Connect with us

Social

Un istoric maghiar acuză! Lapidariul Medieval de la Cluj, închis pentru că lipsesc exponatele românești și sunt numai cele maghiare și germane

Stefan Petre

Published

on

Un istoric maghiar acuză! Lapidariul Medieval de la Cluj, închis pentru că lipsesc exponatele românești și sunt numai cele maghiare și germane

Istoricul Csaba Szabó, lector universitar la Universitatea din Szeged, absolvent al Universității Babeș-Bolyai și al Universității din Erfurt, susține că Lapidariul Medieval din cadrul Muzeului de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca a fost închis pentru că lipsesc exponatele românești, fiind prezente numai cele maghiare sau germane. Lapidariul a fost închis după numai o zi de la inaugurarea cu pompă, alături de ministrul Culturii, Raluca Turcan, și primarul Clujul, Emil Boc.
Conducerea Muzeului a spus că au fost probleme tehnice, fără a furniza alte explicații.Într-un material publicat pe platforma de idei Contributors.ro, istoricul Csaba Szabó a spus că românii nu au ce monumente să expună, pentru că acestea nu au existat”În 1859, la sugestia contelui Imre Mikó a fost înființată Societatea Muzeului Ardelean și colecția sa de antichități, precum și Lapidariul medieval, care mai târziu vor sta la baza Muzeului Transilvaniei. La doar câțiva ani după înființarea Societății, în anii 1860, Károly Szabó a scris celebra sa listă de monumente de piatră medievale și moderne găsite și păstrate în Cluj, vizitabile în cadrul lapidariului. Sau… ar putea să fie vizitabile.Astfel, deus ex machina ne aduce în prezent, în anul 2023, la povestea tragicomică a unui Lapidariu medieval și modern, ținut cu ușile închise de mulți ani. Lapidariul medieval și premodern, precum și expoziția de bază a Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei au fost închise de mai mulți ani, excepție făcând câteva expoziții temporare de succes. Este o particularitate a muzeologiei românești aceea că marile muzee, în special cele naționale, sunt închise ani sau decenii, într-o stare de funcționare deficitară, în așteptarea renovării. Motivele sunt multiple: nu există bani pentru renovarea clădirilor monumentale și a monumentelor care adăpostesc zeci de mii de obiecte, dar în multe cazuri există și o problemă legată de modul în care se prezintă trecutul prin intermediul obiectelor.Trecutul material (arheologic) este greu de încadrat în narațiunea mitului istoric național românesc (pe care l-am numit recent „metaistoria Daciei eterne”), a cărui teză principală este continuitatea etnică, culturală și identitară a populației majoritare din această regiune neschimbată geografic de mii de ani. Deși acest binecunoscut mit istoric devine din ce în ce mai puțin sustenabil, iar astăzi este din ce în ce mai jenant pentru tinerele generații de istorici să promoveze această metaistorie, din păcate, Academia Română, Biserica Ortodoxă și clasa politică continuă să considere teza dogmatică a teoriei continuității (dacică, romană, daco-romană, românească) drept un fundament pentru narativa etnogenezei. Am văzut recent acest lucru reflectat în ceremonia de inaugurare a lapidariului, frumos restaurat după ani de tăcere și izolare, de către experți maghiari și români, precum și în declarația instituției, venită a doua zi, ca un duș rece, prin care porțile lapidariului au fost din nou închise.Deschiderea lapidariului a fost primită extrem de pozitiv atât de presa maghiară, cât și de cea română, iar, judecând după postările de pe pagina de Facebook a muzeului, și personalul instituției a întâmpinat cu bucurie deschiderea expoziției, care a fost de mare interes, schimbând chiar și imaginea de copertă a paginii muzeului. Apoi, la vernisaj, s-a întâmplat ceva la care nimeni nu se aștepta, judecând după expresiile fețelor din imaginile video.Emil Boc, primarul orașului, în discursul său de șase minute, a prezentat o variantă radicală a teoriei continuității, ce rar am mai văzut in mediul public, mai ales la Cluj. În prima jumătate a discursului său, a analizat numele muzeului: „Muzeul Național al Transilvaniei”. A evidențiat două concepte: „Transilvania” și „național”, două concepte despre care a spus că sunt inseparabile, cuvinte melodice, frumoase, de suflet, după cum spune și academicianul Ioan Aurel Pop. Menționarea președintelui Academiei anunța deja că nu ne putem aștepta la nimic bun, dar Boc a mers și mai departe. A felicitat conducerea muzeului pentru că a redat orașului și lumii, după 30 de ani de așteptare, lapidariul medieval și modern, așteptat de atâția oameni din țară și din străinătate. Potrivit lui Boc, rolul muzeului este de a „arăta că suntem aici de mii de ani”, pentru că de-a lungul istoriei au existat daci, romani, daco-romani, români, unguri, slavi, secui (aici și-a dat seama că a greșit cronologia și s-a corectat: sași), dar singurul punct comun în acest lung proces milenar este cel ratificat de președintele american Woodrow Wilson în 1918, și anume dreptul la autodeterminare pentru majoritatea populației. Aici, Boc a repetat varianta protocronistă a continuității, a evocat o istoriografie din epoca de „glorie” ceaușistă, după 1975. Primarul clujean a repetat doar mitul istoric născut în adâncurile naționalismului secolului al XIX-lea, conform căruia pe teritoriul Transilvaniei au apărut și au dispărut popoare, comunități mici și mari, indivizi și grupuri, dar un lucru a rămas neschimbat: unitatea și continuitatea culturală care a constituit identitatea românească de la daci până în zilele noastre („strămoșii noștri”).”(…)„Poate că discursul lui Boc a vrut să contrabalanseze monumentele maghiare și săsești care sunt numeroase în lapidariul medieval și premodern: să evoce tăcerea populației și a cetățenilor români absenți de secole din orașele transilvănene, care au fost, din nefericire, ținute de istorie în afara zidurilor orașelor transilvănene pentru foarte mult timp. Încărcătura istorică a acestui fenomen ar putea fi dezbătută și este într-adevăr foarte greu de acoperit acest gol într-o expoziție despre Evul Mediu și epoca modernă în Transilvania. Nu este o coincidență faptul că aceste două perioade nu au fost expuse în muzeele transilvănene foarte mult timp sau li s-a acordat un rol minim, deoarece patrimoniul material al românității transilvănene din perioada Arpadiană până în secolele XVII-XVIII (până la apariția celor mai vechi izvoare etnografice și icoanografice, funerare românești) este abia perceptibil. Această poveste este deosebit de disonantă în categoria monumentelor de piatră, care, în calitate de simboluri ale existenței urbane, nu au fost legate de români până la sfârșitul secolului al XVIII-lea.Discursul lui Emil Boc evocă cea mai profundă traumă colectivă a istoriografiei și a identității naționale românești, pe care nu a reușit să o vindece nici după o sută de ani: cum să integrăm în istoria României moștenirea urbană și instituțională maghiară și săsească? Cum se poate împăca istoria românilor, săracă în patrimoniu material urban și abia perceptibilă înainte de secolul al XVIII-lea, cu piesele monumentale ale „cuceritorilor” și ale „naționalităților conlocuitoare”? Acestea sunt dileme reale, care necesită o dezbatere publică și academică, muzeală. Dar acest discurs indică, de asemenea, că aceste răni profunde și traume colective, transgeneraționale, nu se vor vindeca până când nu va exista o discuție reală, un dialog onest asupra celor mai sensibile probleme istoriografice, care ne afectează și azi, în secolul al XXI-lea”.Csaba Szabó, istoric al religiilor, este lector universitar la Universitatea din Szeged. Absolvent al Universitatii Babeș-Bolyai și Universitatea din Erfurt, este specialist în religia antică romană și în recepția antichității in România. A publicat 8 cărți, 60 de studii și peste 450 de articole de popularizare (sub numele T. Szabó Csaba).Textul complet pe Contributors.ro

Source link

Facebook Comments Box

Prin Oras

VIDEO: Studenții de la UBB, UTCN și UMF Cluj Beneficiază de Abonamente CTP Gratuite

Stefan Petre

Published

on

Începând cu noiembrie 2024, studenții din Cluj-Napoca vor beneficia de un nou sistem de gratuități pentru transportul în comun, a anunțat primarul Emil Boc. „Studenții de la Universitatea Babeș-Bolyai, Universitatea de Medicină și Farmacie și Universitatea Tehnică își pot încărca gratuit abonamentele pentru transportul în comun,” a declarat Boc.

Anterior, începând cu 1 octombrie 2024, funcționa un alt sistem: studenții plăteau 90% din costul abonamentului la Centrele de vânzare CTP, iar ulterior, sumele erau decontate de universități, conform procedurilor interne.

Conform noilor reglementări, studenții acestor universități nu mai trebuie să achite nimic pentru abonamentele CTP. Ei pot să le încarce gratuit direct la automate, fără a mai fi necesară plata inițială și decontarea ulterioară.

„Studenții de la Universitatea Babeș Bolyai, de la Universitatea de Medicină și Farmacie, studenții de la Universitatea Tehnică pot deja să-și încarce gratuit abonamentul nou la transport în comun. Cei care au abonament și-l încarcă deja de la automate. Cei care nu au încă abonament și-l iau pentru prima dată, după care pot să și-l încarce lunar, fără să plătească nimic. Fac precizarea asta pentru că s-a creat acest mecanism pe bază de convenție între universități și CTP, astfel încât studentul să nu mai fie nevoit să plătească abonamentul și să meargă după aceea să-l deconteze la universitate”, a explicat primarul.

Pentru studenții universităților care nu au încheiat convenții cu Compania de Transport Public (CTP), se menține metoda tradițională de decontare a abonamentelor. „Studentul își cumpără abonamentul la prețul de 55 lei de data asta și nu de 94 lei, după care merge și-l decontează la universitate. În această măsură am dori să simplificăm birocrația, să venim în ajutorul universităților clujene, să venim în ajutorul studenților reducând prețul de la 94 la 55 lei pentru a încuraja studenții să folosească transportul în comun în municipiul Cluj-Napoca. Am dorit să simplificăm birocrația, să venim în ajutorul universităților clujene, să venim în ajutorul studenților, reducând prețul de la 94 la 55 lei pentru a încuraja studenții să folosească transportul în comun în municipiul Cluj-Napoca,” a adăugat Emil Boc.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Apel pentru nevoiasi – Risto Madness House Donează Mâncare: Un Ajutor Direct pentru Cei în Nevoie

Egon Kilin

Published

on

Restaurantul Risto Madness House, cunoscut pentru inițiativele sale de susținere a comunității locale, a lansat recent un apel urgent către cei aflați în nevoie. În contextul unei colaborări nefinalizate cu o fundație caritabilă, restaurantul își îndreaptă acum atenția direct către oamenii care au nevoie de ajutor, oferind mâncare gratuită.

O Promisiune Nerespectată

Ieri, restaurantul a pregătit mai multe pachete cu mâncare destinate unei fundații, care urma să le distribuie către persoanele nevoiașe. Din păcate, după ce au fost așteptați o bună perioadă de timp, reprezentanții fundației au anunțat că au uitat să ridice pachetele. În fața acestei situații neplăcute, echipa de la Risto Madness House a decis să nu mai aștepte, ci să facă apel direct către comunitate.

O Mână de Ajutor Directă

Astfel, restaurantul îi invită pe toți cei care au nevoie de ajutor să vină direct la locația lor sau să sune în această dimineață, după ora 8:30, pentru a beneficia de aceste pachete de mâncare. Mâncarea este de ieri, pregătită din meniul zilei, însă este în stare bună pentru consum și poate oferi un sprijin important celor care trec prin momente dificile.

Numărul de contact pentru cei interesați este: 0720 812 510.

Un Avertisment pentru Asociațiile și Fundațiile Neimplicate

Pe lângă această inițiativă de ajutor direct, Risto Madness House a lansat și un mesaj clar către fundațiile și asociațiile care și-au exprimat dorința de a colabora în trecut, dar nu au făcut pașii necesari pentru a duce ajutorul mai departe. Proprietarii restaurantului subliniază că sunt dezamăgiți de lipsa de implicare și îi roagă pe aceștia să nu mai sune dacă nu au intenția reală de a ajuta.

„Sunt atâtea fundații și asociații care m-au sunat și au zis că vor să colaborăm în acest sens, dar nici una nu a ajuns să vină să ducă mâncare la comunitatea lor de nevoiași. Vai și-amar de copiii ăia pe care spun că-i reprezintă!”, a declarat cu amărăciune reprezentantul Risto Madness House.

Concluzie

Prin acest gest, Risto Madness House demonstrează încă o dată că este un pilon al comunității, orientat către sprijinirea celor în nevoie. Inițiativa lor este un exemplu de acțiune directă și rapidă în fața unei situații imprevizibile, arătând că ajutorul real poate veni de la oricine, în orice moment.

Cei care au nevoie de sprijin pot suna la numărul 0720 812 510 sau pot veni direct la restaurant pentru a ridica pachetele. Risto Madness House rămâne alături de comunitate, oferind nu doar mâncare, ci și o rază de speranță în momentele dificile.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Prin Oras

Video viral: Mesajul Emoționant al Actorului Bogdan Bob Rădulescu către Elevii Clujeni

Stefania Heinz

Published

on

Mesajul actorului Bogdan Bob Radulescu la întâlnirea cu elevii liceului unitarian din Cluj.

Actorul Bogdan Bob Rădulescu a transmis un mesaj emoționant elevilor clujeni, într-un videoclip devenit viral, în care le-a împărtășit sfaturi și încurajări pentru viitorul lor. Mesajul său a atins inimile multor tineri, oferindu-le un strop de inspirație și motivare într-o perioadă plină de provocări.

Un Mesaj de Speranță și Încurajare

În videoclip, Bogdan Bob Rădulescu vorbește cu sinceritate și pasiune despre importanța educației, a perseverenței și a visurilor. Actorul le-a amintit elevilor că fiecare dintre ei are un potențial imens și că este esențial să-și urmeze pasiunile și să nu se lase descurajați de obstacolele întâlnite pe drum.

„Dragi elevi, vreau să vă spun că fiecare dintre voi are ceva unic de oferit lumii. Nu lăsați pe nimeni să vă spună că nu puteți realiza ceea ce vă propuneți. Aveți curajul să visați și să lucrați din greu pentru a vă transforma visurile în realitate. Educația este cheia care vă poate deschide multe uși, dar pasiunea și perseverența sunt cele care vă vor ghida pe drumul succesului.”

Îndemn la Perseverență și Autenticitate

Bogdan Bob Rădulescu a subliniat importanța de a rămâne autentici și de a nu renunța la valorile personale. El a încurajat elevii să fie sinceri cu ei înșiși și să își urmeze propriul drum, indiferent de presiunile externe.

„Fiți voi înșivă și nu încercați să fiți altcineva doar pentru a fi pe placul celor din jur. Fiecare dintre voi are o poveste unică, iar autenticitatea este cea mai valoroasă calitate pe care o puteți avea. Nu uitați că succesul vine în multe forme și că adevărata măsură a succesului este să fii mulțumit cu cine ești și cu ceea ce faci.”

Impactul Pozitiv asupra Comunității

Mesajul actorului a avut un impact pozitiv asupra comunității clujene, fiind apreciat nu doar de elevi, ci și de profesori și părinți. Mulți au lăudat inițiativa lui Bogdan Bob Rădulescu de a oferi sprijin moral tinerilor într-o perioadă în care aceștia au nevoie de ghidare și încurajare.

„Este minunat să vezi că persoane publice își folosesc platforma pentru a transmite mesaje pozitive și de susținere către tânăra generație. Bogdan Bob Rădulescu a reușit să inspire și să motiveze mulți tineri prin acest videoclip,” a comentat un profesor clujean.

Concluzie

Mesajul emoționant transmis de actorul Bogdan Bob Rădulescu elevilor clujeni a avut un impact profund, oferind speranță și inspirație. Într-o lume plină de incertitudini, astfel de gesturi de solidaritate și încurajare sunt esențiale pentru a sprijini și motiva tinerii să își urmeze visurile și să rămână perseverenți în fața provocărilor.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite