Connect with us

Eveniment

Studiu UBB Cluj: “E nevoie în întreaga ţară de o reţea de terminale intermodale pentru transportul de marfă”

Stefania Heinz

Published

on

Studiu UBB Cluj: "E nevoie în întreaga ţară de o reţea de terminale intermodale pentru transportul de marfă''

Un studiu efectuat de către specialişti ai Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca arată că e nevoie în întreaga ţară de o reţea de terminale intermodale care să permită transportul de marfă în regim feroviar pe distanţe mai lungi, asemănătoare celui care este în construcţie la Aiud, printr-o investiţie greenfield de 20 milioane de euro, şi care va asigura conectivitatea comercială a Transilvaniei cu portul Constanţa şi principalele hub-uri logistice din Europa.
Studiul efectuat de specialiştii Centrului Interdisciplinar pentru Ştiinţa Datelor (CISD) din cadrul UBB arată că investiţia de la Aiud “vine în întâmpinarea reglementărilor Comisiei Europene cu privire la transportul intermodal şi în avans faţă de investiţiile pe care statele membre vor trebui să le facă în următorii ani pentru a se alinia la legislaţia europeană şi la ţintele de reducere a CO2”.

“Importanţa acestui proiect pentru Transilvania şi pentru întreaga Românie e dată de faptul că, în condiţiile în care EU Green Deal (zero emisii de CO2 până în 2050) are ca ţintă dublarea transportului de marfă pe calea ferată, terminalul intermodal asigură transferul rapid al mărfii din regim rutier în regim feroviar prin intermediul containerelor, reprezentând o infrastructură absolut necesară pentru atingerea acestui obiectiv. În acest moment, în Transilvania nu există terminale de mare capacitate care să asigure condiţiile necesare acestei tranziţii. Iar acest impact este cu atât mai important cu cât România nu are infrastructura rutieră atât de dezvoltată ca alte state europene şi, implicit, transportul de marfă în sistem rutier nu face decât să aglomereze şi mai mult reţeaua rutieră”, se afirmă într-un comunicat de presă referitor la acest studiu transmis marţi de către UBB.

Reprezentantul companiei DP World România, Marian Drăgoi, care derulează investiţia de la Aiud a subliniat că alegerea Transilvaniei şi a Aiudului nu este deloc întâmplătoare.

“DP World este unul dintre cei mai importanţi facilitatori ai comerţului global, prezent, în momentul de faţă, în peste 75 de ţări şi are un număr de peste 100.000 de salariaţi. DP World este prezentă în România, în Portul Constanţa din 2004, când a început operarea unui terminal de containere, dedicat operării de containere, iar după 2009 s-a orientat către a diversifica operaţiunile portuare. Recent a intrat în zona de logistică, de aici şi iniţiativa de a dezvolta acest proiect în zona Transilvaniei, în Aiud. Este un proiect extrem de ambiţios. De ce Transilvania, de ce Alba, de ce Aiud? Pentru că suntem într-o zonă puternic industrializată, o zonă cu o dezvoltare a infrastructurii de transport extrem de puternică în România şi dorim să creăm o punte între Portul Constanţa şi această zonă, extrem de importantă din punct de vedere economic. Proiectul terminalului intermodal Aiud va avea o suprafaţă de 82.000 metri pătraţi, cu acces la calea ferată, atât pe parte feroviară, cât şi transport terestru. Vom încerca, în primă fază a operaţiunilor, să operăm un tren pe săptămână, pe relaţia Constanţa – terminal Aiud, urmând ca, în viitor, să atingem un volum de, sperăm noi, un tren pe zi”, a afirmat Marian Drăgoi, citat în comunicatul UBB.

Analiza specialiştilor UBB de la CISD (Darie Moldovan, Codruţa Mare, Ciprian Moldovan), la care au lucrat şi opt studenţi, a pornit de la starea economiei locale, practicile curente în logistică şi transporturi de marfă, oportunităţile şi provocările transportului intermodal, dar are în vedere şi schimbările recente în legislaţia privind transferul modal. În primul rând s-a pornit de la examinarea stării economiei locale, evidenţiind informaţii cheie despre industriile şi companiile ce pot fi influenţate de transferul modal, precum şi gradul de accesibilitate rutieră între terminalul intermodal al DP World (România) din cadrul Aiud Logistic Park şi oraşele dintr-o proximitate de 200 kilometri, în condiţiile în care 11 municipii se află la mai puţin de 100 kilometri de acesta.

“Pe de altă parte, trebuie ţinut cont de faptul că adoptarea transportului intermodal este încă în stadiile incipiente în România, iar companiile văd ca principal impediment în alegerea transportului feroviar timpii de tranzit crescuţi. Totodată, însă, trebuie avut în vedere că tranziţia transportului pe distanţe lungi dinspre rutier către feroviar face parte din strategia Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon, iar transportul intermodal răspunde cel mai bine acestei strategii. Regulamentul Trans-European Transport Network (TEN-T), estimat a fi adoptat în acest an, va prevedea obligativitatea statelor membre de a evalua necesitatea de noi terminale intermodale pe parcursul a trei ani”, evidenţiază comunicatul UBB.

De asemenea, studiul respectiv subliniază că “va fi nevoie de o reţea de astfel de terminale la nivelul întregii ţări pentru ca acest mod de transport să devină eficient şi atractiv pentru companii, alături de investiţiile în infrastructura feroviară care să crească viteza medie de circulaţie pe calea ferată”.

Investiţia de peste 20 de milioane de euro este derulată, începând din martie anul trecut, în satul Decea de lângă Aiud de către compania DP World din Emiratele Arabe Unite, reprezentanţii acesteia anunţând, într-o conferinţă de presă susţinută în luna octombrie 2022, că terminalul intermodal ar trebui să devină operaţional în acest an. Obiectivul investiţiei este de a conecta mult mai uşor producătorii şi exportatorii din zona Transilvaniei de Marea Neagră, Marea Nordului şi Marea Adriatică, precum şi de restul Europei continentale, prin transport de cale ferată.

Capacitatea de stocare va fi de 3.000 de containere în orice moment, iar cea de procesare de 50.000 de containere pe an, în primii trei ani. Pe lângă containere, vor putea fi procesate şi semi-remorci. Investitorul a estimat că se vor reduce semnificativ costurile pentru exportatori, prin trecerea de la transport rutier la cel feroviar sau naval. În acelaşi timp, se va obţine şi o reducere a emisiile de dioxid de carbon, în condiţiile în care marfa care ar fi fost transportată de mii de camioane va fi procesată pe calea ferată, trecându-se de la transportul diesel la cel electric.

Transportul intermodal de marfă se referă la utilizarea mai multor tipuri de transport (rutier, feroviar, fluvial, maritim) pe parcursul expediţiei mărfii, cu scopul de a optimiza costurile şi a eficientiza lanţul de aprovizionare. De asemenea, amintim că tranziţia transportului pe distanţe lungi dinspre rutier către feroviar (mai mari de 350 km) face parte din strategia Uniunii Europene de reducere a emisiilor de carbon, iar transportul intermodal răspunde cel mai bine acestei strategii.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Eveniment

Accident tragic în Cluj: Copil de 2 ani și 7 luni, lovit mortal de o mașină în Căpușu Mic

Alex Campian

Published

on

Un grav accident rutier a avut loc marți seara, 2 iulie, în localitatea Căpușu Mic, județul Cluj. Un copil de doar 2 ani și 7 luni și-a pierdut viața după ce a fost lovit de un ansamblu de vehicule format din autoturism și remorcă.

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Cluj, două echipaje SMURD din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca, dintre care unul de terapie intensivă mobilă, au fost mobilizate de urgență la locul accidentului. La fața locului a fost solicitat și un elicopter SMURD pentru sprijin medical aerian.

Copilul a fost găsit în stop cardio-respirator, iar echipajele medicale au început imediat manevrele de resuscitare. Din păcate, în ciuda tuturor eforturilor depuse, medicii au fost nevoiți să declare decesul micuțului.

Conform Poliției Cluj, accidentul s-a produs în jurul orei 18:45. Primele cercetări arată că un bărbat în vârstă de 43 de ani, aflat la volanul unui vehicul cu remorcă, l-ar fi accidentat pe copilul care se afla în apropierea Drumului Comunal 114 (DC114). Circumstanțele exacte urmează să fie stabilite în cadrul anchetei.

Șoferul a fost testat cu aparatul etilotest, iar rezultatul a fost negativ.

Poliția continuă cercetările pentru a clarifica toate aspectele privind modul în care s-a produs tragedia.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Tragedie la Săvădisla, Cluj: Bărbatul prins între fiarele contorsionate a murit

Alex Campian

Published

on

Un grav accident rutier a avut loc în localitatea Săvădisla, județul Cluj. Un bărbat de aproximativ 60 de ani, aflat în autoturismul implicat în coliziunea cu un autocamion, și-a pierdut viața.

Victima a fost găsită încarcerată, în stop cardio-respirator, între fiarele contorsionate ale mașinii. Pompierii Detașamentului 2 Cluj-Napoca au intervenit de urgență, reușind să-l extragă din autoturism. În ciuda eforturilor medicilor de a-l resuscita, bărbatul nu a mai putut fi salvat.

„Pompierii din cadrul Detașamentului 2 Cluj-Napoca intervin în aceste momente la un grav accident rutier petrecut pe raza localității Săvădisla. În accident au fost implicate un autocamion și un autoturism”, a transmis ISU Cluj.

Circumstanțele exacte ale impactului urmează să fie stabilite de către polițiști. Traficul în zonă a fost restricționat temporar.

Sursa: ISU Cluj / Radio Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Tragedie la Florești: Fetiță de 12 ani lovită pe trecerea de pietoni. A fost intubată și transportată de urgență la spital

Alex Campian

Published

on

O fetiță de doar 12 ani a fost grav rănită marți seara, în jurul orei 21:25, după ce a fost lovită de un autoturism pe trecerea de pietoni de pe DN1 E60, în zona Metro din Florești, județul Cluj. Incidentul a provocat o intervenție medicală de urgență, copila fiind intubată la fața locului și transportată în stare critică la spital de către o ambulanță SMURD de terapie intensivă mobilă.

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Cluj, accidentul s-a produs în momentul în care un tânăr de 24 de ani, din Oradea, care conducea un autoturism pe direcția Gilău – Cluj-Napoca, a surprins și accidentat grav minora care traversa regulamentar pe trecerea de pietoni.

„Din primele cercetări, a reieşit că un tânăr de 24 de ani din municipiul Oradea, în timp ce conducea un autoturism din direcția Gilău spre Cluj-Napoca, ar fi acroşat o minoră de 12 ani din comuna Florești, aflată în traversarea drumului public pe trecerea pentru pietoni”, au transmis reprezentanții IPJ Cluj.

Polițiștii continuă ancheta pentru a stabili circumstanțele exacte ale accidentului. Impactul a fost extrem de violent, iar starea fetiței este în continuare una critică, medicii depunând toate eforturile pentru a-i salva viața

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom