Connect with us

Prin Oras

Nu se mai face Kaufland în Florești. Boc le ia terenul în valoare de 6 milioane euro ca să facă tren metropolitan și metrou

Alex Campian

Published

on

Nu se mai face Kaufland în Florești. Boc le ia terenul în valoare de 6 milioane euro ca să facă tren metropolitan și metrou

Kaufland va da în judecată, cel mai probabil, Primăria Cluj-Napoca după ce administrația publică locală a aprobat, în noiembrie anul trecut, o Hotărâre de Consiliu Local privind Studiul de Fezabilitate pentru construirea trenului metropolitan și metroului. În urma acelei hotărâri, Kaufland va rămâne fără terenul de 30.000 mp din Florești (de pe locul fostei ferme de pui) pe care l-a cumpărat, în 2020, prin licitație, pentru a construi un supermarket.Traseul trenului și metroului (mai exact organizarea de șantier pentru una dintre stații) trece și peste terenul Kaufland așa că autoritățile locale ar trebui să exproprieze compania. Șantierul de pe terenul companiei va fi activ cel mai probabil până în 2028.Proprietarii terenului nu sunt de acord cu exproprierea și au formulat o plângere prealabilă către Primăria Cluj-Napoca prin care solicită revocarea în tot și în subsidiar, revocarea în parte a Hotărârii de Consiliu Local care prevede realizarea trenului metropolitan și pe terenul companiei.Reprezentanții companiei au estimat valoarea terenului la 6 milioane euro, suma cu care l-au cumpărat la licitație.„O eventuală procedură de expropriere ar presupune suportarea costului exproprierii (probabil exclusiv din bugetul local al UAT Florești, în condițiile în care terenul Kaufland se află în afara zonei minime de siguranță a trenului metropolitan). Cu titlu preliminar, arătăm că despăgubirile datorate de expropriator sunt formate din două componente, anume valoarea reală a imobilului și prejudiciul suferit de expropriat ca urmare a exproprierii”, au transmis reprezentanții Kaufland prin societatea de avocați Mușat & Asociații.În ședința de Consiliu Local din 18 ianuarie, va fi discutată acea plângere prealabilă. Primăria consideră însă nefondată solicitarea Kaufland, ceea ce înseamnă că se va merge mai departe pe cale juridică.„Acest studiu de fezabilitate confirmă, pe de o parte, intenția autorităților publice de a expropria terenul Kaufland în vederea amplasării organizării de șantier aferente trenului de suprafață ce va traversa comuna Florești (i.e. Stație Teilor), situată în imediata lor proximitate, iar pe de altă parte, cuprinde și modificarea încadrării funcționale a terenului Kaufland în sensul includerii în zonă mixtă, pentru care regulamentul local de urbanism aferent instituie interdicția utilizării sale pentru comerț en detail în clădiri independente de tip supermarket, hypermarket (big box), mall etc., ce va constitui – în caz de nerevocare a acestei hotărâri – un obstacol în continuarea procedurii de autorizare a lucrărilor de construire a centrului comercial inițiate de Kaufland”, scrie în plângerea prealabilă transmisă de Kaufland prin societatea de avocați Mușat & Asociații.Pe o foarte mare suprafață din terenul Kaufland ar urma să aibă loc organizarea de șantier pentru stația Teilor. Avocații companiei au propus Primăriei trei alte zone pentru organizarea de șantier, pe care le consideră mai ieftine și mai potrivite din punct de vedere social.„Mai exact se vor amplasa un generator cu rezervor de motorină, barăci pentru birouri, sala de mese, dormitoare, se vor amenaja parcări și o zonă de depozitare elemente din beton. Celelalte componente ale organizării de șantier nu sunt pe terenul Kaufland. Considerăm că pentru componentele de pe terenul Kaufland se pot găsi alternative și mai mult, din expertiza noastră tehnică, recomandăm ca acestea să nu fie amplasate chiar la intersecția străzii Eroilor cu strada Cetății, care reprezintă centrul localității Florești. Acestea pot fi amplasate mai retras conform propunerilor noastre. Aceste propuneri vin atât în sprijinul respectării calității vieții cetățenilor din zonă pe timpul șantierului metroului, cât și în sprijinul economiei banului public estimat a fi cheltuit pentru acest proiect”, se mai arată în plângerea prealabilă.Reprezentanții Kaufland consideră că le este încălcat grav dreptul la proprietate. De asemenea, ei susțin că Primăria nu a respectat Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică și că nu a anunțat intenția de a realiza acea hotărâre de Consiliu Local.Reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca spun însă că este neîntemeiată plângerea prealabilă și propun respingerea ei în totalitate. Au arătat lista tuturor dezbaterilor publice care au avut loc și anunțurile prin care au fost anunțate dezbaterile.În ceea ce privește cele trei variante de teren propuse de Kaufland pentru organizarea de șantier, reprezentanții autorităților locale afirmă că în studiul de prefezabilitate au fost puse în discuție și analizate mai multe variante de traseu ale magistralei de metrou și a fost ales traseul optim care apare în Studiul de Fezabilitate.„Variantele de traseu alternative propuse de Kaufland Romania Societate In Comandita vizează în principal aspecte de natură tehnico-economică cu referire strictă la proiectul de dezvoltare propus de societate exclusiv în interesul său, elementele avute în vedere fiind limitate doar la proiectul Kaufland, fără a analiza însă impactul pe care variantele alternative propuse îl vor avea asupra întregului obiectiv de utilitate publică”, au precizat reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.Referitor la încălcarea dreptului de proprietate despre care vorbesc avocații Kaufland, reprezentanții administrației publice locale spun că totul se desfășoară legal.În octombrie anul trecut când proiectul Kaufland a fost discutat în ședința Comisiei de Urbanism a Consiliului Județean, membrii comisiei au precizat că ar fi indicat ca investitorul să facă un studiu pentru a se corela cu traseul trenului și al metroului. Atunci, reprezentanții companiei au afirmat că au aflat despre o posibilă expropriere abia după ce s-a ajuns la al doilea studiu de oportunitate, când ei deja cumpăraseră terenul.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom