Connect with us

Eveniment

Patru organizatii din Cluj cer primariei mai multe spatii verzi in zona industriala. – E fain la Cluj!

Tudor Calinescu

Published

on

Patru organizatii din Cluj cer primariei mai multe spatii verzi in zona industriala. - E fain la Cluj!

Prea puțin verde,
la Cluj: doar 10% din zona industrială a Clujului e ocupată de spații verzi. De
10 ori mai mulți locuitori și de 10 ori mai puține zone verzi
Patru organizații civice și de mediu cer Primăriei
Cluj-Napoca realizarea de spații publice verzi mai mari în zona industrială a
municipiului și realizarea de dezbateri publice care să ducă la realizarea lor.
Societatea Organizată Sustenabil, Asociația MiniMass –
Someș Delivery, Clubul de Cicloturism Napoca și Clujul Sustenabil solicită
Primăriei clujene ca în fosta zonă industrială a orașului să amenajeze spații
verzi și spații publice mai multe și mai mari de-a lungul Someșului. 


Solicitarea vine în contextul în care municipalitatea a
comandat un studiu (denumit document director de fundamentare a regenerării
urbane) pentru viitoarele investiții din zona industrială a Clujului, pe o
suprafață de 450 de hectare. Acest document are însă mari lacune la capitolul
spații verzi.
Mai mulți locuitori,
spații verzi mai mici 
„Deși populația a crescut de cel puțin 10 ori în ultimele
secole, în documentul propus spre anexă Planului Urbanistic General, spațiile
verzi sunt mult mai mici decât au amenajat antecesorii noștri în secolele
trecute.
În consecință, cerem dezbateri publice atât pe documentul
de regenerare urbană, cât și pe Master Planul Someșului din zona industrială.
Dorim ca aceste hotărâri să fie adoptate printr-un proces participativ”, spune
Adrian Dohotaru, președintele Asociației Societatea Organizată Sustenabil.
El arată că în zona industrială, pe o suprafață de 450 de
hectare, doar 40 de hectare sunt spații verzi. „Cantitatea de spațiu verde e
oricum înșelătoare, deoarece contează distribuția, nu doar suprafața. 20 de
hectare sunt vizavi de aeroport, unde oricum nu se poate exploata imobiliar
arealul respectiv. Puțini clujeni din zona metropolitană vor veni la relaxare
în sunetul avioanelor ce decolează și aterizează și în poluarea kerosenului”,
afirmă el.
Alte 20 de hectare de spații verzi, propuse de arhitecți
de-a lungul râului, există deja pentru că sunt protejate prin Legea Apelor, iar
lățimea zonei de protecție la râu, potrivit Legii Apelor, este de cel puțin 15
metri.  
„Pista de biciclete, aleea pietonală și mobilierul urban,
propuse pe zona protejată, nu trebuie să sacrifice vegetația spontană apărută
și copacii. De aceea, e necesar ca un coridor verde albastru la râu, acceptat
de Primărie, să fie mult mai lat, prin negocieri cu dezvoltatorii imobiliari
privați, pentru a păstra cadrul natural și pentru a crește calitatea vieții”,
declară Marius Moga, coordonatorul proiectului Someș Delivery.
Regândirea zonei
industriale, o oportunitate pentru oraș
Cele patru asociații arată că în lipsa spațiilor verzi și
a dezbaterilor pe acest subiect, Primăria transmite mesajul că își dorește un
oraș pentru profit, nu unul pentru locuit, deși declară opusul. 

„Cum e posibil ca spațiul verde din proiect să fie doar
cel existent deja, dar să nu se ceară, de la niciun investitor privat,
înființarea de noi spații verzi? La ce ajută retorica orașului care se dezvoltă
cu fața la râu, dacă clădirile de peste zece etaje sunt planificate până în
buza apei?”, se întreabă reprezentanții celor patru organizații civice.
Ei mai arată că în secolul XIX, când Clujul era mult mai
mic, în Parcul Central, spre exemplu, erau gândite zone verzi la râu de zeci de
ori mai mari decât ce se dorește în partea de nord-est a orașului. 
„În trecut, când s-au dezvoltat Parcurile Babeș,
Feroviarilor, Armătura sau Rozelor, acestea erau gândite să aibă zeci sau chiar
sute de metri lățime la râu. Acum, în secolul XXI, se „oferă” doar 15 metri,
unde oricum nu se poate construi legal, doar pe o porțiune îngustă fiind
acceptată o lățime mai mare”, susține Adrian Dohotaru.
La rândul lui, coordonatorul proiectului Someș Delivery,
arhitectul Marius Moga, spune că regândirea acestei zone industriale acum este
o oportunitate de a rebalansa echilibrul distribuției spațiilor verzi din oraș
și de a contrabalansa polul verde din vest atât de îndrăgit de clujeni și în
același timp prea aglomerat deja. 

Dezbateri publice pentru
regenerare urbană și pentru Master Planul Someșului din zona industrială 
„Dezvoltarea unui mare parc în zona industrială, ca orice
bun comun, va crește valoarea imobiliară și va fi garantul unei dezvoltări
urbane de succes și chiar mai profitabile pe termen lung decât în lipsa unui
parc de proporții la râu, lipsă care poate satisface doar interese imobiliare
pe termen scurt. 
În consecință, cerem dezbateri publice atât pe documentul
de regenerare urbană, dar și pe Master Planul Someșului din zona industrială”,
arată arhitectul Marius Moga.
Reprezentanții celor patru asociații arată că miza solicitării lor nu e doar o retorică a deschiderii la râu prin crearea unui coridor verde albastru, ci realități concrete pentru ca locuitorii să se bucure de locuri și de bunuri comune cât mai generoase.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

(Video) – Copil de 12 ani, lovit pe trotuar de un Mustang condus de un șofer din Bistrița-Năsăud, se luptă între viață și moarte

Alex Campian

Published

on

Copil de 12 ani lovit pe trotuar de un Mustang la Cluj

Copilul de 12 ani lovit pe trotuar, miercuri, 1 octombrie, de un autoturism Ford Mustang, pe strada Avram Iancu din Cluj-Napoca, se luptă între viață și moarte.

Potrivit reprezentanților SCJU Cluj, minorul a fost adus în stare critică la UPU Copii, iar medicii au decis să intervină chirurgical de urgență în Blocul Operator Neurochirurgie. Operația a durat câteva ore, iar ulterior pacientul a fost transferat la Terapie Intensivă, unde se află în prezent, intubat și ventilat mecanic. Prognosticul este rezervat.

„Pacientul de 12 ani, transferat de la Spitalul de Copii cu un traumatism cranio-cerebral sever, a fost operat în regim de urgență, în cursul serii în Blocul Operator Neurochirurgie. În prezent se află la terapie-intensivă Neurochirurgie, intubat, sedat și ventilat mecanic. Prognosticul medicilor este rezervat.”, au declarat pentru Cluj24 reprezentanții Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj.

Cum s-a produs accidentul?

Potrivit polițiștilor, un bărbat de 34 de ani, din județul Bistrița-Năsăud, aflat la volanul unui Ford Mustang care circula spre Piața Cipariu, nu ar fi adaptat viteza la condițiile de drum. Din această cauză, șoferul a pierdut controlul asupra direcției de mers, a pătruns pe contrasens și a acroșat copilul de 12 ani, care se afla pe trotuar.

Minorul a fost preluat imediat de echipajul SMURD, intubat la fața locului și transportat de urgență la spital.

Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ. Polițiștii continuă cercetările pentru a stabili cu exactitate împrejurările accidentului.

Mama copilului, în stare de șoc

„Pompierii din cadrul Detașamentului 1 Cluj-Napoca au intervenit în această după-amiază la un grav accident rutier petrecut pe strada Avram Iancu din municipiul Cluj-Napoca. La fața locului au intervenit o autospecială cu modul de descarcerare și două echipaje SMURD, unde au găsit un minor, în vârstă de 12 ani, ce prezenta multiple traumatisme și se afla în stare de inconștiență. Echipajul SMURD i-a acordat asistență medicală de urgență, fiind intubat și transportat la Spitalul de Copii.

Mama copilului, aflată în stare de șoc și prezentând agitație psihomotorie, a fost consultată de echipajul SMURD și transportată la spital ca însoțitor al minorului”, a transmis ISU Cluj.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto&Video: stirile Protv

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

„Biletul de Sănătate” revine la Cluj: mișcare pentru un bilet gratuit de autobuz

Alex Campian

Published

on

Clujenii fac genuflexiuni pentru un bilet gratuit de autobuz în cadrul proiectului „Biletul de Sănătate” 2025

„Biletul de Sănătate”, inițiativa Sports Festival care transformă mișcarea într-un bilet gratuit de autobuz, a revenit în această toamnă la Cluj-Napoca pentru al șaselea an consecutiv.

Cele două stații smart – una pentru genuflexiuni, pe strada Memorandumului Sud, și una pentru pedalat, pe strada Regele Ferdinand – funcționează zilnic între orele 08:00 – 20:00 și vor fi disponibile până la începutul lunii decembrie 2025.

Cum funcționează „Biletul de Sănătate”

Clujenii sunt provocați să îmbine sportul cu utilul:

  • 20 de genuflexiuni sau

  • 400 de metri pedalați pe bicicleta statică

înseamnă un bilet de autobuz gratuit, valabil timp de 7 zile pe rețeaua de transport public urban din Cluj-Napoca.

Rezultatele edițiilor trecute

În 2024, proiectul a generat 46.911 bilete gratuite, peste 655.000 de genuflexiuni și peste 5.600 km pedalați. Din 2020 și până acum, clujenii au obținut peste 200.000 de bilete de autobuz prin mișcare, transformând timpul de așteptare într-o oportunitate pentru sănătate.

Istoric și dezvoltare

Prima stație smart a fost instalată în 2020, pe strada Memorandumului Sud. În 2022, proiectul s-a extins cu o nouă stație pe strada Regele Ferdinand, unde călătorii pot pedala virtual pe trasee urbane de 400 m. Sistemele sunt interactive, afișează distanța și viteza, iar la final generează un clasament general.

O inițiativă pentru comunitate

„Biletul de Sănătate” este un proiect al Sports Festival, dezvoltat de Life is Hard, cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca, în parteneriat cu Compania de Transport Public Cluj-Napoca și Consiliul Județean Cluj.

Scopul său este de a aduce mișcarea în viața de zi cu zi a clujenilor și de a oferi un beneficiu simbolic prin transportul gratuit.

video: sportsfestival.com

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Educatie

România strălucește la competiția Bridgestone World Solar Challenge 2025: Vehiculul solar Hyperion ajunge în Adelaide!

Alex Campian

Published

on

Hyperion prezentat publicului în Victoria Square, Australia

România a fost din nou prezentă pe harta inovației și a mobilității verzi prin performanța echipei Solis UTCN de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care a participat la prestigioasa competiție Bridgestone World Solar Challenge 2025 din Australia.

🚘 Hyperion, cel mai avansat vehicul solar creat până acum de studenți, a străbătut deșertul australian pe un traseu de mii de kilometri, confruntându-se cu condiții meteorologice extreme și vânturi puternice. Perseverența și pregătirea echipei au dat roade: prototipul a trecut cu succes linia de finish în ultima zi a competiției.

După finalizarea cursei, Hyperion a fost prezentat publicului în Victoria Square, iar echipa Solis UTCN a defilat pe străzile din Adelaide, într-o ceremonie festivă care a adunat participanți din întreaga lume.

👏 Felicitări echipei Solis UTCN pentru performanța excepțională, care a demonstrat încă o dată că România se află în topul inovațiilor internaționale în domeniul energiei verzi și mobilității sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom