Connect with us

Administratie

S-au făcut primii pași către rezolvarea traficului din zona Jucu – Tetarom III prin construirea unui pasaj rutier

Dani Muresan

Published

on

După o așteptare îndelungată de 15 ani, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) își îndeplinește promisiunile și abordează timid problema traficului din zona Jucu – Tetarom III, anunțând realizarea unui pasaj rutier peste calea ferată. Licitația pentru acest proiect crucial a fost deschisă în decembrie anul trecut, și după depunerea ofertelor, cinci companii se află în cursa pentru proiectarea și execuția lucrărilor.

Potrivit informațiilor din SEAP, printre ofertanți se regăsesc asocieri de firme de renume în domeniul construcțiilor, precum DACIA ASPHALT, CML.RO S.R.L., MBS GROUP, NORD CONFOREST și FREYROM. Aceste companii au depus oferte pentru proiectarea și execuția pasajului rutier ce va lega DN1C de Parcul Tetarom III din Cluj, o zonă de importanță strategică pentru dezvoltarea industrială.

La data limită pentru depunerea ofertelor, care a fost stabilită pentru 5 februarie, un număr de cinci ofertanți și-au manifestat interesul pentru proiect. Acum, ofertele sunt în faza de evaluare tehnică și se așteaptă ca aceasta să fie finalizată până la sfârșitul lunii aprilie 2024, urmată de evaluarea financiară la 29 aprilie.

Proiectul în cauză privește realizarea unui pasaj rutier la Jucu, pe DN1C, peste linia CFR, având ca scop facilitarea accesului între Drumul Național 1C Cluj-Dej-Baia Mare și Parcul Industrial Tetarom III, situat în nord-estul municipiului Cluj Napoca.

Inițiativa acestui proiect a fost consolidată în primăvara anului 2023, când Compania Națională de Drumuri a solicitat actualizarea analizei cost-beneficiu pentru această legătură vitală între DN1C și Parcul Industrial Tetarom III. Finanțat din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), proiectul are o valoare de 65,5 milioane lei și o durată contractuală de 30 de luni, din care 6 luni sunt alocate proiectării, iar 24 de luni execuției.

Parcul Industrial Tetarom III, cu o suprafață de aproximativ 150 de hectare, reprezintă al treilea parc industrial realizat de Consiliul Județean Cluj, fiind inaugurat în februarie 2008. Noul pasaj va avea o lungime de 233 de metri, includând și un drum de legătură de 900 de metri cu DN1C.

Studiul de trafic din 2019 indică o creștere constantă a volumului de trafic pe DN1C, de la 17.000 de vehicule în 2015 la 26.000 în 2019, atingând limita proiectată. Prin urmare, construirea pasajului este esențială pentru sporirea capacității de circulație în zonă.

Colaborarea dintre Consiliul Județean Cluj și comuna Jucu, precum și protocolul încheiat cu CNAIR, subliniază importanța proiectului pentru comunitatea locală și pentru dezvoltarea economică a regiunii. Prin construirea acestui pasaj, se urmărește îmbunătățirea accesibilității Parcului Industrial Tetarom III și reducerea timpilor de intrare/ieșire din zonă, contribuind astfel la stimularea creșterii economice locale.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

(Video) Bazinul olimpic „David Popovici” din Cluj-Napoca prinde contur: primul construit în România în ultimii 30 de ani

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca se apropie de inaugurarea primului bazin olimpic destinat competițiilor internaționale construit în România în ultimele trei decenii. Complexul, care îi va purta numele campionului mondial și olimpic la natație David Popovici, este programat să fie finalizat până la mijlocul anului viitor.

Lucrările avansează rapid la Complexul de Natație „David Popovici”, structură ajungând deja la 90%. În prezent, echipele de constructori lucrează la pereții exteriori, prevăzuți să fie realizați din sticlă, urmând ca apoi să fie finalizate finisajele interioare.

Complexul de natație se întinde pe o suprafață de peste 10.000 de metri pătrați și are trei etaje. Pe lângă zona sportivă, acesta va include o secțiune de agrement cu locuri de plajă, un parc și 140 de locuri de parcare. În interior, cele trei bazine încep să prindă formă:

  • Bazinul principal, de dimensiuni olimpice, destinat competițiilor internaționale.

  • Bazinul pentru sărituri.

  • Bazinul special pentru inițiere.

Pentru spectatori va fi amenajată o tribună cu o mie de locuri, iar atât bazinul de înot, cât și cel de sărituri vor fi omologate de Federația Internațională de Natație, pregătite să găzduiască evenimente de nivel mondial.

Sursa video:  Youtube – @sergiupnt

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Adio haos în parcările magazinelor! Nou proiect de lege dă Poliției dreptul să intervină și pe domeniul privat 🚗⚖️

Alex Campian

Published

on

Parcarea unui centru comercial din România, înaintea aplicării noii legi

Se pregătește o schimbare importantă pentru șoferii din România! Un nou proiect de lege propune ca Poliția Națională și Poliția Locală să poată aplica legea rutieră și în parcările marilor magazine și centre comerciale – acolo unde, până acum, autoritățile aveau competențe limitate.

Scopul inițiativei este clar: eliminarea haosului și a comportamentelor iresponsabile din parcările private accesibile publicului, unde deseori regulile de circulație sunt ignorate, iar siguranța pietonilor este pusă în pericol.


⚖️ Lege pentru ordine și siguranță în parcările comerciale

Proiectul legislativ nr. 205/2025 a fost dezbătut recent în cadrul Comisiei de Transporturi și Infrastructură a Camerei Deputaților, după cum a anunțat deputatul Radu Moisin (PNL), unul dintre inițiatorii actului normativ.

„Propunerea vizează extinderea legislației rutiere și în parcările private accesibile tuturor, precum sunt cele ale marilor supermarketuri sau centre comerciale”, a transmis parlamentarul într-o postare publică.

Concret, legea ar permite polițiștilor să intervină și să sancționeze șoferii care:

  • parchează neregulamentar pe trecerile de pietoni,

  • blochează căile de acces,

  • nu respectă regulile de prioritate,

  • sau pun în pericol siguranța pietonilor.


🚨 De ce este necesară această modificare?

În prezent, polițiștii nu pot aplica sancțiuni în parcările private, chiar dacă acestea sunt accesibile publicului, fiind încadrate legal drept „proprietate privată”. Astfel, șoferii care blochează alei, locuri de urgență sau treceri pietonale scapă adesea nepedepsiți.

Noua lege urmărește alinierea acestor spații la regulile de circulație rutieră, așa cum se întâmplă deja în alte state europene.

„Scopul este eliminarea haosului din parcările marilor magazine. Vrem ca legea rutieră să fie aplicată acolo unde accesul este public, indiferent de natura proprietății”, a precizat Radu Moisin.


🗳️ Ce urmează?

Propunerea legislativă a primit raport favorabil în Comisia de Transporturi – cu 25 de voturi „pentru” și doar 3 abțineri – și urmează să fie supusă votului final în Camera Deputaților, care este forul decizional.

Dacă proiectul va fi adoptat, România ar putea face un pas important spre o circulație mai civilizată și mai sigură, inclusiv în parcările comerciale, unde regulile de bun-simț vor deveni și reguli de lege.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

A fost emisă autorizația de construire pentru Pasajul Tăietura Turcului din Cluj-Napoca

Alex Campian

Published

on

Pasajul Tăietura Turcului din Cluj-Napoca, parte a proiectului feroviar Cluj–Oradea

Ministerul Transporturilor a emis, în data de 8 octombrie 2025, autorizația de construire pentru Pasajul Tăietura Turcului, parte a Lotului 1 Cluj-Napoca – Aghireș din cadrul Magistralei feroviare Cluj–Oradea–Episcopia Bihor.

📊 Valoarea lucrărilor autorizate se ridică la 78,54 milioane de lei (fără TVA).
Pasajul va fi construit de asocierea RailWorks (Alstom Transport și Arcada Company SA), aceeași echipă care derulează lucrările de modernizare și electrificare pe tronsonul Cluj-Napoca – Aghireș.

Tronsonul, cu o lungime de 30,41 kilometri, este închis circulației feroviare din 1 iulie 2024 până la 30 aprilie 2026, pentru lucrări ample de reabilitare a infrastructurii și suprastructurii feroviare.

🔧 Lotul include:

  • 13 poduri modernizate și unul nou la Tăietura Turcului

  • 35 de podețe și un pasaj superior rutier nou (Tăietura Turcului – Primăria Cluj)

  • Un pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj-Napoca

  • O pasarelă pietonală în stația CF Aghireș

Contractul, semnat pe 30 decembrie 2022, are o valoare totală de 1,6 miliarde lei și o durată de 42 de luni (6 luni proiectare + 36 luni execuție).

💡 Proiectul face parte din programul PNRR, care finanțează electrificarea întregii Magistrale 300 Cluj–Oradea–Episcopia Bihor, cu o valoare totală de 9,36 miliarde lei.
După finalizare, viteza de circulație va crește la 120–160 km/h pentru trenurile de călători și 80 km/h pentru cele de marfă, contribuind semnificativ la modernizarea transportului feroviar din România.

Video: Youtube @caileferatetransilvanene9308

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom