Connect with us

Social

Cum va contribui refacerea zonei industriale din nordul Clujului la atingerea țintelor de neutralitate climatică ale municipiului

Stefan Petre

Published

on

Cum va contribui refacerea zonei industriale din nordul Clujului la atingerea țintelor de neutralitate climatică ale municipiului

În perioada 1945-1989, municipiul Cluj-Napoca a fost industrializat intensiv. S-au construit fabrici care produceau de la încălțăminte, faianță și utilaje grele, până la farfurii, abrazive și armături. Majoritatea lor au fost localizate în zona de nord a orașului, dincolo de calea ferată, de-a lungul culoarului Someșului Mic și al afluentului acestuia, pârâul Nadăș.Tranziția spre economia de piață și schimbarea contextului economic internațional au afectat profund industria clujeană, o parte dintre vechile fabrici s-au desființat, altele și-au restrâns activitatea și au închiriat spațiile excedentare către firme mai mici. Au apărut însă și parcuri industriale noi orientate spre tehnologii moderne și industrii creative.
În acest moment, conform analizelor făcute pentru autoritățile locale de urbaniștii care au studiat partea de nord a orașului, zona a devenit mixtă, având în același timp fabrici vechi funcționale și nefuncționale, hale închiriate pentru activități comerciale și alte goale și deteriorate, case vechi și noi, precum și unele blocuri de locuințe ridicate în ultimii ani, tot acest amestec având un aspect eterogen și multe disfuncționalități. Lipsesc aproape total spațiile verzi și spațiile publice comune (parcuri, locuri de joacă, facilități educaționale).Cluj-Napoca se află de peste un deceniu în plin proces de transformare, obiectivul primăriei fiind tranziția spre un oraș modern, european, verde, orientat spre nevoile cetățenilor. Se pune tot mai mult accent pe transportul în comun ca alternativă la mașina personală, pe creșterea spațiilor pietonale și a călătoriilor cu bicicleta, pe extinderea parcurilor și crearea altora noi, pe construirea de creșe, grădinițe și școli, pe un urbanism integrat cu reguli mai stricte, pe înfrumusețarea orașului și crearea unui „liveable city” în care locuitorii să aibă un nivel ridicat de viață.Recent, municipiul a obținut o mare victorie de prestigiu: recunoașterea eforturilor depuse de autorități pentru protejarea mediului de către structurile Uniunii Europene, prin acordarea etichetei misiunii UE pentru orașe inteligente și neutre din punct de vedere climatic. Doar alte 9 orașe din Europa mai au acest statut, toate dorind să devină neutre din punct de vedere a emisiilor de carbon până în 2030.„Aceste zece orașe deschid calea pentru altele care să se apropie mai repede de o tranziție verde și digitală echitabilă și dau un exemplu de creare inclusivă în comun a unei politici la nivel local. În total, la misiunea UE pentru orașe inteligente și neutre din punct de vedere climatic participă 100 de orașe din UE, împreună cu încă 12 orașe din țări asociate la programul Orizont Europa”, afirmă site-ul Comisiei Europene.Primăria Cluj-Napoca are numeroase proiecte finalizate și în derulare care contribuie la aceste obiective: reabilitarea, crearea sau extinderea unor parcuri (Rozelor, Zorilor, Bună Ziua, Est, Feroviarilor, Aurel Vlaicu, Cetățuia), refacerea malurilor Someșului în partea de vest a orașului, scoaterea traficului de pe tot mai multe străzi din centrul orașului, extinderea pistelor de biciclete, realizarea centurii metropolitane și a metroului, încurajarea mașinilor electrice și creșterea flotei de mijloace de transport în comun, instalarea de panouri solare pe clădiri publice și private, izolarea termică a blocurilor de locuințe vechi  și multe altele.De asemenea, normale urbanistice au devenit foarte clare, scopul fiind crearea unor zone mixte moderne, cu trotuare largi, acces facil pentru toată lumea (pietonal, cu căruciorul, cu bicicleta sau cu mașina) și servicii esențiale aflate la mică distanță (idealul fiind „15 minute de mers pe jos”). În acest sens, Soporul va fi un proiect-fanion, devenind primul cartier modern conceput de la zero în România ultimelor trei decenii.În toată această avalanșă de investiții publice, dublate de sumele mari investite de companiile private care ridică aici ansambluri rezidențiale, clădiri de birouri, spații comerciale și hale de producție, se poate observa că partea de nord a orașului este cea mai „defavorizată”, având cele mai mari probleme din punct de vedere urbanistic. Aici s-au anunțat însă în ultimii ani proiecte care o vor schimba radical și o vor aduce la același nivel sau poate chiar peste alte zone ale Clujului.Autoritățile locale și-au asumat câteva obiective majore în partea de nord, foarte utile pentru comunitate: crearea culoarului de mobilitate Oașului-Răsăritului-Câmpul Pâinii, care va decongestiona traficul oferind o alternativă pe axa est-vest, edificarea mai multor poduri peste râul Someș (două dintre ele – Porțelanului și Oașului – fiind deja terminate), reabilitarea liniei de cale ferată și introducerea trenului metropolitan, crearea unei stații de transport intermodal (tren-metrou-autobuz) în zona IRA, plus reamenajarea parcului Armătura care deja a fost finalizată.De asemenea, foarte importantă este și refacerea malurilor Someșului pentru crearea unui culoar verde-albastru, destinat cetățenilor care vor să se plimbe pe jos sau cu bicicleta, cu piste lungi de mai mulți kilometri fără întreruperi și cu păstrarea cât mai intactă posibil a elementelor naturale ale râului, fără construcții care ajung până la maluri sau parcări care generează trafic excesiv în proximitatea râului.Toate acestea sunt cuprinse într-o viziune integrată a primăriei, numită „Masterplan – zona industrială Bulevardul Muncii sud și teritoriile adiacente”. Proiectanții propun pentru zona de nord a orașului un concept mixt, de zone cu industrie ușoară, spații comerciale diverse, ansambluri rezidențiale mari dar și locuințe individuale mici, clădiri de birouri și pentru servicii publice, toate fiind însă bine integrate, cu spații verzi și pietonale mult mai mari decât în prezent, cu acces facil la transportul în comun, cu trasee de plimbare și zone fără mașini, precum și cu o arhitectură mult ma prietenoasă și mai umană decât în prezent, atât ca design cât și ca limită de înălțime.Autoritățile locale clujene au un dialog permanent cu mai mulți investitori privați, care au anunțat proiecte de anvergură în această zonă pentru următorii ani, scopul fiind alinierea acestora la dorințele comunității, pentru a crea aici o zonă frumoasă și bine închegată a Clujului, de care locuitorii să fie mândri în viitor.Dezbaterile publice tot mai dese pe aceste teme, cu implicarea societății civile, sunt foarte utile, atât pentru clarificarea tuturor aspectelor propuse și apariția unor sugestii valoroase, cât și pentru a responsabiliza toate părțile implicate în derularea proiectelor, atât cele publice cât și cele private. Mediul civic clujean are un rol esențial pentru a crea Clujul viitorului, orașul în care nevoile și dorințele tuturor sunt aliniate și în care, după cum spunea primarul, „nimeni nu este lăsat pe dinafară”.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Social

Doliu în fotbalul românesc: a murit Emeric Ienei, singurul român care a cucerit Cupa Campionilor Europeni

Alex Campian

Published

on

Emeric Ienei, legendă a fotbalului românesc, omagiu in memoriam

Emeric Ienei, gentlemanul care a dus fotbalul românesc pe culmile Europei

Fotbalul românesc își pleacă astăzi fruntea în fața unei legende. Emeric Ienei, antrenorul care a condus Steaua București spre cea mai mare performanță din istoria sportului românesc – cucerirea Cupei Campionilor Europeni –, s-a stins din viață la vârsta de 88 de ani, la locuința sa din Oradea.

Cu o carieră impresionantă, o eleganță rară și o modestie care i-a înnobilat fiecare gest, Ienei a fost mai mult decât un tehnician – a fost o școală de caracter. De la felul în care vorbea despre fotbal până la respectul arătat adversarilor, fiecare apariție a sa inspira noblețe.

Antrenorul care a făcut istorie la Sevilla

Pe 7 mai 1986, numele lui Emeric Ienei a intrat definitiv în istorie. Sub comanda sa, Steaua București a cucerit Cupa Campionilor Europeni, după o finală legendară cu FC Barcelona, disputată la Sevilla.

După 120 de minute de luptă fără gol, Steaua s-a impus la penaltyuri cu 2-0. Portarul Helmut Duckadam a devenit erou național, apărând toate cele patru lovituri de la 11 metri, iar Ienei a devenit primul – și singurul – antrenor român care a ridicat deasupra capului trofeul suprem al fotbalului european intercluburi.

O viață dedicată performanței și demnității

Născut la 22 martie 1937, în Agrișu Mare, județul Arad, Ienei a fost un mijlocaș defensiv elegant, cerebral, cu 12 selecții la echipa națională. A evoluat peste un deceniu pentru Steaua București, clubul alături de care avea să scrie istorie și ca antrenor.

Ca tehnician, a cucerit șase titluri de campion, patru Cupe ale României, și a condus România la două turnee finale: Campionatul Mondial din Italia (1990) și Euro 2000, ambele încheiate cu calificarea din grupe.

Respectat în țară și peste hotare, Emeric Ienei a fost și selecționer al Ungariei, iar pentru meritele sale excepționale a fost avansat la gradul de general de brigadă în rezervă.

Un destin dublat de dragoste și discreție

În viața personală, Ienei a trăit o poveste de iubire alături de Ileana Gyulai, fosta mare campioană de scrimă, dublu medaliată olimpic. Moartea acesteia, în 2021, l-a afectat profund. În ultimii ani, trăia retras la Oradea, orașul său de suflet, înconjurat de amintiri și de prieteni apropiați.

Ultima sa apariție publică a avut loc în septembrie 2023, la un meci din Cupa României, între FC Bihor și FCSB, unde a fost aplaudat de peste 10.000 de oameni.

„Am avut norocul să lucrez cu cei mai buni jucători ai României. Fără ei, poate că aș fi rămas un anonim”, spunea cu modestie, într-unul dintre ultimele sale interviuri.

O moștenire care nu se va stinge

Emeric Ienei nu a fost doar un antrenor care a câștigat trofee. A fost un formator de caractere, un model de eleganță și un simbol al valorii autentice. Prin el, fotbalul românesc a cunoscut gloria supremă, iar prin amintirea lui va continua să inspire generații.

Astăzi, fotbalul românesc nu pierde doar un mare tehnician, ci un reper moral, un om care a arătat că performanța adevărată se clădește cu muncă, discreție și demnitate.

Dumnezeu să-l odihnească în pace pe Emeric Ienei.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Social

(Video) Bătaie între tinere, în Cluj-Napoca, în noaptea de Halloween! Scene violente surprinse pe stradă

Alex Campian

Published

on

Bătaie între fete pe strada Piezișă din Cluj-Napoca, în noaptea de Halloween

O petrecere de Halloween din Cluj-Napoca s-a transformat într-un adevărat scandal de stradă. Mai multe fete, aflate sub influența alcoolului, s-au luat la bătaie în plină noapte, pe strada Piezișă. Scenele violente au fost filmate și s-au răspândit rapid pe rețelele sociale, stârnind indignare și reacții puternice.

În imagini se observă cum tinerele își împart pumni și picioare, se trag de păr și ajung să se trântească la pământ, în văzul trecătorilor. Una dintre fete este lovită repetat și rămâne cu hainele aproape rupte.

Incidentul a avut loc în jurul orei 01:25, iar polițiștii clujeni au fost alertați la scurt timp, la ora 01:35, de o tânără de 19 ani care a reclamat că a fost agresată. Aceasta a declarat că a fost lovită de o altă persoană necunoscută, pe fondul consumului de alcool. Deși victima a refuzat să depună plângere sau să solicite un ordin de protecție, oamenii legii s-au autosesizat.

„Din primele verificări a reieșit că, între cele două tinere, ar fi izbucnit un conflict verbal care a degenerat într-o altercație fizică. Una dintre fete ar fi fost lovită cu pumnul în zona feței, iar cealaltă ar fi suferit escoriații la nivelul urechii”, au transmis reprezentanții IPJ Cluj.

Polițiștii au deschis o anchetă pentru tulburarea ordinii și liniștii publice și lovire sau alte violențe, urmând să stabilească toate circumstanțele în care a avut loc incidentul.

(Atentie, imagini care va pot afecta emotional!)

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Social

A murit Ryad Almasri, fondatorul Mama Manu – un om iubit și respectat în comunitatea clujeană

Alex Campian

Published

on

Ryad Almasri, fondatorul celebrului lanț de restaurante Mama Manu, s-a stins din viață la vârsta de 65 de ani.

Cunoscut pentru bunătatea și generozitatea sa, Ryad Almasri a fost un om apropiat de oameni, implicat în viața comunității și mereu gata să ajute. Moștenirea sa rămâne vie prin brandul Mama Manu, construit cu pasiune și dedicare alături de echipa și familia sa.

Reprezentanții lanțului de restaurante au transmis un mesaj emoționant:
„Îi vom păstra mereu amintirea vie, cu respect și recunoștință, pentru tot ceea ce a dăruit oamenilor și pentru spiritul cald pe care l-a insuflat în Mama Manu.”

Cei care doresc să își ia rămas bun sunt așteptați vineri, de la ora 15:00, la Cimitirul Islamic din Bonțida, unde va avea loc ceremonia de înmormântare.
Mesaje de condoleanțe pot fi transmise familiei la adresa de e-mail hamude@mamamanu.ro sau la sediul din Str. București nr. 25, Cluj-Napoca.

În semn de respect, toate încasările de astăzi vor fi donate către case de copii, organizații umanitare și persoane aflate în dificultate.

Dumnezeu să îl odihnească în pace!

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom