Connect with us

Prin Oras

Coincidențe urbanistice: reabilitarea Parcului Feroviarilor se realizează în același timp cu „reabilitarea” rezidențială a zonei adiacente

Alex Campian

Published

on

Coincidențe urbanistice: reabilitarea Parcului Feroviarilor se realizează în același timp cu „reabilitarea” rezidențială a zonei adiacente

În Clujul în care metrul pătrat construit este cel mai scump din țară se întâmplă unele coincidențe administrativ-imobiliare. Primăria reabilitează vechile parcuri comuniste (pe care clujenii le cereau modernizate de ani de zile, dar care au fost lăsate până acum în paragină) și construiește noi parcuri (unde până acum existau doar promisiuni), în același timp cu privații care „reabilitează” zonele adiacente cu proiecte rezidențiale mai mici sau mai mari, uneori grandioase.Aceste coincidențe contribuie la creșterea calității vieții clujenilor care cumpără apartamente în blocurile noi din preajma parcurilor înnoite. Parcul Tineretului – Pădurea Clujenilor a fost realizat, de pildă, pe un deal din capătul Bulevardului Muncii, într-o zonă îndepărtată de blocurile clujenilor de rând, dar aproape de un nou cartier de vile, edificat în ultimii ani peste deal. Parcul Armătura a fost lăsat de izbeliște de la Revoluție încoace, dar este acum în plin proces de modernizare. În apropiere răsar, culmea coincidenței, și proiecte imobiliare. Iar Parcul Feroviarilor, la care recent au debutat lucrările, este împrejmuit de clădiri rezidențiale noi sau în curs de edificare.Că, în sfârșit, se reabilitează vechile parcuri comuniste ale Clujului este excelent, că se construiesc altele noi e minunat! Și că, pe lângă parcuri, apar, dintr-o simplă coincidență, și blocuri noi, este extraordinar pentru cei care își permit să își cumpere apartamente care le vor oferi poate cea mai scumpă, dar și cea mai bună calitate a vieții, clujenii nou împroprietăriți urmând a locui la doi pași de zonele verzi extinse și modernizate.„Miercuri, 15 decembrie 2021, a fost semnat contractul pentru execuția lucrărilor de «Revitalizare și activare Parcul Feroviarilor».  Momentan, finanțarea va fi asigurată din bugetul local, urmând ca, după deschiderea liniilor de finanțare europeană, să fie accesată și finanțare din fonduri comunitare.Spațiul propus spre modernizare cuprinde Parcul Feroviarilor, strada Parcul Feroviarilor și malurile râului Someș și presupune realizarea a patru obiective:– Revitalizarea Parcului Feroviarilor – 53.457 mp: reconfigurarea aleilor, construirea de pavilioane, realizarea sistemelor de irigații, modernizarea iluminatului public, instalarea de mobilier urban modern;– Amenajarea străzii Parcul Feroviarilor – 8.496 mp – de asemenea, pe str. Feroviarilor nr. 2 este în stadiu de pregătire avansată proiectul unei creșe– Amenajarea malurilor râului Someș;– Realizare pasarele pietonale peste râul Someș.Durata lucrărilor este de 20 de luni de la momentul emiterii ordinului de începere. Valoarea proiectului este 36.974.045,91 lei fără TVA, executantul fiind asocierea NORD CONFOREST (Leader), ECO GARDEN CONSTRUCT SRL”, putem citi pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca.Un parc complet refăcut, o stradă modernizată, o nouă creșă, zonă de promenadă pe malurile Someșului, adică tot ce trebuie pentru cea mai bună calitate a vieții celor care își permit să cumpere apartamente de la dezvoltatorii care, în această zonă foarte bună, vor oferi și cele mai bune prețuri!Primăria nu a mai așteptat după banii europeni, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 3 ianuarie 2022, pe banii clujenilor. În definitiv, toți vom beneficia de această investiție publică, nu doar locuitorii noilor blocuri din apropiere. Până la urmă, e bine că apar în Cluj noile ansambluri imobiliare construite pe vechile străzi de case, fiindcă, chiar dacă ele riscă să blocheze traficului, în preajma lor se petrec coincidențe urbanistice benefice pentru clujeni – se mai reabilitează/construiește câte-un parc, câte-un pod, o creșă, se mai modernizează câte-o stradă.Parcul Feroviarilor, un proiect de modernizare de mult așteptat de clujeni, a fost preluat de Primăria Cluj-Napoca încă din anul 2017. Proiectul Parcului Feroviarilor a fost contractat de municipalitate prin concurs de soluții, la peste 550.000 de lei, în 2018, câștigător fiind biroul de proiectare al arhitectului Vlad Rusu.Teoretic, lucrările ar fi trebuit să debuteze în septembrie 2021. Tot atunci, arhitectul Vlad Rusu semnala lipsa fondurilor pentru realizarea acestui obiectiv de investiții.„Concursul de soluții pe care noi l-am câștigat a fost organizat în 2018.În 2020, noi am predat proiectul tehnic și de atunci au fost înregistrate niște proceduri de achiziție a lucrărilor de execuție, s-a stabilit constructorul.Și așteptăm, în lipsa unui buget, din câte înțeleg, pentru acest proiect. Aceasta este principala motivație pentru care lucrurile acolo nu au demarat”, declara Vlad Rusu.Însă, proiectul a demarat în final, din fonduri bugetare, cu posibilitatea de a atrage finanțare nerambursabilă pe parcurs, după cum a declarat primarul Boc în 16 septembrie 2021:„Și o veste foarte bună: săptămâna viitoare voi semna contractul de aproape 10 milioane de euro pentru Parcul Feroviarilor.Este cel mai important proiect pe care-l avem acum, alături de malurile Someșului, ca amploare, și care va întări mult calitatea vieții în Cluj-Napoca, pentru că sunt proiecte extraordinar de importante.Am așteptat adjudecarea, procedurile legale au fost respectate, acum finanțarea: o să avem de la bugetul local în prima parte și după ce se vor deschide liniile de finanțare europeană, inclusiv linia de la fondul de mediu, pentru că am discutat cu ministrul Tanczos Barna să putem avea complementar asigurată finanțarea.Dar vom începe pe bugetul local, pentru că dacă nu pornesc acum, pierdem licitația și trebuie să o luăm de la capăt.Și atunci mi-am asumat să începem pe bugetul local cu găsirea surselor de finanțare.”Când se vrea, așadar, se poate! Parcul Feroviarilor merge mai departe, la fel ca proiectele rezidențiale din zonă.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Info

24Pay a revenit, CTP Cluj modernizează sistemul de validare: cititoare noi, rapiditate crescută

Stefania Heinz

Published

on

Transportul public din Cluj trece printr-o nouă etapă de modernizare. În ultimele săptămâni, CTP Cluj a început înlocuirea vechilor validatoare din autobuze cu unele noi, moderne și mult mai rapide. Noile cititoare de carduri promit un proces de validare fluent, fără întârzieri, menite să reducă timpul de urcare și să îmbunătățească experiența călătorilor.

Cititoare rapide și o experiență mai fluidă pentru pasageri

Noile dispozitive sunt proiectate să răspundă instant la apropierea cardului contactless sau a biletului pe dispozitiv. Acest lucru ajută în mod special orele de vârf, când validarea lentă putea provoca aglomerații la urcarea în autobuz. Ecranele sunt mai luminoase, ușor de citit, iar interfața este mult mai intuitivă.

Cel mai așteptat anunț: 24Pay funcționează din nou în Cluj

După o perioadă destul de lungă în care aplicația 24Pay nu a fost disponibilă în Cluj, vestea bună este că serviciul a fost repornit și funcționează impecabil. Pasagerii pot cumpăra din nou bilete direct de pe telefon, simplu și rapid, fără să mai caute automate sau chioșcuri.

Noutăți în 24Pay: abonamente pe 1 și 2 linii

Pe lângă clasicele bilete de călătorie, 24Pay a introdus o opțiune mult așteptată de clujeni: abonamente pe 1 linie sau 2 linii, valabile fie o săptămână, fie o lună. Această schimbare este ideală pentru cei care folosesc transportul public doar pe trasee fixe și nu au nevoie de un abonament general.

Astfel, utilizatorii pot:

  • cumpăra rapid abonamentul dorit, direct din aplicație

  • evita cozi sau drumuri suplimentare

  • avea toate titlurile de călătorie într-un singur loc, pe telefon

Un pas înainte pentru mobilitatea urbană în Cluj

Modernizarea cititoarelor și revenirea 24Pay sunt semnele unei infrastructuri digitale tot mai mature. CTP Cluj continuă să investească în soluții care simplifică viața călătorilor și reduc interacțiunile fizice inutile.

Pentru un oraș în continuă creștere precum Cluj-Napoca, astfel de îmbunătățiri sunt esențiale pentru un transport public eficient și adaptat nevoilor actuale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom