Connect with us

Prin Oras

Digitalizare fără finalizare în Cluj-Napoca: Antonia nu e gata, amenzile în autobuz se plătesc doar cash, oamenii plimbă dosare șină pe la ghișee. Primăria lui Boc e la ani lumină de ceea ce înseamnă informatizare

Alex Campian

Published

on

Digitalizare fără finalizare în Cluj-Napoca: Antonia nu e gata, amenzile în autobuz se plătesc doar cash, oamenii plimbă dosare șină pe la ghișee. Primăria lui Boc e la ani lumină de ceea ce înseamnă informatizare

România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul digitalizarea serviciilor din instituțiile de stat și nu numai. În secolul XXI când aproape toată lumea are internet, smartphone, tabletă, smart TV și alte gadget-uri, cetățenii trebuie să meargă pe la ghișeele instituțiilor de stat cu dosarele cu șină cu documente, amenzile în autobuz nu se pot plăti cu cardul și lista ar putea continua.„La nivelul municipiului Cluj-Napoca obiectivul este acela ca nici un fel de act să nu fie emis decât în formulă digitală. Din acest punct de vedere, Primăria Cluj-Napoca stă cu fruntea sus pentru că este avansată, dar departe de ceea ce reprezintă așteptările cetățenilor”, a declarat primarul Emil Boc, astăzi, într-o emisiune online a unei publicații locale.Pe bună dreptate, cetățenii nu sunt mulțumiți de gradul de digitalizare din Primărie. Încă trebuie să meargă la ghișee cu dosarele, doar o parte din taxe și solicitări se pot face online, iar celebrul funcționar virtual Antonia despre care Boc vorbește de ani de zile încă nu este gata. Abia în vara acestui an, la trei ani de la „angajarea” Antoniei, conducerea Primăriei îi face propriul site și îi cumpără infochioșcuri. În iulie 2021, Primăria Cluj-Napoca a lansat o licitație pentru îmbunătățirea funcționarului virtual Antonia, care a fost pus în funcțiune în 2018. Atunci, Boc spunea că acest proiect de inteligență artificială îi ajută pe cetățeni să depună documente online și să economisească 40% din timpul lor. Nimeni din Primărie nu a menționat vreodată că Antonia este funcțională doar parțial. Am aflat acest lucru acum, o dată cu lansarea licitației în valoare de 1.828.200 lei.Citește și:Funcționarul virtual Antonia, cu care Boc se laudă de trei ani, NU e funcțional decât parțial. Abia acum se lucrează pentru realizarea site-ului Antoniei, care costă 1,8 MILIOANE LEINici Compania de Transport Public Cluj-Napoca nu a auzit de digitalizare. Cea mai mare realizare este introducerea sistemului de ticketing (care între noi fie vorba dă rateuri la greu) și posibilitatea achiziționării de bilete cu cardul din autobuz.Amenzile însă nu se pot plăti pe loc decât cash pentru că Liviu Neag, șeful etern al CTP, nu a făcut demersurile necesare către Primăria lui Boc, pentru dotarea controlorilor de bilete cu POS-uri.Așadar, dacă aveți ghinionul să fiți amendați și nu aveți cash în buzunar, trebuie să mergeți să căutați un bancomat, să scoateți bani de pe card, să vă întoarceți la controlorii care așteaptă cuminți în stația de autobuz, să plătiți amenda și să vă taie o chitanță de hârtie cum că ați plătit amenda.Nu se mai poate plăti amenda nici în 24 de ore. Dacă nu o plătiți pe loc, adică 50 lei, a doua zi se majorează la 500 lei.Asta înseamnă digitalizarea Primăriei Cluj-Napoca!Boc a afirmat, astăzi, că Primăria are peste 300 de proceduri digitale, Cluj-Napoca fiind cu mult mai avansat decât alte orașe. Dacă în avansatul Cluj-Napoca lucrurile sunt într-un asemenea hal, nici nu vrem să știm ce este în alte orașe.„Și aici, ca de obicei, Clujul stă mult mai bine decât restul țării. Practic avem peste 300 de proceduri digitale prin care utilizând tehnologia îmbunătățim calitatea serviciilor prestate cetățenilor și suntem una dintre cele mai avansate primării din acest punct de vedere.Evident ca țară avem mult de lucru numai dacă ne gândim la interconectarea bazelor de date adică faptul că cetățeanul trebuie să meargă la mai multe instituții ale statului pentru a duce documente în loc să meargă documentele pe canalul electronic, prin formula aceasta interconectată.Asta arată faptul că suntem departe de ceea ce trebuie, dar la sfârșitul aplicării PNRR-ului ar trebui să găsim România digitalizată exact ca Estonia, în care pornind de la interconectarea tuturor bazelor de date astfel încât cetățeanul să vină la Primărie doar pentru a-și transfera proprietatea, doar pentru a spune „Da” în fața ofițerului de stare civilă când se căsătorește, să vină atunci când divorțează și în rest toate celelalte activități să aibă posibilitatea să le facă online, prin procedurile digitale, de acasă sau oriunde s-ar afla.Aceasta va însemna un uriaș efort financiar din partea României, dar 23% din PNRR sunt pentru partea de digitalizare. Deci, e vorba de miliarde de euro pe care îi vom avea”, a explicat Boc.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom