Connect with us

Prin Oras

SF-ul pentru metrou, „proiectul secolului în care trăim”, va fi votat luni în Consiliul Local. Transpus pe teren, SF-ul s-ar putea transforma într-un horror

Alex Campian

Published

on

SF-ul pentru metrou, „proiectul secolului în care trăim”, va fi votat luni în Consiliul Local. Transpus pe teren, SF-ul s-ar putea transforma într-un horror

Luni, 22 noiembrie, va fi supus votului consilierilor locali proiectul de hotărâre privind aprobarea studiului de fezabilitate pentru metrou, mai pe larg scris: „(documentația tehnică și indicatorii tehnico-economici) pentru obiectivul de investiții «Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții» – componenta investițională Magistrala I de metrou, scenariul 4/opțiunea 4”.Un proiect pe care mulți clujeni îl consideră irealizabil sau, cel puțin, de nerealizat pe timpul vieții noastre, având în vedere istoria ultimelor două decenii, în care majoritatea proiectelor de infrastructură publică, net inferioare ca anvergură metroului, au durat ani de zile, fiind finalizate cu lungi întârzieri sau deloc. Să ne gândim la un singur exemplu: podul Porțelanului a fost închis circulației pentru lucrările de modernizare în aprilie 2019, documentația tehnică a fost întocmită în anul 2015, iar acum, în noiembrie 2021, nu există nici urmă din acest pod pe teren. Dacă de ani de zile nu a putut fi ridicat un banal pod, se ridică fireasca întrebare: de câți ani – sau zeci de ani – ar fi nevoie pentru realizarea infrastructurii de metrou?Studiul de fezabilitate supus aprobării consilierilor locali ne oferă termene demne de un autentic SF (în sensul de film):„Durata de realizare a investiției este de 128 luni, din care:Durata de Proiectare Preliminară – 18 luni (mai 2020 – octombrie 2021)Durata procedurilor de licitație – 14 luni (noiembrie 2021 – decembrie 2022)Durata de proiectare și execuție lucrări, inclusiv achiziție material rulant (19 stații, 1 depou, 21,03 km) – 96 luni (ianuarie 2023 – decembrie 2030), din care:Punere în funcțiune după 48 luni, decembrie 2026, pentru secțiunea 1: Sfânta Maria (Câmpului) – Piața Mărăști – Europa Unită (Sopor) – 9 stații, 1 depou, 9,16 km.Punere în funcțiune după 96 luni, decembrie 2030, pentru secțiunea 2: Țara Moților (Teilor) – Sfânta Maria (Câmpului), 7 stații, 8,8 km, și secțiunea 3: Piața Mărăști – Muncii (3 stații, 3,07 km) – 72 luni (ianuarie 2027 – decembrie 2032).”Valoarea totală a investiției, cu TVA, este, potrivit SF-ului, de 10.112.816.297 lei. Adică, peste 2 miliarde de euro.Finanțarea acestei investiții halucinante ar urma să fie realizată din fonduri europene nerambursabile și rambursabile, din alocații de la bugetul de stat și din alocații de la bugetul local al Clujului și al comunei Florești, plus alte surse legal constituite identificate pe parcurs.„Investiția nu este rentabilă din punct de vedere financiar”, recunoaște Primăria în textul proiectului de hotărâre, însă consideră că „rezultatele nefavorabile din punct de vedere financiar sunt compensate de rezultatele favorabile din punct de vedere socio-economic”, „asupra utilizatorilor și asupra societății în general”.Societatea clujeană însă, oamenii care trăiesc acum în Cluj vor suferi în general în urmă săpării urbei la temelie, vorbind deja despre un oraș cu un trafic blocat. Cum va arăta Clujul cu șantierul deschis pentru metrou ține nu de un SF, ci de un veritabil film horror, cu o durată lungă cât viața noastră, nefiind sigur nici că urmașii urmașilor noștri se vor bucura de rezultatele suferințelor noastre.Emil Boc a fost întrebat astăzi la radio dacă supunerea la vot a acestui proiect, în cadrul ședinței extraordinare de Consiliu Local din 22 noiembrie,  nu e o acțiune grăbită, foarte din scurt.„Dragii mei, discutăm de metrou de ieri, de astăzi? Discutăm de ani de zile! E o etapă procedurală pe care o avem de a aproba indicatorii tehnico-economici, de a vedea exact cât costă, după ce ne-au spus specialiștii. De a aproba acești indicatori tehnico-economici care după aia intră în alte furci caudine! Intră la Ministerul Transporturilor, după aia în interministeriale, după aceea în hotărâre de Guvern! Noi am făcut până atunci dezbateri publice, am vorbit de 2 ani de zile, am trecut etape intermediare, am adoptat prin consiliile locale, am adoptat studiul de prefezabilitate. Deci, studiul acesta nu a venit din cer, gândiți-vă că am aprobat un studiu de prefezabilitate inițial, care a ajuns inclusiv pe masa Guvernului!Deci, de 2 ani de zile, din 2019, lucrăm în faze procedurale și acum suntem într-o etapă în care mergem mai departe la nivelul următor, pentru a putea parcurge pașii necesari astfel încât să fie accesați banii europeni. Iar noi am avut ședință de Consiliu Local ordinară în luna noiembrie, singura care rămâne este ședința extraordinară! Apăi, de joi până luni, toată lumea poate să se documenteze, să se informeze, pentru că, repet, nu e un subiect nou pe ordinea de zi. Iar dezbaterile de la Mediu au fost iarăși publice, am ținut, amintiți-vă, anul trecut, în 4 și 7 decembrie au avut loc două dezbateri lungi. Au mai avut loc dezbateri anul acesta pe marginea subiectului, dezbateri publice, pe lângă cele tehnice care au stat prin comisiile de specialitate, de la Monumente, de la Mediu și de la celelalte structuri ale statului român. E un proces complex, care presupune mai multe etape.Din această perspectivă, acest proiect din nou dă viziune Clujului pe termen mediu și lung. Este proiectul secolului în care trăim, la Cluj! Pentru că el, pe de o parte, va decongestiona radical traficul din Cluj-Napoca, pe axa aceasta pe care noi o avem și ne sufocăm: Florești – Mărăști – Aeroport. Doi, va conecta marile obiective importante ale Clujului: Spitalul Regional de Urgență, Aeroportul îl vom conecta, pentru că la podul IRA se va intersecta metroul cu trenul metropolitan și de acolo vei putea să mergi pe cale ferată și să ajungi la Aeroport, să conectezi Gara cu Aeroportul, așa cum peste tot în lume sunt conectate aceste mari entități.Gândiți-vă că Spitalul Regional de Urgență va fi gata în anii următori, pentru că și aici s-au făcut contractările de bani, terenul există, se lucrează, în consecință, la implementarea lui, trebuie să fie asigurată și conectivitatea necesară, ca noi să putem ajunge acolo.De asemenea, dezvoltarea pe zonele Soporului și Bulevardul Muncii, pentru că sunt cele două brațe importante de dezvoltare, ca linie de metrou, și, în al treilea rând, asta va însemna, din nou, calitatea vieții – spații pietonale extinse la Cluj, piste de biciclete, aer mai curat, un volum foarte mare de călători care va fi asimilat și va fi preluat din mașină și va fi dus mult mai repede dintr-o parte în alta a zonei metropolitane.Și aici aș da un ultim element: Clujul nu se va putea dezvolta în continuare sau să își mențină nivelul de calitate a vieții și de salarii bine plătite dacă nu integrează zona metropolitană. Floreștiul este deja Cluj, ce să mai spunem, că toți vedem acest lucru! Cât vom aștepta ca să nu integrăm în ceea ce înseamnă Cluj-Napoca și Clujul în general, și Floreștiul, și Gilăul și, dupăm aceea, evident, Apahida, continuând după aceea cu celalalte zone, Baciu, și, după aceea, să trecem la inelul următor. Integrarea aceasta metropolitană fără mobilitate, și nu mobilitate oridecare, cu mașină, ci mobilitate alternativă bazată pe energie verde, nepoluantă, adică pe ceea ce este metroul, nu se va putea face”, a declarat Emil Boc, continuându-și ulterior poliloghia sa radiofonică pe tema metroului încă câteva minute.Pentru ca unii politicieni locali să își înscrie numele în istorie, lipit de un proiect megalomanic ca acesta, clujenii ar putea plăti exagerat de scump – cu bani publici, cu nervi, cu timp irosit în traficul blocat de un imens șantier, poate cu pereții crăpați la blocuri și la case ș.a.m.d. SF-ul ar putea deveni, adaptat și transpus pe teren, un film horror de miliarde, cu sute de mii de actori care își vor trăi în moloz rolul vieții lor.

Source link

Facebook Comments Box

Actualitate

Geniu la Cluj! Profesorul Vodnar, printre ELITA mondială!

Cosmin Ardelean

Published

on

Clujeanul Dan C. Vodnar, printre ELITA mondială! Profesorul de la USAMV, în top 0,02% cercetători!

O veste extraordinară pentru Cluj-Napoca! Profesorul Dan C. Vodnar, prorector al Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) Cluj-Napoca, a fost inclus în prestigiosul clasament Highly Ranked Scholars™ 2024, realizat de ScholarGPS.

Această recunoaștere internațională plasează profesorul Vodnar în top 0,02% dintre cei mai performanți cercetători din lume, o performanță remarcabilă care reflectă excelența și impactul uriaș al muncii sale în Știința și Tehnologia Alimentelor.

Clasamentul ScholarGPS, considerat un standard de referință în evaluarea academică, se bazează pe criterii obiective precum productivitatea științifică, impactul cercetării (numărul de citări) și calitatea cercetării (indicele Hirsch).

Profesorul Vodnar ocupă poziții de top la nivel mondial:

  • #2.086 la nivel mondial, în toate domeniile științei
  • #46 în domeniul Agricultură și Resurse Naturale
  • #25 în domeniul Știința și Tehnologia Alimentelor

Această distincție aduce un plus de prestigiu Clujului și USAMV, confirmând valoarea cercetării științifice desfășurate în cadrul Facultății de Știința și Tehnologia Alimentelor.

Profesorul Vodnar a subliniat importanța muncii în echipă și a colaborărilor academice: “Această recunoaștere este, înainte de toate, un rezultat al muncii în echipă, al colaborărilor academice de calitate și al unui mediu instituțional care susține excelența. Mulțumesc colegilor mei, doctoranzilor și partenerilor de cercetare, precum și Facultății de Știința și Tehnologia Alimentelor din cadrul USAMV Cluj-Napoca.”

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Magie la Cluj: Concerte Multisenzoiral cu Vivaldi și Ceaikovski! Unde? Când?

Cosmin Ardelean

Published

on

Clujul sub vraja lumânărilor: Concerte multisenzoriale cu Vivaldi și Ceaikovski la Auditorium Maximum

Clujenii sunt invitați în această primăvară la o experiență muzicală cum rar se întâlnește: concertele multiSENZORIAL, un concept inovator care transformă spațiile clasice în lumi de basm, inundate de lumina a mii de lumânări electrice. Atmosfera spectaculoasă, îmbinată cu măiestria unor muzicieni de top, promite o călătorie sonoră și vizuală de neuitat.

12 aprilie, ora 18:00 – Pe scena Auditorium Maximum va răsuna magia baletelor „Lacul lebedelor” și „Spărgătorul de nuci”, capodopere semnate de Piotr Ilici Ceaikovski. Muzica va fi interpretată de violonista Diana Jipa și Ansamblul Sebastian, într-un decor feeric care aduce publicul direct în inima poveștilor.

Seara continuă de la ora 20:00, când începe o altă incursiune fascinantă: „Anotimpurile” lui Antonio Vivaldi, aduse la viață în aceeași formulă artistică. Publicul va trăi, notă cu notă, spectacolul naturii de-a lungul celor patru anotimpuri – de la prospețimea primăverii, la arșița verii, bogăția toamnei și răceala iernii.

🎻 Programul serii include:

  • Primăvara: Allegro – Largo – Allegro pastorale

  • Vara: Allegro non molto – Adagio – Presto

  • Toamna: Allegro – Adagio molto – Allegro

  • Iarna: Allegro non molto – Largo – Allegro

🎟️ Biletele sunt disponibile online și la locație (Str. Mihail Kogălniceanu nr. 5), dar se recomandă sosirea cu cel puțin 30 de minute înainte de începerea concertului. Evenimentele au o durată de aproximativ 60 de minute, iar accesul copiilor este permis de la 8 ani în sus.

IMPORTANT: Din motive de siguranță, lumânările folosite în decor sunt electrice, dar creează o ambianță caldă și poetică, perfectă pentru o seară specială.

Dacă vrei să evadezi din rutina orașului și să te lași purtat de muzică într-un tărâm de poveste, nu rata aceste două seri excepționale la Cluj!

Biletele se pot achiziționa aici:
https://tickets.multisenzorial.com/

Facebook Comments Box
Continue Reading

Eveniment

Record Store Day 2025 – 3 zile de muzică, viniluri și good vibes!

Stefania Heinz

Published

on

Pregătește-te pentru un weekend epic în Cluj, dedicat în întregime iubitorilor de muzică pe vinil! Record Store Day revine cu forțe proaspete, iar anul acesta îl sărbătorim cum se cuvine la LaVinil, Yolka și Flying Circus. Trei zile de diggin’, DJ sets și concerte care te vor ține conectat la tot ce e cool în lumea analogică.


🎧 Ce e Record Store Day?

Lansat în 2008, Record Store Day este omagiul internațional adus magazinelor de discuri independente. Artiști, colecționari și pasionați de sunet autentic se adună an de an pentru ediții exclusive lansate special pentru această ocazie. Este ziua în care muzica pe vinil devine sărbătoare globală – și nimic nu sună mai bine!


📍 Ce se întâmplă în Cluj?

🎵 LaVinil – Viniluri cât cuprinde, inclusiv ediții speciale aduse special pentru acest weekend. Dacă nu ajung toate la timp… eh, știi cum e: vinilurile bune merită așteptarea.

🌀 Târg de viniluri @ Yolka – În căutare de rarități? La Yolka te așteaptă o selecție diversă și surprize din alea care îți fac inima să tresară!

🎚️ Live Vinyl DJ Sets @ LaVinil – Muzica e în priză non-stop. DJ locali și invitați speciali vor scoate sunete groase direct de pe platan!

🎤 Concert aniversar New Disorder @ Flying Circus – Vineri, 11 aprilie, trupa New Disorder împlinește 14 ani și marchează momentul cu un super show alături de Hanging Around. Intrarea se face pe bază de bilet.

💃 Party @ Yolka – Sâmbătă se lasă cu dans! UFO și Count de Monte Disco pun vibe-ul pe repeat de la 19:00 până târziu.


🗓️ Unde și când?

📍 LaVinil – 11–13 aprilie | 14:00–21:00
📍 Yolka – 12–13 aprilie | 14:00–23:00
📍 Flying Circus – 11 aprilie | de la ora 19:00 (bilete disponibile la intrare)

🔗 Pentru program actualizat și mai multe detalii, urmărește:
LaVinil | Yolka | Flying Circus


🔊 Viniluri. Muzică. Oameni faini.

Hai să facem din Record Store Day 2025 cel mai tare weekend de primăvară!

🎶 Ne vedem printre viniluri! 🎶

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite