Connect with us

Prin Oras

PREGĂTIȚI-VĂ DE ZECE ANI DE MIZERIE ȘI MUNICIPIU BLOCAT: Metroul și trenul metropolitan au primit undă verde de la Guvern

Alex Campian

Published

on

PREGĂTIȚI-VĂ DE ZECE ANI DE MIZERIE ȘI MUNICIPIU BLOCAT: Metroul și trenul metropolitan au primit undă verde de la Guvern

Indicatorii tehnico-economici pentru metroul din Cluj-Napoca au fost aprobați marți de Executiv, a anunțat Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului.Este vorba despre indicatorii tehnico- economici pentru Magistrala de Metrou M 1 de la Cluj Napoca, linia cu 19 staţii şi o lungime de 21 kilometri, având o valoarea totală a investiţiei de 2 miliarde de euro – din care 300 de milioane prin PNRR (pentru lucrări la staţii şi structuri).Termenul de realizare este de 8 ani – după papagalii de la G4 Media și de ZECE ANI conform celor afirmate de purtătorul de cuvânt al Guvernului.”Au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici ai metroului Cluj. Hotărârea de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii ‘Tren metropolitan Gilău-Floreşti-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonţida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: magistrala I de metrou şi tren metropolitan’. Durata de execuţie a investiţiei, circa 10 ani, cu o linie de metrou uşor care include 19 staţii subterane cu un traseu de 21 de kilometri”, a precizat Cărbunaru.Poate citesc și citează corect și ”deontologii” de la G4 Media.Licitaţia pentru execuţie ar trebui lansată anul viitor. Deocamdată nu avem nervii necesari să căutăm și să republicăm toate minciunile și promisiunile despre termene de execuție făcute de către Emil Boc, dar SUBLINIEM faptul că în 16 ani NICI MĂCAR o invetiție nu afost GATA LA TIMP. Ultima mizerie, un drum de legătură cu CREIC de 1,9 kilometri nu s-a realizat în 6 ani, în schimb a costat cât nu costă un tronson echivalent de autostradă.Linia face parte din proiectul ,,Trenului Metropolitan şi Metrou”, sistem de transport care ”taie” Clujul de la Vest la Est. Pentru prima fază a proiectului sunt prevăzute lucrări la structuri pentru secţiunea Sfânta Maria- Europa Unită, 9 staţii şi 7,5 kilometri cu termen de realizare 2026 în timp ce, faza a doua, următoarele 10 staţii pe segmentul Florești – Sf. Maria și Mărăști – Muncii (10 stații, un depou) – 12,6 km.Pe lângă finanţarea europeană, inclusiv PNRR şi cea de la Bugetul de Stat, la realizarea obiectivului va contribui şi Primăria Cluj Napoca, precizează oficialul Guvernului”Guvernul a adoptat astăzi, 28 decembrie 2021, Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenți obiectivului de investiții „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”. Prin obiectivul de investiții menționat se are în vedere construcția unei linii de metrou ușor cu o lungime 21,03 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Amplasamentul este în Județul Cluj, Municipiul Cluj-Napoca și Comuna Florești. Ordonatorul principal de credite este Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, iar beneficiarii sunt UAT Municipiul Cluj-Napoca și UAT Comuna Florești.Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 10.112.816 mii lei, iar finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile (inclusiv PNRR), de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, precum și de la bugetul local al UAT Municipiul Cluj-Napoca și al UAT Comuna Florești, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.” – a declarat oficialul Guvernului.Poveștile cu cai verzi pe pereți ale lui Emil BocPotrivit Notei de Fundamentare a actului normativ, trenurile vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran”.În noiembrie, Ionel Oprea, șeful de proiect al metroului din Cluj, susținea că metroul din Cluj va fi unul ușor, la fel ca cele din Brescia, Genovasau Torino, va fi mai ieftin și va avea o capacitate mai mică de transport decât cele din București sau Budapesta.  Că va avea o lungime totală va fi de 21 de km și durata execuției construcției va ajunge la 128 de luni. Deci, peste 10 ani, aproape 11. Și mai spunea că:”Noi estimăm, pe baza modelului nostru, că, la punerea în funcție, [vor circula] 160 de mii de călători pe zi, în 2030. Azi cea mai aglomerată linie din București duce 190 de mii de călători pe zi”.În iulie Zoltan Coroian, directorul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj, a vorbit, la un post de radio local, despre situaţia metroului clujean, şi dacă aceasta este soluţia viabilă pentru a fluidiza traficul din Cluj-Napoca.„În momentul de faţă, la nivelul miezului zonei metropolitane Cluj, adică municipiul Cluj-Napoca, comunele Floreşti, Baciu, Apahida, până în Gilău, discutăm de o populaţie de peste 500.000 de locuitori. Cu tot cu studenţi, cu tot, ajungem la vreo 550.000.  La aceştia se adaugă încă 40-50.000 de cetăţeni care folosesc zilnic infrastructura din Cluj-Napoca, nu doar pentru tranzit. Mă refer la cei care trec prin aeoroport, care merg la spitale ş.a.Creşterea reală a populaţiei, în ultimii 12 ani, este cam de 5% pe an, la nivelul zonei metropolitane. Asta înseamnă că, în următorii 10-12 ani, probabil vom ajunge la 1 milion de locuitori. Pentru asta trebuie să ne pregătim de acum.Doar în zona metropolitană Cluj şi Bucureşti, populaţia este în creştere, în restul ţării este în descreştere. Problemele în cele două zone sunt altele, totdeauna proiectele trebuie lucrate pentru viitor”.Conform datelor înregistrate în PMUD, pe intrarea vestică din oraș (Calea Florești, la vest de nodul N) se înregistrează în fiecare zi lucrătoare 58.660 de vehicule. Conform măsurătorilor efectuate de către Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, în data de 13 noiembrie 2015, s-a înregistrat un vârf de 74.258 de vehicule pe acest tronson, valoare cu mult superioară oricărei valori înregistrate anterior pe tronsoanele de drumuri naționale și autostrăzi din România. Acest volum de trafic este distribuit pe străzi cu intersecții la nivel și cu cel mult două benzi de circulație pe sens. Axa vest – est prin centrul orașului este pe departe cea mai încărcată axă de transport în comun, pe porțiunea între str. Câmpului și sensul giratoriu din Mărăști. Axa vest – est de transport în comun prezintă pe anumite tronsoane valori de încărcare de aproape 6.000 de pasageri pe oră și sens. Această valoare este limita superioară pentru care se poate asigura transportul în comun cu un mod ”clasic”: autobuz / troleibuz / tramvai care împarte parțial sau total calea de rulare cu cea pentru transport general, și care are intersecții la nivel cu alte axe de transport.Prin urmare, pe axa vest – est circulă, în 24 de ore, 144.000 de oameni cu diverse treburi. Mai punem 16.000 și aflăm de ce avem nevoie de metrou.Bun, veți zice: scăpăm de poluare, de aglomerare șamd. Să vă aduc aminte de declarația viceprimarului Dan Tarcea, cum că în Cluj Napoca există în prezent 210.000 de mașini, iar numărul acestora va ajunge în câțiva ani la 300.000, față de numai 56.000 câte erau în anul 2000. De fapt vorbim despre peste 170.000 de mașini, dintre care peste 136.000 de autoturisme, sunt înmatriculate în Cluj-Napoca. Mai vin studenții cu vreo 20.000 de mașini și ne mai tranzitează orașul (CĂ NU AVEM CENTRURĂ OCOLITOARE ȘI NICI NU O SĂ AVEM, CĂ A FOST SACRIFICATĂ DE BOC PENTRU POVESTEA CU METROUL), vreo 50 – 60.000 de mașini.Hai să zicem ca ei, că avem 210.000 de mașini în care circulă, conform declarațiilor publice doar câte o singură persoană, deci 210.000 de clujeni circulă zilnic, fiecare îmbrăcat în mașina lui, pe axa vest – est. Adică 8750 de clujeni pe oră. La care îi adăugăm pe cei din mijloacele de transport în comun (6000 de persoane pe oră în autobuz, troleibuz, tramvai – conform date PMUD). Adică încă 144.000 de clujejeni pe zi. Rezultă că, au, n-au treabă, 354.000 de clujeni, tot Clujul, e pe drumuri în fiecare zi.Exagerăm, de dragul minciunilor cu care ne umple administrația Boc de peste 16 ani: milioane de parcări (sunt doar 38.000, la cele 210.000 de autoturisme), centruri ocolitoare șamd.Adevărul statistic pe ”mobilitate” în Cluj Napoca este că sunt zeci de mii de clujeni care nu și-au părăsit cartierul NICIODATĂ în viața lor. Sunt Mănăștureni care habar nu au cum arată Mărăștiul (și invers); grigoreștiști care n-au fost în Gheorgheni (și invers), iar pentru cei Dintre Lacuri, Dâmbu Rotund nu există, este o invenție (și invers).Bucureștiul cu zonele limitrofe depășește 2,5 milioane de locuitori (și transportă pe liniile mari doar 190.000 de locuitori pe zi), pe când Cluj Napoca, împreună cu comunele alăturate, care sunt de facto cartiere, la care se mai adaugă studenții, muncitorii navetiști și turiștii, nu trece de 500.000 de locuitori. De unde scoatem 160.000 consumatori pe zi? Mai ales că mașinile proprietate privată, oricât de comunist s-a dovedit Boc în ultimii ani, nu vor putea fi interzise. Mai ales că trebuie să mănânce și restul transportului în comun ceva la gura sa, adică 144.000 de consumatori pe zi. Deci, de unde scoatem 304.000 de clujeni dornici să se dea cu troleul, metroul, busul și tramvaiul?Coroian dădea ca termen de finalizare al metroului anul 2028. Realitatea este că (DEJA) suntem relocați ca finalizare pentru 2032-2033. Ani în care poate o să avem o hală-depozit pentru garnituri pe undeva prin Florești, o gaură-tunel către niciunde și o stație prin capătul Mănășturului, pentru poze, și cam atât. În rest, foarte mult deranj zilnic și perspectiva de faliment bugetar – char dacă Boc ne-a arătat că știe să economisească când nu are pe ce da banii.PS: Era să uit: Trenul metropolitan Cluj este prea scump și nu se justifică, spune inginerul Ionel Oprea, care a condus echipa ce a realizat studiile de fezabilitate pentru metrou și trenul metropolitan.Ori, ce citim în știre? Da, ”tren metropolitan și metrou”, aprobate ca parametri tehnici de către Guvern.Ăștia nici ce rahat mănâncă cu o zi înainte nu-și mai aduc aminte, atâta rahat mănâncă.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom