Connect with us

Prin Oras

Indicele Gargară, sau amintiri despre metroul lui Boc

Alex Campian

Published

on

Ce bine-mi pare c-ați luat țeapă!

Să luăm realizările “investiţionale” ale guvernărilor Boc şi să le transpunem în metri de autostradă. Indicele Autostradă, un fel de Big Mac Index. Sau Indicele Gargară.Guvernările lui Boc au înaintat cu 62 de metri de autostradă pe zi. Că să-şi fi onorat întreaga gargară electorală (de1.000 de kilometri de autostradă), Emil Boc ar fi trebuit să stea la guvernare încă vreo 44 de ani (cu tot cu sâmbete, duminici, sărbători legale şi punţi de relaxare între aceste sărbători legale – adică 365 de zile pline).Investițiile record în infrastructura rutieră din România, promise în guvernările lui Boc, s-au concretizat în 53 de kilometri de autostradă și circa 630 de kilometri de drumuri naționale reabilitați, în condițiile în care bugetele de investiții ale Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (cum se numea CNAIR pe atunci) au însumat, numai în 2009 și 2010, circa 3,4 miliarde de euro în total.Conform datelor raportate, în 2009, sub mandatul la Transporturi al lui Radu Berceanu, s-au alocat investiţiilor 2,1 miliarde de euro, rezultând 42 de kilometri din Autostrada Transilvania, între Turda și Gilău. De banii aceştia s-au mai reabilitat vreo 400 de kilometri de drumuri naționale.În 2010 s-au mai inaugurat 11 kilometri de autostradă (tronsonul Turda -Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania) și s-au mai modernizat aproximativ 230 de kilometri de drumuri naționale.Şi, gata.Gata cu gluma. Putem începe să şi plângem după realizările din mandatele lui Boc. Statistica ne arată că, în 2010, s-au electrificat 18 kilometri de cale ferată şi s-au dezafectat alţi 1000 de kilometri de cale ferată gata electrificată. Aşa ne-a “curentat” o înţelegere cu Fondul Monetar Internaţional. Dar asta e altă poveste.Măcar am rămas cu 53 de kilometri de autostradă. Chit că din Cluj-Napoca nici acum nu te poţi “urca” sau “coborî” de pe “investiţie”.Venind mai spre zilele noastre, în 2020, Emil Boc anunța că metroul clujean ar urma să aibă o lungime de 14,4 kilometri, 14 stații și un cost de un miliard de euro, lucrările desfășurându-se pe o perioadă de 11 ani.În 2021, conform studiului de fezabilitate, metroul din Cluj s-a lungit la 21 de kilometri şi 19 stații. Fireşte, şi costurile au urcat la 2,05 miliarde de euro. Dar s-a scurtat timpul de execuţie la 5 ani, “dacă va fi finanţat din bani europeni”, ne-a zis Emil Boc.Cu plaivazul în mână, comparând cifrele din 2010, cu cele din 2021, observăm că euro a reuşit performanţa să se devalorizeze faţă de sine însuşi. E drept că cam (sic!) comparăm mere cu pere: 42 de kilometri de autostradă şi 400 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate, cu 20 de kilometri de tunel metrou şi staţii, suprafaţă cu subteran, totuşi, volumele de lucrări şi “consumabilele” sunt comparabile. Iar realitatea din teren, când vine vorba despre lucrările patronate de Emil Boc, o bate pe cea de pe hârtie.Să ne gândim, de exemplu, la “complexitatea” lucrărilor de la celebra “Centură de Diamant”: cei 24 de kilometri ne-au costat 5 ani şi 530 de milioane lei. Şi încă se mai peticeşte la “investiţie”. Lucrare de suprafaţă, care va să zică.Să nu vorbim despre celebrul pod “Porţelanului” care s-a trezit cu un picior în sare, în schimb să vorbim despre cei 1,6 kilometri de drum pe patru benzi “realizaţi” către “investiţia” CREIC.Investiţia a început în anul 2015, pe fonduri europene: 17,9 milioane lei – cheltuiţi şi daţi înapoi Uniunii, din buzunarele noastre, din cauză că lucrarea nu s-a finalizat conform contract. Nu s-a finalizat, că una era pe hârtie şi altfel le-a plecat drumul la vale când s-au apucat de “buldozerit” prin zonă. Şi asta după ce au aruncat cu bani în studii “geo” de 5 bani mănunchiul.Aşa că, sume importante s-au dus pe lucrări de consolidare a terenului. În final, 1,6 kilometri de drum (DE SUPRAFAŢĂ) ne-au costat 7 ani şi 24 de milioane de lei. Şi, deşi inaugurat, tot nu este gata. Drumul este practicabil deși, pe alocuri, mai sunt mormae de pământ lăsate în urmă de muncitori, câteva semne de interzis și un minișantier unde se va construi (cândva, cumva) un sens giratoriu.Având aceste date la îndemână, încercaţi să vi-l închipuiţi pe Emil Boc scăpat în subteran cu metrouţul lui… Câţi ani, câţi bani, ne vor costa gargarele lui politicianiste?Vestea bună este că, din punctul de vedere al târâtului investiţiei (comparat cu ce a realizat el ca prim ministru), metroul ar putea fi gata în 339 de zile.Şi, gata!(nu mai râdeţi acolo în spate!)

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Poliția Română, prezentă la datorie în zona Tarnița: „Acționăm pentru ca weekendul să se încheie în siguranță, nu cu neplăceri

Stefania Heinz

Published

on

Într-o postare publicată pe rețelele de socializare, Poliția Română anunță că acționează și în acest weekend pe Drumul Județean 107P, în zona turistică Tarnița, una dintre cele mai frecventate destinații din județul Cluj în sezonul estival.

 

📍 „Acționăm pentru ca weekendul să se încheie în siguranță, nu cu neplăceri”, transmite instituția. Echipajele sunt prezente pe traseu pentru a preveni staționările neregulamentare, care pot cauza blocaje în trafic și disconfort atât pentru localnici, cât și pentru turiștii care aleg să se relaxeze în zona lacului.

„Ne dorim ca toți cei care se bucură de natură să ajungă acasă fără griji”, mai spun reprezentanții Poliției, care subliniază că prezența lor are un caracter preventiv, dar ferm, în sprijinul siguranței rutiere.

👮‍♂️ Autoritățile le mulțumesc celor care aleg să respecte regulile și spațiul celorlalți participanți la trafic. Sub mesajul prietenos „Enjoy the views, respect the rules ✌️”, Poliția încurajează comportamentele responsabile, în special în zonele turistice aglomerate.

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

RIVUS Cluj-Napoca găzduiește cea mai mare librărie Cărturești și un nou concept de edutainment în premieră națională

Alex Campian

Published

on

Cărturești aduce la Cluj-Napoca, în cadrul proiectului RIVUS, cea mai mare librărie din rețea și un concept revoluționar de edutainment, într-un spațiu de 2.500 mp desfășurați pe două niveluri. Noua locație va reuni, în premieră națională, o selecție vastă de cărți, produse de papetărie, articole home decor, jucării, dar și o cafenea, zone pentru ateliere, expoziții și evenimente dedicate artei și culturii românești.

Proiectul Cărturești din RIVUS va funcționa ca un centru cultural și educațional integrat, conceput ca un „lifestyle hub”, în care cititorii și vizitatorii vor descoperi experiențe interactive și spații de relaxare. De la ateliere creative și educaționale la evenimente de promovare a designerilor și artiștilor locali, noua librărie va deveni un punct de referință în peisajul cultural al Clujului.

„De peste două decenii, Cărturești construiește comunități în jurul cărții. Suntem onorați să fim brand ancoră în RIVUS și să oferim publicului din Cluj o selecție diversă de cărți în română, maghiară și engleză, dar și spații dedicate pasiunilor, evenimentelor și descoperirilor culturale”, a declarat Adrian Păun, Head of Marketing Cărturești.


RIVUS – Reconversie urbană la scară mare

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie industrială din România, dezvoltat de companiile IULIUS și Atterbury Europe, cu o investiție de peste 550 de milioane de euro. Amplasat pe fosta platformă Carbochim, proiectul își propune să transforme un fost spațiu industrial de 14 hectare într-un pol urban modern și vibrant.

Pe lângă cea mai mare suprafață de retail din România (142.000 mp), RIVUS va include peste 400 de magazine, restaurante-concept, cafenele orientate spre râul Someș, un parc de peste 5,2 hectare, spații culturale, birouri premium și facilități de entertainment pentru toate vârstele. Proiectul integrează și soluții verzi – grădină japoneză, acoperișuri înierbate, fațade verzi – alături de peste 700 de copaci maturi și 100.000 de plante decorative.

„Ne dorim ca RIVUS să devină o destinație-experiență pentru întreaga comunitate. Împreună cu Cărturești, lansăm un concept de edutainment în premieră națională, un spațiu dinamic în care lectura, joaca, arta și educația se întâlnesc într-un mod inedit”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Retail IULIUS.

Proiectul se află în etapa de autorizare și a fost aprobat de Consiliul Local Cluj-Napoca în august 2024. Este primul proiect din România realizat de celebra firmă de arhitectură UNStudio, gândit în colaborare cu comunitatea locală.


Mai multe detalii despre proiect pe
🌐 www.rivus.ro
📸 Instagram: @rivuscluj
📘 Facebook: facebook.com/rivuscluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Magia Nopții la Cluj Never Sleeps, surprinsă de fotograful Lucian Nuță

Egon Kilin

Published

on

Weekendul trecut, Clujul a fost din nou cuprins de farmecul nopții, odată cu ediția spectaculoasă Cluj Never Sleeps. Pe strada Iuliu Maniu, locul unde istoria se întâlnește cu energia urbană, trupa Eternal Flames a încins atmosfera cu un show de foc plin de emoție, lumină și adrenalină. 🔥🌙

În mijlocul acestui spectacol vizual impresionant, fotograful Lucian Nuță a reușit să surprindă esența momentului în imagini de o forță rară – cadre care redau nu doar mișcarea flăcărilor, ci și vibrația publicului, conexiunea dintre artiști și oraș, și acel „ceva” magic ce transformă o noapte de vară într-o amintire de neuitat. ✨

📷 Lucian este cunoscut pentru talentul său de a captura momente autentice, iar seria de fotografii de la Cluj Never Sleeps dovedește încă o dată măiestria sa. Fiecare imagine transmite povestea unei nopți în care arta, pasiunea și orașul au bătut la unison.

#cluj #clujulmagic #clujneversleeps #eternalflames #luciannuta #artaînstradă #noapteamagică

Foto: Lucian Nuta

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom