Connect with us

Eveniment

Festivalul Transilvania Fashion a pus Clujul pe harta mondială a modei. “A atins nivelul artistic și tehnic impus de marile evenimente și competiții internaționale”

Stefania Heinz

Published

on

Festivalul Transilvania Fashion a pus Clujul pe harta mondială a modei. "A atins nivelul artistic și tehnic impus de marile evenimente și competiții internaționale"

Ediția 2023 a Festivalului Internațional de Modă Transilvania Fashion – powered by Banca Transilvania s-a încheiat duminică, după trei zile pline de exuberanță creativă care au confirmat locul Clujului în prim planul modei europene.
Cea de-a treia ediție a Festivalul Transilvania Fashion (FTF) a avut loc la Cluj-Napoca în perioada 8-10 Septembrie 2023, în colaborare cu European Fashion Council (EFC) și FashionTV. Parte a unui ciclu de Gale dedicate prezentării și premierii excelenței în domeniul modei, pe care Asociația Culturală Pro Transilvania și Dr. Matei Miko le organizează de peste 30 de ani, Festivalul Transilvania Fashion a fost conceput să contribuie la amplificarea vizibilității creativității designerilor invitați pe vasta scenă europeană.

Timp de trei zile, pe spectaculosul catwalk de pe esplanada Centrului de Cultură Urbană Casino au defilat peste 60 de modele care au îmbrăcat creațiile a 43 de designeri invitați la ediția 2023 a Festivalului Transilvania Fashion.

“Aprecierea de care s-a bucurat Festivalul Transilvania Fashion a fost o reverență pentru creatorii consacrați și un imbold pozitiv pentru tinerii designeri prezenți. Mă bucur să putem contribui la amplificarea comunicării internaționale a talentului și creativității creatorilor de modă prin Festivalul Internațional Transilvania Fashion. Mulțumesc Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, Consiliului Județean Cluj și celorlalte autorități locale care ne-au sprijinit, le mulțumesc sponsorilor și colaboratorilor, fără de care un astfel de eveniment nu ar putea avea loc”, a declarat dr. Matei Miko, Președintele FTF, la finalul evenimentului.

Nadya Valeva, Președinte European Fashion Council, prezentă la Cluj cu ocazia festivalului, a remarcat nivelul artistic și tehnic la care a ajuns evenimentul.

“Am asistat la un foarte bun eveniment de modă. Felicitări organizatorilor! Întrunește toate politicile promovate de către European Fashion Council. Festivalul Transilvania Fashion a atins la Cluj nivelul artistic și tehnic impus de marile evenimente și competiții internaționale. Propun din acest moment să trecem la o etapă mai spectaculoasă  în cele 28 de țări membre ale European Fashion Council –  formatul de eveniment independent cu invitați din țările partenere să își adauge valoare prin transformarea  sa într-unul global, cu concentrarea de forțe inovative, cu mai multe elemente de competiție și spectacol”, a afirmat Nadya Valeva.

Anca Bălan, Președinte Executiv European Fashion Council, a ținut să sublinieze calitatea și creativitatea colecțiilor prezentate de tinerii creatori români.

“Eforturile combinate ale organizatorilor cu cele ale designerilor aflați, în cele trei zile ale festivalului, la propriu în lumina reflectoarelor au creat un spectacol de cel mai înalt nivel artistic. Tinerii absolvenți ai universităților de artă din România și Republica Moldova au strălucit, fiind evaluați de către invitații cu autoritate ai festivalului ca mult mai performanți decât omologii lor din alte țări europene puternice. Felicitări profesorilor care i-au șlefuit!

Îmi asum în continuare sarcina, ca Președinte al Asociației Romanian Fashion Council, să duc tinerii designerii ai universităților de artă pe cât mai multe scene ale festivalurilor de modă europene. Mă bucur ca ei să participe la toate evenimentele de modă din țară, căci se vede an de an, atunci când sunt selectați pentru Festivalul Transilvania FASHION, evoluția din colecțiile lor, din atitudine și calitate umană.

De asemenea, îmi asum în continuare sarcina, ca Președinte Executiv al Asociației European Fashion Council, să realizez mobilitatea tinerilor designeri și a celor consacrați, invitându-i  pe cei mai buni pe toate meridianele modei”, a declarat Anca Bălan.

Câștigătorii trofeului “Moda cum Laude” 2023
Sâmbătă, la finalul celei de a doua seri de festival, a avut loca Gala Laureaților, în cadrul căreia organizatorii au acordat trofeele “Moda cum Laude”, oferite în mod tradițional personalităților marcante din lumea modei, care prin viziunea, creativitatea și activitatea lor au adus o contribuție esențială la dezvoltarea fenomenului și a industriei de Fashion.

Astfel, trofeul “Moda cum Laude” a fost decernat designerului Oana Livia Badea, Universității Naționale de Arte București, care aniversează 50 de ani de existență creativă, și designerului Aidarkhan Kaliyev din Kazahstan.

Trofeul “Moda cum Laude” a fost decernat pentru prima dată în anul 2011 prof. univ. dr. Elena Basso-Stănescu, artist, designer și cadru didactic al Universității de Artă si Design Cluj-Napoca. În 2012, câștigătoarea trofeului a fost creatoarea de modă Zina Dumitrescu, pentru ca în 2013 trofeul să fie acordat designerului italian Gai Mattiolo. În 2014, „Moda cum laude” a fost decernat designerului Cătălin Botezatu, iar în 2015, designerului Doina Levintza. În 2017, trofeul a fost acordat conf. univ. dr. Lucian Broscățean, directorul Departamentului Modă-Design Vestimentar din cadrul Universității de Artă și Design Cluj-Napoca, jurnalistului de modă dr. Liana Martin și dr. Matei Miko.

În 2019, trofeul a fost decernat criticului, istoricului de artă și prof. univ. Adina Nanu și prof. univ. dr. Unda Popp. La ediția 2021 a Festivalului Transilvania Fashion, trofeul “Moda Cum Laude” a fost acordat analistului de modă Alin Gălățescu și hair stylistei Mia Poruțiu, iar la ediția 2022 trofeul a fost decernat designerului italian Liborio Capizzi și designerului român Kinga Varga.

Designeri din 10 țări, la Festivalul Transilvania Fashion 2023
Zece țări și-au trimis reprezentanți la FTF 2023. Alături de creatorii români de modă, la ediția din acest an a Festivalului au fost prezenți, într-o secțiune internațională consistentă, creativă și surprinzătoare, designeri din Italia, Germania, Regatul Țărilor de Jos, Republica Moldova, Ungaria, Cehia, Serbia, Bulgaria și Kazahstan.

Secțiunea designerilor a cuprins în acest an nume cu rezonanță în lumea modei românești, precum Kinga Varga, Paul Palm, Daiana Nealcoș, Cristina Lazăr, Mihaela Hanches, Tudor Halatiu, Oana Livia Badea, Inga Bragaru, Raluca Soare, Luminița Balazs, Mihnea Covaci, Anca Manea, Ioana Degău, Tessuto – Adrian Iliescu, Mihaela Hanches, Daniel Gorban, Alexandra Constantinescu, Raul Matiș, Mara Popa și Renata Mihaly.

Secțiunea internațională i-a adus pe catwalk pe Angelika Hirschler și Vincenzo Merli – Maison Fürstenberg, ambii invitați speciali ai acestei ediții a FTF, Monica Grüber, ORHA, Josephine Cosonatto, Carmichael A. Byfield – House of Byfield, Kárpáti Rebeka – KINDA Clothing, Milica Trickovic, Monika Pizur, Aidarkhan Kaliyev și Galina Ivanova.

Secțiunea dedicată universităților de artă a adus, și în 2023, pe catwalk-ul FTF șapte centre academice cu tradiție în arta vestimentară din România și Republica Moldova: Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Universitatea Națională de Arte București, Universitatea Națională de Arte “George Enescu” din Iași, Facultatea de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Arte a Universității din Oradea, Facultatea de Design de la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad și Facultatea de Design din cadrul Universității Tehnice din Chișinău (Republica Moldova).

Comisia condusă de prof. univ. dr. Elena Basso Stănescu a selectat în acest an cinci din cele peste 100 de colecții propuse de designerii care s-au înscris pe site-ul oficial al festivalului, ftf.ro. Astfel, Vanesa Ursu, Ioana Georgescu, Andreea Haidu, C’est Cher și Maria Comisaru și-au prezentat creațiile vestimentare pe catwalk-ul FTF 2023 și ne-au încântat cu talentul și viziunea lor, într-o confirmare a potențialului creativ al noilor generații de designeri.

Locul devenit deja tradițional de desfășurare a Festivalului a fost Esplanada Centrului de Cultură Urbană din Parcul Central din Cluj-Napoca, care s-a transformat într-o platformă de celebrare a modei datorită unei logistici impresionante de catwalk, sunet, lumină și ecrane LED, într-un superb amfiteatru în aer liber, străjuit de impunătoarea clădire a Cazinoului și de istorica Fântână Arteziană amenajate în 1897, inspirate de clădirile celebrului Palat Sanssouci de la Potsdam.

Echipa de organizare a FTF 2023 a fost formată din Dr. Matei Miko – Președinte și Producător General al Festivalului Transilvania Fashion, prof. univ. dr. Elena Basso Stănescu – Spiritus Mentor FTF, Anca Elena Bălan – Producător Asociat FTF, Președinte al Asociației Romanian Fashion Council și Președinte Executiv European Fashion Council, Mirela Presecan Tiberi – Producător Executiv FTF, Diana Loșonți – Producător Executiv FTF și Victoria Pop – Producător Asociat FTF.

Festivalul Transilvania Fashion – powered by Banca Transilvania a fost organizat de Asociația Culturală Pro Transilvania, Agenția Top Model Management Transilvania Fashion și Asociația Future City, în colaborare cu European Fashion Council și FashionTV, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, al Casino – Centru de Cultură Urbană Cluj-Napoca, al Visit Cluj și al Consiliului Județean Cluj, și a fost susținut de NTT DATA România și SDC Properties.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Pelerinajul de la Nicula – Rugăciune, lumină și speranță în ziua Adormirii Maicii Domnului

Alex Campian

Published

on

Vedere panoramică cu Mănăstirea Nicula și pelerinii veniți la hram

La poalele blânde ale dealului din satul Nicula, la câțiva kilometri de Gherla, Mănăstirea „Adormirea Maicii Domnului” pulsează de credință. În fiecare an, pe 15 august, curțile ei se umplu de oameni care vin ca să atingă o bucată din pace — pelerini cu lumânări, copii în brațe, bătrâni cu pași mărunți, tineri cu glasuri tremurate. Anul acesta, ca dintotdeauna, icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului rămâne inima acestei adunări: o prezență care adună rugăciuni, lacrimi și povești personale de mulțumire.

Povestea Niculei se împletește cu legenda icoanei care — spun cronicile vechi și memoria colectivă — a plâns în secolul al XVII-lea, un semn care a aprins atenția țăranilor și a clerului. De atunci, locul a devenit sanctuar: bisericuța modestă s-a transformat în mănăstire, iar drumul spre deal s-a umplut de poteci ale credinței. Mulți pelerini vorbesc despre vindecări neașteptate, despre chemări care le-au schimbat viața; alții trec pur și simplu pentru a mulțumi sau pentru a primi o clipă de liniște.

Icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din Mănăstirea Nicula, pictată în 1681

Ajunul hramului e o noapte de priveghere: cântecele liturgice se revarsă, tămâia se amestecă cu aerul rece al serii, iar lumânările creează mici constelații pe pavajul curții. Dimineața, procesiunile de pe 14 și 15 august se contopesc într-un flux neîntrerupt de credincioși care își așteaptă rândul la închinare. Mulți au venit pe jos din Gherla sau din satele din jur, tradiție păstrată din generație în generație — alegere făcută nu doar din credință, ci ca jertfă simbolică, ca dialog între trup obosit și sufletul care cere ajutor.

Credincioși participând la Slujba Prohodului Maicii Domnului la Mănăstirea Nicula

În 15 august 2025, pelerinajul a fost din nou un semn că tradiția trăiește: slujbe solemne oficiate la altarul de vară, predici încărcate de mângâiere și sute de mărturii adunate la coadă. Organizatorii au comunicat programul și indicațiile pentru pelerini public, așa cum fac de obicei pe pagina oficială de Facebook a Mănăstirii și pe site-ul instituției — detalii și anunțuri pe https://www.facebook.com/ManastireaNiculaOficial și pe http://www.manastireanicula.ro.

Legendele din jurul icoanei au crescut cu fiecare secol: se pomenește de părinți care au găsit vindecare, de oameni care au lăsat la tocul ușii câte o povară și au plecat mai ușori. Aceste relatări, unele însemnate în arhive, altele păstrate oral, dau culoare pelerinajului: nu e doar un eveniment liturgic, ci o colecție vie de destine care vibrează sub același acoperiș spiritual.

Atmosfera, mai presus de cifre, e una a comuniunii. Vezi freamătul pregătirilor — tarabe cu iconițe, rugăciuni șoptite, mame care leagă părul copilului cu o panglică de coroană, bătrâni care își găsesc loc pe o bancă și stau în tăcere, mulțumind. Pentru mulți, clipa închinării la icoană e mai mult decât ritual: e o reamintire că nu sunt singuri. Lacrima se naște firesc, uneori de bucurie, alteori de ușurare.

Mănăstirea Nicula rămâne, astfel, un far al spiritualității românești — un loc în care istoria, legenda și trăirea contemporană se întâlnesc. Indiferent dacă vii pentru prima oară sau revii după multe hramuri, pleci cu o poveste personală, cu o lumânare stinsă în inimă și cu speranța că drumul spre același deal va mai fi parcurs cândva.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

IULIUS – 25 de ani de inovație în retail și regenerare urbană în România

Alex Campian

Published

on

ULIUS 25 de ani de retail și regenerare urbană în România

IULIUS marchează un sfert de secol de activitate, timp în care a redefinit standardele retailului românesc și a transformat marile orașe prin proiecte de referință. Cu o viziune integrată, ce îmbină shoppingul, businessul, natura și lifestyle-ul, compania a devenit un reper nu doar pe piața locală, ci și în Europa de Est.

De la primul mall regional, la proiecte mixed-use de talie europeană

Povestea a început în anul 2000, la Iași, cu primul mall din afara Capitalei – o premieră care a deschis drumul retailului modern în România. Următorii 25 de ani au adus investiții de peste 1,2 miliarde de euro, dezvoltarea rețelei Iulius Mall și lansarea unor proiecte de pionierat în regenerarea urbană: Palas Iași și Iulius Town Timișoara.

Astăzi, portofoliul include:

  • 8 proiecte regionale în Iași, Suceava, Cluj-Napoca și Timișoara

  • peste 320.000 mp de spații de retail

  • 1.000+ branduri internaționale și antreprenori locali

  • peste 73 de milioane de vizite anual

„Proiectele noastre sunt destinația strategică a marilor branduri internaționale. Am dorit să creăm spații vibrante, parte din viața comunității”, afirmă Oana Diaconescu, Head of Retail Leasing IULIUS.

Retail, business și natură – o formulă de succes

Centrele comerciale IULIUS sunt locuri unde cumpărăturile se îmbină cu experiențe de relaxare și socializare: cinematografe, zone HoReCa, centre de entertainment și grădini urbane spectaculoase.
Palas Iași și Iulius Town Timișoara sunt exemple de proiecte mixed-use unde retailul și spațiile office se completează reciproc, generând trafic constant și atractivitate pentru investitori.

Investiții în viitor

  • Iași – Reamenajarea Palasului: 80 milioane € investiți în modernizare, sub semnătura Foster + Partners, cu extinderea zonei verzi și integrarea armonioasă în centrul orașului.

  • Cluj-Napoca – RIVUS: 500 milioane € pentru cel mai mare proiect de reconversie urbană din țară, pe platforma Carbochim, cu 142.000 mp retail și peste 400 de magazine.

  • Constanța – Proiect de regenerare urbană: 800 milioane €, pe 38 ha, cu funcțiuni de retail, office, cultură și divertisment, după un proces unic de bioremediere a terenului.

  • Tomești, Iași – Family Market: 28 milioane €, cu 16.000 mp închiriabili, pentru comerț de proximitate.

O amprentă verde în marile orașe

IULIUS a integrat în proiectele sale 18 hectare de grădini urbane cu peste 80.000 de arbori și arbuști, aducând natura în inima orașelor. În plus, compania este un susținător activ al culturii și artei, găzduind 1.000+ evenimente anual.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Patru cetățeni străini, prinși cu bijuterii furate la un festival din Cluj

Alex Campian

Published

on

Hoți prinși pe Aeroportul Cluj-Napoca înainte de a fugi spre Barcelona

Cluj-Napoca, început de august. Orașul pulsează sub luminile și sunetul unui festival de muzică. În timp ce mii de oameni dansează, patru cetățeni străini își fac loc prin mulțime cu un alt “program artistic”: furturi de bijuterii.

📅 7–10 august – Polițiștii primesc 16 sesizări despre lănțișoare prețioase smulse de la gâtul oamenilor. Biroul de Investigații Criminale intră în alertă. Începe o vânătoare pe timp de festival.


Primul pas greșit al hoților

10 august, seara – Un bărbat de 45 de ani, suspect în mai multe cazuri, este depistat și reținut. Pistele duc rapid la restul grupului.

11 august, dimineața – Aeroportul Cluj-Napoca. Trei persoane – o femeie de 30 de ani și doi bărbați de 46 și 37 de ani – sunt surprinse chiar înainte de a se îmbarca spre Barcelona. Planul de evadare se încheie pe pista de control a Poliției de Frontieră.


Ce au găsit în bagaje

În valize, anchetatorii descoperă:

  • 18 lănțișoare din metale prețioase

  • parfumuri

  • cartușe de țigarete

  • pachete de cafea și alte bunuri

Bunuri furate recuperate de polițiștii din Cluj-Napoca


O operațiune la secundă

Acțiunea a fost coordonată de polițiștii din cadrul Biroului de Investigații Criminale, cu sprijinul Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca, Sectorului Poliției de Frontieră Aeroport Cluj-Napoca, Secției 7 Poliție și Serviciului pentru Acțiuni Speciale.

Toți cei patru suspecți au fost reținuți pentru 24 de ore, iar cercetările continuă pentru a reconstitui întreaga lor activitate infracțională.

📹 Momentul intervenției poate fi urmărit aici: Video

Info&Video: Facebook Inspectoratul de Politie Judetean Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom