Connect with us

National

Curtea de Apel Cluj decide să nu impună americanilor de la Bechtel plata unei sume de peste 14 milioane de lei

Anamaria Ioana

Published

on

În ultimii doi ani, instanțele din Cluj au examinat mai multe dispute legale între compania americană Bechtel și Administrația Națională de Administrare Fiscală (ANAF). ANAF a revendicat sume considerabile, depășind 14 milioane de lei, sub formă de taxe, impozite și dobânzi penalizatoare pe care se presupunea că firma americană ar fi trebuit să le plătească. Cu toate acestea, în toate procesele până în prezent, Bechtel a obținut decizii favorabile. Un singur caz a fost trimis la Înalta Curte de Casație și Justiție, unde procesul este încă în desfășurare. În plus, ANAF Cluj a depus și plângeri penale împotriva companiei americane, însă dosarele nu au fost trimise în instanță.

Reprezentanții ANAF Cluj au inițiat mai multe procese judiciare împotriva companiei americane Bechtel pentru a recupera o parte din taxele și impozitele pe care, conform inspectorilor fiscali, firma ar fi trebuit să le achite. Cu toate acestea, instanțele din Cluj au decis în favoarea companiei americane.

Într-un proces din 2022, compania americană a scăpat de obligația de a plăti suma de 994.109 lei, calculată de ANAF. În alt proces, Bechtel a fost exonerată de la plata taxelor și dobânzilor în valoare de 900.498 lei.

Procesul cu cea mai mare miză implică o sumă de peste 12,2 milioane lei. În prima instanță, Curtea de Apel Cluj a decis în favoarea companiei Bechtel.

“(…) anulează următoarele obligații de plată: – Impozit pe profit în sumă de 2.647.602 lei (din care suma de 2.415.792 lei reprezintă impozit pe profit suplimentar pentru anul 2012 și suma de 231.810 lei reprezintă impozit pe profit suplimentar pentru trimestrul I al anului 2013); – TVA în sumă de 3.971.402,67 lei (din care suma de 3.623.687 lei reprezintă TVA suplimentar pentru anul 2012 și suma de 347.715,67 lei reprezintă TVA suplimentar pentru factura nr. 200800107/31.03.2013). – TVA în sumă de 5.602.458 lei (aferent facturii storno nr. 20091050/12.01.2012 și facturii nr. 20091055/24.04.2012). Obligă pârâta ANAF la plata către reclamanta Bechtel (…), a sumei de 170.000 lei reprezentând cheltuieli parțiale de judecată”, arată cea mai recentă soluție.

Cu toate acestea, ANAF a contestat verdictul, iar procesul este acum în desfășurare la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ). Aici, Bechtel a cerut instanței sesizarea Curții de Justiție a Uniunii Europene, însă judecătorii au respins definitiv această cerere. Cu toate acestea, fondul problemei nu a fost încă soluționat, iar următorul termen de judecată este programat pentru sfârșitul lunii mai 2024.

În urma unor controale desfășurate în 2017, ANAF Cluj a notificat sucursala Bechtel din Cluj-Napoca cu privire la o inspecție fiscală pentru mai multe taxe, impozite și contribuții, aplicabile în perioada 01.01.2011 – 31.12.2011.

În noiembrie 2017, după finalizarea controlului fiscal, au fost emise Decizia de impunere nr. F-CJ 635/09.11.2017 privind obligațiile fiscale legate de diferențele bazelor de impozitare stabilite în cadrul inspecției fiscale la persoanele juridice, precum și Raportul de inspecție fiscală nr. F-CJ 604/09.11.2017, care a stabilit suplimentar obligații de plată, atât pentru TVA în sumă de 11.614.802 lei, cât și pentru impozitul pe profit în cuantum de 6.115.277 lei.

Cu toate acestea, Bechtel, după ce a contestat sumele și a transmis că nu va plăti, a deschis mai multe procese în 2020.

Miza cea mai importantă dintre Bechtel și statul român constă în suma de 525.891.888 de euro. Această valoare a fost determinată într-un raport de inspecție economico-financiară realizat de experți din cadrul Ministerului Finanțelor. S-a estimat că acești bani reprezintă prejudiciul adus statului român în perioada 2003-2013. Până în prezent, nu s-a recuperat nimic.

Nici plângerile penale nu s-au concretizat împotriva Bechtel

În 2019, Finanțele din Cluj au depus o plângere penală împotriva companiilor Bechtel și Enka, firma care a adus muncitori din Turcia pentru a lucra pe șantierul autostrăzii. Cu toate acestea, procurorii nu au trimis dosarul în judecată, instanța respingând plângerea penală ca nefondată.

Potrivit procurorilor clujeni, “în urma cercetărilor efectuate s-a constatat că toate cheltuielile cu personalul, vizate de sesizările organelor fiscale, au fost efectuate în conformitate cu înțelegerile ce au intervenit între companiile implicate. Având în vedere că probele administrate nu dovedesc caracterul nereal al cheltuielilor la care fac referire organele fiscale, putând fi pus în discuție doar tratamentul fiscal al acestora, rezultă că faptele reclamate nu sunt prevăzute de legea penală, nefiind întrunite elementele de tipicitate obiectivă a infracțiunilor de evaziune fiscală. De asemenea, din materialul de urmărire penală nu rezultă indicii că reprezentanții Bechtel – sucursala Cluj România ar fi stabilit cu rea credință impozite, taxe sau contribuții, încercând să obțină fără drept sume de bani cu titlu de rambursări sau compensări, astfel că infracțiunea de tentativă la rambursări nelegale de TVA nu există”. Prin urmare, procurorii au dispus clasarea cauzei cu privire la infracțiunile reclamate de Direcția de Finanțe Cluj. De asemenea, procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Cluj a menținut dispoziția de clasare a cauzei.

Istoria Bechtel pe Autostrada Transilvania

La 19 decembrie 2003, Guvernul României, condus de Adrian Năstase, a aprobat mandatarea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR) pentru semnarea contractului de proiectare și construire a autostrăzii cu investitorul selecționat – compania Bechtel.

FMI a solicitat Guvernului într-un memorandum, încheiat pe 7 iulie 2004, un audit independent asupra prețurilor negociate pentru construirea autostrăzii, pentru a evalua în ce măsură acest proiect, finanțat integral prin fonduri bugetare, poate fi susținut fiscal.

Prețul de 5,4 milioane de euro pe kilometru de autostradă a fost considerat prea mare, dar avocații angajați de Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului pentru negocierile cu Bechtel declarau că este un preț bun pentru că Bechtel ceruse inițial 6 milioane de euro pe kilometru. Până în martie 2005 s-a realizat o analiză a clauzelor contractuale, care au fost renegociate de către Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului (MTCT), lucru care a determinat întreruperea lucrărilor la jumătatea anului 2005.

La 15 septembrie 2005, Bechtel a concediat 530 din cei 685 de angajați. MTCT a finalizat.

După o întrevedere cu premierul Tăriceanu, vicepreşedintele Băncii Europene de Investiţii (BEI), Wolfgang Roth, a reiterat că BEI îşi menţine decizia de a nu finanţa proiectul autostrăzii Braşov-Borş.

În februarie 2006, a fost semnat un acord de modificare a contractului de construire a autostrăzii Braşov – Cluj – Borş, în urma căruia termenul de finalizare a lucrării s-a prelungit cu un an, până în decembrie 2013.

Bechtel a reluat lucrările la 19 iunie 2006, după ce, în luna mai, MTCT a plătit avansul de 30 de milioane de euro, stabilit în urma negocierilor.

Noul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a asigurat că autostrada va fi finalizată la termen, în 2012, și a adăugat că MTCT alocase 78 de milioane de euro pentru Autostrada Transilvania în 2006.

La 13 noiembrie 2010, Bechtel a reușit să încheie, după șapte ani, ultimii 10 kilometri ai tronsonului Câmpia Turzii – Gilău, între Turda și Câmpia Turzii. Singura secțiune deschisă traficului auto a fost finanțată integral din bugetul de stat și a costat 236 de milioane de euro.

Contractul cu Bechtel a fost anulat în 2013, când Narcis Neaga ocupa funcția de director al CNADNR, iar ministrul transporturilor era Dan Șova, ambii reprezentanți ai partidului PSD.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Ceremonii dedicate Zilei Drapelului Național la Cluj-Napoca. Militarii Diviziei 4 Infanterie „Gemina”, în prim-plan

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca marchează cu solemnitate Ziua Drapelului Național, prin ceremonii militare și religioase desfășurate în perioada 25-26 iunie 2025, în Piața Avram Iancu și la Catedrala Mitropolitană.

🎖️ Marți, 25 iunie, începând cu ora 19:00, va avea loc ceremonia de coborâre a Drapelului României, urmată de depunerea acestuia în Catedrala Mitropolitană. Garda purtătoare a Drapelului Național va fi formată din militari ai Regimentului 317 ISR „Vlădeasa”, acompaniați de un trompetist al Muzicii Militare a Diviziei 4 Infanterie „Gemina”.

🙏 Miercuri, 26 iunie, de la ora 09:30, va avea loc slujba de sfințire a tricolorului în Catedrala Mitropolitană. Imediat după, la ora 10:00, va avea loc ceremonia oficială de înălțare a Drapelului României în Piața Avram Iancu.

Detașamentul de onoare va fi alcătuit din:

  • Regimentul 317 ISR „Vlădeasa”

  • Regimentul 50 Rachete Antiaeriene „Andrei Mureșianu”

  • Batalionul 55 Comunicații și Informatică „Napoca”

  • Muzica Militară a Diviziei 4 Infanterie „Gemina”

🇷🇴 Ziua Drapelului Național este sărbătorită anual pe 26 iunie, fiind proclamată oficial prin Legea nr. 96/1998. Tricolorul – simbol al unității, libertății și demnității naționale – este onorat prin aceste ceremonii speciale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Tragedie pe Autostrada A2: Un adult mort și zeci de copii răniți după răsturnarea unui autocar. Activat Planul Roșu de Intervenție

Alex Campian

Published

on

Un grav accident rutier a avut loc duminică seară pe Autostrada A2, în dreptul localității Sărulești, județul Călărași. Un autocar plin cu copii s-a răsturnat în urma exploziei unei anvelope. În urma tragediei, un adult a murit, iar mai mulți minori au fost răniți, dintre care doi în stare gravă.

🚨 Planul Roșu de Intervenție activat

Autoritățile au activat imediat Planul Roșu de Intervenție, dat fiind numărul mare de persoane implicate: 28 de ocupanți – 6 adulți și 22 de minori. La fața locului au fost mobilizate rapid zeci de echipaje medicale, autospeciale pentru victime multiple și două elicoptere SMURD.

⚠️ Bilanț provizoriu (ora 23:50)

  • 🔴 1 adult decedat

  • ⚠️ 2 copii în stare gravă – unul intubat, transportat cu elicopterul SMURD

  • 🟡 18 persoane rănite ușor (minori și adulți)

  • 🚑 4 victime transportate cu ambulanțele la spital (2 minori și 2 adulți)

  • 👶 11 copii fără însoțitori duși la spitalele „Marie Curie” și „Grigore Alexandrescu”

  • 👨‍👩‍👧 3 copii au fost preluați de părinți către spital

Accidentul s-a produs în zona kilometrului 51, pe sensul de mers către Constanța. Autocarul s-a răsturnat în afara carosabilului, pe o parte, în urma exploziei anvelopei dreapta-față, conform informațiilor de la Centrul Infotrafic.

🔁 Trafic deviat

Pentru desfășurarea operațiunilor de salvare și cercetare, poliția a deviat traficul la kilometrul 36, pe direcția către litoral. Misiunea este în continuare în dinamică, iar ancheta va stabili cu exactitate cauzele accidentului.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Comunicat de presa

Breaking news : Exercițiu cutremur România 2025 – SEISM 2025, intervenții IGSU și alertă națională 🚨

Alex Campian

Published

on

🚨 România simulează astăzi un cutremur devastator! Începând cu ora 07:41, a fost declanșat oficial exercițiul național „SEISM 2025”, cel mai amplu scenariu de intervenție în caz de dezastru din acest an.

Toate structurile operative ale Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) au fost mobilizate. Echipaje de pompieri din întreaga țară se îndreaptă în acest moment spre Capitală, pentru a testa capacitatea reală de reacție și coordonare în cazul unui cutremur major.

🎯 Scopul? Salvarea de vieți, testarea în condiții reale a procedurilor post-seism și perfecționarea reacției integrate a autorităților.

Acțiunile din teren – inclusiv deplasarea masivă a autospecialelor, manevrele de salvare, zgomotul sirenelor și al intervențiilor – pot genera disconfort în rândul cetățenilor. Autoritățile cer sprijinul și înțelegerea populației, subliniind că acest exercițiu este crucial pentru pregătirea în fața unui posibil dezastru real.

🛑 Nu este un motiv de panică! Este un test esențial pentru siguranța tuturor.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom