Connect with us

Prin Oras

În timp ce aleșii liberali vorbesc despre alternative de mobilitate, clujenii reclamă: „Traficul în acest oraș a devenit imposibil, după marile măsuri de fluidizare a circulației! Nu mai poți ajunge nicăieri la timp, nici folosind transportul public!”

Alex Campian

Published

on

În timp ce aleșii liberali vorbesc despre alternative de mobilitate, clujenii reclamă: „Traficul în acest oraș a devenit imposibil, după marile măsuri de fluidizare a circulației! Nu mai poți ajunge nicăieri la timp, nici folosind transportul public!”

În timp ce aleșii locali liberali le oferă, declarativ, clujenilor alternative de mobilitate urbană, descurajând folosirea mașinii personale în favoarea mijloacelor de transport în comun, a trotinetelor și a bicicletelor, locuitorii orașului constată că alternativele oferite de Primărie sunt la fel de nefuncționale ca și mersul cu autoturismul pe străzile de case pe care au răsărit blocuri care au blocat traficul.„La Cluj-Napoca, numărul de mașini în ultimii 10 ani a crescut exponențial. Discutăm de peste 200 000 de mașini la un oraș care a fost proiectat acum foarte mulți ani, în care străzile sunt așa cum sunt și nu există niciun oraș în lumea asta care să facă față unui număr mare de mașini și și-au schimbat încet comportamentele, au creat alternative pentru cei care vor să folosească bicicleta, mijlocul de transport în comun ș.a.m.d.Aș vrea să fiu foarte clar că nu se poate pune semnul de egalitate între transportul public și transportul auto. Pe de altă parte, eu nu am cum să-l condiționez pe clujean, și nici nu-mi doresc chestiunea asta, să își cumpere sau să nu-și cumpere o mașină.Eu trebuie să-i ofer alternative. Noi, ca Primăria Municipiului Cluj-Napoca, trebuie să îi oferim alternative pe toate palierele, fie că discutăm alternativa la mașină, fie că discutăm alternativă la mijlocul de transport în comun, fie că discutăm ca alternativă bicicleta, pentru că nu toți cetățenii clujeni pot să se ducă cu bicicleta, de exemplu. Sau nu toți cetățenii din Cluj pot să se ducă cu trotineta. Dar sunt categorii care vor să folosească trotineta, sunt categorii care vor să folosească bicicleta, sunt categorii care vor să folosească mijloacele de transport în comun și evident că sunt categorii care vor să-și folosească mașina, să se bucure de mașină în fiecare zi, că de-aia și-au cumpărat-o, să se bucure de mașină.În momentul în care noi oferim alternative și omul să vadă că este mult mai avatajos pentru că: financiar e mai avantajos, că nu îl costă atâta combustibilul; câștigă timp, că nu trebuie să-și mai caute un loc de parcare, ajunge mai repede. Atunci, trebuie să fie un transfer cumva normal și firesc, omul să își dorească să circule cu mijlocul de transport în comun, de exemplu, și să lase mașina acasă și să folosească mașina când se duce în concediu sau când are de dus ceva mai greu sau vrea să facă anumite chestiuni. Evident că sunt și categorii de populație la care mașina e indispensabilă”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea, la un post de radio local.Ziar de Cluj a arătat că pistele de biciclete din Cluj-Napoca sunt nefuncționale. Chiar și cele noi, verzi, care doar arată bine. Citiți și:În timp ce Emil Boc promite pistă metropolitană de biciclete, în Cluj-Napoca pistele sunt nefuncționale. Radu Mititean, Clubul de Cicloturism Napoca: „Eu, ca biciclist, am ajuns să evit străzile pe care s-au făcut așa-zise piste de biciclete”Dacă mașina personală, cu care ajungi inevitabil să stai bară la bară, îți mănâncă timpul, banii și nervii, este transportul în comun o alternativă mai bună de deplasare în Cluj-Napoca? Dacă citim sesizările din ultima săptămână de pe aplicația MyCluj, din secțiunea „Transport public”, am spune că nu:„Stațiile de autobuz de pe str. Valea Chintăului sunt dezastruoase, nici nu se pot numi stații! Ar fi deja cazul, urgent, să se amenajeze. Pe timp de ploaie și ninsoare este foarte dificil, deoarece e plin de noroi. Autobuzul oprește chiar la marginea drumului și omul trebuie să intre direct în noroi. Dacă mai vine și cineva cu un cărucior clar ajunge în baltă și noroi. Să nu mai zic de lipsa trotuarului, care este la fel o sinucidere, dacă vrei să ajungi de la stație în alt punct. În intuneric toate mașinile claxonează, dar omul efectiv nu are pe unde să meargă, doar pe carosabil!”„De câteva luni, pe linia 36B/L circulă autobuze extrem de vechi, murdare. Consider că în anul 2022 nu ar trebui ca astfel de autovehicule să fie în exploatare. Am solicitat și solicit, de nenumărate ori, să puneți autobuze noi pe liniile menționate mai sus. Cei din zona metropolitană folosesc autobuze noi, iar noi, cei din oraș, care plătim taxe și impozite, primim cele vechi. De asemenea, orarul autobuzelor s-a schimbat spre mai rău. Acum 5-6 luni aveam autobuz din 12-15 minute, acum circulă din 20-25 de minute, cu toate că autobuzele sunt mereu pline, adică există cerere. Vă rog să luați măsuri.”„Autobuzul cu indicativul 5934, care circulă dimineața pe linia 36b, cu plecare la 6:24, ar trebui revizuit de către specialiștii dvs. Este inadmisibil ca într-un oraș de 5 stele, cum e Cluj-Napoca, să circulăm cu un asemenea autobuz. Mizerabil, învechit, cu o umbră de lumină, tapițeria nu are rost să mai vorbim. Aș vrea să vă rog să verificați autobuzele puse în circulație și să va întrebați dacă v-ar plăcea să circulați în asemenea condiții. Suntem în Someseni într-adevăr, dar (…) cei mai mulți suntem oameni civilizați, educați și care vor un gram de respect din partea autorităților statului.”„Transportul public în zona cartier Bulgaria-Clujana NU RESPECTĂ NICI UN PROGRAM!!! 1) În special, BUS 36 circulă doar din două în două intervale de obicei, nu vine autobuz la fiecare oră din program. 2) Troleibuz Nr. 1 astăzi în stația Clujana (capăt linie), trebuia să plece la 17.27, dar a ajuns cu o întârziere de peste 5 minute și a făcut până în Piața M.Viteazu 1/2 ora!!!! NU ESTE POSIBIL AȘA CEVA, ÎȘI BAT JOC DE PROGRAMUL CĂLĂTORILOR!!!! IAR TRAFICUL ÎN ACEST ORAȘ A DEVENIT IMPOSIBIL, DUPĂ MARILE MĂSURI DE FLUIDIZARE A CIRCULAȚIEI!!! Nu mai poți ajunge nicăieri la timp, nici folosind transportul public, decât dacă pleci cu 2 ore în avans?!?! Zona Bulgaria este sub orice critică din punctul de vedere al transportului public. Mașini puține, legături puține cu alte cartiere și chiar și așa, nici acestea nu respectă programul! Solicit și vă rog suplimentarea legăturilor din această zonă cu restul orașului și luarea de măsuri către CTP pt. a respecta programul!”„Este oribilă circulația pe strada Nicolae Cristea oricum din pricina mașinilor parcate, iar decizia dumneavoastră de a introduce autobuze MARI ȘI MOV nu ajută DELOC! Se formează blocaje!!! Cum ați putut hotărî așa ceva? Nu aveți autobuze mici, gen dubițe?? Sau faceți strada sens unic! Așa nu se poate!!! Trebuie să plec cu 30 de minute mai repede ca să pot ieși în Paris! Oribil!”„În intervalul orar 14.30-14.51 nu circulă nici un autobuz de pe str. Dacia înspre cartierul Grigorescu. Vă rog să suplimentați traseul cu mijloace de transport. E cartierul cel mai deficitar la acest capitol, singurul autobuz care circulă bine este nr. 30, pentru restul timpii de așteptare sunt foarte mari.”„Aș vrea să vă rog să găsiți o soluție pentru a scoate din funcțiune taxatoarele electronice din mijloacele de transport în comun în zilele de vineri. Multă lume nu e familiarizată cu programul Vinerea Verde, deci iși cumpără bilet de transport fără să fie necesar. Nu e o situație justă.”„În stația Borsec Nord am vrut să cumpăr 2 bilete de câte 2 călătorii, dar mi-a dat doar unul. Nici rest n-am primit la cei 10 lei. O zi buna!”„Se impune suplimentarea autobuzelor în Borhanci. Cel cu nr. 20 de la 7.22 din această dimineață a fost foarte aglomerat și s-a umplut până la refuz la Alverna. Vă rugăm să suplimentați.”Așadar, cel mai ușor circulă în Cluj-Napoca declarațiile și promisiunile electorale. Cu mașina, cu bicicleta sau cu autobuzul/tramvaiul, se circulă mai greu (și în condiții nu întotdeauna sănătoase, pe timp de pandemie).

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Apel la donare de sânge – Hai să-l ajutăm împreună pe Balogh Eduárd! ❤️

Stefan Petre

Published

on

Dragi Părinți, Cunoscuți și Prieteni, 🙏

La solicitarea medicilor, Asociația Părinților Báthory face un apel către toți cei care pot ajuta prin donare de sânge.

🧒 Balogh Eduárd, băiețelul de 12 ani rănit grav în accidentul de pe strada Avram Iancu, se află în prezent internat la secția de terapie intensivă neurochirurgie pediatrică (ATI Neurochirurgie) și are urgent nevoie de sânge (grupa A2).

Totuși 👉 donatorii de orice grupă sanguină pot ajuta!
Fiecare donare contează, iar fiecare gest de solidaritate poate face o diferență uriașă.


🩸 Informații importante pentru donatori:

📍 Unde se poate dona:
La orice centru de donare din Cluj sau din țară.

🩹 Ce trebuie să menționați:

„Pentru Balogh Eduárd, internat la ATI Neurochirurgie – Cluj.”

🕒 Până când se poate dona:
➡️ Vă rugăm să faceți donarea până cel târziu joi, 9 octombrie.


Fiecare picătură de sânge înseamnă o șansă reală la viață. ❤️
Prin gestul tău, îl poți ajuta pe Eduárd să lupte și să se întoarcă acasă sănătos.

Mulțumim din inimă tuturor celor care aleg să se implice,
pentru timpul, empatia și sprijinul acordat! 🙏

Asociația Părinților Báthory

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom