Connect with us

Actualitate

Record național de scufundare al scafandrilor din cadrul Salvamont Cluj într-o peșteră inundată: – 129 metri-FOTO

Stefania Heinz

Published

on

Salvamont Cluj stabilește un nou record național pentru scufundare într-o peșteră inundată: – 129 metri. Admirabilă îndrăzneala și abilitățile echipei în explorarea adâncimilor subacvatice! 🌊🥽 #RecordNațional #Scufundare #SalvamontCluj”

O echipă de scafandri din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont-Salvaspeo Cluj a stabilit un nou record național de scufundare în peșteră inundată, atingând cota de – 129 metri adâncime, în Izbucul Ibzândiș din Munții Pădurea Craiului, județul Bihor. Izbucul este considerat unul emblematic în speologia din România: aici se realizează explorări de mai bine de jumătate de secol.

Alin Tișe, președintele Consiliului Județean Cluj: “Prin pregătire continuă, scafandrii din cadrul Serviciului nostru Salvamont-Salvaspeo reușesc să intervină într-un mod eficient și în cazul operațiunilor complexe. Îi felicit pe această cale pentru noul record național pe care l-au reușit la scufundare și le mulțumesc că sunt în permanență alături de cei care au nevoie de ajutorul lor”.

Echipa formată din trei scafandri (Cristian Irimieș și Flaviu Pop – echipa de vârf și Ciprian Man – sprijin) a reușit doborârea fostului record de – 121 metri din același izbuc (record ce data din anul 2022), depășind restricția (strâmtoarea) de la această cotă. La adâncimea de 129 metri, scafandrii au descoperit o zonă în care galeria se îngusta și din pricina penalizării de decompresie pe care o aveau la acel minut, scafandrii au decis să se întoarcă. Ei au constatat că peștera continua descendent, oferind provocări de explorare viitoare.

Scafandrii din cadrul Serviciului Public Județean Salvamont-Salvaspeo Cluj, entitate aflată în subordinea Consiliului Județean Cluj, au efectuat, în ultimele luni, mai multe ture de explorare în Izbucul Izbândiș, ca parte a procesului de pregătire continuă pentru intervențiile din lacurile montane din județul Cluj, cunoscute pentru condițiile dificile de scufundare (adâncime și vizibilitate). Pe parcursul acestor ture, scafandrii au reușit cartarea, în premieră, a acestui izbuc.

O scufundare într-o peșteră inundată la astfel de adâncimi necesită o pregătire extrem de minuțioasă:

  • calculul și pregătirea amestecului de gaze pentru respirat – de remarcat că o scufundare la asemenea adâncimi necesită o perioadă de până la câteva ore în care scafandrii trebuie să rămână în apă pentru decompresie, adică restabilirea echilibrului de gaze din organism pentru revenirea la presiunea atmosferică normală;
  • calcularea și pregătirea surselor de energie electrică pentru aparatura subacvatică (scutere, dispozitive de iluminat, etc.) și pentru încălzirea costumului de scufundare (apa nu are mai mult de 9 grade Celsius);
  • pregătirea și instalarea firului ghid (lungimea firului a fost de 425 metri, amarat în 86 de puncte), obligatoriu pentru orientarea într-o peșteră inundată.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Actualitate

Grampet lansează Leon – primul automotor construit în România după 80 de ani

Alex Campian

Published

on

Un moment istoric pentru industria feroviară românească: Grampet Group, cel mai mare operator feroviar și logistic din Europa Centrală și de Sud-Est, a lansat Leon, primul automotor construit integral în România, după o pauză de peste 80 de ani.

Evenimentul oficial de prezentare a avut loc în Salonul Regal din Gara de Nord București, în prezența președintelui companiei, Gruia Stoica, și a specialiștilor implicați în dezvoltarea acestui proiect ambițios.


🔧 Un prototip 100% românesc, cu o investiție de 10 milioane de euro

Leon este rezultatul colaborării a peste 180 de specialiști români și a fost realizat de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grupului Grampet. Construcția prototipului a necesitat o investiție de aproximativ 10 milioane de euro și a fost atestat CE, ceea ce înseamnă că respectă toate standardele europene pentru a putea circula pe rețelele feroviare din Uniunea Europeană.

Fabrica de la Pașcani are în prezent o capacitate de producție de două trenuri Leon pe lună, ceea ce înseamnă un potențial de 24 de trenuri pe an.


📈 Interes din partea operatorilor privați

Gruia Stoica, președintele Grampet Group, a declarat că deja există interes din partea mai multor operatori privați pentru achiziția trenului Leon:

„Avem câteva oferte de achiziție din partea unor parteneri, dar urmează să negociem. Leon este un nou început pentru industria feroviară românească.”


🇷🇴 Primul automotor 100% românesc

Spre deosebire de alte fabrici care construiesc parțial componente precum vagoane sau locomotive, Leon este primul tren complet realizat în România, de la design și inginerie, până la producția efectivă.

Acesta este un automotor modern, eficient energetic, cu design modular și tehnologii de ultimă generație, pregătit pentru rute regionale și naționale în regim de viteză medie.

Info si Imagini: Ziarul Financiar

Video Youtube:

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Când se redeschide Ștrandul Clujana din Cluj-Napoca – Tarifele rămân aceleași ca în 2024

Alex Campian

Published

on

Clujenii vor putea din nou să se bucure de una dintre cele mai populare zone de agrement acvatic din oraș. Ștrandul Clujana își redeschide porțile în weekendul 13–15 iunie 2025, marcând începutul sezonului estival. Într-un oraș cu opțiuni limitate pentru relaxare la piscină, ștrandul rămâne o alegere de top pentru familii, tineri și copii.

Piscine pentru toate vârstele

  • Bazinul pentru adulți are o adâncime de 1,56 m și o temperatură constantă de 26°C, fiind ideal pentru înot și relaxare.

  • Piscina pentru copii (20×10 m, adâncime 40 cm) include trei tobogane de apă și este amplasată în apropierea a două locuri de joacă.

  • Bazinul pentru bebeluși (10×3 m, adâncime 15 cm) este dotat cu o ciupercuță cu apă și spațiu de joacă, perfect pentru cei mai mici vizitatori.

Facilități de recreere și alimentație

Zona verde din incintă oferă:

  • Gazon pentru relaxare

  • Loc de joacă cu nisip, tobogane, hinta și un mini-parc destinat copiilor

Pe partea de alimentație, clujenii au la dispoziție:

  • Grill Bar în aer liber

  • Pizzerie și bar interior, pentru gustări și băuturi răcoritoare

Program și tarifare

Ștrandul Clujana va funcționa zilnic, în intervalul 08:00–20:00, de luni până duminică.

Prețul biletului de intrare include:

  • Acces auto și parcare

  • Șezlong

  • Umbrelă

  • Acces complet la toate piscinele

Preturi :

Copii 0-2 ani
Gratuit
luni-duminică

Copii 2-14 ani
50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Adulți
60RON
luni-vineri
50 RON după ora 17:00

Adulți
70RON
sâmbătă, duminică și sărbători legale
50 RON după ora 17:00

Peste 65 ani

50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Atenție, șoferi! Parcarea din Piața Mihai Viteazul complet închisă

Alex Campian

Published

on

Reabilitare parcare Piața Mihai Viteazul Cluj-Napoca | Închidere temporară iunie–iulie 2025

Primăria municipiului Cluj-Napoca a anunțat că parcarea la sol din Piața Mihai Viteazul va intra într-un amplu proces de reabilitare. În cadrul lucrărilor va fi instalat un sistem modern de control al accesului, plată și monitorizare video.

Lucrările vor începe pe data de 3 iunie 2025 și vor dura până pe 14 iulie 2025, perioadă în care parcarea va fi complet închisă.

„Parcarea din Piața Mihai Viteazul va intra într-un proces de reabilitare. Vor fi implementate soluții moderne pentru acces, plată și supraveghere video. Pentru finalizarea acestor lucrări, este necesară închiderea temporară a parcării între 03.06.2025 și 14.07.2025”, au transmis reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom