Connect with us

Sport

Peste 800 de km de drum expres din România, cu contracte de execuție. Secțiunea de 15 km dintre Chețani și Câmpia Turzii, deschisă circulației la început de decembrie

Stefan Petre

Published

on

Autostrada Transilvania, secțiunea Chețani-Câmpia Turzii/Foto: Asociația Pro Infrastructura Facebook.com

Economie

În prezent, potrivit datelor oficiale, România are contracte de infrastructură în execuție pentru mai bine de 800 de km de drum de mare viteză. În scurt timp, secțiunea de 15,7 km de pe Autostrada Transilvania, dintre Chețani și Câmpia Turzii, va fi redată circulației.

Autostrada Transilvania, secțiunea Chețani-Câmpia Turzii/Foto: Asociația Pro Infrastructura Facebook.com

  Chiar dacă ministerul Transporturilor întâmpină dificultăți pe anumite sectoare de autostradă, cum este cazul de pe A3, secțiuna Chiribiș-Biharia, unde contractul pentru proiectare și execuție nu a fost semnat încă, în ciuda atribuirii acestuia constructorului Precon, în total România are semnate contracte de execuție pentru o distanță totală de 800 de km de drum expres.  De altfel, deși nu a fost confirmat oficial, constructorul Strabag-Geiger este focusat pe ultimele lucrări la cei 15,7 km de autostradă (A3) dintre Chețani și Câmpia Turzii, în încercarea de a permite circulația de la 1 Decembrie 2023. România are 800 de km de drum expres în execuțieLa finalul săptămânii trecute, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contracte pentru 60 de kilometri de autostradă: Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș de pe Autostrada Transilvania și primele două segmente pe Sibiu – Făgăraș (A13). Din cei 60 de kilometri, secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș, de pe Autostrada Transilvania, are o distanță de 26 km și va fi realizat de constructorul Erbașu. Durata de proiectare este de 6 luni, iar pentru execuție sunt prevăzute 18 luni. Traseul include 8 poduri, 8 pasaje și 3 viaducte.Ceilalți 34 km reprezintă primele două loturi ale Autostrăzii 13 Sibiu (Boița) – Făgăraș, realizate de constructorul Makyol din Turcia și care va lucra pe toți cei 68 de kilometri dintre Sibiu și Făgăraș. Lotul 1 Sibiu (Boița) – Avrig are o lungime de 14 kilometri, iar lotul 2 Avrig – Mârșa – Arpașu de Jos 20 de kilometri.Odată cu semnarea celor trei contracte pentru secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (A3) și a desemnării constructorului turc, în urma atribuirii contractului, pentru realizarea integrală a Autostrăzii Sibiu-Făgăraș, România are contracte de infrastructură în execuție pentru mai bine de 800 de km de autostradă.  „De astăzi, depășim 800 km de autostradă și drum expres cu contract de execuție lucrări, prin semnarea a încă trei contracte care însumează peste 60 km, dintre care două pentru Autostrada Sibiu-Făgăraș A13 și un contract pentru Autostrada Transilvaniei A3”, nota la finalul săptămânii trecute Irinel Scriosteanu, secretar de stat în ministerul Transporturilor, pe pagina sa de Facebook. Probleme pe A3 pentru secțiunea Chiribiș-Biharia și un lot fără contractTot pe Autostrada Transilvania, pentru secțiunea Chiribiș-Biharia (29 km), CNAIR va semna contractul cu Precon. Deocamdată, însă, atribuirea contractului nu poate fi operată din cauza proceselor pe rol de la rezilierea contractului (2022) cu Trameco, companie din Grupul Selina.„Sunt diverse litigii care vin din urmă. CNAIR a transmis companiei care a câștigat care sunt condițiile, compania urmând să-și facă o analiză internă. Noi nu puteam să ieșim din cadrul legal al licitației. Am transmis aceste lucruri companiei urmând ca ei să ia deciziile potrivite. Cât de repede cu atât mai bine”, a declarat recent ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. La mijlocul lunii noiembrie, contestația la licitația pentru segmentul Chiribiș-Biharia, de pe A3, a fost respinsă de Curtea de Apel București. CNAIR va semna contractul cu câștigătorul licitației Precon, desemnat în vara acestui an, însă numai după soluționarea litigiilor în urma rezilierii contractului cu Trameco. Licitația pentru viaductele din județul Cluj, în „prelungiri”Singurul segment din Autostrada Transilvania fără contract rămâne secțiunea ce include și tunelul Meseș (Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău). Lansată inițial în noiembrie 2020, licitația pentru segmentul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău al Autostrăzii Transilvania (A3) intră în prelungiri. Astfel, termenul final pentru evaluarea ofertelor la contractul pentru secțiunea Poarta Sălajului – Nușfalău (A3), cel mai mare contract pentru un lot de autostradă scos la licitație până acum, a fost prelungit de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere până pe 29 decembrie 2023. În aceste condiții, contractul pentru lucrări, finanțat din PNRR, urmează să fie semnat abia anul viitor. CITEȘTE ȘI: 
Cel mai dificil lot al Autostrăzii Transilvania Cluj – Oradea intră în prelungiri. Termen extins pentru evaluarea ofertelor de realizare a peste 40 km de autostradăConsiderat drept cel mai dificil lot de pe A3 Cluj – Oradea, secțiunea de 41 de km a Autostrăzii Transilvania, care include și Tunelul Meseș, avea estimat un termen de realizare de 6 ani și jumătate.Lotul Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada Transilvania ar putea fi terminat în primăvara anului 2025, dar fără viaductele de 3,2 km de la Nădășelu și Topa Mică. din județul Cluj. Din Cluj la Târgu Mureș, pe Autostrada Transilvania În toamna acestui an, pe tronsonul Chețani–Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania (A3) se înregistra cel mai bun progres dintre toate loturile de autostradă din țară. În prezent, potrivit reprezentanților Asociației Pro Infrastructura (API), lucrările la secțiunea de 15,7 km se apropie de etapa finală, cu șanse reale de inaugurare de Ziua Națională a României, cu 9 luni înainte de termenul contractual (august 2024).În condițiile în care iarna și-a intrat în drepturi, circulația pe cei 15 km de autostradă ar putea fi deschisă pănă la finalul anului, pe parcursul lunii decembrie. Recent, a fost deschis circulației și pasajul rutier peste A3, dintre Câmpia Turzii și Luna.Tronsonul Chețani-Câmpia Turzii este singura bucată lipsă din autostrada Transilvania dintre Târgu Mureș și Cluj-Napoca. Odată finalizat lotul Chețani – Câmpia Turzii mașinile pot circula neîntrerupt pe Autostrada Transilvania.Citiți monitorulcj.ro și pe Google News

CITEȘTE ȘI:

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Sport

Dragoș Tuluc, minunea din Cluj care a cucerit raliurile României la doar 16 ani

Alex Campian

Published

on

Pilotul clujean Dragoș Tuluc, triplu campion național la doar 16 ani, în Campionatul Național de Raliuri 2025

Performanță de excepție pentru motorsportul românesc: Dragoș Tuluc, un adolescent din Cluj-Napoca, a devenit triplu campion național la doar 16 ani. Tânărul pilot, legitimat la AMC Driving Academy, a dominat sezonul 2025 din Campionatul Național de Raliuri, alături de copilotul său, Aurelian Hanea.

Triplu campion în primul sezon complet

Tuluc a impresionat în trei competiții distincte — Suzuki Swift Cup, clasa RO6 și categoria debutanți — unde a reușit câte cinci victorii din opt etape. Rezultatele l-au transformat în cel mai tânăr pilot care reușește o asemenea performanță în România.

În clasamentul dedicat piloților sub 26 de ani, echipajul Tuluc-Hanea a încheiat pe locul al treilea, depășind rivali cu experiență și mașini mult mai puternice.

Talent, disciplină și un mentor cu experiență

Dragoș Tuluc spune că succesul s-a datorat pasiunii și muncii susținute, dar și experienței copilotului său:

„A fost un an incredibil. Am învățat enorm de la fiecare cursă și de la echipa care m-a susținut. Nu m-am gândit la trofee, ci la cum să devin mai bun de la o etapă la alta”, a spus tânărul campion.

La rândul său, Aurelian Hanea, copilot și antrenor, consideră că performanța lui Dragoș este dovada seriozității și profesionalismului promovate de AMC Driving Academy:

„Aceste rezultate sunt rodul muncii în echipă și al unei pregătiri riguroase. Pentru noi, este o confirmare că investiția în tineri talentați dă roade.”

Cu o maturitate sportivă impresionantă, Dragoș Tuluc promite să fie una dintre revelațiile raliurilor românești din următorii ani.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Sport

Clujencele au adus României titlul balcanic la gimnastică ritmică, la Belgrad

Alex Campian

Published

on

Echipa CSM Cluj la gimnastică ritmică, campioană balcanică la Belgrad 2025

România a devenit campioană balcanică pentru al treilea an consecutiv la gimnastică ritmică, în cadrul competiției desfășurate între 17 și 19 octombrie, la Belgrad, Serbia. În clasamentul final, țara noastră a fost urmată de Grecia și Serbia.

Reprezentativa României a fost alcătuită din șase sportive, dintre care trei provin de la CSM Cluj: Izabela Petean, Maia Metea și Teodora Potfălean. Lotul a fost completat de Francesca Tătar și Maria Prodan, de la CSM Arad, și Elisabeta Corduneanu, de la CSS Unirea Iași.

Performanțele clujencelor au fost esențiale în cucerirea titlului balcanic. Maia Metea a obținut patru medalii: aur cu echipa României, aur în finala de la Măciuci, bronz în finala de la Minge și argint pe echipe Prejunioare, alături de sportiva din Iași.
Izabela Petean a urcat de patru ori pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, câștigând aurul cu echipa României, la finalele de la Cerc și Minge, precum și la echipe Children, împreună cu sportiva din Arad.

„Mulțumim părinților care au susținut financiar participarea sportivelor noastre la această Balcaniadă. Continuăm să muncim și sperăm în orice sprijin posibil, care ar fi mai mult decât binevenit”, au transmis reprezentanții CSM Cluj-Napoca.

Echipa tehnică a sportivelor clujene este formată din antrenoarele Adriana Gîrbă, Corina Lupu și Magdalena Pintea, coregrafii Radu Grecov și Ariana Marcu, iar kinetoterapeutul Horațiu Ghejan.

Izabela Petean de la CSM Cluj, medaliată cu aur la gimnastică ritmică, Belgrad 2025

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

(Video) Bazinul olimpic „David Popovici” din Cluj-Napoca prinde contur: primul construit în România în ultimii 30 de ani

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca se apropie de inaugurarea primului bazin olimpic destinat competițiilor internaționale construit în România în ultimele trei decenii. Complexul, care îi va purta numele campionului mondial și olimpic la natație David Popovici, este programat să fie finalizat până la mijlocul anului viitor.

Lucrările avansează rapid la Complexul de Natație „David Popovici”, structură ajungând deja la 90%. În prezent, echipele de constructori lucrează la pereții exteriori, prevăzuți să fie realizați din sticlă, urmând ca apoi să fie finalizate finisajele interioare.

Complexul de natație se întinde pe o suprafață de peste 10.000 de metri pătrați și are trei etaje. Pe lângă zona sportivă, acesta va include o secțiune de agrement cu locuri de plajă, un parc și 140 de locuri de parcare. În interior, cele trei bazine încep să prindă formă:

  • Bazinul principal, de dimensiuni olimpice, destinat competițiilor internaționale.

  • Bazinul pentru sărituri.

  • Bazinul special pentru inițiere.

Pentru spectatori va fi amenajată o tribună cu o mie de locuri, iar atât bazinul de înot, cât și cel de sărituri vor fi omologate de Federația Internațională de Natație, pregătite să găzduiască evenimente de nivel mondial.

Sursa video:  Youtube – @sergiupnt

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom