Connect with us

Prin Oras

Extinderea Parcului Primăverii a ajuns la etapa studiului de fezabilitate: „Dacă licitațiile de execuție vor fi finalizate la timp”, zona ar putea fi transformată în șantier pe final de an

Alex Campian

Published

on

Extinderea Parcului Primăverii a ajuns la etapa studiului de fezabilitate: „Dacă licitațiile de execuție vor fi finalizate la timp”, zona ar putea fi transformată în șantier pe final de an

Centre de cartiere moderne, specifice secolului XXI. Autoritățile anunță încheierea studiului de fezabilitate pentru modernizarea Parcului Primăverii din Mănăștur. Clujenii trebuie să se înarmeze însă cu multă răbdare, întrucât reabilitarea acestei zone de cartier nu va fi încheiată în 2022. Potrivit listei de priorități publicate de administrația locală pentru anul în curs, proiectul noului centru de cartier din zona Primăverii trebuie să treacă de toate procedurile birocratice, iar autoritățile estimează, potrivit unui scenariu optimist, organizarea și finalizarea în 2022 a procedurii de licitaţie de proiectare și execuţie – lucrările vor începe dacă licitaţiile de execuţie vor fi finalizate la timp. „Apropo de mărirea spațiului verde tocmai am finalizat studiul de fezabilitate… Este o veste bună pentru cei care locuiesc în cel mai mare cartier al orașului, în cartierul Mănăștur – am finalizat studiul de fezabilitate pentru Parcul Primăverii. Mai urmează să obținem unul-două avize și urmează să-l prezentăm în Consiliul local pentru aprobarea studiului de fezabilitate, un proiect de 6,5 milioane de euro pentru Parcul Primăverii. Și acolo creștem de la 1,5 hectare la 2,5 ha, deci creștem cumva suprafața parcului. Cred că este o premieră în orașele din România, nu știu… Însă va dispărea benzinăria. Este acolo o benzinărie, cu o stradă care face legătura cu benzinăria – și strada respectivă, și benzinăria vor fi desființate, pentru că acea stradă desparte, cumva, spațiul verde în două. Prin acest proiect asta facem – creștem spațiul verde și regândim întreaga zonă, împreună cu străzile adiacente, str. Almașului și încă două străzi din jurul parcului, astfel încât să facem și acolo un centru de cartier și un parc la nivelul secolului XXI”, a declarat Ovidiu Cîmpean, reprezentant Primăria Cluj-Napoca.  Este vorba de un teren public, concesionat, iar administrația locală trebuie să parcurgă alți pași birocratici pentru redobândirea acelui teren, astfel încât spațiul respectiv să fie transformat în parc, potrivit lui Câmpeanul. Prioritățile Primăriei Cluj-Napoca pentru anul 2022Lucrări și obiective de investiții pentru care se va organiza/finaliza în 2022 procedura de licitaţie de proiectare/execuţie şi vor începe lucrările (dacă licitaţiile de execuţie vor fi finalizate la timp):• Modernizarea Parcului Primăverii;• Modernizarea Parcului 14 Iulie; • Creşă nouă str. Negoiu 9B (Câmpului); • Creşă nouă str. Parcul Feroviarilor; • Park&Ride la aeroport; • Parking Gheorghe Dima, potrivit Primăriei Cluj-Napoca.La finalul anului trecut, autoritățile anunțau un avans birocratic în desfășurarea etapelor de lucru pentru amenajarea Parcului Primăverii.Proiectul de amenajare a Parcului Primăverii din cartierul Mănăștur trebuia să obțină avizul de mediu.Proiectul ar putea fi supus aprobării Consiliului local în februarie, după care va putea fi organizată procedura de licitație pentru obținerea serviciilor de proiectare, iar mai apoi de execuție.CITEȘTE ȘI: Proiectul de reamenajare a Parcului Primăverii avansează pe hârtie. Autoritățile speră să obțină avizul de mediu, pentru a putea licita achiziția serviciilor de proiectareÎn aprilie 2021, autoritățile realizau o dezbatere online pe tema reamenajării Parcului Primăverii, chiar dacă clujenii semnalau starea bună a acestei zone, prilej cu care își exprimau nedumerirea în privința prioritizării acestui proiect. CITEȘTE ȘI: Boc investeşte numai în ce a mai investit. Parcul Primăverii arată deja bine, dar votanţii lui trebuie să vadă că „el lucrează”Conceptul de reamenajare a parcului din cartierul Mănăștur presupune înlocuirea benzinăriei de pe strada Almasului, parcul urmând să fie extins pe suprafața acesteia.O altă propunere însemnată vizează realizarea unei zone umede, amenajată cu vegetație naturală specifică. Această fâșie umedă va reprezenta principalul element natural și acvatic al spațiului verde nou amenajat.Străzile Ion Meșter și Emil Cioran vor fi reamenajate conform conceptului Oraș pentru pietoni. Cartierul Mănăștur va fi și primul care va avea propria macheta 3D, care va fi amplasată în incinta parcului. Proiectul face parte din Programul de investiții Clujul Verde și va fi finanțat din fonduri europene.Intervenții pentru Parcul Primăverii:- reorganizarea aleilor și accesului în parc, pentru a facilita accesibilitate sporită tuturor categoriilor de utilizatori- stabilirea și reorganizarea unor zone funcționale precise: locuri de joacă, locuri pentru practicarea exercițiilor fizice și activități sportive etc. La aceste funcțiuni existente se adaugă un amfiteatru în aer liber, o grădină pluvială și două pajiști urbane pentru recreere.- evidențierea vegetației existente și plantarea de noi arbori- dotarea parcului cu mobilier urban modern- amenajarea iluminatului public și arhitectural cu tehnologie LED, dotarea spațiului public cu stații de încărcare pentru vehicule electrice (mașini, biciclete, trotinete)- sistem subteran de colectare a deșeurilor și sistem ecologic integrat cu rigole naturaleStrăzile Ion Meșter și Emil Cioran:- transformarea străzilor în suprafețe de tip shared space- reorganizarea locurilor de parcare auto și dotarea unor locuri de parcare cu stații de încărcare pentru vehicule electrice- plantarea de aliniamente de arbori, cu includerea arborilor existenți- refacerea iluminatului stradal și arhitectural și dotarea străzilor cu mobilier urban modern.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Orasul Tau

Povestea cârciumii “Maimuța Plângătoare” din Cluj: de la restaurant celebru la simbol literar

Alex Campian

Published

on

Imagine de arhivă cu fațada cârciumii Maimuța Plângătoare din Cluj

„Maimuța Plângătoare” a fost un restaurant și o cârciumă renumită din Cluj, cunoscută în special în perioada interbelică. Localul se afla pe actuala stradă Emil Isac, la numărul 4 în anii 1930 (pe atunci Bartha Miklós), devenind numărul 3 după reorganizarea numerotării în 1941.

În anii ’30, localul purta numele de Grand, dar identitatea sa s-a schimbat radical după ce, deasupra intrării, a fost pictată o maimuță care plângea. Imaginea a atras atenția trecătorilor și clienților, iar restaurantul a fost curând botezat neoficial „Maimuța Plângătoare”. Proprietarul localului era Androvics Sándor.

După instaurarea regimului comunist, restaurantul a fost închis în urma naționalizării, iar clădirea a fost demolată. Însă, în anii ’90, după Revoluție, localul a fost redeschis pe același teren, ca grădină de vară, purtând același nume – de această dată oficial. Maimuța ilustrată de pe firmă dispăruse o vreme, dar ulterior a fost repusă, probabil de un alt proprietar.

Numele cârciumii a devenit celebru în cultura locală și națională după ce scriitorul Bálint Tibor a folosit „Maimuța Plângătoare” ca titlu pentru unul dintre cele mai cunoscute romane ale sale – o operă cu valențe simbolice și autobiografice.

Documente din 1939 arată că la acea vreme, restaurantul era deținut de Cosma Ana, însă în acea sursă nu apărea explicit numele „Maimuța Plângătoare”.

Clădirea inițială a fost construită la începutul secolului XX, în zona canalizată a pârâului Cigánypatak (zona Házsongárd), în apropiere de clădirea de la nr. 1, care avea o structură similară. Unul dintre proprietarii anteriori ai terenului a fost Stroba József.

Sursă foto : Clujul și clujenii Facebook 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Emil Boc demontează public speculațiile despre metroul din Cluj: „Avem contract, autorizație și lucrările sunt în desfășurare”

Dani Muresan

Published

on

Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a publicat o un video în care răspunde ferm și argumentat valului de acuzații și speculații apărute în ultimele săptămâni cu privire la proiectul metroului. Edilul acuză o campanie de dezinformare și precizează că „proiectul beneficiază de toate documentele necesare și se află în etapa de execuție”.

Într-un context politic tensionat și cu presiuni crescânde din partea opiniei publice, Emil Boc a ales să clarifice direct, cu documente, cele mai frecvente afirmații false vehiculate în spațiul public.

„Metroul are contract de finanțare în vigoare”

Primarul a prezentat contractul semnat cu Ministerul Transporturilor, precum și actul adițional care permite utilizarea fondurilor provenite din bondurile verzi. „Să fie foarte clar: metroul de la Cluj are contract de finanțare valid, în vigoare, semnat și susținut de statul român”, a subliniat Boc. Informația contrazice ferm afirmațiile celor care au susținut că proiectul nu ar fi acoperit financiar sau că nu există o sursă clară de finanțare.

Autorizația de construire este emisă legal, pentru un proiect de infrastructură majoră

Un alt punct atacat public a fost presupusa lipsă a autorizației de construire. „Realitatea este complet alta”, afirmă edilul. Potrivit acestuia, autorizația există, a fost emisă în conformitate cu legislația specială aplicabilă marilor proiecte de infrastructură și permite derularea etapelor de execuție.

Acordarea avansului către constructor este legală și reglementată

Pe tema avansului de 10% acordat constructorului, primarul face apel la legislația aplicabilă. „A fost vorba despre un avans acordat conform prevederilor contractuale și a Hotărârii de Guvern nr. 1/2018. Nu există nimic ilegal în această procedură”, a declarat el.

Lucrările sunt deja în desfășurare

Conform graficului transmis de antreprenor, lucrările pregătitoare pentru realizarea grinzii de ghidaj aferente pereților mulați au început în data de 24 iulie. Etapa următoare, programată pentru 11 august, presupune începerea efectivă a lucrărilor de excavație pentru puțul de lansare al TBM-urilor – utilajele de forare subterană supranumite „cârtițele”. Acestea vor fi ulterior coborâte, asamblate și puse în funcțiune pentru realizarea tunelurilor metroului.

„Noi livrăm date oficiale, nu speculații”

Mesajul lui Emil Boc este limpede: proiectul avansează în baza unui cadru legal și contractual clar, iar administrația va urmări îndeaproape respectarea tuturor termenelor. „Vă prezint date oficiale, cu documente și angajamente ferme. Puteți alege să ascultați speculațiile sau să priviți realitatea: lucrările sunt în desfășurare și metroul din Cluj este un proiect serios, nu o promisiune electorală.

Declarația vine într-un moment-cheie pentru imaginea publică a administrației clujene, în contextul în care proiectele de infrastructură majoră din România sunt adesea subiecte de scepticism. În cazul Clujului, însă, administrația locală mizează pe transparență, ritm susținut de implementare și o comunicare directă cu cetățenii.

 

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Himalaya, brandul de echipamente montane și outdoor, deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Maria Costea

Published

on

Himalaya deschide primul magazin din afara Bucureștiului în RIVUS Cluj-Napoca

Himalaya, brand românesc cu tradiție în furnizarea de echipamente, îmbrăcăminte și încălțăminte premium pentru activități outdoor și sport, se alătură mixului de retaileri din RIVUS Cluj-Napoca – proiect de reconversie urbană dezvoltat de IULIUS, în parteneriat cu Atterbury Europe. Această nouă deschidere marchează extinderea brandului în afara Capitalei și reconfirmă angajamentul Himalaya de a rămâne aproape de comunitățile pasionate de natură și sport.

Viitorul magazin Himalaya va face parte din zona dedicată activităților outdoor din cadrul RIVUS, contribuind la o ofertă extinsă pentru iubitorii de aventură, mișcare și stil de viață activ. Cu o experiență de peste 30 de ani în selecția și testarea echipamentelor specializate, Himalaya devine un punct de reper pentru clujenii pasionați de drumeții, alpinism, alergare, camping sau sporturi de iarnă.

„RIVUS va deveni un reper pentru shopping și experiențe urbane, oferind comunității clujene un mix complex și echilibrat de branduri, conceput pentru stilul de viață modern. Prezența Himalaya completează acest mix cu o ofertă premium adresată celor pasionați de outdoor”, a declarat Oana Diaconescu, Head of Leasing Manager, IULIUS.

Clienții noului magazin vor avea acces la o selecție vastă de articole tehnice și premium, aparținând celor mai apreciate branduri internaționale din domeniu: Mammut, Lowa, Petzl, RAB, Deuter, Salomon, Asics, Garmin, Icebreaker, Julbo, Hoka, On, New Balance, Rossignol, Atomic, LEGO și multe altele.

„Suntem entuziasmați să fim mai aproape de comunitatea outdoor din Cluj-Napoca. Credem că echipamentul potrivit este esențial pentru performanță, confort și siguranță în orice activitate sportivă, iar expertiza noastră ne permite să oferim cele mai bune soluții clienților noștri”, a precizat Ionuț Gavrilă Blenche, General Manager Himalaya.

Fondat în 1994, Himalaya este un nume de referință pentru pasionații de munte și aventură, fiind prima alegere pentru echipamente specializate în România. În prezent, brandul operează un magazin în București, iar noua locație din RIVUS Cluj-Napoca va reprezenta un pas important în extinderea rețelei sale naționale.

Despre RIVUS Cluj-Napoca

RIVUS este cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România, rezultat al unei investiții de peste 550 milioane de euro realizată de companiile IULIUS și Atterbury Europe. Situat pe o fostă platformă industrială de 14 hectare, proiectul – aflat în faza de autorizare – a fost gândit ca un veritabil lifestyle center, conceput pentru a răspunde nevoilor unei comunități urbane dinamice.

Conceptul RIVUS este realizat de prestigioasa firmă de arhitectură UNStudio din Olanda și va include:

  • Cea mai mare suprafață de retail din România – 142.000 mp, cu peste 400 de magazine din toate categoriile: fashion, health & beauty, bijuterii, accesorii, sport, servicii, entertainment, restaurante și cafenele;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele-concept, orientate spre râul Someș;

  • Un parc urban generos de peste 52.000 mp, cu 700 de copaci maturi, grădină japoneză pe acoperiș, fațade verzi și acoperișuri ecologice;

  • Două clădiri industriale reconvertite pentru funcțiuni culturale și office;

  • Un centru de live arts – o funcțiune culturală integrată pentru prima dată într-un proiect imobiliar din România;

  • Birouri premium și sustenabile – 15.000 mp GLA;

  • Conectivitate urbană avansată – pod rutier, pasarele pietonale peste râul Someș, piste de biciclete, 4.800 locuri de parcare, 1.200 de locuri pentru biciclete.

RIVUS nu este doar un centru comercial – este un spațiu integrat pentru comunitate, unde shoppingul, natura, cultura, munca și relaxarea se îmbină într-un singur concept coerent.


Află mai multe pe:
🌐 www.rivus.ro
📷 @rivuscluj | 👍 facebook.com/rivuscluj
📩 contact@rivus.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom