Connect with us

Turda

TurdaNews – TRANSAVIA aduce argumente și date clarificatoare cu privire la controversele legate de mirosul din Cluj

Calin Roman

Published

on

TurdaNews - TRANSAVIA aduce argumente și date clarificatoare cu privire la controversele legate de mirosul din Cluj

Referitor la informațiile apărute în spațiul public despre disconfortul olfactiv semnalat de cetățenii din Cluj, amintim că în data de 29.08.2023 domnul Alin Tișe, Președintele Consiliului Județean Cluj, a declarat la un post local de radio:
„Ca autoritate publică județeană, îmi fac datoria să-mi cer iertare clujenilor pentru miros. Aș vrea să-i informez că, încă din data de 23 august, am sesizat Agenția de Mediu pentru a verifica exact cauza acestui miros și pentru a se dispune măsuri de remediere. Consiliul Județean Cluj a aplicat penalizări și a solicitat acestor instituții luarea de măsuri”[1]. Totodată, după cum menționează în informare de presă trimisă, marţi, 4 septembrie 2023, de Prefectura Cluj, preluată de Agerpres[2], „În baza sesizărilor privind mirosurile, primite începând din 25-26 august, de la locuitorii cartierelor Mărăști, Dezmir, Gheorghieni și Someșeni, au avut loc în repetate rânduri controale de specialitate”.
Cronologia acestor declarații indică clar și fără dubii faptul că situația din Cluj a apărut înainte de acțiunea de fertilizare pe care compania noastră a început-o în data de 28 august 2023. Amintim, totodată că astfel de acțiuni de fertilizare au avut loc anual de mai bine de 11 ani, fără să existe reacții similare.
„Datele nu mint! Sunt clare și incontestabile. Mirosul neplăcut din Cluj a apărut înainte ca noi să începem fertilizarea la ferma din Aiton. Ar fi de dorit ca autoritățile competente investigheze unde este buba care s-a spart și miroase. Să își caute cu atenție sursa reală a poluării, pentru că noi vom aplica măsurile recomandate de autorități și vom finaliza fertilizarea solului cu îngrășământ organic, dar problema mirosului neplăcut din Cluj va persista atâta timp cât cauza reală rămâne în umbră ”, spune dr. ing. Ioan Popa, Președinte și Fondator TRANSAVIA.

În ceea ce privește practicile noastre agricole din comuna Aiton, dorim să aducem câteva clarificări importante.
În ceea ce privește mirosurile neplăcute menționate, regretăm disconfortul olfactiv semnalat de cetățeni din comuna Aiton și îi asigurăm că am luat și luăm întotdeauna măsuri pentru a minimiza impactul acestuia. Compania noastră cooperează cu autoritățile și oferă transparență în privința practicilor agricole și a impactului asupra mediului, desfășurându-și toate activitățile agricole în conformitate cu reglementările și normele emise de autoritățile locale și naționale competente. Astfel, în data de 24 august 2023, am trimis o adresă de informare către Primăria Comunei Aiton cu privire la faptul că în începând cu 28.08.2023 compania noastră va distribui îngrășământ natural pe terenul femei situat în extravilanul al comunei.
Suntem conștienți de impactul pe care îl pot avea practicile agricole asupra sănătății oamenilor și mediului înconjurător și de aceea utilizăm în fermele noastre vegetale cât de mult posibil îngrășământ organic mai prietenos cu mediul pentru cultivarea cerealelor necesare hrănirii puilor noștri și intervenim doar fazal cu produse de sinteză pentru care respectam cu strictețe legislația privind cantitățile admise în administrare pe soluri/culturi conform celor mai bune tehnici aplicabile.
„Cu toții vrem o mâncare cât mai naturală și sănătoasă, iar folosirea îngrășământului natural organic în agricultură este un pas important pentru a asigura acest lucru. Chiar dacă la nivel local, izolat, poate apărea temporar un disconfort olfactiv în timpul procesului de fertilizare cu îngrășământ organic, trebuie să luăm în considerare beneficiile pe termen lung pe care le aduce această practică pentru sănătatea tuturor, la fel cum se întâmplă peste tot în Uniunea Europeană. Oriunde mergeți în vacanțe, pe lângă zone agricole, fie că e Franța, Germania, Austria, simțiți miros atunci când se fertilizează. Dar acolo nu comentează nimeni pentru că e o practică înțeleasă, acceptată și promovată pentru beneficiile sale ecologice. Aceste mirosuri „de țară”, care apar izolat, local, deși neplăcute, sunt un compromis mic în comparație cu beneficiile pe care le aduce utilizarea îngrășământului organic pentru sănătatea noastră și a mediului înconjurător”, adaugă dr. ing. Ioan Popa, Președinte și Fondator TRANSAVIA.

Folosim într-o manieră sustenabilă și ecologică îngrășământ natural organic provenit din amestec de dejecții de pui cu așternut uzat, conform studiului agrochimic al companiei și planurilor de fertilizare, în doza recomandată de normele de Bune Practici Agricole, în funcție de tipul de cultură. Amintim că gunoiul provenit de la păsări are umiditatea cea mai redusă din întreaga categorie (față de ovine, bovine etc.), diminuând astfel intensitatea mirosului. În plus, amestecul de dejecții cu așternut uzat stă la stabilizat, conform Codului de Bune Practici Agricole, 6 luni, timp în care procesele biologice care au loc în interiorul deponiei de dejecții distrug eventualii agenți patogeni, iar concentrațiile de amoniac și hidrogen sulfurat scad în limite care nu afectează sănătatea oamenilor.
Suntem angajați într-un proces continuu de îmbunătățire a practicilor noastre pentru a minimiza impactul asupra calității aerului și de aceea colaborăm cu laboratoare acreditate. Probele noastre pentru amoniac și hidrogen sulfurat, prelevate zilele acestea prin metode instrumentale sunt în lucru la laboratorul ALS Romania din Ploiești, acreditat RENAR, urmând ca rezultatele să ne parvină la începutul săptămânii viitoare. Aceste rezultate vor veni în completarea celor obținute de laboratorul mobil al Agenției pentru Protecția Mediului Cluj în perioada 4-6 septembrie, din prelevarea de mostre de la ferma vegetală și la depozitul acesteia din satul Rediu, care au indicat faptul că nivelul hidrogenului sulfurat (H2S) a fost sub limita admisă, însă valorile măsurate pentru amoniac (NH3) au fost peste nivelul admis, respectiv 0,1421mg/m3 în cazul fermei și, respectiv de 0,1171mg/m3 la depozit (valoarea maximă admisă: 0,100mg/m3). Continuăm să monitorizăm cu atenție, vom aplica măsurile recomandate de autorități, fiind determinați să acționăm ferm pentru a îmbunătăți procedurile interne astfel încât să prevenim pe viitor astfel de situații. Totodată, așteptăm rezultatele analizelor efectuate pe probele de sol și de dejecții prelevate de OSPA împreună cu APIA și Direcția pentru Agricultură. Iar conform informațiilor publice, auto-laboratorul mobil de la APM Bacău va fi relocat în proximitatea fermei vegetale din satul Rediu, comuna Aiton. Menționăm că acest auto-laborator este dotat cu stație meteo și urmărește agenți poluanți rezultați din procese de ardere, instalații de ardere, care însă nu sunt specifici activității noastre.
[1] https://ziarulfaclia.ro/miroase-urat-la-cluj-napoca/
[2] https://www.agerpres.ro/social/2023/09/05/cluj-prefectura-a-instituit-o-celula-de-criza-pentru-identificarea-sursei-mirosurilor-din-mai-multe-localitati–1164486

Source link

Facebook Comments Box

Turda

Salina Turda se mărește cu încă 10.000 de metri pătrați, adăugând o nouă mină echipată cu 5 lifturi panoramice, un râu artificial și alei suspendate pentru o experiență inedită.

Diana Petrescu

Published

on

O nouă mină de 10.000 de metri pătrați va fi deschisă în curând pentru turiști. Este vorba despre Mina Iosif, care va include 5 lifturi panoramice, un râu artificial și mai multe alei suspendate. Cu o investiție de peste 25 de milioane de euro, autoritățile locale estimează că numărul turiștilor va fi dublat.

Mina Iosif, cunoscută și sub numele de Sala Ecourilor, a fost o sursă majoră de sare în zonă timp de 150 de ani.

„În prezent, mina poate fi vizitată doar de la nivelul balconului. Mina Iosif are o formă de clopot, a fost exploatată din 1740 și are o adâncime de 115 metri”, explică Mădălina Craiu, ghid la Salina Turda, pentru digi24.ro.

Lucrările de extindere sunt programate să înceapă anul viitor și vor dura doi ani, conform autorităților.

„Se va extinde pe aproximativ 10.000 de metri pătrați, iar finanțarea este estimată la 25,5 milioane de euro. Noua salină ar putea dubla numărul de vizitatori, atingând, conform estimărilor noastre, între 1,2 și 1,5 milioane de turiști anual”, a declarat Cristian Matei, primarul orașului Turda.

Reprezentanții Salinei Turda au anunțat revenirea la programul de toamnă pentru vizitatori. Astfel, obiectivul turistic va fi deschis zilnic între orele 9:00 și 17:00, cu ultima intrare permisă la ora 16:00.

„Toamna a sosit, iar școala începe!

Cu amintiri dragi din vara minunată care s-a încheiat, vă informăm că programul Salinei Turda, cel mai îndrăgit obiectiv turistic, va reveni la intervalul orar 09:00 – 17:00, cu ultimul acces în subteran la ora 16:00.

Vă așteptăm în continuare, zilnic, pentru momente de neuitat și experiențe fantastice!” au transmis oficialii Salinei.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Locuri de vizitat in Romania

FOTO – Lacul sărat din Cluj unde te poți scălda gratuit! Este o adevărată comoară, iar acum a fost curățat

Diana Petrescu

Published

on

Lacul Tarzan din Turda, un lac cu apă sărată renumit pentru proprietățile sale curative, a fost modernizat recent. Cu toate acestea, accesul rămâne gratuit, oferind astfel tuturor șansa de a beneficia de această comoară naturală.

La Turda, era de ceva vreme ”băltoaca”, extrem de sărată, dar abandonată de autorități, mai ales ca era ștrandul municipal lângă, cu taxă, și lacul ‘Tarzan’, cu acces general. Totuși, Tarzanul e mai pe nebuneală, aici pensionarii vor, firesc, liniște.

Lipseau dușuri, coșuri de gunoi, wc, foișoare, bănci, pontoane solide, nu improvizații, curățenie, gărdulețe care să delimiteze clar locurile de șezut de parcare.

În urma unui proiect câștigător de bugetare participativă, cu voturi online, dar mai ales offline, seniorii din toată țara se bucură de balta sărată, foarte sănătoasă pentru piele. Și nu doar ei, erau și destui copii din zonă si de vorbit se auzea în trei limbi, română, maghiară ori români. Lacul e decolmatat și mai adânc, curățenia exemplară, iar sarea, oricât de bună e ea, nu mai irită după ce te speli bine. Plus că nămolul în care ne distrăm constant vine mai ușor jos. Toaleta e de bun simt, mai ales când ai copii. Aș merge, dacă e buget, pe toaletă cu spălare automată, nu wc ecologic. Plus că aș mai pune explicații despre sărătura unde suntem, de ce e arie naturală protejată, iar mașinile le-aș muta si mai departe față de gărdulețul actual”, a explicat activistul Octavian Dohotaru.

Acesta a spus că proiectele de bugetare participativă ar trebui extinse.

Se pot face mult mai multe prin bugetare participativă si astfel de exemple să se multiplice cât mai tare, dar mai ales în adâncime. Discutăm cum putem face asta mâine, luni, ora 18, La Terenuri, în amfiteatrul cerut de mediul asociativ, alături de civici și candidați la alegerile locale. Mă bucur să moderez discuția de mâine, din partea Asociației Societatea OrganizatăSustenabil SOS, la invitația Consiliului Civic Local.

Mă bucur că am impulsionat introducerea bugetării participative în RO. Am ținut doar sa arăt un exemplu simplu, light, de vacanță, dar de care beneficiază anual zeci de mii de români, din vizita de azi la băi, pentru a arăta că merită revitalizat procesul la noi”, a mai spus Dohotaru.

Implicarea Directă a Comunității în Prioritizarea Cheltuielilor Locale: Bugetarea Participativă

Facebook Comments Box
Continue Reading

Info

România Primește Trei Avioane F-16 Achiziționate din Norvegia, Staționate la Baza Aeriană Câmpia Turzii

Stefan Petre

Published

on

România Primește Trei Aeronave F-16 Fighting Falcon Achiziționate din Norvegia, Aterizate la Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii

Trei aeronave F-16 Fighting Falcon achiziționate de România din Norvegia au aterizat vineri, în Baza 71 Aeriană „General Emanoil Ionescu”, de la Câmpia Turzii, potrivit MApN

Prin executarea apărării spațiului aerian național/NATO, pe timp de pace și în situații de criză, achiziția noului lot de avioane F-16 Fighting Falcon și a pachetului de bunuri și servicii aferent va asigura creșterea securității României prin intermediul Serviciului de Luptă Permanent – Poliție Aeriană (SLP-PA), sub comanda NATO.

Prin sosirea graduală, pe parcursul acestui an și a celui viitor, a celor 32 de aeronave multirol F-16 Fighting Falcon, care vor înzestra încă două escadrile ale Forțelor Aeriene, România își consolidează capabilitățile de apărare aeriană la un nivel adaptat provocărilor de securitate din regiune. Aceste aeronave vor avea un rol important în menținerea unei posturi aliate credibile de apărare și descurajare a oricărei agresiuni pe flancul estic și, la fel de important, vor asigura tranziția pentru forțele noastre aeriene către era generației a V-a – înzestrarea cu aeronavele F-35, a declarat ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr.

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 20 aeronave F-16 achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

Această este a doua serie de trei aeronave F-16 achiziționate de România de la Regatul Norvegiei și a pachetului de bunuri și servicii aferent, prima fiind recepționată la finalul lunii noiembrie 2023, în Baza 86 Aeriană „Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” de la Borcea.

Conform Concepției de realizare graduală a capabilității de apărare aeriană, în cadrul programului „Avion multirol al Forțelor Aeriene”, Guvernul României a atribuit Guvernului Regatului Norvegiei contractul de achiziție a 32 de aeronave F-16, cu suport logistic inițial și a unui a pachet de bunuri şi servicii complementar (de la Guvernul Statelor Unite ale Americii). Avioanele vor fi livrate în stare operațională, resursa disponibilă a acestora asigurând operarea lor pentru o perioadă de tranziție, de minimum 10 ani, către avioanele de generația a V-a, ceea ce face ca achiziția avioanelor de luptă norvegiene să reprezinte, în fapt, un transfer de capabilitate între două țări NATO aliate.

Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație (M6.X) cu avioanele F-16 din prima escadrilă, intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române. Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare pentru efectuarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin compania Aerostar Bacău.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite