Connect with us

Economie

Moșul a venit cu tolba plină la aeroport: 96 de milioane de lei

Maria Costea

Published

on

Moșul a venit cu tolba plină la aeroport: 96 de milioane de lei


Au fost aprobate, pentru Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj (AIAIC), cererile de finanțare pentru două proiecte majore.
Ministrul transporturilor, Lucian Bode, a avut o întrevedere cu directorii generali ai principalelor aeroporturi, membri ai Asociației Aeroporturilor din România. Subiectele abordate în cadrul discuțiilor au vizat aspecte precum: proiectul noului Cod Aerian, strategiile de dezvoltare a aeroporturilor din România, implementarea Master Planului General de Transport, a Programului Național de Securitate Aeroportuară și finanțarea aeroporturilor prin intermediul Programului Operațional de Infrastructură Mare 2014 – 2020.

Cu această ocazie ministrul a precizat că în cursul săptămânii au fost aprobate pentru AIAIC, cererile de finanțare pentru două proiecte: cale de rulare paralelă cu pista și echipamente de detecție explozibil standard 3 de tip CTX.

Prin aprobarea celor două cereri de finanțare se asigură creșterea gradului de absorbție a fondurilor comunitare. Astfel, în prezent din sumele plătite beneficiarilor în 2019, în valoare de 499 milioane de euro fonduri nerambursabile, în perioada noiembrie – decembrie au fost plătite 161,4 milioane (32% din valoarea totală, în ultimele două luni).

Ținta asumată pentru 2019 era de 438 milioane de euro fonduri nerambursabile. O situație similară se înregistrează și în cazul contractelor de finanțare: în perioada noiembrie – decembrie 2019, au fost semnate șase contracte în valoare de 1,58 miliarde de euro din care fonduri nerambursabile 1,05 miliarde.

”Sunt partenerul vostru în dezvoltarea acestui sector iubit atât de către cei care activează în domeniu, cât și de cei care beneficiază de serviciile prestate. Toate acestea sunt rezultatul inclusiv al muncii pe care dumneavoastră în calitate de directori ai aeroporturilor o depuneți în fiecare zi. De aceea dialogul cu dvs, indiferent că sunteți sub autoritatea ministerului sau a consiliilor Județene, este important pentru mine și împreună sunt sigur că vom găsi soluții la toate problemele cu care vă confruntați. De aceea am cerut echipei mele din minister ca în toate aspectele care vă privesc să existe o consultare reală” a spus Lucian Bode.
În 17 decembrie a fost aprobată cererea de finanțare pentru proiectul cale de rulare paralelă cu pista,  care are ca obiectiv dezvoltarea infrastructurii de transport a AIAIC, prin construirea unei căi de rulare paralelă, în vederea asigurării unui trafic aerian extins, în condiţii de maximă siguranță şi a unui grad de securitate adecvat, în acord cu reglementările europene şi naționale în domeniul transportului aerian.

Investiția reprezintă 50% ajutor de stat compatibil cu piața internă în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de stat pentru realizarea de investiţii în infrastructura aeroportuară, aferentă Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM 2014-2020). Proiectul a cărui valoare totală este de 73.000.651 de lei (inclusiv TVA) are o perioadă de implementare de 43 de luni, respectiv între 01.11.2017 și 31.05.2021

Valoarea ajutorului de stat care se acordă în cadrul proiectului este de 28.500.129 lei din care 24.225.110 lei (85%) contribuția Fondului European de Dezvoltare Regională, 3.705.016 lei reprezintă contribuția de la bugetul de stat (13%) și TVA aferent acestora în cuantum de 13.542.186,90 lei la care se adaugă contribuția Consiliului Județean Cluj, în valoare de 570.002 lei, reprezentând 2% cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și cheltuielile neeligibile și TVA aferent. Contribuția CJ este asigurată din bugetul AIAIC.

Cererea de finanțare pentru proiectul echipamente  de detecție explozibil standard 3 de tip CTX a fost aprobată în 17 decembrie. Prin acest proiect se va asigura creșterea conectivității și mobilității zonei, prin mărirea numărului de pasagerilor care vor tranzita aeroportul.

Realizarea acestui proiect va contribui la îmbunătățirea condițiilor de securitate și de siguranță atât pentru pasageri și însoțitorii acestora, cât și pentru întreg personalul care își desfășoară activitatea in perimetrul aeroportului. Proiectul a cărui valoare totală este de 23.288.634 lei (inclusiv TVA) are o perioadă de implementare de 13 luni, respectiv între 01.08.2019 și 31.08.2020.

Valoarea eligibilă a proiectului este de 16.027.448 lei din care 13.623.331 lei (85%) reprezintă contribuție FEDR, 2.083.568 lei contribuția de la bugetul de stat (13%) și TVA aferent acestora, în cuantum de 3.713.693 lei, la care se adaugă contribuția CJ, de 320.548,97 lei, reprezentând 2% cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și cheltuielile neeligibile și TVA aferent acestora. Contribuția CJ e asigurată din bugetul AIAIC.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

🔴 Plafonarea tarifelor RCA expiră la 1 iulie. Vin scumpiri! Șoferii tineri, printre cei mai afectați

Alex Campian

Published

on

Începând cu 1 iulie 2025, șoferii din România vor plăti mai mult pentru polițele RCA, odată cu expirarea oficială a plafonării tarifelor. Măsura aflată în vigoare de peste doi ani nu va mai fi prelungită, ceea ce deschide calea pentru o nouă serie de ajustări de prețuri în piața asigurărilor auto.

📈 Plafonarea tarifelor RCA a fost introdusă în primăvara lui 2023, după colapsul companiei Euroins – lider al pieței RCA la acel moment. Guvernul a decis atunci ca prețurile să fie înghețate la nivelul tarifelor practicate de asigurători la data de 28 februarie 2023.

🔄 Deși din ianuarie 2024 s-a permis o creștere moderată a tarifelor cu până la 6,8%, ajustarea a fost raportată strict la rata inflației.


❗ Ce urmează după 1 iulie?

Potrivit Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), nu se așteaptă scumpiri spectaculoase, dar vor exista ajustări punctuale în funcție de categoria de risc și segmentul de șoferi. Practic, firmele de asigurare vor avea mână liberă pentru a recalibra prețurile.

„Salturi mari sunt excluse, dar vor exista ajustări justificate de inflația daunelor și necesitatea menținerii rentabilității companiilor”, a declarat Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, pentru Economica.net.

ASF susține că piața dă semne de stabilizare, iar concurența crescută ar putea tempera scumpirile. Mai mult, se ia în calcul inclusiv posibilitatea unor ieftiniri pentru anumite categorii de asigurați.


⚠️ Cine va plăti cel mai mult?

Cele mai vulnerabile categorii în fața scumpirilor sunt:

  • Șoferii sub 30 de ani

  • Autoturismele cu motoare puternice

  • Camioanele de peste 16 tone (unde frecvența și severitatea daunelor sunt ridicate)

Aceste segmente au înregistrat rate de daunalitate peste medie, iar companiile de asigurare vor ajusta tarifele în consecință.


💥 Impactul pe termen lung

În paralel cu expirarea plafonării RCA, și plafonarea prețurilor la energie va lua sfârșit la 1 iulie. Așadar, românii s-ar putea confrunta cu un val generalizat de scumpiri, care va afecta lanțul de producție, distribuție și prețurile din coșul zilnic de consum.


Concluzie:

📌 Plafonarea tarifelor RCA dispare, iar șoferii – mai ales tinerii – trebuie să se aștepte la polițe mai scumpe. Firmele de asigurare vor recalcula prețurile în funcție de risc și performanța financiară, într-o piață care se dorește stabilizată, dar care încă e volatilă.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Facturile la curent vor exploda după 1 iulie!

Alex Campian

Published

on

🔌 Scumpiri la energie de la 1 iulie 2025: Cine oferă cel mai mic preț și cum îți poți reduce factura

Începând cu 1 iulie 2025, energia electrică devine mai scumpă pentru toți consumatorii casnici. Plafoanele impuse de stat vor fi eliminate complet, iar piața de energie va fi liberalizată 100%. Cu alte cuvinte, furnizorii nu vor mai fi obligați să vândă energia la un preț stabilit, iar clienții vor plăti prețuri de piață, indiferent de consum.

💸 Ce se schimbă concret:

Până acum, statul a protejat populația prin prețuri plafonate:

  • 0,68 lei/kWh pentru consum mic,

  • 0,80 lei/kWh pentru consum mediu,

  • 1,30 lei/kWh pentru consum mare.

Toate aceste tarife dispar începând cu 30 iunie. De la 1 iulie, românii se vor trezi cu facturi semnificativ mai mari – între 1,4 și 1,6 lei/kWh, potrivit unei analize Economica.net.


Hidroelectrica – singura excepție majoră

Într-un peisaj dominat de scumpiri, Hidroelectrica rămâne furnizorul cu cele mai mici prețuri din România.

De la 1 aprilie 2025, compania a introdus un tarif pentru energia activă de doar 0,45 lei/kWh (fără taxe și tarife de rețea), care va rămâne neschimbat și după 1 iulie.

💡 Tarife finale la Hidroelectrica (cu taxe și rețea incluse):

  • 1,04 lei/kWh – Muntenia Sud (București, Ilfov, Giurgiu)

  • 1,12 lei/kWh – Oltenia (Teleorman, Argeș, Vâlcea, Olt, Dolj, Gorj, Mehedinți)

  • În restul regiunilor: între 1,04 și 1,12 lei/kWh, în funcție de operatorul de distribuție local.

Comparativ cu ceilalți furnizori, diferența de preț poate ajunge și la 30%.


🔍 De ce poate Hidroelectrica să vândă atât de ieftin?

Hidroelectrica produce energie din surse proprii, la costuri scăzute, și o transferă direct către clienți, fără a o achiziționa de pe bursă. Acest model eficient permite companiei:

  • să evite speculațiile din piață,

  • să ofere stabilitate,

  • să mențină cel mai mic tarif pentru consumatorii casnici.

Cu aproximativ 600.000 de clienți casnici deja în portofoliu, Hidroelectrica este în continuare cea mai avantajoasă alegere pentru românii care vor să își țină facturile sub control.


✅ Concluzie:

De la 1 iulie, majoritatea românilor vor simți o creștere abruptă a costurilor cu energia electrică. În acest context, alegerea furnizorului corect devine esențială. Hidroelectrica se detașează ca opțiunea cea mai rentabilă, cu prețuri semnificativ sub media pieței.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Orange vinde Palatul Telefoanelor din Cluj și cheamă Primăria la licitație

Alex Campian

Published

on

Compania Orange, proprietara Palatului Telefoanelor din Cluj-Napoca, a lansat o licitație pentru vânzarea clădirii și a invitat inclusiv Primăria să participe.

„Pentru a asigura un proces echitabil, nu comentăm asupra unei licitații în desfășurare sau a ofertelor depuse. La licitație au fost invitați atât participanți din mediul privat, cât și Primăria Cluj-Napoca”, au declarat reprezentanții Orange pentru Actual de Cluj.

Motivul vânzării este lipsa de utilitate a imobilului pentru companie. „Când o clădire nu mai este utilă, este normal să-i oferim o nouă viață, mai ales când are o istorie semnificativă. Sperăm ca această clădire emblematică să-și recapete strălucirea”, a transmis Orange.

Palatul Telefoanelor, situat pe strada Octavian Petrovici nr. 2, este un simbol al arhitecturii brutaliste din anii ’70. Prețul cerut pentru imobil depășește 2 milioane de euro.

Mai mulți arhitecți și activiști locali solicită autorităților locale să achiziționeze clădirea, pentru a o proteja de o posibilă transformare radicală în cazul preluării de către un investitor privat.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom