Connect with us

Social

Cum va contribui refacerea zonei industriale din nordul Clujului la atingerea țintelor de neutralitate climatică ale municipiului

Stefan Petre

Published

on

Cum va contribui refacerea zonei industriale din nordul Clujului la atingerea țintelor de neutralitate climatică ale municipiului

În perioada 1945-1989, municipiul Cluj-Napoca a fost industrializat intensiv. S-au construit fabrici care produceau de la încălțăminte, faianță și utilaje grele, până la farfurii, abrazive și armături. Majoritatea lor au fost localizate în zona de nord a orașului, dincolo de calea ferată, de-a lungul culoarului Someșului Mic și al afluentului acestuia, pârâul Nadăș.Tranziția spre economia de piață și schimbarea contextului economic internațional au afectat profund industria clujeană, o parte dintre vechile fabrici s-au desființat, altele și-au restrâns activitatea și au închiriat spațiile excedentare către firme mai mici. Au apărut însă și parcuri industriale noi orientate spre tehnologii moderne și industrii creative.
În acest moment, conform analizelor făcute pentru autoritățile locale de urbaniștii care au studiat partea de nord a orașului, zona a devenit mixtă, având în același timp fabrici vechi funcționale și nefuncționale, hale închiriate pentru activități comerciale și alte goale și deteriorate, case vechi și noi, precum și unele blocuri de locuințe ridicate în ultimii ani, tot acest amestec având un aspect eterogen și multe disfuncționalități. Lipsesc aproape total spațiile verzi și spațiile publice comune (parcuri, locuri de joacă, facilități educaționale).Cluj-Napoca se află de peste un deceniu în plin proces de transformare, obiectivul primăriei fiind tranziția spre un oraș modern, european, verde, orientat spre nevoile cetățenilor. Se pune tot mai mult accent pe transportul în comun ca alternativă la mașina personală, pe creșterea spațiilor pietonale și a călătoriilor cu bicicleta, pe extinderea parcurilor și crearea altora noi, pe construirea de creșe, grădinițe și școli, pe un urbanism integrat cu reguli mai stricte, pe înfrumusețarea orașului și crearea unui „liveable city” în care locuitorii să aibă un nivel ridicat de viață.Recent, municipiul a obținut o mare victorie de prestigiu: recunoașterea eforturilor depuse de autorități pentru protejarea mediului de către structurile Uniunii Europene, prin acordarea etichetei misiunii UE pentru orașe inteligente și neutre din punct de vedere climatic. Doar alte 9 orașe din Europa mai au acest statut, toate dorind să devină neutre din punct de vedere a emisiilor de carbon până în 2030.„Aceste zece orașe deschid calea pentru altele care să se apropie mai repede de o tranziție verde și digitală echitabilă și dau un exemplu de creare inclusivă în comun a unei politici la nivel local. În total, la misiunea UE pentru orașe inteligente și neutre din punct de vedere climatic participă 100 de orașe din UE, împreună cu încă 12 orașe din țări asociate la programul Orizont Europa”, afirmă site-ul Comisiei Europene.Primăria Cluj-Napoca are numeroase proiecte finalizate și în derulare care contribuie la aceste obiective: reabilitarea, crearea sau extinderea unor parcuri (Rozelor, Zorilor, Bună Ziua, Est, Feroviarilor, Aurel Vlaicu, Cetățuia), refacerea malurilor Someșului în partea de vest a orașului, scoaterea traficului de pe tot mai multe străzi din centrul orașului, extinderea pistelor de biciclete, realizarea centurii metropolitane și a metroului, încurajarea mașinilor electrice și creșterea flotei de mijloace de transport în comun, instalarea de panouri solare pe clădiri publice și private, izolarea termică a blocurilor de locuințe vechi  și multe altele.De asemenea, normale urbanistice au devenit foarte clare, scopul fiind crearea unor zone mixte moderne, cu trotuare largi, acces facil pentru toată lumea (pietonal, cu căruciorul, cu bicicleta sau cu mașina) și servicii esențiale aflate la mică distanță (idealul fiind „15 minute de mers pe jos”). În acest sens, Soporul va fi un proiect-fanion, devenind primul cartier modern conceput de la zero în România ultimelor trei decenii.În toată această avalanșă de investiții publice, dublate de sumele mari investite de companiile private care ridică aici ansambluri rezidențiale, clădiri de birouri, spații comerciale și hale de producție, se poate observa că partea de nord a orașului este cea mai „defavorizată”, având cele mai mari probleme din punct de vedere urbanistic. Aici s-au anunțat însă în ultimii ani proiecte care o vor schimba radical și o vor aduce la același nivel sau poate chiar peste alte zone ale Clujului.Autoritățile locale și-au asumat câteva obiective majore în partea de nord, foarte utile pentru comunitate: crearea culoarului de mobilitate Oașului-Răsăritului-Câmpul Pâinii, care va decongestiona traficul oferind o alternativă pe axa est-vest, edificarea mai multor poduri peste râul Someș (două dintre ele – Porțelanului și Oașului – fiind deja terminate), reabilitarea liniei de cale ferată și introducerea trenului metropolitan, crearea unei stații de transport intermodal (tren-metrou-autobuz) în zona IRA, plus reamenajarea parcului Armătura care deja a fost finalizată.De asemenea, foarte importantă este și refacerea malurilor Someșului pentru crearea unui culoar verde-albastru, destinat cetățenilor care vor să se plimbe pe jos sau cu bicicleta, cu piste lungi de mai mulți kilometri fără întreruperi și cu păstrarea cât mai intactă posibil a elementelor naturale ale râului, fără construcții care ajung până la maluri sau parcări care generează trafic excesiv în proximitatea râului.Toate acestea sunt cuprinse într-o viziune integrată a primăriei, numită „Masterplan – zona industrială Bulevardul Muncii sud și teritoriile adiacente”. Proiectanții propun pentru zona de nord a orașului un concept mixt, de zone cu industrie ușoară, spații comerciale diverse, ansambluri rezidențiale mari dar și locuințe individuale mici, clădiri de birouri și pentru servicii publice, toate fiind însă bine integrate, cu spații verzi și pietonale mult mai mari decât în prezent, cu acces facil la transportul în comun, cu trasee de plimbare și zone fără mașini, precum și cu o arhitectură mult ma prietenoasă și mai umană decât în prezent, atât ca design cât și ca limită de înălțime.Autoritățile locale clujene au un dialog permanent cu mai mulți investitori privați, care au anunțat proiecte de anvergură în această zonă pentru următorii ani, scopul fiind alinierea acestora la dorințele comunității, pentru a crea aici o zonă frumoasă și bine închegată a Clujului, de care locuitorii să fie mândri în viitor.Dezbaterile publice tot mai dese pe aceste teme, cu implicarea societății civile, sunt foarte utile, atât pentru clarificarea tuturor aspectelor propuse și apariția unor sugestii valoroase, cât și pentru a responsabiliza toate părțile implicate în derularea proiectelor, atât cele publice cât și cele private. Mediul civic clujean are un rol esențial pentru a crea Clujul viitorului, orașul în care nevoile și dorințele tuturor sunt aliniate și în care, după cum spunea primarul, „nimeni nu este lăsat pe dinafară”.

Source link

Facebook Comments Box

Social

Jocurile de noroc, interzise în localitățile cu mai puțin de 15.000 de locuitori

Dani Muresan

Published

on

PNL și PSD au propus inițial un proiect ambițios pentru interzicerea jocurilor de noroc în toate localitățile, însă acesta a suferit modificări semnificative pe parcursul procesului legislativ. Astfel, legea adoptată în plenul Camerei Deputaților permite jocurile de noroc doar în localitățile cu mai mult de 15.000 de locuitori, într-o variantă considerabil mai slabă decât cea inițială. Această formă mai subțire a legii a fost aprobată cu 243 de voturi “pentru”, patru abțineri și lipsa votului a doi deputați.

Potrivit proiectului adoptat, spațiile comerciale care găzduiesc jocuri de noroc, în special cele cu aparate de tip slot machine, trebuie să fie situate în unități administrativ-teritoriale cu o populație de peste 15.000 de locuitori. Operatorii care nu respectă aceste reguli se vor confrunta cu amenzi considerabile, între 10.000 și 200.000 de lei.

Această modificare legislativă a stârnit reacții din partea opoziției, care acuză un presupus “blat” între coaliția de guvernare și industria jocurilor de noroc. Cu toate acestea, susținătorii legii afirmă că este un pas important pentru a proteja comunitățile mai mici de efectele negative ale jocurilor de noroc.

În contextul acestei decizii, în județul Cluj, cele cinci municipii – Cluj-Napoca, Turda, Câmpia Turzii, Gherla și Dej – precum și comunele Florești și Apahida, care depășesc pragul de 15.000 de locuitori, vor putea continua să găzduiască aceste activități de divertisment.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Ziua Internațională a Animalelor Fără Stăpân: Adoptă un câine din Cluj-Napoca și fii parte din schimbare!

Stefania Heinz

Published

on

“Ziua Internațională a Animalelor Fără Stăpân: Adopții și Acțiuni la Cluj-Napoca”

Primăria Municipiului Cluj-Napoca, în colaborare cu Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj-Napoca, marchează Ziua Internațională a Animalelor Fără Stăpân, sărbătorită în data de 4 aprilie, printr-o serie de inițiative menite să promoveze adopțiile de câini fără stăpân.

Edilul Emil Boc subliniază faptul că, la Cluj-Napoca, politica privind câinii fără stăpân este una umană, neadoptându-se măsuri de eutanasie, iar la centrul de adăpost de pe strada Bobâlnei se asigură îngrijirea a sute de câini care așteaptă o nouă familie. Procesul de adopție este gratuit și deschis tuturor celor interesați.

Locuitorii Clujului sunt invitați să participe la Centrul de Tratare și Întreținere Câini fără Stăpân și Animale Abandonate de pe strada Bobâlnei nr. 65, în cadrul unui eveniment care se va desfășura pe parcursul a două zile.

Programul acțiunii este următorul:

  • Joi, 4 aprilie 2024, între orele 10:00 și 20:00
  • Sâmbătă, 6 aprilie 2024, între orele 10:00 și 14:00

Evenimentul va include participarea unor organizații implicate în protecția animalelor, precum și asistență din partea medicilor veterinari ai centrului, care vor oferi sfaturi și informații referitoare la îngrijirea animalelor.

Documentele necesare pentru adopție includ:

  • Act de identitate (carte de identitate / pașaport)
  • Act de proprietate pentru spațiul destinat animalului (CF / contract de vânzare-cumpărare / dovadă a plății impozitului)
  • Adeverință de angajat sau cupon de pensie / dovadă a oricărei alte surse de venit.

Anul trecut, aproape 300 de câini vagabonzi au fost capturați la Cluj-Napoca, iar 90% dintre aceștia au fost deja adoptați, reflectând un interes crescut din partea comunității pentru aceste animale

nevoiase.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Incident scandalos la Mega Image din Cluj: Garanția pe ambalaje ignorată, tinerii trimiși la plimbare cu sticle și PET-uri

Stefan Petre

Published

on

Sistemul de Garanție Returnare (SGR), impus obligatoriu în toate magazinele din România, pare a fi o glumă proastă în practică. Numeroase plângeri au fost înregistrate, evidențiind faptul că nu toate magazinele preiau PET-urile și sticlele marcate cu semnul “Ambalaj cu garanție”, iar acest lucru continuă să fie o problemă nerezolvată.

Recent, un incident de acest fel a fost observat de un reporter de la Știri de Cluj, pe strada Regele Ferdinand, la un magazin Mega Image. Doi tineri au ajuns la casă cu două plase pline cu PET-uri și sticle, însă angajații au reacționat iritat când au fost întrebați despre procedura de returnare a ambalajelor. Un agent de pază a intervenit amabil și a solicitat ajutorul unui angajat pentru a ghida cei doi tineri, care doreau să afle în care dintre cele două containere să introducă ambalajele.

Cu toate acestea, persoana de la casă a declarat că nu are timp, în timp ce o colegă de pe rafturi le-a comunicat ferm că nu vor prelua ambalajele și i-a trimis să încerce la alt magazin. “Nu le preluăm”, a fost răspunsul scurt, fără a oferi alte explicații.

Tinerii ne-au mărturisit că au cumpărat produsele de la Mega Image și au încercat să returneze ambalajele și la magazinul de pe strada Eroilor, unde au primit aceeași reacție dezamăgitoare. De la magazinul de pe Regele Ferdinand au fost trimiși la Carrefour, în zona centrală, cu speranța că acolo vor reuși să returneze ambalajele.

SGR, sistemul de garanție-returnare, presupune reținerea unei garanții de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziționată, sumă ce urmează să fie restituită consumatorilor imediat ce ambalajele folosite sunt returnate în orice magazin din România. Cu toate acestea, se pare că unităților mici nu le este profitabil să gestioneze aceste ambalaje și, prin urmare, refuză să le preia. Această situație ridică întrebări serioase cu privire la eficacitatea și aplicabilitatea reală a sistemului SGR în practică.

Sursa foto: StirideCluj.ro

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite