Economie
În prezent, potrivit datelor oficiale, România are contracte de infrastructură în execuție pentru mai bine de 800 de km de drum de mare viteză. În scurt timp, secțiunea de 15,7 km de pe Autostrada Transilvania, dintre Chețani și Câmpia Turzii, va fi redată circulației.
Autostrada Transilvania, secțiunea Chețani-Câmpia Turzii/Foto: Asociația Pro Infrastructura Facebook.com
Chiar dacă ministerul Transporturilor întâmpină dificultăți pe anumite sectoare de autostradă, cum este cazul de pe A3, secțiuna Chiribiș-Biharia, unde contractul pentru proiectare și execuție nu a fost semnat încă, în ciuda atribuirii acestuia constructorului Precon, în total România are semnate contracte de execuție pentru o distanță totală de 800 de km de drum expres. De altfel, deși nu a fost confirmat oficial, constructorul Strabag-Geiger este focusat pe ultimele lucrări la cei 15,7 km de autostradă (A3) dintre Chețani și Câmpia Turzii, în încercarea de a permite circulația de la 1 Decembrie 2023. România are 800 de km de drum expres în execuțieLa finalul săptămânii trecute, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contracte pentru 60 de kilometri de autostradă: Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș de pe Autostrada Transilvania și primele două segmente pe Sibiu – Făgăraș (A13). Din cei 60 de kilometri, secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș, de pe Autostrada Transilvania, are o distanță de 26 km și va fi realizat de constructorul Erbașu. Durata de proiectare este de 6 luni, iar pentru execuție sunt prevăzute 18 luni. Traseul include 8 poduri, 8 pasaje și 3 viaducte.Ceilalți 34 km reprezintă primele două loturi ale Autostrăzii 13 Sibiu (Boița) – Făgăraș, realizate de constructorul Makyol din Turcia și care va lucra pe toți cei 68 de kilometri dintre Sibiu și Făgăraș. Lotul 1 Sibiu (Boița) – Avrig are o lungime de 14 kilometri, iar lotul 2 Avrig – Mârșa – Arpașu de Jos 20 de kilometri.Odată cu semnarea celor trei contracte pentru secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș (A3) și a desemnării constructorului turc, în urma atribuirii contractului, pentru realizarea integrală a Autostrăzii Sibiu-Făgăraș, România are contracte de infrastructură în execuție pentru mai bine de 800 de km de autostradă. „De astăzi, depășim 800 km de autostradă și drum expres cu contract de execuție lucrări, prin semnarea a încă trei contracte care însumează peste 60 km, dintre care două pentru Autostrada Sibiu-Făgăraș A13 și un contract pentru Autostrada Transilvaniei A3”, nota la finalul săptămânii trecute Irinel Scriosteanu, secretar de stat în ministerul Transporturilor, pe pagina sa de Facebook. Probleme pe A3 pentru secțiunea Chiribiș-Biharia și un lot fără contractTot pe Autostrada Transilvania, pentru secțiunea Chiribiș-Biharia (29 km), CNAIR va semna contractul cu Precon. Deocamdată, însă, atribuirea contractului nu poate fi operată din cauza proceselor pe rol de la rezilierea contractului (2022) cu Trameco, companie din Grupul Selina.„Sunt diverse litigii care vin din urmă. CNAIR a transmis companiei care a câștigat care sunt condițiile, compania urmând să-și facă o analiză internă. Noi nu puteam să ieșim din cadrul legal al licitației. Am transmis aceste lucruri companiei urmând ca ei să ia deciziile potrivite. Cât de repede cu atât mai bine”, a declarat recent ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. La mijlocul lunii noiembrie, contestația la licitația pentru segmentul Chiribiș-Biharia, de pe A3, a fost respinsă de Curtea de Apel București. CNAIR va semna contractul cu câștigătorul licitației Precon, desemnat în vara acestui an, însă numai după soluționarea litigiilor în urma rezilierii contractului cu Trameco. Licitația pentru viaductele din județul Cluj, în „prelungiri”Singurul segment din Autostrada Transilvania fără contract rămâne secțiunea ce include și tunelul Meseș (Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău). Lansată inițial în noiembrie 2020, licitația pentru segmentul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău al Autostrăzii Transilvania (A3) intră în prelungiri. Astfel, termenul final pentru evaluarea ofertelor la contractul pentru secțiunea Poarta Sălajului – Nușfalău (A3), cel mai mare contract pentru un lot de autostradă scos la licitație până acum, a fost prelungit de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere până pe 29 decembrie 2023. În aceste condiții, contractul pentru lucrări, finanțat din PNRR, urmează să fie semnat abia anul viitor. CITEȘTE ȘI:
Cel mai dificil lot al Autostrăzii Transilvania Cluj – Oradea intră în prelungiri. Termen extins pentru evaluarea ofertelor de realizare a peste 40 km de autostradăConsiderat drept cel mai dificil lot de pe A3 Cluj – Oradea, secțiunea de 41 de km a Autostrăzii Transilvania, care include și Tunelul Meseș, avea estimat un termen de realizare de 6 ani și jumătate.Lotul Nădășelu – Zimbor de pe Autostrada Transilvania ar putea fi terminat în primăvara anului 2025, dar fără viaductele de 3,2 km de la Nădășelu și Topa Mică. din județul Cluj. Din Cluj la Târgu Mureș, pe Autostrada Transilvania În toamna acestui an, pe tronsonul Chețani–Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania (A3) se înregistra cel mai bun progres dintre toate loturile de autostradă din țară. În prezent, potrivit reprezentanților Asociației Pro Infrastructura (API), lucrările la secțiunea de 15,7 km se apropie de etapa finală, cu șanse reale de inaugurare de Ziua Națională a României, cu 9 luni înainte de termenul contractual (august 2024).În condițiile în care iarna și-a intrat în drepturi, circulația pe cei 15 km de autostradă ar putea fi deschisă pănă la finalul anului, pe parcursul lunii decembrie. Recent, a fost deschis circulației și pasajul rutier peste A3, dintre Câmpia Turzii și Luna.Tronsonul Chețani-Câmpia Turzii este singura bucată lipsă din autostrada Transilvania dintre Târgu Mureș și Cluj-Napoca. Odată finalizat lotul Chețani – Câmpia Turzii mașinile pot circula neîntrerupt pe Autostrada Transilvania.Citiți monitorulcj.ro și pe Google News
CITEȘTE ȘI:
Source link