Connect with us

Prin Oras

112 ani de arta: Istoria celui mai vechi cinematograf al tarii

Calin Roman

Published

on

Textul și fotografiile sunt realizate de Flavia Dima.

Istoria Cinematografului Arta merge în paralel cu nașterea și formarea industriei cinematografice din Cluj, aflat la momentul respectiv sub dominația Imperiului Habsburgic. Acesta se deschide în data de 13 octombrie 1913 sub numele de „Cinema Select”, an care a coincis cu realizarea primului film clujean în regia legendarului Jenő Janovics, „Sárga Csiko” (Murgul șarg) – o peliculă care s-a bucurat un succes internațional răsunător. Una din cele mai marcante figuri din istoria culturală a cetății, Janovics a fost simultan actor, director al Teatrului Maghiar și regizor de teatru și de film, el lucrând în perioada 1913 – 1920 la realizarea a peste 60 de filme și transformând orașul într-un imens platou de filmări. Înființând primele case de producție de film din Cluj, precum Corvin Film, acesta a acționat în calitate de director al Cinema Select (cunoscut și sub numele de Cinematograful Universității) până la finalul celui de-al doilea Război Mondial. Numele cinematografului se reflecta și în prețul biletelor la film, despre care cetățenii vremurilor se plângeau că ar fi prea scumpe.

În anul 1948, Casa Sebestyen și, implicit, cinematograful au  fost confiscate și trecute în subordinea statului, precum 90% din toate afacerile ale vremii. Decretul numărul 303 din noiembrie 1948 pentru nationalizarea industriei cinematografice stipula faptul că toate întreprinderile cu caracter cinematografic „trec în proprietatea Statului, ca bunuri comune ale întregului popor, libere de orice sarcini”, acestuia fiindu-i anexată o listă cu 409 săli de cinematograf, 9 din ele din Cluj: Capitol, Corso, Forum, Olimpia, Popular, Royal Palace, Urania, Cinema Huedin și Select. Acestuia din urmă avea să i se schimbe denumirea în Cinema Maxim Gorki după naționalizare, ca mai apoi acesta să se schimbe în Tineretului și, în cele din urmă, în Arta.

Din timpul perioadei comuniste nu au rămas prea multe izvoare scrise despre istoria cinematografului; în schimb, acesta a rămas viu în amintirea clujenilor. „Era una din ele mai mici săli ale Clujului, dar era frumișică,” își amintește Constantin Mărușcă, care locuiește în oraș de când și-a început studiile, în 1965. „Vineri seara, acolo era telecinemateca. Se dădeau filme vechi, dar bune – era de societate, venea un public destul de select; în restul cinematografelor mergeau cei care preferau filme mai noi, color, cu muzică tare. Se dădeau filme alb-negru, clasice, valoroase: nu numai din America (pe vremea aia nu era moda), ci și filme rusești, filme nemțești, englezești.” Povestește că filmele, în vremea respectivă, făceau un circuit al cinematografelor din oraș, începând cu Republica (actualul „Florin Piersic”), Victoria, Progresul (o sală aflată în incinta Castelului Banffy din Piața Unirii, între timp desființată) și Tineretului, urmând apoi să apară în restul sălilor. „Desigur că cinemaul era la mare căutare în vremea respectivă. Foarte puțină lumea avea televizor în vremea aia, nu erau color, și jumătate din transmisie era doar purici”, conchide el.

Clădirea rămâne în proprietatea statului până în anul 2010, an din care datează cea mai recentă descriere a cinematografului de dinaintea închiderii sale. Cinematograful e încadrat în rețeauna internațională Europa Cinema, fiind dotat cu 257 de locuri și aparate performante, precum un proiector Kinoton, sunet Dolby-Stereo și aer conditionat. Biletele la film erau ieftine (5-7 lei), iar filmele proiectate erau în marea lor majoritate alese în funcție de valoarea lor artistică, neținându-se în mod necesar cont de actualitatea acestora. De asemenea, Arta găzduia adesea săptămâni tematice, în colaborare cu varii instituții culturale din țară, care erau dedicate producțiilor cinematografice ale mai multor națiuni (Marea Britania, Franța, România etc.).

După un îndelung proces, Palatul Sebestyen a fost parțial retrocedată, în 12 martie 2010, urmașilor lui David Sebestyen, eveniment care a declanșat în mod inconștient evenimentele care au dus la închiderea pe termen nedeterminat a Cinema Arta. Aceștia au putut intra în posesia imobilelor abia după un an de zile, primind despăgubiri în valoare de peste 930.000 de lei pentru perioada de întârziere. Andrei și Monica Sebestyen, strănepoții constructorului, au declarat de la bun început faptul că își doresc să mențină statutul sălii de cinema, dând de înțeles, însă, că doresc să vândă alte spații din apropiere, precum cel al clubului artistic Victoria, care se afla la subsolul cinematografului și era nefolosit din 1992.

În final, nu retrocedarea Casei Sebestyen în sine a dus la închiderea pe termen nedeterminat a Cinematografului Arta, ci, mai degrabă, un eveniment minor care a ținut de vânzarea unei părți din holul și spațiul de birouri al cinematografului pentru contrucția unui club de noapte în locul cercului Victoria. RomaniaFilm a continuat să gestioneze activitatea cinematografului și după retrocedarea clărdirii, suportând toate costurile și pierderile financiare, dar ocuparea unei părți a holului și a birourilor i-a forțat să își înceteze activitatea. Astfel, cinematograful s-a închis în data de 17 februarie 2012, toți angajații acestuia fiind disponibilizați. „Nu dorim să văduvim spectatorii clujeni de un loc cultural semnificativ ”, se arată într-un comunicat al familier Sebestyen din 22 februarie, „suntem hotărâţi ca spaţiul să îşi menţină destinaţia de cinematograf şi, mai mult, să devină un pol cultural prin alte evenimente de profil conexe”.

Source Link

Facebook Comments Box
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Actualitate

Etapă importantă pentru metroul din Cluj: Mașinile de forat au trecut testele și urmează să fie livrate la Cluj – Video

Diana Petrescu

Published

on

Sursa: LinkedIn / Gülermak Heavy Industries Construction & Contracting Co. Inc

Compania turcească Gulermak, câștigătoarea licitației pentru construirea metroului din Cluj, a publicat recent pe LinkedIn un videoclip în care prezintă mașinile de forat tuneluri (TBM – Tunnel Boring Machines) pe care le va folosi pentru acest proiect ambițios.

Compania Gulermak, în calitate de Antreprenor, declarăm faptul că ne continuăm proiectele fără a încetini. Testele de recepție în fabrică a două tuneluri tip EPM (Earth Pressure Balance) achiziționate pentru proiectul Metrou România – Cluj au fost finalizate cu succes în perioada 26 august – 02 septembrie”, se arată în comunicatul postat de companie.

Ce sunt TBM-urile?

TBM-urile, sau mașinile de forat tuneluri, sunt utilaje de mare capacitate, utilizate pentru săparea tunelurilor subterane. Aceste echipamente sunt esențiale pentru construirea tunelurilor destinate transportului rutier, feroviar, metroului sau pentru rețelele de apă și canalizare. În cazul metroului din Cluj, TBM-urile vor fi folosite pentru a săpa tunelurile pe care vor circula trenurile subterane.

Emil Boc: „Metroul din Cluj se face!”

Primarul Emil Boc a confirmat recent că proiectul metroului din Cluj continuă indiferent de provocările legate de sursele de finanțare, fie că este vorba despre Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fie alte fonduri europene. În cadrul unei intervenții radio, Boc a subliniat că discuțiile dintre Guvernul României și Comisia Europeană privind fondurile PNRR sunt de ordin tehnic și nu afectează implementarea proiectului la nivel local.

Numai cine nu muncește nu are greutăți în implementarea proiectelor. Dar atunci când ai determinare și știi ce ai de făcut, în mod evident lucrurile merg mai departe”, a declarat primarul, asigurând că acest proiect este tratat de autoritățile române drept unul de interes național.

Facebook Comments Box

Continue Reading

Prin Oras

IULIUS prezintă RIVUS, proiectul de reconversie urbană la Cluj-Napoca: o fostă platformă industrială transformată în spațiu comunitar cu concepte inovatoare de cultură, timp liber și shopping.

Alex Campian

Published

on

Grupul IULIUS lansează RIVUS, cel mai recent proiect de reconversie și regenerare urbană din Cluj-Napoca, aprobat recent de Consiliul Local prin Planul Urbanistic Zonal. Numele RIVUS, derivat din latină și semnificând „râu”, subliniază legătura cu râul Someș. Proiectul transformă 14 hectare de fostă platformă industrială într-un spațiu multifuncțional, oferind comunității acces interactiv la râul Someș. Conceptul arhitectural pune accent pe valorificarea râului, cu un design fluid, elemente naturale și principii de sustenabilitate. Investiția, estimată la peste jumătate de miliard de euro de către IULIUS și Atterbury Europe, va include retail, birouri, cultură, entertainment și un parc, totalizând o suprafață închiriabilă de 165.000 mp. Află mai multe despre acest proiect amplu de reconversie urbană pe www.rivus.ro și pe rețelele de socializare: www.instagram.com/rivuscluj_ și www.facebook.com/rivuscluj.

Conceptul proiectului RIVUS, realizat de renumita firmă de arhitectură olandeză UNStudio, recunoscută la nivel global, reflectă dorințele și nevoile comunității locale. Astfel, RIVUS va integra:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 145.000 mp (integrând atât mall-ul – 120.000 mp, cât și facilitățile de retail complementare), într-un concept mixed-use care completează experiența de shopping cu servicii și facilități publice și de timp liber
  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere regionale și naționale
  • Peste 30 de restaurante-concept și cafenele cu orientare spre râul Someș
  • Fresh Market pentru producătorii autohtoni
  • Un nou parc și spații verzi amenajate de peste 52.000 mp
  • Grădină japoneză pe acoperiș
  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale și office
  • Centru de live arts și sală de spectacole
  • Concepte de entertainment în premieră regională, pentru toate vârstele
  • Cele mai noi tehnologii cinematografice, pentru prima dată în Transilvania, și open air cinema
  • Spații de birouri premium și green – 15.000 mp GLA
  • Investiții în conectivitate și mobilitate alternativă

„RIVUS simbolizează fluxul constant de viață, energie și dezvoltare, elemente care alcătuiesc fundamentul proiectului nostru, care pune accent pe armonia dintre spațiul construit și cel natural, creând astfel simbioza ideală. Propunerea noastră pentru fosta platformă Carbochim are o componentă naturală pronunțată, care constă în amenajarea malurilor râului Someș, întregirea culoarului verde-albastru din zona de nord a orașului și crearea de la zero a unei grădini urbane spectaculoase, care se va întinde pe o treime din suprafața întregului proiect. RIVUS exprimă perfect viziunea noastră și avem convingerea că va deveni, într-un mod natural, nu doar o destinație favorită, ci și un nou reper al Clujului modern, vibrant, sustenabil. Proiectul RIVUS a demarat prin relocarea și retehnologizarea fabricii Carbochim, care acum se află pe o traiectorie nouă, cu perspective de dezvoltare. În prezent, pregătim terenul pentru noul proiect, prin dezmembrarea fostelor hale și ne bucurăm că am înaintat în procesul de autorizare”, a spus Sorin Guttman, Manager RIVUS.

RIVUS Cluj-Napoca va fi primul proiect realizat de UNStudio în România, marcând o premieră pentru celebrul birou de arhitectură olandez în țara noastră.

Proiectul RIVUS aduce în premieră în România arhitecții renumiți de la UNStudio, cunoscuți pentru portofoliul lor impresionant, care include proiecte emblematice precum Muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart, Lyric Theatre Complex din Hong Kong, metroul din Doha și Podul Erasmus din Rotterdam.

Conceptul arhitectural al RIVUS pune accent pe valorificarea râului Someș, vizând crearea unei legături între noua dezvoltare, oraș și malul râului, care este în prezent inaccesibil. Designul este inspirat de fluiditatea și caracterul natural al râului, imaginat ca un joc de picături concentrice în apă, traduse în proiect sub forma unor piațete publice cu lumină și vegetație, atât în spațiile interioare, cât și în cele exterioare, cum ar fi grădinile. Liniile fluide ale râului sunt reflectate și în fațada exterioară a clădirilor, în timp ce materialele naturale, precum lemnul și piatra, au fost alese pentru a asigura o integrare armonioasă a vegetației, creând un echilibru estetic și funcțional între interior și exterior.

Suntem foarte conștienți de potențialul pe care regenerarea urbană îl are pentru orașe. În acest sens, este esențial să căutăm noi modalități de reamenajare a zonelor urbane existente, în așa fel încât să poată oferi ceva înapoi orașului ca întreg, să reactiveze și să însuflețească spațiile și zonele care s-au perimat de-a lungul anilor. Proiectarea pentru consolidarea și susținerea comunităților înseamnă să creezi locuri care aduc oamenii laolaltă”, a declarat Ben van Berkel, fondator și arhitect principal UNStudio.

„Sunt foarte mândru că avem ocazia să realizăm la Cluj primul nostru proiect din România. Este foarte interesant să vedem că putem conecta această veche zonă industrială la Parcul Armătura, amenajat recent. Dorim să aducem și oamenii din zona Carbochim înapoi spre apă, pentru a continua centura verde de-a lungul râului”, a spus Arjan Dingsté, Director și Senior Architect UNStudio.

RIVUS va deveni cea mai mare destinație de entertainment și shopping din România, oferind o combinație unică de concepte culturale, opțiuni de petrecere a timpului liber și branduri în premieră națională. Această dezvoltare multifuncțională va aduce un mix inovator de experiențe pentru comunitate, consolidându-se ca un punct de atracție major în peisajul urban din Cluj-Napoca.

RIVUS se conturează ca cel mai amplu lifestyle center din România, devenind un epicentru al entertainmentului și shoppingului din țară. În RIVUS Mall, vizitatorii vor găsi branduri internaționale mult așteptate și magazine reprezentative pentru marii retaileri din diverse segmente precum home&deco, health&sports, fashion și divertisment. De asemenea, proiectul pune un accent deosebit pe susținerea producătorilor și antreprenorilor locali, creând un spațiu în care fiecare membru al comunității se va regăsi. Cu funcțiuni dedicate familiilor și o ofertă extinsă de peste 400 de magazine, RIVUS va deveni principala destinație pentru modă, lifestyle și entertainment.

RIVUS aduce în premieră națională soluții inovatoare de petrecere a timpului liber, inclusiv prima sală de spectacole integrată într-un centru comercial și un centru de arte performative, RIVUS Live Arts, care va fi gestionat în parteneriat cu mediul cultural clujean și amplasat în fosta hală cu arcade a Carbochim. Clădirea administrativă din cărămidă roșie a fostului sit industrial va fi, de asemenea, păstrată și transformată în RIVUS Hub, un spațiu dedicat birourilor și serviciilor.

Proiectul pune un accent special pe familii, incluzând spații de joacă, concepte de divertisment în premieră națională, tehnologii cinematografice avansate, cinema în aer liber, concepte educaționale, facilități pentru sport și wellness, și un hub medical ce va acoperi multiple discipline.

RIVUS va deveni, de asemenea, o platformă de promovare a producătorilor locali și un punct de întâlnire al gastronomiei și atmosferei vibrante, prin includerea unui concept Fresh Market și a 30 de locații-concept, restaurante și cafenele tematice, toate cu terase amplasate în noua grădină creată de la zero.

Pe lângă componentele de retail și entertainment, dezvoltarea include și aproximativ 15.000 mp de spații office premium, care vor sprijini extinderea companiilor multinaționale la nivel local, oferind oportunități de creștere profesională și contribuind la consolidarea economică a regiunii.

RIVUS Garden contribuie la crearea unei conexiuni verzi de 14 hectare în nordul Clujului

RIVUS Garden va reprezenta ancora verde a proiectului, aducând în inima orașului un parc de 52.000 mp, realizat în colaborare cu peisagiști locali și internaționali. Acest parc se va adăuga la spațiile verzi deja modernizate din proximitate, cum sunt parcurile Armătura și Feroviarilor, creând o rețea verde care va contura râul Someș cu aproximativ 14 hectare de spații amenajate pentru promenadă și recreere.

În RIVUS Garden, vizitatorii vor putea admira peste 700 de arbori maturi, cu vârste de până la 60 de ani și înălțimi de până la 13 metri, inclusiv copaci recuperați de pe fosta platformă industrială, alături de peste 100.000 de plante decorative de diverse dimensiuni. Clădirea principală de retail va fi prevăzută cu fațade înierbate și un acoperiș verde, care va integra, de asemenea, o grădină japoneză, contribuind la un peisaj armonios și sustenabil.

Continuând tradiția proiectelor similare dezvoltate la Iași și Timișoara, IULIUS acordă o atenție deosebită conectivității urbane. În parteneriat cu Municipalitatea, compania și-a asumat investiții semnificative în infrastructura orașului, incluzând construcția unui nou pod rutier peste Someș, două poduri pietonale, modernizarea unor străzi din apropiere și implementarea de soluții pentru sistematizarea traficului. De asemenea, proiectul va sprijini mobilitatea urbană prin amenajarea unei infrastructuri velo, aliniate la strategia autorităților locale.

RIVUS va beneficia de aproximativ 4.800 de locuri de parcare, atât subterane, cât și supraterane, dintre care 900 vor fi echipate cu stații de încărcare pentru mașini electrice, și de 2.500 de spații pentru parcarea bicicletelor, facilitând astfel accesul eco-friendly.

Investiția va fi realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe și se află în faza de obținere a autorizației de construire. Prima etapă a lucrărilor, care implică dezmembrarea fostelor hale industriale, este aproape finalizată, aceasta desfășurându-se independent de procesul de avizare și autorizare a noului proiect.

 

Despre IULIUS

Compania IULIUS este dezvoltator și operator real estate specializat în proiecte mixed-use de regenerare urbană din România, cu o experiență de peste 25 de ani. Portofoliul său include peste 310.000 mp de retail, în două proiecte mixed-use de regenerare urbană (Palas Iași și Iulius Town Timișoara), rețeaua națională de shopping mall-uri regionale (Iulius Mall – Iași, Cluj-Napoca și Suceava) și proiectele Family Market din Iași (Miroslava și Bucium). Centrele comerciale sunt lidere de piață la nivel regional și înregistrează anual peste 70 de milioane de vizite. Compania IULIUS deţine şi 15 clădiri de birouri, la Iaşi, Cluj-Napoca şi Timişoara, cu o suprafață totală de peste 242.000 mp, în care sunt prezente peste 80 de companii și unde lucrează peste 27.000 de angajați.

www.rivus.ro

Facebook Comments Box

Continue Reading

Orasul Tau

Cel mai cunoscut Youtuber de travel din România, impresionat de Cluj-Napoca: “New York-ul din Ardeal, orașul de 5 stele cu cei mai faini români” – Video

Maria Costea

Published

on

Sursa: YouTube/BackPackYourLife

Cătălin Stănciulescu, cunoscut sub numele de BackPackYourLife, și cel mai popular Youtuber de travel din România, a făcut recent o vizită la Cluj-Napoca, stârnind un val de entuziasm în rândul fanilor săi. Cu peste 600.000 de abonați pe canalul său, Cătălin și-a împărtășit impresiile despre oraș într-un nou videoclip intitulat sugestiv: “Cluju-i fruncea! Șocat de New York-ul din Ardeal, orașul de 5 stele cu cei mai faini români”.

Youtuber-ul a organizat o întâlnire cu fanii în Piața Unirii, una dintre cele mai emblematice locații din inima orașului. În videoclipul său, Cătălin a descris cu entuziasm experiența sa la Cluj, fiind surprins de frumusețea și eleganța orașului:

Sunt clădiri pe care le vezi dinafară și, evident, sunt clădiri istorice și intri și nu te aștepți la ce o să vezi. M-au fascinat acest tip de clădiri. Aici totul este curat și luminos. Aveți un oraș frumos. Mă șochează cât de frumos este centrul și cât de minunate sunt luminile. Aici sunt foarte mișto și taximetriștii.

Comentariile sale pline de apreciere la adresa orașului au captat atenția fanilor, dar și a locuitorilor din Cluj-Napoca. Cu referințe la arhitectura impresionantă și atmosfera vibrantă a orașului, Cătălin a subliniat cât de mult îl impresionează “New York-ul din Ardeal“, făcând aluzie la energia și dinamismul capitalei Transilvaniei.

Cluj-Napoca se bucură de o reputație excelentă în rândul turiștilor, iar recenziile pozitive ale unor influenceri precum BackPackYourLife contribuie la consolidarea imaginii orașului ca destinație de top în România.

 

Facebook Comments Box

Continue Reading

Cele mai citite