Connect with us

Sport

Circulația cu bicicleta ar putea fi interzisă sub 16 ani. „Impact negativ în mediul rural. Forțează adolescenții să recurgă la autostop”

Stefan Petre

Published

on

Circulația cu bicicleta ar putea deveni interzisă pentru tinerii sub 16 ani / Foto: Clubul de Cicloturism „Napoca” - Facebook

Actualitate

Tinerilor sub 16 ani li s-ar putea interzice să circule cu bicicleta, printr-un proiect de lege. Astfel, în mediul rural, riscurile privind abandonul școlar sau recurgerea adolescenților la autostop ar putea să crească.

Circulația cu bicicleta ar putea deveni interzisă pentru tinerii sub 16 ani / Foto: Clubul de Cicloturism „Napoca” – Facebook

  Un proiect de lege aflat la Camera Deputaților prevede ca tinerilor din România cu vârste mai mici de 16 ani să li se interzică să folosească bicicleta. Proiectul (PL-x 526/2019) care datează din 2019 viza inițial circulația cu trotinetele electrice, care nu prea era reglementată la acea dată.  Acum, comisia juridică a Camerei Deputaților a adăugat trei amendamente aberante la proiect, în ședința din 7 noiembrie 2023, printr-un „raport preliminar”. Prin acesta se vrea modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, astfel: 
– interzicerea oricărei persoane care nu a împlinit 16 ani, fără nici o excepție, să circule cu bicicleta;
– bicicletele trebuie să aibă tot timpul farul aprins spre față și lumina roșie aprinsă orientată spre spate, chiar și ziua în amiaza mare, pe timp însorit
– toți bicicliștii să fie obligați să poarte oriunde, tot timpul, cască specială de protecție.
CITEȘTE ȘI:
La pedalat 60 km, pe Valea Căpușului! Bicicliștii clujeni verifică starea mediului și dacă sunt deșeuri pe Someș Problema a fost adusă în față de către Radu Mititean, prin Clubul de Cicloturism „Napoca” (CCN): „Nu prin interdicții halucinante la adresa bicicliștilor se promovează sănătatea publică, siguranța rutieră și mobilitatea sustenabilă în România! Comisia juridică și Comisia pentru apărare și ordine publică a Camerei Deputaților au introdus recent, într-un proiect de lege, ce nici nu viza de fapt bicicliștii, o serie de restricții și interdicții șocante la adresa acestora, unice pe continentul european, în gravă discordanță atât cu unele reforme adoptate sau în curs de adoptare pe plan național, cât și cu politicile publice la nivel european de promovare a mobilității sustenabile și a sănătății publice prin încurajarea utilizării bicicletei în scop de transport, recreativ, turistic sau sportiv”, a transmis Clubul de Cicloturism „Napoca”, unde director executiv este Radu Mititean, care deține și funcția de președinte al Federației Bicicliștilor din România.
Bicicleta va fi văzută ca un vehicul periculosDacă aceste amendamente vor fi adoptate, proiectul de lege va avea efecte negative în societatea românească, iar numărul de bicicliști va scădea semnificativ. „O cauză va fi efectul indirect al portretizării ei ca vehicul periculos pentru viața și sănătatea utilizatorilor (din moment ce se impune în toate cazurile utilizare de echipament special de protecție și lumini de avertizare diurnă – deși în nici o țară de pe continentul european nu se impune așa ceva la biciclete). O altă cauză va fi efectul direct al obligării unor milioane de persoane să achiziționeze ”peste noapte” echipament special de protecție, ceea ce va fi tehnic imposibil pentru o perioadă apreciabilă de timp (…) Mai mult, va fi efectul direct definitiv prin interzicerea utilizării bicicletei de către întregi categorii de vârstă, contrar angajamentelor statului român de promovare a mobilității sustenabile și de combatere a sedentarismului. Un impact specific suplimentar negativ va fi în mediul rural, unde se adăugă astfel o cauză suplimentară de abandon școlar și creșterea riscurilor prin forțarea adolescenților de 14-16 ani să recurgă la autostop din moment ce li se interzice circulația cu bicicleta”, se precizează într-un apel CCN, transmis la București pentru a împiedica adoptarea acestui proiect de lege în noua sa formă. 
CITEȘTE ȘI:
3,6 km de piste de biciclete pe Calea Turzii și Observatorului. Emil Boc: „Nu luăm benzi de circulație pentru a crea piste de biciclete” De ce sunt măsurile aberante?Despre interdicția tinerilor cu vârste sub 16 ani de a folosi bicicleta, Radu Mititean a susținut că este o „prevedere halucinantă” care, probabil, ar fi unică în Europa și în lume: „Este un veritabil atentat la sănătatea publică și dezvoltarea armonioasă a tinerei generații într-o epocă în care sedentarismul și supraponderalitatea sunt amenințările cele mai mari la adresa sănătății tinerelor generații în țările mai dezvoltat, inclusiv România”. În ceea ce privește folosirea luminilor în mod constant, Mititean susține că măsura este „nerezonabilă tehnic și mai ales inutilă”:  „Este tehnic aproape imposibil de asigurat energia pentru tot timpul zilei (ar consuma cantități uriașe de baterii sau ar necesita încărcare zilnică a acumulatorilor pentru asemenea lumini și ar genera costuri mari), dar mai ales este o măsură total inutilă, pentru că intensitatea pe care o pot atinge luminile pentru biciclete este mult mai redusă ca cea pentru vehicule motorizate, deci luminile unei biciclete oricum nu sunt vizibile ziua”. CITEȘTE ȘI:
Asigurarea RCA va fi obligatorie și pentru anumite trotinete și biciclete electrice. Victimele trotinetiștilor, despăgubite Iar măsura prin care toți bicicliștii să poarte cască în orice context, Radu Mititean zice că a fost gândită în logica eronată că „nu strică așa o măsură, tot face ea și bine” și susține că raportat la numărul accidentelor rutiere grave în care victimele au avut leziuni la nivelul capului, la fel de bine s-ar putea propune ca toți șoferii, pasagerii și pietonii să poarte cască de protecție. „E indubitabil că ar reduce cu ceva gravitatea unora dintre accidente, dar este evident că este aberant de disproporționat raportul cost-beneficiu și efort social-beneficiu. La fel de aberant este și cu privire la bicicliști! Deplasarea cu bicicleta în scop utilitar sau recreativ este un mod la fel de firesc de deplasare ca mersul pe jos și nu necesită, prin natura ei, purtarea vreunui tip de echipament special, nici de protecție nici de altă natură și nu este asimilabilă, din acest punct de vedere, cu deplasarea cu vreun tip de vehicul motorizat”, a mai explicat Mititean. Citiți monitorulcj.ro și pe Google News 

CITEȘTE ȘI:

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

Florin Piersic strălucește la 89 de ani! Marele actor face senzație pe Cluj Arena

Alex Campian

Published

on

Florin Piersic, unul dintre cei mai iubiți actori români, a făcut senzație luni seara pe Cluj Arena, la derby-ul dintre Universitatea Cluj și CFR Cluj, impresionând prin vitalitate și bunăstare, după problemele recente de sănătate.

Luni, 29 septembrie 2025, Cluj Arena a fost martora unui moment special. Pe fondul derby-ului dintre Universitatea Cluj și CFR Cluj, care s-a încheiat la egalitate, scor 2-2, marele actor Florin Piersic a fost prezent pe stadion, stârnind emoție și aplauze din partea fanilor și spectatorilor.

Ajuns la venerabila vârstă de 89 de ani, Florin Piersic arată remarcabil, surprinzând publicul prin energie și prezență, mai ales după problemele de sănătate pe care le-a traversat în ultima perioadă.

„Un oraș. Un club. Un simbol! Florin Piersic”, au scandat spectatorii, primindu-l pe actor cu căldură și admirație.

Florin Piersic a declarat că se simte mult mai bine acum și că își dorește să depășească pragul de 90 de ani, lăsând totul „în mâinile lui Dumnezeu”. Prezența sa pe stadion a transformat derby-ul într-un eveniment memorabil nu doar pentru iubitorii de fotbal, ci și pentru admiratorii săi.

Momentul a fost unul plin de emoție, iar vedeta cinematografiei românești a demonstrat încă o dată că spiritul său rămâne la fel de puternic ca în tinerețe.

Florin Piersic continuă să inspire românii prin vitalitatea sa, iar apariția sa pe Cluj Arena rămâne un simbol al longevității, pasiunii pentru viață și al legăturii cu publicul.

foto: fcucluj.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Sabrina Voinea, aur strălucitor la Paris! Gimnasta româncă a uimit la Cupa Mondială și a arătat că nu renunță la visul ei!

Alex Campian

Published

on

Sabrina Voinea cu medalia de aur la sol la Cupa Mondială de la Paris

Duminică, în Arena Bercy din Paris, Sabrina Maneca Voinea a scris istorie pentru România: a câștigat medalia de AUR la sol, cu un punctaj fabulos de 13,800.
Rivalele ei au rămas fără replică – rusoaica Angelina Melnikova s-a mulțumit cu argintul (13,400), iar finlandeza Kaia Tanskanen cu bronzul (13,366).

▶️ Sabrina intrase deja în competiție cu prima notă în calificări (13,633), dar azi a urcat spectaculos pe cea mai înaltă treaptă a podiumului.
▶️ Emoțiile au fost uriașe, pentru că Arena Bercy i-a adus aminte de amintiri olimpice dureroase, însă Sabrina și-a învins fricile și a strălucit!

Deși colegele Miruna Botez și Bianca Vișovan nu au prins finala, echipa României a fost puternic susținută de antrenorii Camelia Voinea, Carmen Traicu și Ciprian Crețu, de arbitra Ana Iordache și de kinetoterapeutul Răzvan Spirescu.

Sabrina a arătat că drumul ei în gimnastică nu s-a încheiat!”, a transmis Comitetul Olimpic și Sportiv Român.
Sportiva face parte din proiectul „Țară, țară, vrem campioane!”, coordonat de Mariana Bitang și Octavian Bellu.

Sabrina Voinea cu medalia de aur la sol la Cupa Mondială de la Paris

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

La doar 17 ani, Luca Savu scrie istorie pentru Cluj! Podium spectaculos în Iberian Supercars

Alex Campian

Published

on

Luca Savu, pilot de 17 ani din Cluj, podium în Iberian Supercars

Performanță uriașă pentru motorsportul clujean! Luca Savu, un pilot de doar 17 ani, a reușit să urce pe podium în prestigiosul campionat Iberian Supercars – GT4 / TCR, desfășurat pe circuitul Ricardo Tormo din Valencia.

La volanul unui Aston Martin Vantage AMR GT4, Luca – împreună cu portughezul Henrique Oliveira, coleg în Aston Martin Racing Academy – a terminat pe locul 2 la clasa GT4 Pro și pe 6 la general, dintr-un total impresionant de 45 de mașini.

Rezultatul e cu atât mai spectaculos cu cât echipajul a plecat doar de pe poziția 11 pe grilă, reușind o cursă de recuperare incredibilă.

Mama tânărului pilot a transmis un mesaj emoționant după reușită:
„O bucurie infinită pentru noi! Emoții, eforturi, sacrificii și multă muncă, care de cele mai multe ori se încununează cu succes. Luca a demonstrat din nou că orice este posibil. Împreună cu Henrique au scris o pagină frumoasă în povestea lor, obținând primul podium în Iberian Supercars.”

Această performanță confirmă talentul extraordinar al lui Luca Savu și deschide noi drumuri pentru motorsportul românesc.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom