Connect with us

Prin Oras

Indicele Gargară, sau amintiri despre metroul lui Boc

Alex Campian

Published

on

Ce bine-mi pare c-ați luat țeapă!

Să luăm realizările “investiţionale” ale guvernărilor Boc şi să le transpunem în metri de autostradă. Indicele Autostradă, un fel de Big Mac Index. Sau Indicele Gargară.Guvernările lui Boc au înaintat cu 62 de metri de autostradă pe zi. Că să-şi fi onorat întreaga gargară electorală (de1.000 de kilometri de autostradă), Emil Boc ar fi trebuit să stea la guvernare încă vreo 44 de ani (cu tot cu sâmbete, duminici, sărbători legale şi punţi de relaxare între aceste sărbători legale – adică 365 de zile pline).Investițiile record în infrastructura rutieră din România, promise în guvernările lui Boc, s-au concretizat în 53 de kilometri de autostradă și circa 630 de kilometri de drumuri naționale reabilitați, în condițiile în care bugetele de investiții ale Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (cum se numea CNAIR pe atunci) au însumat, numai în 2009 și 2010, circa 3,4 miliarde de euro în total.Conform datelor raportate, în 2009, sub mandatul la Transporturi al lui Radu Berceanu, s-au alocat investiţiilor 2,1 miliarde de euro, rezultând 42 de kilometri din Autostrada Transilvania, între Turda și Gilău. De banii aceştia s-au mai reabilitat vreo 400 de kilometri de drumuri naționale.În 2010 s-au mai inaugurat 11 kilometri de autostradă (tronsonul Turda -Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania) și s-au mai modernizat aproximativ 230 de kilometri de drumuri naționale.Şi, gata.Gata cu gluma. Putem începe să şi plângem după realizările din mandatele lui Boc. Statistica ne arată că, în 2010, s-au electrificat 18 kilometri de cale ferată şi s-au dezafectat alţi 1000 de kilometri de cale ferată gata electrificată. Aşa ne-a “curentat” o înţelegere cu Fondul Monetar Internaţional. Dar asta e altă poveste.Măcar am rămas cu 53 de kilometri de autostradă. Chit că din Cluj-Napoca nici acum nu te poţi “urca” sau “coborî” de pe “investiţie”.Venind mai spre zilele noastre, în 2020, Emil Boc anunța că metroul clujean ar urma să aibă o lungime de 14,4 kilometri, 14 stații și un cost de un miliard de euro, lucrările desfășurându-se pe o perioadă de 11 ani.În 2021, conform studiului de fezabilitate, metroul din Cluj s-a lungit la 21 de kilometri şi 19 stații. Fireşte, şi costurile au urcat la 2,05 miliarde de euro. Dar s-a scurtat timpul de execuţie la 5 ani, “dacă va fi finanţat din bani europeni”, ne-a zis Emil Boc.Cu plaivazul în mână, comparând cifrele din 2010, cu cele din 2021, observăm că euro a reuşit performanţa să se devalorizeze faţă de sine însuşi. E drept că cam (sic!) comparăm mere cu pere: 42 de kilometri de autostradă şi 400 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate, cu 20 de kilometri de tunel metrou şi staţii, suprafaţă cu subteran, totuşi, volumele de lucrări şi “consumabilele” sunt comparabile. Iar realitatea din teren, când vine vorba despre lucrările patronate de Emil Boc, o bate pe cea de pe hârtie.Să ne gândim, de exemplu, la “complexitatea” lucrărilor de la celebra “Centură de Diamant”: cei 24 de kilometri ne-au costat 5 ani şi 530 de milioane lei. Şi încă se mai peticeşte la “investiţie”. Lucrare de suprafaţă, care va să zică.Să nu vorbim despre celebrul pod “Porţelanului” care s-a trezit cu un picior în sare, în schimb să vorbim despre cei 1,6 kilometri de drum pe patru benzi “realizaţi” către “investiţia” CREIC.Investiţia a început în anul 2015, pe fonduri europene: 17,9 milioane lei – cheltuiţi şi daţi înapoi Uniunii, din buzunarele noastre, din cauză că lucrarea nu s-a finalizat conform contract. Nu s-a finalizat, că una era pe hârtie şi altfel le-a plecat drumul la vale când s-au apucat de “buldozerit” prin zonă. Şi asta după ce au aruncat cu bani în studii “geo” de 5 bani mănunchiul.Aşa că, sume importante s-au dus pe lucrări de consolidare a terenului. În final, 1,6 kilometri de drum (DE SUPRAFAŢĂ) ne-au costat 7 ani şi 24 de milioane de lei. Şi, deşi inaugurat, tot nu este gata. Drumul este practicabil deși, pe alocuri, mai sunt mormae de pământ lăsate în urmă de muncitori, câteva semne de interzis și un minișantier unde se va construi (cândva, cumva) un sens giratoriu.Având aceste date la îndemână, încercaţi să vi-l închipuiţi pe Emil Boc scăpat în subteran cu metrouţul lui… Câţi ani, câţi bani, ne vor costa gargarele lui politicianiste?Vestea bună este că, din punctul de vedere al târâtului investiţiei (comparat cu ce a realizat el ca prim ministru), metroul ar putea fi gata în 339 de zile.Şi, gata!(nu mai râdeţi acolo în spate!)

Source link

Facebook Comments Box

Prin Oras

Cel mai mare glob de zăpadă din România va fi atracția principală la un târg de Crăciun inedit din Cluj-Napoca.

Stefania Heinz

Published

on

În perioada 23 noiembrie – 8 decembrie, Cluj-Napoca va găzdui cea de-a șaptea ediție a festivalului Lights On Romania, care va transforma centrul orașului într-un loc de poveste. Tema din acest an, The Other Christmas Market (Celălalt Târg de Crăciun), va aduce în prim-plan peste 10 instalații de artă contemporană, ce combină luminile, culorile și mesajele sociale.

Evenimentul, desfășurat pe străzile Mihail Kogălniceanu și Emmanuel de Martonne, este accesibil gratuit publicului și promite o experiență unică, cu lucrări semnate de artiști din România, Austria, Italia, Norvegia, Marea Britanie și Franța.

Atracția principală: cel mai mare glob de zăpadă din România

Unul dintre punctele forte ale ediției este lucrarea I love you, o reinterpretare spectaculoasă a statuii “Spectrul” a artistului român Ciprian Mureșan, realizată de arhitectul-artist francez Jacques Rival. Instalația, un glob de zăpadă de dimensiuni impresionante, este o premieră națională, aducând o nouă perspectivă asupra artei contemporane. După ce a fost prezentată la festivaluri legendare precum cele din Sydney, Lyon și Durham, Jacques Rival ajunge acum la Cluj, marcând un moment de referință pentru arta luminii din România.

Călătorie printr-un val de lumină: instalația Submergence

O altă atracție de neratat este Submergence, o lucrare captivantă a studioului britanic Squidsoup, formată din peste 65.000 de LED-uri interconectate, suspendate la 4 metri înălțime. Instalația creează o atmosferă fascinantă, oferind o evadare din realitate și invitând publicul într-o incursiune senzorială unică. După succesul răsunător la Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, Squidsoup aduce magia luminilor pe strada Mihail Kogălniceanu din Cluj-Napoca.

Reflecție prin artă și lumină

Toate lucrările din cadrul Lights On Romania 2023 sunt gândite pentru a încuraja o reflecție profundă asupra temelor actuale, folosind lumina ca limbaj universal. Târgul de Crăciun alternativ promite să îmbine farmecul sărbătorilor cu provocările societății moderne, oferind vizitatorilor nu doar spectacole vizuale, ci și mesaje pline de substanță.

Un eveniment de neratat

Lights On Romania continuă să redefinească spațiul urban al Clujului, transformându-l într-o galerie de artă contemporană în aer liber. Indiferent dacă ești un iubitor de artă, lumină sau pur și simplu cauți o atmosferă de sărbătoare diferită, acest eveniment este un must-see al sezonului de iarnă.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Impact violent pe strada București din Cluj-Napoca: Scuterist proiectat câțiva metri după coliziunea cu un SUV

Diana Petrescu

Published

on

Un grav accident de circulație a avut loc astăzi, pe strada București din Cluj-Napoca, implicând un scuter și un SUV. Incidentul s-a produs în jurul prânzului, iar martorii spun că impactul a fost unul violent, scuteristul fiind aruncat câțiva metri pe carosabil.

Din primele informații, se pare că șoferul SUV-ului nu a acordat prioritate scuteristului, care circula regulamentar. Echipajele de urgență au intervenit rapid la fața locului, iar victima, un bărbat în vârstă de aproximativ 30 de ani, a fost transportată la spital pentru investigații suplimentare. Potrivit medicilor, acesta a suferit mai multe leziuni, dar este în stare stabilă.

Poliția a demarat o anchetă pentru a stabili circumstanțele exacte ale accidentului. Autoritățile reamintesc tuturor participanților la trafic importanța respectării regulilor de circulație și a conducerii preventive, mai ales în zonele aglomerate.

Strada București, o arteră intens circulată din Cluj-Napoca, este adesea scena unor evenimente rutiere neplăcute din cauza neatenției și vitezei excesive.

**Recomandări pentru șoferi și motocicliști:**
– Acordați prioritate acolo unde este cazul;
– Reduceți viteza în apropierea intersecțiilor;
– Fiți atenți la motocicliști și bicicliști, care sunt mai vulnerabili în trafic.

Pentru mai multe informații despre acest incident sau alte știri din Cluj, rămâneți alături de noi.

#accident #bucuresti #scuterist #suv #conducerepreventiva #cluj #iLoveYouCluj

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Ceea ce în alte zone ale țării poate fi trecut la capitolul minuni, la Cluj-Napoca e normalitate

Stefan Petre

Published

on

Cluj-Napoca continuă să ne inspire prin gesturile simple, dar pline de empatie și respect ale comunității sale. Un șofer de autobuz al Companiei de Transport Public (CTP) a fost surprins deschizând rampa mobilă pentru a ajuta o persoană în scaun rulant să urce în mijlocul de transport. Acest gest de normalitate într-o lume în care accesibilitatea ar trebui să fie o prioritate pentru toți este dovada unui oraș care respectă diversitatea și include toți cetățenii săi.

Momentul a fost imortalizat de Mihai Miclăuș, iar fotografia a devenit virală, aducând un val de aprecieri pentru gestul șoferului, dar și pentru modul în care Clujul abordează nevoile persoanelor cu dizabilități. În timp ce în alte părți ale țării accesul facil pentru persoanele în scaun rulant rămâne încă o provocare, la Cluj-Napoca aceste acțiuni sunt parte dintr-o normalitate firească. Prin gesturi ca acestea, comunitatea transmite un mesaj de solidaritate și înțelegere, arătând că orașul are un spațiu pentru fiecare.

Felicităm și noi acest șofer pentru empatie și dedicație și ne dorim să vedem cât mai multe astfel de inițiative! Clujul dă un exemplu pozitiv pentru întreaga țară, demonstrând că respectul pentru toți cetățenii este o valoare pe care trebuie să o cultivăm peste tot.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite