debarasa de pathosul autoadmirativ și care n-a ieșit niciodată din bula propriului laborator intelectual.Revenind, însă, la lucruri mai serioase, ne apropiem cu pași repezi de acea zi a anului de care ne amintește refrenul lui Artanu, ”Ce bine sună hitu’, al lu’ îndrăgostitu”. Keep peace in your soul, it is still a beautiful world.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom