Connect with us

Prin Oras

Liderul deputaţilor UDMR acuză intelectualii maghiari că sunt obsedaţi: Ei îl văd pe Orban peste tot

Alex Campian

Published

on

Liderul deputaţilor UDMR acuză intelectualii maghiari că sunt obsedaţi: Ei îl văd pe Orban peste tot

Liderul deputaţilor UDMR Csoma Botond iese la rampă după acuzaţiile intelectualilor maghiari din Transilvania, care susţin că UDMR este de fapt reprezentantul FIDESZ în România, scrie stiripesurse.ro.”În zilele acestea la prezentarea petiției referitoare la alegerile din Ungaria, intelectuali maghiari din Transilvania au afirmat la o conferință de presă, că UDMR a devenit ”reprezentantul” FIDESZ în România. Ca orice afirmație sumară, fără prezentarea faptelor, este simplistă, generică și, ceea ce este la fel de dăunător, nu diferențiază. Petiția are ca motto gândurile episcopului Márton Áron, ”armata organizată a iubirii” – însă fluxul de comentarii de pe Facebook din partea semnatarilor și a inițiatorilor nicidecum nu emană iubire. Dar un politician să nu aibă pretenții, nu-i așa?Mi s-a cerut părerea la o emisiune de radio pe acest subiect, însă câteva minute nu au fost suficiente pentru a-mi expune punctul de vedere pe larg, deci acum voi face asta:Este incontestabil că UDMR, în calitate de reprezentant legitim al maghiarilor din România, întreține relații bune cu partidul de guvernământ din Ungaria. Nimeni nu poate crede în mod serios că ar fi în avantajul comunității maghiare din România dacă UDMR ar avea relații proaste cu FIDESZ. „Trebuie să conştientizăm evoluția relațiilor dintre guvernul român şi cel ungar, şi drept consecință situațiile care se pot ivi pentru noi care suntem şi cetățeni ai României”, arată petiția. UDMR este puntea dintre guvernul român și maghiar. Este în beneficiul relațiilor bilaterale faptul că suntem prezenți în politică și avem o relație bună cu FIDESZ. Nu cunoaşte realitatea acela care susține că nu s-a făcut niciun progres în trecutul recent. La propunerea UDMR, în programul de guvernare a fost inclus ca guvernele celor două țări să reia din nou organizarea ședințelor de guvern comune.De când nu a mai avut loc o ședință de guvern comună? – vine întrebarea. Tratatul de bază ungaro-român din 1996 constituie baza relațiilor politice și juridice dintre cele două țări, iar în acest spirit se desfășoară negocierile privind pregătirea ședinței de guvern comune. (Evident nu pe Facebook.)Cu riscul de a mă expune unui linșaj public: petiționarii comit aceeași greșeală ca și o parte a presei din România, îl văd pe Viktor Orbán peste tot, iar într-o oarecare măsură simpatiile lor ideologice le distorsionează percepția asupra realității politice.UDMR este filiala FIDESZ din Transilvania – declară petiționarii. Cu toate acestea, actualul partid de guvernământ din Ungaria nu a dat indicații sau sugestii, cum ar trebui să se manifeste UDMR în viața politică românească, ce mijloace ar trebui să folosească pentru a promova interesele maghiarilor din România: să intre la guvernare sau să rămână în opoziție, cu care partide politice să formeze alianță sau ce inițiative legislative sau executive să aibă. Evident au fost chestiuni în care FIDESZ s-a poziționat categoric de partea noastră, ca de exemplu, în cazul școlii catolice din Târgu Mureș, Ungaria a anunțat ferm că, dacă nu va fi școală, nu va sprijini aderarea României la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE). Prin negociere și dialog, iată că acum avem școală.Nici pe plan european nu a fost nicio pretenție față de UDMR din partea FIDESZ. Când FIDESZ a ieșit din Partidul Popular European, UDMR a rămas în continuare membru al formațiunii politice, nu a trebuit şi nici n-a vrut să urmeze calea aleasă de FIDESZ.În retorica politică sau de campanie UDMR nu a folosit niciodată elemente referitoare la migrație sau la György Soros.În acelaşi timp nu văd nimic rău dacă prin inițiativele noastre preluăm unele bunele practici din Ungaria. Nu ar trebui inițiat ceva în România doar pentru că există și în Ungaria? Dacă ar exista într-o altă țară decât Ungaria, ar fi bine pentru România? Aici, ca exemplu, aș menționa pachetul legislativ pentru sprijinul familiei anunțat de UDMR, similar cu ceva ce există și în Ungaria. Scopul este de a sprijini familiile și de a le încuraja să aibă copii, și astfel să îmbunătățim indicatorii demografici din România pe termen mediu și lung, trendurile demografice fiind similare în cele două țări. Dar asta nu înseamnă că familiile monoparentale, persoanele în vârstă, sau persoanele aflate în concubinaj nu sunt importante pentru noi.Trebuie neapărat să menționez aici inițiativa legislativă denumită în presă proiect de lege pentru protecția copilului. Acest proiect a fost inițiat de reprezentanți ai Alianței Maghiare din Transilvania, care a fost susținut și de câțiva legiuitori ai UDMR. La nivel de organizație însă aceasta nu poate fi considerată o inițiativă legislativă proprie a Uniunii Democrate Maghiare din România. Conform Constituției, toți membrii Parlamentului au dreptul de a iniția legi, aceste drept nu poate fi restricționat. Această inițiativă creează polemici nu numai în opinia publică, ci și în grupurile parlamentare ale UDMR. Există o dezbatere între noi pe această problemă, cum de altfel dezbatem continuu și alte subiecte, chiar dacă acesta nu se vede pe Facebook.În legătură cu relația UDMR-FIDESZ, a mai survenit întrebarea, cu privire la relația dintre Uniune și partidele de opoziție din Ungaria. Această din urmă relație este îngreunată de doi factori obiectivi: Ferenc Gyurcsány este încă şi acum un personaj dominant al opoziției, care de aproape două decenii incită la ură împotriva etnicilor maghiari din afara granițelor Ungariei, iar celălalt factor este că la alegerile prezidențiale din 2019 partidul Momentum a susținut candidatul USR în detrimentul candidatului UDMR.S-a vorbit despre o slăbire a pluralismului din interiorul UDMR, presupun că petiționarii se gândesc la prezența tot mai slabă a activităților platformelor ideologice din interiorul Uniunii. FIDESZ nu a interzis aceste platforme, acestea nu funcționează în mod satisfăcător nu din cauza relației bune dintre UDMR și FIDESZ, ci din alte cauze de natură structurală, sau legate de resursa umană. Și eu la rândul meu consider că avem nevoie de dezbateri şi polemici dar nu de dragul dezbaterilor ci în vederea îmbunătățirii unor situații care ne privesc pe noi toți. Sau dacă vreți, pentru că ”armata iubirii organizate” ne susține”, a scris Csoma Botond pe Facebook.În interviul acordat pentru Ziar de Cluj, întrebat ce valoare crede că are cuvântul intelectualilor în fața politicienilor, Peter Eckstein Kovacs, avocat, fost senator, fost membru UDMR, a declarat:„Are valoare, dar cât de mare asta se va dovedi. Dar în orice caz este un semnal dat și UDMR-ului și publicului care își mai deschide urechile și la păreri diferite. Consider că are impact și în Ungaria. Aceasta este și dorința noastră ca maghiarii din Ardeal să nu fie priviți ca și o masă de manevră pentru FIDESZ pentru că nu este așa. Au în majoritate simpatii, dar sunt și oameni cu capul pe umeri, cum mă consider și eu, care nu agreez multe din politicile FIDESZ-ului.”Citiți și:INTERVIU – Peter Eckstein Kovacs, fost membru UDMR: „Maghiarii din Ardeal să nu fie priviți ca o masă de manevră pentru FIDESZ pentru că nu este așa”

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom