Începând cu data de 28 ianuarie, o nouă ordonanță guvernamentală oferă românilor posibilitatea de a solicita un buletin provizoriu într-o serie de situații, aducând modificări semnificative OUG 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români.
Conform Ordonanței Guvernului nr. 9/2024, cetățenii pot acum să obțină un document de identitate provizoriu nu doar în cazurile tradiționale, ci și în urma unor schimbări cruciale precum mutarea domiciliului sau modificarea denumirii străzilor.
Modificările propuse aduc o extindere a condițiilor în care se poate emite un buletin provizoriu. Astfel, pe lângă situațiile deja existente, în care acesta putea fi eliberat atunci când solicitantul nu prezenta toate documentele necesare pentru obținerea unui act de identitate, la solicitarea cetățenilor români cu domiciliul în străinătate sau în cazul eliberării unui nou act de identitate la expirarea celui anterior, au fost adăugate și situațiile generate de schimbarea domiciliului sau a denumirii străzii.
Înainte, cartea de identitate provizorie se acorda, printre altele, doar în cazul în care solicitantul nu putea prezenta toate documentele necesare pentru actul de identitate. De asemenea, erau incluse situațiile specifice cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, temporar rezidenți în țară, sau la expirarea termenului de valabilitate a actului anterior, în condițiile în care interveniseră modificări ale numelui sau prenumelui titularului.
Pe lângă aceste schimbări semnificative în ceea ce privește obținerea buletinului provizoriu, ordonanța guvernului mai aduce în atenție și o simplificare a relației cu administrația publică. Astfel, cetățenii români pot acum obține informații referitoare la domiciliile anterioare de la orice serviciu de evidență a persoanelor, nu doar de la domiciliul curent, conform noilor reglementări. Aceasta reprezintă o schimbare semnificativă față de prevederile anterioare, care limitau accesul la astfel de date doar la adresa de domiciliu curent.