În ultimii ani, tot mai mulți clujeni lasă mașina acasă și folosesc bicicleta pentru a se deplasa prin oraș. În timp ce unii aleg acest mijloc de transport alternativ pentru a nu pierde timpul zilnic în traficul aglomerat, alții fac această alegere pentru mișcare sau din plăcere, pentru a se relaxa. Oricare ar fi motivul, această tendință este în creștere și a dus la nevoia de a avea cât mai multe piste pentru biciclete amenajate în Cluj-Napoca.
În planul de Mobilitate Urbană 2021-2030 al municipiului Cluj-Napoca este prevăzut un proiect-fanion prin care orașul se va conecta de localitățile limitrofe printr-un culoar velo-pietonal. Acest proiect este cerut de clujeni pentru a încuraja cât mai mult folosirea mijloacelor de transport nepoluante.
Proiectele de reabilitare a străzilor din oraș cuprind crearea unei infrastructuri velo sau modernizarea celei existente. Conform unei analize care a circulat în social media în luna aprilie a acestui a, realizată de Andrei Florin, un locuitor din Cluj, cele mai apreciate piste de biciclete sunt, în prezent, cele de pe străzile Avram Iancu, Horea, George Barițiu, drumul Sfântu Ioan și Făgetului. Acestea oferă o siguranță sporită celor care le utilizează, pentru că sunt corect delimitate și marcate, dar și pentru că au fost construite între carosabil și trotuar, fără a diminua spațiul de deplasare pentru pietoni sau mașini.
În prezent, există piste de biciclete în aproape toate cartierele orașului, dar sunt prevăzute pentru viitor și proiecte pentru infrastructură velo acolo unde nu există conectivitate între piste.
Pe malurile Someșului și în zona Parcului Central au fost amenajate piste pentru deplasare, iar în Parcul Iulius, Armătura, Între Lacuri 1 și în Baza Sportivă Gheorgheni sunt piste pentru agrement.
Bicicletele clujenilor, parcate în siguranță
Primăria a găsit soluții și pentru parcarea bicicletelor în condiții de siguranță. În cartiere au fost construite aproape 1.000 de parcări securizate pentru biciclete, dotate cu echipamente de supraveghere video. Parcările se află în interiorul unor structuri metalice, independente energetic, care pot adăposti fiecare câte 50 de vehicule pe două roți, iar accesul se face cu ajutorul unor carduri emise de primărie.
Cel mai de anvergură proiect pentru infrastructura velo va cuprinde realizarea unui traseu pentru biciclete pe culoarul verde albastru, pe malul Someșului, de la Apahida și până la Gilău. Acest proiect are ca scop încurajarea mișcării pe două roți și renunțarea la mașină în oraș și localitățile din vecinătate.
Investiții private în infrastructură pentru biciclete
O parte dintre investitorii privați au înțeles necesitatea unei infrastructuri velo și au recurs la construirea de piste de biciclete în cadrul proiectelor lor.
Grupul Iulius este cunoscut pentru investițiile de utilitate publică făcute odată cu realizarea proiectelor din portofoliu. Compania a investit în ultimii ani aproximativ 170 milioane de euro în spații verzi, infrastructură, soluții de mobilitate și conectivitate, dar și piste de biciclete în cadrul proiectelor din Iași, Cluj-Napoca, Timișoara și Suceava.
Viitorul proiect pe care grupul Iulius îl va realiza pe fosta platformă Carbochim va beneficia de peste 700 metri de piste de biciclete în interiorul proiectului și, totodată, vor fi amenajați 2.500 metri de piste pe întreg perimetrul, pe străzile adiacente.
Pista din interiorul proiectului va trece prin parc și va merge paralel cu râul Someș. Va fi o pistă de agrement și se va conecta cu restul pistelor care vor fi amenajate în proximitate. Experiența pe două roți în viitorul proiect mixed-use va fi una inedită, în special datorită modului în care va fi amenajat noul parc. Peste 700 de arbori maturi și aproximativ 100.000 plante decorative vor fi parte din cele 5,2 hectare de spații verzi ce vor fi amenajate în proiect.
În planul companiei este prevăzută și construirea a două pasarele pietonale, care vor lega proiectul de Parcul Armătura și strada Nădășel.
Strada Câmpul Pâinii va fi amenajată tot de cei de la Iulius, astfel încât se va transforma într-o stradă cu patru benzi și va dispune de piste de biciclete pe ambele sensuri, pe toată lungimea, până la intersecția cu strada Porțelanului, piste care vor face legătura cu strada Paris.
În zonă există deja piste pe strada Porțelanului, însă fără continuitate. Cartierul Iris este conectat de zona centrală prin străzile Nădășel și Alexandru Sahia. Prima dintre ele nu dispune momentan de infrastructură velo, iar pe cea de a doua există piste doar pe o porțiune. Așadar, investiția Iulius va realiza o infrastructură velo integrată și dezvoltată pentru zona de nord a orașului.
Planul companiei Iulius este acela de a reda clujenilor o zonă din oraș prea puțin valorificată în ultimele decenii, printr-un proiect care include funcțiuni multiple, de la mall la office și de la spații culturale la un nou parc, inclusiv prin crearea de soluții de mobilitate și conectivitate cu întregul oraș.