Connect with us

Prin Oras

Criza gunoaielor reloaded. Responsabilii mimează munca, Clujul se va îngropa în gunoaie

Alex Campian

Published

on

Criza gunoaielor reloaded. Responsabilii mimează munca, Clujul se va îngropa în gunoaie

Celula 1 a CMID se umple mult mai repede decât ne spunea Consiliul Județean. De bai e la RADP care se preface că sortează, și în plus își mai și face pierdut Muntele de Gunoi Vechi prin celulă. Dar Consiliul Județean scapă de RADP și pasează hoitul la ARMD. Se mai gândește și să prăjească deșeul la supraplin, dar bani de sobă n-are. Timpul curge, iar Clujul se apropie de-a se îneca iar în gunoaie.Detalii.În acel an jumate care a trecut de la deschiderea sa din august 2020, Celula 1 a CMID deja s-a umplut pe-un sfert. În acest ritm, celula planificată inițial pentru 10 ani se va umple în 6 ani, mai precis până în toamna anului 2026.E clar: trebuie făcută o altă Celulă. Dar mai este timp?Dacă ne luăm după performanțele primei încercări – cu furturi de deal, cu alunecări de teren, cu procese, cu DNA, și cu milioane de euro returnați la finanțatori, Celula 2 ar fi gata prin 2035. Dar hai, de data asta sigur o să fie bine. Că dacă nu, e pe noi următoarea criză a gunoaielor. Numai că prima nici n-a plecat.RADP, operatorul temporar al CMID “sortează”, “tratează”, “compostează” și “reciclează” deșeurile întregului județ (!) practic fără scule.Spre exemplu, nu are nici măcar o găleată de compostare, cu toate că 70% din deșeuri este biodegradabil.Spre exemplu 2, RADP dispune doar de-un ciur miculuț, prin care – timp de-un deceniu, nu erau în stare să treacă nici măcar o treime din gunoaiele orașului, dară mi-te să prelucreze tot ce vine din întreg județul înspre însul.Astfel, cu standardele tehnologice date plus mimarea muncii, Clujul ajunge cu greu la o treime din țintele de reciclare stabilite de UE, de 55%. Care la anul va fi 60%.Dar pe lângă faptul că depune deșeuri nesortate, netratate și în general neconforme în CMID de-un an jumate, RADP mai are încă o problemă.Un munte de 272.000 tone de gunoi vechi, adunat prin funcționarea “temporară” a stației RADP din 2015. E acel Vesuviu al Clujului care se tot auroaprindea de câte 30-40 ori pe an, de muta nasul la tot orașul.Acum legal, RADP-ul este obligat să-și mute Vesuviul a CMID – și anume într-un ritm de 62.000 tone pe an, adică 5.200 tone pe lună. Dar la asta se mai adaugă încă 16.000 tone de deșeuri – produse în județ în fiecare lună. Și iată, așa am ajuns să avem azi, nu mai puțin de 261.000 tone de deșeuri în CMID.Dacă credeți că vor mai trebuie aduși doar rămășițele de 200.000 tone ale Vesuviului, mai adăugați încă 80.000 tone, adunate de pe Vesuviul mic Salprest, de lângă. Că mai e și aia. Și da, și asta tot la CMID trebuie să ajungă.Există salvare? Mare veste mare, fanfare! Luni, 1 martie Consiliul Județean vrea să semneze contractul de operare al CMID-ului cu noul operator, ARMD – Asociația Română pentru Managementul Deșeurilor. CMID-ul o să aibă în sfârșit un operator.Așa măcar (după un an jumate de ilegalități din care a rezultat depunerea a un sfert de milion de tone de deșeuri neconforme la CMID, documentate la N survolări cu drona și sesizate de tot atâtea ori la Garda de Mediu și la APM) RADP va scăpa cu brio de penalul din lege.Și, va prelua oare noul operator sculele (inexistente) ale RADP? Nuuu, ei mizează pe sculele Centrului de Management Integrat al Deșeurilor. Numai că, precum ne amintim, la deschiderea CMID în august 2020, în vârful dealului unde ar fi trebuit să fie instalații de tratare mecano-biologică, compostoare, ciururi, etc. bătea vântul.Vorba dinspre CJ este că de atunci CMID-ul a fost ajuns din urmă cu retehnologizarea, și că acum totul e gata… 92%. Dar ultimele verificări cu drona, de acum 3 zile, contrazic declarațiile. Noroc că ARMD o să aibă nevoie de 4 luni pentru acomodare cu CMID-ul, iar până-n vară Consiliul Județean o să mânce jar să-și termine treaba acolo. E profund neclar din ce bani. Dar să nu cârcotim. Că problema oricum persistă.ARMD va trebui să prelucreze și să mute la CMID tot Muntele Vechi al RADP-ului (aproape 200.000 tone), plus cel al Salprestului (80.000 tone) plus 16.000 tone lunar care-i vin din județ. E foarte mult.Și atunci, iată, i-a venit o idee. Și s-au gândit ei să-i dea foc. În sensul să le “valorifice energetic”.Această valorificare energetică produce curent, care în principiu e bine, pentru că orașul ar putea să devină ceva mai autonom energetic. Dar Partea proastă e că și pentru această instalație trebuie niște investiție, în jur de 20 milioane de euro. Pe care Consiliul Județean nu are. Iar vestea și mai proastă e că nici nu-i poate cere de la UE. Ne-am trezit prea târziu. UE nu mai finanțează “valorificare energetică”.Așa că dacă vrea să prăjească goz și să producă curent, Consiliul Județean va trebui să se împrumute de acești bani, de la Banca Europeană sau cea Mondială. Dacă te gândești că mai vin studii, avize, proiect, construcție, și avizări, ani trec ca vagoanele.Conform estimărilor optimiste, Fabrica de Curent pe Gunoaie ar putea funcționa din 2025 – dar când Celula 1 a CMID-ului ar fi deja aproape plină…A, și mai e o problemă: ideologic vorbind, Uniunii Europene nu-i  place “valorificarea energetică”.  Îi place economia circulară, iar “valorificarea energetică” este o soluție cât se poate de liniară. Iar asta nu va da bine în Orașul de cinci Stele, din punct de vedere discursiv. Și atunci care-i soluția? Poi simplu. Generarea unei noi retorici cu autonomia energetică – sperând ca lumea să nu intre la disonanțe cognitive.Și cu toate retoricile din lume, Celula 1 tot se umple. Vine iadul din jurul construcției unei Celulei noi, căratul deșeurilor cu camioanele la alte SMID-uri, și creșterea prețului la deșeuri. Tot ce ne dorim și ne făurim.de Szakats Istvan, Clujul Civic

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom