Connect with us

Prin Oras

Mișcarea ca mod de viață: Ciclismul câștigă tot mai mult teren în rândul clujenilor

Diana Petrescu

Published

on

În ultimii ani, tot mai mulți clujeni lasă mașina acasă și folosesc bicicleta pentru a se deplasa prin oraș. În timp ce unii aleg acest mijloc de transport alternativ pentru a nu pierde timpul zilnic în traficul aglomerat, alții fac această alegere pentru mișcare sau din plăcere, pentru a se relaxa. Oricare ar fi motivul, această tendință este în creștere și a dus la nevoia de a avea cât mai multe piste pentru biciclete amenajate în Cluj-Napoca.

În planul de Mobilitate Urbană 2021-2030 al municipiului Cluj-Napoca este prevăzut un proiect-fanion prin care orașul se va conecta de localitățile limitrofe printr-un culoar velo-pietonal. Acest proiect este cerut de clujeni pentru a încuraja cât mai mult folosirea mijloacelor de transport nepoluante.

Proiectele de reabilitare a străzilor din oraș cuprind crearea unei infrastructuri velo sau modernizarea celei existente. Conform unei analize care a circulat în social media în luna aprilie a acestui a, realizată de Andrei Florin, un locuitor din Cluj, cele mai apreciate piste de biciclete sunt, în prezent, cele de pe străzile Avram Iancu, Horea, George Barițiu, drumul Sfântu Ioan și Făgetului. Acestea oferă o siguranță sporită celor care le utilizează, pentru că sunt corect delimitate și marcate, dar și pentru că au fost construite între carosabil și trotuar, fără a diminua spațiul de deplasare pentru pietoni sau mașini.

În prezent, există piste de biciclete în aproape toate cartierele orașului, dar sunt prevăzute pentru viitor și proiecte pentru infrastructură velo acolo unde nu există conectivitate între piste.

Pe malurile Someșului și în zona Parcului Central au fost amenajate piste pentru deplasare, iar în Parcul Iulius, Armătura, Între Lacuri 1 și în Baza Sportivă Gheorgheni sunt piste pentru agrement.

Bicicletele clujenilor, parcate în siguranță

Primăria a găsit soluții și pentru parcarea bicicletelor în condiții de siguranță. În cartiere au fost construite aproape 1.000 de parcări securizate pentru biciclete, dotate cu echipamente de supraveghere video. Parcările se află în interiorul unor structuri metalice, independente energetic, care pot adăposti fiecare câte 50 de vehicule pe două roți, iar accesul se face cu ajutorul unor carduri emise de primărie.

Cel mai de anvergură proiect pentru infrastructura velo va cuprinde realizarea unui traseu pentru biciclete pe culoarul verde albastru, pe malul Someșului, de la Apahida și până la Gilău. Acest proiect are ca scop încurajarea mișcării pe două roți și renunțarea la mașină în oraș și localitățile din vecinătate.

 

Investiții private în infrastructură pentru biciclete

O parte dintre investitorii privați au înțeles necesitatea unei infrastructuri velo și au recurs la construirea de piste de biciclete în cadrul proiectelor lor.

Grupul Iulius este cunoscut pentru investițiile de utilitate publică făcute odată cu realizarea proiectelor din portofoliu. Compania a investit în ultimii ani aproximativ 170 milioane de euro în spații verzi, infrastructură, soluții de mobilitate și conectivitate, dar și piste de biciclete în cadrul proiectelor din Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Suceava.

Viitorul proiect pe care grupul Iulius îl va realiza pe fosta platformă Carbochim va beneficia de peste 700 metri de piste de biciclete în interiorul proiectului și, totodată, vor fi amenajați 2.500 metri de piste pe întreg perimetrul, pe străzile adiacente.

Pista din interiorul proiectului va trece prin parc și va merge paralel cu râul Someș. Va fi o pistă de agrement și se va conecta cu restul pistelor care vor fi amenajate în proximitate. Experiența pe două roți în viitorul proiect mixed-use va fi una inedită, în special datorită modului în care va fi amenajat noul parc. Peste 700 de arbori maturi și aproximativ 100.000 plante decorative vor fi parte din cele 5,2 hectare de spații verzi ce vor fi amenajate în proiect.

În planul companiei este prevăzută și construirea a două pasarele pietonale, care vor lega proiectul de Parcul Armătura și strada Nădășel.

Strada Câmpul Pâinii va fi amenajată tot de cei de la Iulius, astfel încât se va transforma într-o stradă cu patru benzi și va dispune de piste de biciclete pe ambele sensuri, pe toată lungimea, până la intersecția cu strada Porțelanului, piste care vor face legătura cu strada Paris.

În zonă există deja piste pe strada Porțelanului, însă fără continuitate. Cartierul Iris este conectat de zona centrală prin străzile Nădășel și Alexandru Sahia. Prima dintre ele nu dispune momentan de infrastructură velo, iar pe cea de a doua există piste doar pe o porțiune. Așadar, investiția Iulius va realiza o infrastructură velo integrată și dezvoltată pentru zona de nord a orașului.

Planul companiei Iulius este acela de a reda clujenilor o zonă din oraș prea puțin valorificată în ultimele decenii, printr-un proiect care include funcțiuni multiple, de la mall la office și de la spații culturale la un nou parc, inclusiv prin crearea de soluții de mobilitate și conectivitate cu întregul oraș.

Facebook Comments Box

Actualitate

Două orașe din România intră în topul celor mai fericite orașe din lume. Vezi care sunt!

Dani Muresan

Published

on

Cluj-Napoca și Brașov se află în topul fericirii mondiale, alături de alte 250 de orașe de pe glob

Cluj-Napoca, inima Transilvaniei, a obținut recunoaștere internațională, fiind unul dintre primele două orașe din România incluse în prestigiosul clasament al fericirii. Potrivit unui studiu global care a evaluat 250 de locații, Cluj-Napoca s-a clasat pe locul 195, în timp ce Brașovul a ocupat poziția 220. Această realizare reflectă eforturile susținute ale administrației locale și ale comunității în îmbunătățirea calității vieții locuitorilor.

Factorii Fericirii: Cetățeni, Guvernare și Mediu

Clasamentul a luat în considerare cinci domenii esențiale care influențează fericirea: cetățenii, guvernarea, mediul, economia și mobilitatea. Cluj-Napoca a excelat în mai multe dintre aceste categorii, datorită inițiativelor locale menite să creeze un mediu urban plăcut și funcțional pentru toți locuitorii.

Cetățeni implicați și comunități unite: Clujenii se bucură de un simț puternic al comunității, alimentat de diverse evenimente culturale, sportive și sociale. De la festivaluri internaționale de muzică, cum ar fi Untold și Electric Castle, la târguri de Crăciun și piețe tradiționale, orașul oferă oportunități numeroase de a socializa și de a crea legături.

Guvernare transparentă și participativă: Administrația locală a implementat numeroase proiecte de consultare publică și bugetare participativă, permițând locuitorilor să aibă un cuvânt de spus în dezvoltarea orașului. Proiectele de infrastructură și renovările spațiilor publice sunt adesea discutate și ajustate în funcție de feedbackul comunității.

Un mediu curat și verde: Cluj-Napoca pune un accent deosebit pe protejarea mediului înconjurător. Parcurile bine întreținute, spațiile verzi și proiectele de urbanism sustenabil contribuie la o calitate a vieții ridicată. În plus, inițiativele de reciclare și campaniile de educare ecologică au avut un impact pozitiv asupra mentalității locuitorilor.

Economia și Mobilitatea: Motoare ale Dezvoltării

O economie vibrantă: Cluj-Napoca se bucură de o economie dinamică, susținută de un sector IT înfloritor, centre de afaceri moderne și un ecosistem antreprenorial în plină expansiune. Prezența universităților de prestigiu și a centrelor de cercetare contribuie, de asemenea, la atragerea și reținerea talentelor tinere.

Mobilitate eficientă: Orașul a făcut pași importanți în îmbunătățirea infrastructurii de transport. Investițiile în rețelele de transport public, pistele de biciclete și zonele pietonale au făcut ca deplasarea prin oraș să fie mai accesibilă și mai sustenabilă. Proiectele recente de extindere a transportului public electric demonstrează angajamentul Clujului pentru un viitor verde.

 

Un Model de Succes pentru România

Performanța Clujului în acest clasament al fericirii demonstrează că orașul este un model de urmat pentru alte regiuni din România. Prin promovarea unui mediu prietenos cu locuitorii și susținerea inițiativelor inovatoare, Cluj-Napoca se afirmă ca un lider al fericirii urbane.

În contextul în care orașele din Danemarca, Elveția și Germania domină primele locuri ale clasamentului, includerea Clujului pe această listă prestigioasă este o confirmare a progresului semnificativ făcut de comunitatea locală. Această realizare nu este doar un motiv de mândrie, ci și o invitație pentru alte orașe din România să aspire la standarde similare de bunăstare și fericire.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Drum blocat la Coada Lacului Tarnița: Om înecat

Stefania Heinz

Published

on

Astăzi, la Coada Lacului Tarnița, traficul a fost blocat aproximativ 30 de minute, conform declarațiilor polițiștilor prezenți la fața locului. Blocajul a fost cauzat de un incident tragic, în care un tânăr a fost raportat ca posibil înecat în lac.

Update 17:11 – Traficul a fost reluat parțial, dar se estimează că blocajul va mai dura încă o oră.

Update 17:26 – Din păcate, tânărul a decedat.

Victima a intrat din nou în stop cardio-respirator înainte ca elicopterul de salvare să decoleze. Din păcate, de această dată manevrele de resuscitare nu au mai avut succes, fiind declarat decesul tânărului.

Situația tragică a generat un val de emoții printre cei prezenți, iar autoritățile continuă să gestioneze traficul și să investigheze circumstanțele exacte ale incidentului.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Șoferul unui Lamborghini Negru, Amendat pentru Parcarea Ilegală în Fața Bisericii Greco-Romane de pe Strada Eroilor

Stefania Heinz

Published

on

Într-o dimineață obișnuită de joi, liniștea Străzii Eroilor a fost perturbată de o situație neobișnuită care a atras atenția locuitorilor și trecătorilor deopotrivă. Un Lamborghini negru, un simbol al luxului și al opulenței, a fost găsit parcat ilegal chiar în fața Bisericii Greco-Romane, o locație cunoscută pentru importanța sa spirituală și istorică în comunitate.

Detaliile Incidentului
Incidentul a avut loc în jurul orei 10 dimineața, când mai mulți locuitori au observat mașina de lux parcată într-un loc interzis. Parcarea în fața bisericii este strict interzisă din respect pentru lăcașul de cult și pentru a asigura accesul liber al credincioșilor și al vizitatorilor. Din păcate, proprietarul Lamborghini-ului nu a ținut cont de aceste reguli și a ales să-și lase mașina exact în acel loc.

Intervenția Autorităților
Poliția locală a fost sesizată rapid de către martori și a intervenit prompt. O patrulă de poliție s-a deplasat la fața locului și a constatat contravenția. După verificarea numărului de înmatriculare și a documentelor mașinii, șoferul a fost identificat și contactat. Acesta a fost informat despre încălcarea regulilor de parcare și i s-a aplicat o amendă substanțială conform legislației în vigoare.

Reacția Comunității
Incidentul a stârnit diverse reacții în rândul comunității locale. Unii locuitori s-au declarat revoltați de lipsa de respect arătată față de biserică și față de regulile comunității. „Nu contează cât de scumpă este mașina ta, regulile sunt aceleași pentru toată lumea. Este vorba de respect față de ceilalți și față de locurile sacre”, a declarat un locuitor al Străzii Eroilor.

Pe de altă parte, au existat și voci care au subliniat necesitatea unor măsuri mai stricte pentru a preveni astfel de incidente în viitor. „Poate ar trebui să fie instalate bariere sau semne mai vizibile pentru a descuraja parcarea ilegală. Este regretabil că astfel de situații continuă să apară”, a comentat un alt cetățe

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite