Connect with us

Educatie

Excelență Educațională în Mediul Rural: Profesori din Cluj, Finaliști în Gala Teach for Romania

Alex Campian

Published

on

În mediul rural din România, mai mulți profesori, inclusiv cei din județul Cluj, primesc recunoaștere pentru dedicarea și eforturile depuse în sprijinul copiilor proveniți din medii defavorizate. Această apreciere vine în cadrul Galei „Profesorul Anului din mediul rural”, organizată de Teach for Romania, singurul eveniment din țară care pune în lumină și sărbătorește contribuția remarcabilă a profesorilor în domeniul educației rurale.

Prin această competiție ne dorim să aducem un plus de vizibilitate profesorilor, învățătorilor, educatorilor din mediul rural care cred în potențialul fiecărui copil, care se pregătesc și își folosesc toată creativitatea și resursele pentru a le oferi acestora șansa la un viitor mai bun prin educație modernă, de calitate, relevantă. Oameni care pot să inspire și care schimbă fața sistemului de educație din România”, au declarat organizatorii evenimentului.

Deși anunțul „Profesorului Anului din mediul rural” este programat abia pentru 15 februarie, Teach for Romania a finalizat jurizările pentru cea de-a treia ediție a Galei și a dezvăluit cei 22 de finaliști în cele 7 categorii distincte.

Dincolo de indicatorii vizibili privind nivelul ridicat de abandon școlar, performanţe academice foarte scăzute, violenţa, resursele limitate – invocate adesea când vine vorba despre școlile din medii vulnerabile, profesorii din medii dezavantajate reușesc să găsească soluții și să creeze școală relevantă pentru elevii lor. Lucrul acesta a fost identificat în cele 518 nominalizări făcute de către părinți, elevi, foști elevi, cadre didactice, directori, parteneri, la Gala Profesorul Anului din mediul rural, ediția a treia”, a transmis organizația Teach for Romania.

Cele șapte categorii de premiere includ educatori, profesori debutanți, prevenirea abandonului școlar, dezvoltarea literației, dezvoltarea abilităților socio-emoționale, dezvoltarea leadership-ului la elevi și implicarea în comunitate. La categoria „prevenirea abandonului școlar”, două cadre didactice din județul Cluj, Camelia Costantea (director, Școala Gimnazială Viișoara, Cluj) și Monica Nagy (învățător, Școala Gimnazială Cojocna, Cluj), au fost incluse pe lista celor 22 de finaliști, recunoscându-li-se astfel eforturile semnificative pentru menținerea elevilor în procesul educativ.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Afaceri Cluj

Studenți și elevi clujeni descoperă proiectul RIVUS: lecții reale de inginerie pe șantierul celei mai ample regenerări urbane din România

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca continuă să investească în formarea viitorilor profesioniști din domeniul construcțiilor, iar proiectul RIVUS – cea mai amplă regenerare urbană din țară – devine un adevărat laborator în aer liber pentru tinerii interesați de acest domeniu. 30 de studenți ai Facultății de Construcții din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca și alți 30 de elevi ai Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” au vizitat recent șantierul RIVUS, unde au descoperit etapele de dezvoltare ale proiectului și au aflat direct de la specialiști detalii tehnice aplicate.

Pentru studenții de la Inginerie Geotehnică, Inginerie Civilă și Căi Ferate, Drumuri și Poduri (CFDP), vizita a reprezentat o continuare a parteneriatului deja consolidat dintre UTCN și RIVUS. Aceștia au urmărit procesul de realizare a fundațiilor speciale, pereții mulați și pereții din piloți, conectând cunoștințele teoretice de la cursuri cu practica din teren. Pentru mulți, șantierul a devenit ocazia ideală de a vedea, în mod concret, cum ia naștere un proiect de asemenea complexitate.

La rândul lor, elevii din clasa a XI-a de la „Anghel Saligny” au avut primul contact direct cu un șantier de proporții majore, în cadrul programului „Școala Altfel”. Faptul că au putut observa în realitate structurile de rezistență studiate la ore a transformat vizita într-un moment definitoriu pentru orientarea lor profesională. Elevii trec zilnic pe lângă șantier și sunt foarte curioși. Faptul că au văzut în practică ceea ce învață la școală i-a ajutat enorm”, a declarat prof. ing. Aurica Rotund.

Sorin Guttman, managerul de proiect, a subliniat importanța educației practice: „Colaborarea cu mediul academic este esențială pentru noi. Vizitele acestea sunt parte din angajamentul RIVUS de a contribui la formarea următoarei generații de specialiști în construcții. Pe măsură ce proiectul avansează, vom continua să deschidem noi etape pentru studiu.”

RIVUS va aduce o premieră la nivel național: acces public direct la malul Someșului printr-o grădină urbană de peste 5,2 hectare, un spațiu generos dedicat comunității. Proiectul va include cea mai mare suprafață de retail din România – peste 400 de branduri –, dar și zone ample pentru sport, educație, cinema, cultură și relaxare. RIVUS conturează astfel un nou pol urban al Clujului, unde tehnologia, sustenabilitatea și dezvoltarea comunitară se împletesc într-un mod exemplar.

Pe măsură ce proiectul avansează, RIVUS nu doar transformă o zonă esențială a orașului, ci investește în formarea generației care va modela Clujul de mâine. Entuziasmul studenților și elevilor arată că viitorul construcțiilor este pe mâini bune, iar deschiderea proiectului către mediul educațional confirmă că dezvoltarea urbană poate merge mână în mână cu educația și inovația. Clujul crește, se reinventează și pregătește, pas cu pas, o nouă etapă a orașului — una mai modernă, mai verde și mai aproape de oameni.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe :www.rivus.ro și pe platformele social media: www.instagram.com/rivuscluj,www.facebook.com/rivuscluj!

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

Elev clujean de aur: Bogdan Bora, 16 ani, a cucerit prima poziție la competiția internațională WYIIA 2025 din Indonezia

Alex Campian

Published

on

Un nou motiv de mândrie pentru Cluj-Napoca! Bogdan Bora, elev în clasa a X-a la Colegiul Național „Emil Racoviță”, a obținut medalia de aur la competiția internațională WYIIA 2025, desfășurată în Indonezia. Evenimentul este considerat unul dintre cele mai importante din lume pentru tinerii pasionați de știință și inovare.

La ediția din acest an, organizată de Indonesian Young Scientist Association (IYSA) împreună cu Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa, au participat peste 250 de echipe din 26 de țări. Tinerii cercetători au prezentat proiecte cu aplicabilitate reală, menite să răspundă provocărilor actuale din domeniul științei, tehnologiei și mediului.

Proiectul cu care Bogdan a impresionat juriul a fost un sistem inovator pentru măsurarea radiațiilor solare și cosmice, cu potențial de utilizare în cercetarea spațială și protecția mediului. Originalitatea conceptului și nivelul tehnic ridicat i-au adus cea mai înaltă distincție – aurul competiției.

Succesul tânărului clujean se leagă de activitatea sa în Clusterul Magic Sciences, un centru dedicat formării elevilor cu abilități științifice de top. Mentorul său, Gabriel Teodorescu, spune că performanța lui Bogdan reflectă o combinație rară de inteligență, perseverență și dorință de cunoaștere.

„Bogdan muncește mult, experimentează și are o curiozitate autentică pentru știință. Este dovada că tinerii români pot concura cu succes la cel mai înalt nivel internațional”, a declarat acesta.

La doar 16 ani, Bogdan Bora adună deja numeroase premii naționale și internaționale, confirmând că România are un potențial științific tânăr remarcabil, iar Clujul rămâne un nucleu al educației de performanță.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

🎒 Excursiile, interzise în „Școala altfel” și „Săptămâna verde”. ISJ Cluj impune restricții stricte în școlile din județ

Alex Campian

Published

on

Inspectoratul Școlar Județean Cluj a emis o nouă Instrucțiune adresată tuturor unităților de învățământ preuniversitar, prin care sunt impuse restricții stricte pentru desfășurarea programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” în anul școlar 2025-2026.

Conform documentului semnat de inspectorul școlar general Marinela Marc, activitățile care implică costuri pentru părinți — inclusiv excursiile și vizitele în țară sau străinătate — sunt interzise pe durata acestor programe tematice.


🧭 Adio excursii, bun venit la ateliere și proiecte educaționale

Potrivit ISJ Cluj, „Școala altfel” și „Săptămâna verde” trebuie să aibă caracter educativ și aplicativ, fiind parte integrantă din procesul instructiv-educativ.
Activitățile trebuie să sprijine aplicarea practică a cunoștințelor, să fie corelate cu programele școlare și să contribuie la formarea competențelor elevilor.

În locul excursiilor, școlile sunt încurajate să organizeze:

  • ateliere practice,

  • experimente și proiecte interdisciplinare,

  • vizite de studiu relevante,

  • colaborări cu specialiști și instituții locale.


🌿 Teme prioritare: violența, drogurile și educația pentru mediu

În „Școala altfel” vor fi abordate teme legate de violență, consum de droguri și alte substanțe interzise, iar în „Săptămâna verde” accentul va fi pus pe educația ecologică și pe cele 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD), în special cele dedicate protejării mediului.

Pentru liceele tehnologice, profesionale și postliceale, ISJ prevede activități de instruire practică adaptate scopului celor două programe.


🏫 Directorii, obligați să respecte instrucțiunea

Documentul solicită directorilor să aprobe doar activități conforme cu aceste obiective educaționale.
De asemenea, se precizează că absențele elevilor vor fi consemnate la rubrica „Purtare”, iar toate proiectele tematice trebuie stabilite în cadrul consiliilor profesorale tematice.

„Contăm pe profesionalismul şi implicarea personalului didactic pentru elaborarea unor proiecte educaţionale relevante şi motivante pentru fiecare elev”, se arată în comunicatul semnat de Marinela Marc și Amalia Gurzău, inspector pentru educație permanentă și activități extrașcolare.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom